Specificaties 6" E-Paper scherm met 512MB opslag - Bekijk alle specificaties

BeBook One Zwart Review

Mar2zz 4 november 2010, laatste update op 4 november 2010, 2.647 views

BeBook One Zwart

Pluspunten

• open karakter (custom firmwares)
  • snel
  • 16 grijslevels en
  • inclusief hoes
  • veel bestandsformaten

Minpunten

• alleen via usb (of SD) bestanden overzetten
  • achterkant slecht afgewerkt
  • onlogische plek audio-out

Veelzijdigheid Score: 5
Helaas heb ik 2 dagen geleden midden in de nacht mijn foxit eSlick ereader vertrapt. Was moe en stommelde naar mijn bedje en krak... met de hak midden op het scherm gaan staan. Nu had ik daar een review over geschreven (http://tweakers.net/produ...ader-(zwart-6-inch).html), maar ik kan dus niets zinnigs zeggen over de normale levensduur daarvan.

Het was een hele prettige reader, very basic en simpel in gebruik. Ik heb er acht boeken op gelezen en ben erachter gekomen dat lezen op een ereader ontzettend fijn is. Zo fijn zelfs dat ik niet meer zonder zou kunnen. En dan heb ik ook wel meer centen over een reader, dus ga ik voor meer opties.

Dus binnen anderhalve maand komt er een review van een nieuwe reader. Ik ben fan van opensource en apparaten die kunnen dualbooten. Ik weet niet wat het is maar een custom firmware ergens op gooien en daarna vrijheid hebben om het anders te gebruiken dan de fabrikant zelf bedoelde, maar zoals een open source community het wil gebruiken (de gemeenschappelijke deler qua features van alle liefhebbers), dat is iets wat voor mij een apparaat aantrekkelijk maakt. Een Hanlin based ereader schijnt nogal flexibel te zijn wat dat betreft en laat deze Bebook dat nou net zijn...

Prijs:
De prijs is ook geweldig. Het gaat hier om de 2010 versie, een snellere variant van zijn 2009 en eerder-broertjes. CPU en geheugen zijn verdubbeld maar de batterijtijd moet gelijk zijn gebleven. Dus lekker snel bladeren en scrollen en al wat meer zij... Bij de Wehkamp nu tijdelijk 179 euro, maar normaal 199. Nog een mooie prijs al kan je natuurlijk een stuk goedkoper uit zijn door een bestelling via eBay ofzo te plaatsen, maar ik wilde vooral garantie dat ik binnen een dag een nieuwe had. En dat is gelukkig gelukt.

Featureset:
Als je kijkt naar features is dit een kale reader. Geen wifi, 3g, touchscreen etc. Boeken moeten er dus op via USB. Dit vind ik helemaal niet erg. Bij mijn vorige reader heb ik 'm op de dag dat ik 'm kreeg gevuld met ongeveer 80 boeken. Hiervan heb ik er 8,1 gelezen in anderhalve maand. Ik heb die reader in die anderhalve maand niet meer aan de pc gehangen, het is gewoonweg niet nodig als je alleen boeken leest en dus niet vaak bestanden hoeft toe te voegen. Bladzijden omslaan gaat gewoon met een knopje. Touchscreens heb ik zelf een hekel aan. Ik ben brildragend en kan erg slecht tegen stofjes/vlekjes op mijn brilleglazen. Diezelfde allergie heb ik bij beeldschermen. Schoon moet het zijn, zonder vingerafdrukken en vegen. Ik zou veel te vaak mijn ebook moeten poetsen als ik het scherm moest bevingeren voor zaken als omslaan enzo.

In de doos zat het volgende:
+ Bebook One 2010 (ook wel Bebook Reader 2010 genoemd).
+ Een zwarte lederen hoes (kan je de reader mee vasthouden als een echt boek)
+ een usbkabel
+ een losse batterij
+ een schroevedraaiertje voor het vastschroeven van de batterijklep
+ een polskoord
+ handleidingen (snelstart en uitgebreid)
+ oordopjes

De reader heeft een slot voor SD-cards, volgens de fabrikant tot 4Gb maar op forums zag ik al dat mensen ook kaarten van 8 Gb gebruiken.

Meer over de featureset komt bij veelzijdigheid.

Prestaties:
Ik vond de foxit al goed presteren qua snelheid en weergave en dergelijke. Maar dat was dus omdat ik niet beter wist weet ik nu. De Bebook is veel sneller in het menu en de letters zijn veel zwarter weergegeven. Om te smullen zo ink-like is dat. Maar goed, als je niet beter weet volstaat een foxit, maar nu kan je dus niet meer terug. Pepsi is ook lekker als je een tijd geen Coca hebt gedronken... ;-)

Scherm 600 x 800 pixels PVI e-Ink 6"
CPU Samsung ARM9 - 400MHz
MEM 64MB RAM
flash 2MB NOR flash voor firmware
Opslag 512MB NAND flash (Hynix)

Lengte 18,4 cm
Breedte 12 cm
Dikte 1 cm
Gewicht 220 gram
Kleur Zwart

Beeldkwaliteit:
Zoals ik al zei, een wereld van verschil met de foxit. De foxitletters lijken grijs bij dit zwart. De bebook heeft dan ook 16 grayscales, dus ook kaften van boeken komen gedetailleerder uit de verf. Nogmaals, nu ik dit zie ben ik er helemaal verliefd op als ik het vergelijk met de foxit is het 10 keer beter. Maar de foxit was ook prima. Als die niet was stuk gegaan had ik 'm nog jaren gebruikt.

Het scherm is mat, en het epaper is donkerwit. (dus niet hagelwit zoals een printpapier, maar eerder als een stapel blanco bijbelblaadjes op elkaar. Dit gaat in ieder geval heerlijk lezen.

Bouwkwaliteit en afwerking:
De Bebook is strak afgewerkt en van matzwart plastic. Ook de knoppen zijn deze kleur (behalve de power en volume knoppen, die zijn zilver maar uit het zicht als je leest). De hoeken van de reader zelf zijn afgerond.

Aan de achterkant zitten 4 verzonken schroefjes, maar daar is een rubber dingetje overheen gedaan. Deze zitten volgens mij los en zijn niet mooi afgewerkt en voelbaar. Gelukkig zit er een hoes om waardoor je de achterkant niet hoeft te voelen, maar dat had natuurlijk niet gehoeven en netter gekund.

De usb-ingang en audio-out zitten rechtsonder aan de reader, weggewerkt achter een rubber klepje wat je ook veel bij mobiele telefoons ziet bij de oplaadingang. Voor degenen die ook van hun reader muziek willen luisteren tijdens het lezen of die audiobooks erop willen zetten om te luisteren is dit klepje wel ongelukkig. Die zal binnen notime los zitten als je vaak een audiojack gebruikt. Maar dit is natuurlijk niet de main-feature van een ereader, daar zijn mp3 spelers voor.

Ergonomie:
De bebook heeft veel knoppen. Poweron en volume up en down aan boven en zijkant.

In het midden links zitten 2 blader/navigatieknoppen. Onder het scherm zitten 10 cijfer knoppen, waarvan de onderste vijf een dubbele functie hebben. Het cijfer is om te navigeren. Als je de reader opstart zie je bijvoorbeeld 5 boeken staan. Met de 2 spring je naar het 2e boek en met de 4 naar de vierde. Zo ga je ook door ander menu's heen, die zijn allemaal genummerd. Verder zit er nog een ronde 2delige knop rechtsonder het scherm. Dit is een go-back en een OK toets. Navigeren gaat in ieder geval daardoor sneller dan op mijn foxit, waar het vooral gedaan werd met een vierdelige richtingtoets en een Ok-knop daar middenin. Daar was scrollen even arbeiten.

De 2 functie van de cijferknoppen:
6 bookmarks plaatsen (een bladzijde uit het boek markeren voor referentie.
7 hoofdstukken weergeven (om snel te jumpen)
8 zoomniveaus doorlopen
9 pagina terug
0 pagina vooruit

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid:
Tja. Veelzijdig is ie. Als je naar ondersteunde bestandsformaten en dergelijke kijkt dan zijn er volgens mij geen gelijke readers. Uitbreidbaar. Ook. Met een SD-slot en in de nabije toekomst een mooie dualboot met Openinkpot (http://openinkpot.org/).

Op zich is het bestandsformatenverhaal niet heel interessant. De tools om van het ene formaat naar het andere te gaan in ebookland zijn er legio en worden steeds beter. In die conversie kan soms nog wel eens wat aan opmaak veranderen want er zijn nog geen echte goeie standaarden en nog niet elke scanner/ripper/sharer heeft verstand van hoe zoiets moet.

Vergelijk het wat met mp3's. Een 128kbit wordt nooit de geluidskwaliteit als in een 320kbit, maar er zijn mensen die denken dat een conversie van 128 naar 320 het geluid wel verbeterd. Zo ook met ebookformaten. Je kunt problemen krijgen bij conversies als iemand het niet prettig vind dat elke alinea met een witregel moet starten. En jij wilt dat juist wel. Bij conversie kun je dat opgeven, maar het wordt niet altijd juist herkend waardoor je soms eenzame zinnen krijgt. Dat kan irritant zijn. Hoe vaker van formaat wordt gewisseld hoe meer van dit soort foutjes kunnen optreden. In die zin is het wel prettig dat je niet hoeft te converteren en natuurlijk scheelt dat ook tijd en in sommige gevallen frustratie als een omzetting niet goed lukt. Ik dwaal af.

De volgende bestandsformaten worden ondersteund:
pdf (met en zonder DRM), mobi (alleen zonder DRM), prc (alleen zonder DRM), epub (met en zonder DRM), lit (aleen zonder DRM), txt, fb2, doc, html, rtf, djvu, wol, ppt, mbp, chm, bmp, jpg, png, gif, tif, rar, zip, mp3.

De volgende talen voor het menu:
English, French, Spanish, German, Dutch, Chinese, Russian, Greek, Ukraine, Turkish, Japanese, Korean, Bulgarian, Estonian, Polish

Overige:
- custom lettertypes gebruiken (TTF fonts kunnen aan de reader toegevoegd worden en zo kun je boeken lezen in je eigen favoriete fonts. default is er al een stuk of 20 fonts aanwezig).
- lettergroote veranderen 5 stappen
- 9 zoomniveau's bij PDF files
- boeken sorteren op boektitel, bestandsgrootte of bestandsnaam

Mobiliteit en accuduur:
Hier kan ik nu nog niet veel zinnigs over zeggen omdat ik 'm nog maar net heb. Mijn foxit sleepte ik overal naar toe en dat ga ik ook met deze doen. Hij past in mijn jaszak maar meestal heb ik 'm in een tas.

De accu, een 3.7V Li-ION batterij van 950mAh, zou het 7000 pageturns moeten uithouden. Als ik op 3000 tot 5000 kom dan ben ik al ontzettend tevreden, dat zou voor mij 2 weken per batterijlading zijn en ik lees veel. (paar uur per dag minimaal). Mocht ik hieronder zitten (of beter nog, erboven uit komen) dan zal ik de review tzt aanpassen.

Al met al, ik ga weer een lekkere leestijd tegemoet. Net zoals bij een boek kan je je in een ereader helemaal onderdompelen in de wereld van het boek. Aangezien ik nu de Song of Ice and Fire serie van George R.R. Martin lees moet dat een geweldige ervaring zijn. Ik was er net in begonnen toen ik mijn vorige ereader vertrapte...

Ik leg dus nooit meer een ereader op de grond naast mijn bed. Het enige voordeel van dit ongeluk is dat ik nu een betere eReader heb, maar helaas een lichtere portomonnee.

Heb jij ook een BeBook One Zwart?

Bedankt voor je duidelijke, uitgebreide review.
Ook in mijn bezit keer twee☺
De nieuwste aanwinst een 8gb sdhc uhs-1 class 10 Lexar sd card
Er staat 7gb aan boeken op.
Het laden van de sdcard duurt wel een paar minuten het lijkt net of hij hangt
Vrees niet het komt goed gewoon geduld
Ik werkte eerst met een 2gb sd card die laadt binnen een minuut.