Specificaties GF GTS 450 (783MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus ENGTS 450 DirectCU/DI/1GD5 Review

Nivida_intel 4 november 2010, laatste update op 18 januari 2011, 2.570 views

Asus ENGTS 450 DirectCU/DI/1GD5

Pluspunten

• Stil
  • Goed beeldkwaliteit
  • Goed overklokbaar
  • Blijft koel.
  • TOP Kaart
  • Ondersteunt CUDA

Minpunten

• Geen S-video
  • Niet geschikt voor mensen met een groen hart.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb met deze kaart gekocht om 2 redenen. Zeer goede prestatie, en ik was wel eens wat toe aan wat anders. Ik heb hem niet gekocht omdat deze DirectX 11 ondersteunt. Daar kwam ik later achter toen ik hem in huis had. De 2 jaar eerdere gekochte kaart, een Nvidia ENG8600GTS Silent 256 MB kan op nieuw aan het werk in een Pentium 4 PC met 2.5 GB DDR400 Geheugen.

De PC
Dit is het systeem waarop ik het heb getest:
CPU: Intel Core 2 DUO E7200 @ 3.42 GHZ.
Moederbord: MSI P43T-C1
Werkgeheugen: 2x Corsiar 2GBV2
Geluidskaart: Creative X-Fi extreme music.
Netwerkkaart: Linksys WMP54G
CPU koeler Cooler Master V8 @ 1980rpm
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate
En natuurlijk de ASUS ENGT450 DirectCU

Waarom Nvidia
De meeste zullen denken, waarom heeft die gek voor Nvidia gekozen en niet voor een ATI. De reden hier voor is dat ik niet zo goede ervaring heb met Ati Radeon, zeker niet in combinatie met een actieve koeling. Bij heeft namelijk het fannetje los gelaten, met het gevolg dat de kaart is gaan smelten. Ik ben toen terug gegaan naar de winkel en heb toen die kaart onder garantie geruild tegen een ASUS ENGTS 8600 / HTPD/ 256 MB.

Featureset
De Featureset is dik in orde. VGA, DVI, HDMI. Alleen wat opvalt is dat deze videokaart geen S-video ondersteunt. Dat is wel jammer. Deze kaart ondersteunt uiteraard ook hoge resolutie.
Je kunt een resolutie behalen van VGA: 2048x1536 en een digitale resolutie van 2560x1600. Deze kaart heeft ook een HDMI sound interval aanboord.
Deze Videokaart is SLI-Ready.

Prestaties
Nvidia levert een kaart af, die goede prestatie levert ten op zicht van de ATI Radeon 5770.
De Cloks zijn zeer goed. De GPU draait op 783MHz, de shader is geklokt op 1566MHz. Het geheugen draait op 1804 MHz.(voor meer informatie verwijs ik je naar de volgende link http://www.nvidia.co.uk/o...t-geforce-gts-450-uk.html )
Ik heb ook een aantal benchmark gedraaid waaronder, 3DMARK 2001, PC-wizzard 2010 en 3D Mark Vantage. Het totaal aantal punten van 3Dmark 2001 is 33.729 punten. De processor waarmee ik dit heb gedraaid is een Intel Core 2 Duo E7200 @3.42GHZ.1 Veder heb ik ook het programma PC-wizzard 2010 gebruikt. Dit programma beschikt over heel benchmark voor alles wat is je PC zit. De Video benchmark is op 9.789 punten blijven steken. De benchmark van 3Dmark Vantage Kam op 9.825 punten uit. Veder gaf de prestatie-index van Windows een 7.1 voor het grafische gedeelte.

Overklokbaarheid! Zuinig?
Nvidia zegt, dat je de kaart, met de meegeleverde software, tot wel 50% procent sneller kan laten maken. Dan zou dit dus in theorie betekenen dat de Clock 368MHz. sneller zou moeten lopen. Want standaard loopt de Clock op 736MHz. (738 / 2 = 368 ) Dus dan zouden we op een totaal van 1104 MHz. uitmoeten komen. (738 + 368 = 1104MH)
Deze theorie heb ik uitgevoerd, en het klopt inderdaad, je komt op1104MHZ uit. De memory clock heb ik laten draaien op 3608 MHz.
De GPU wordt nauwelijks warmer. Dan nu de keerzijde van de medaille. Inruil voor deze prestatie vraagt de grafische kaart meer energie. Wie geen groen hart heeft kan dus met een gerust hart gaan overklokken.

Voeding
NVIDIA zegt dat je minimaal een voeding nodig heb van 400 watt. Dit is volgens de meeste onder ons de grootste onzin. Wie een zuinig systeem bouwt en goed met deze kaart tweakt zal met 390 Watt voeding al volstaan. Nvidia levert een verloopstukje zodat je hem kan aansluiten op een Molex voeding, maar je kunt beter onderzoeken of jouw voeding al beschikt over een 6 pins pci-e aansluiting. Heb je dit? Doe er verstandig aan en kies deze aansluiting Beschik je niet tot deze mogelijkheid dan kan je alsnog overgaan om de kaart via een Molex aansluiting van stroom te voorzien!

Beeldkwaliteit
Om eens kijken wat deze kaart aankan op het gebied van HDMI heb ik de videokaart aangesloten op een Loewe Modus 32 HD+. En natuurlijk heb ik de pc aangesloten op een HDMI poort, op de televisie. Daarna heb ik Planet earth (blue-ray) opgezet. Hier moest de GPU even werken om toch de fraaie natuurfilm op het scherm neer te zetten. Beeldkwaliteit? Zeer goed. Het geluid wat de videokaart meestuurt naar de HDMI ingang is zeer goed. Maar het nadeel is dat het geluid, een tik geeft als disc word ingelezen. Wil je dit probleem niet, sluit dan je geluid aan op een versterker.
Op mijn BenQ is het beeldkwaliteit wederom goed. En dat voor een scherm dat al 4 jaar oud is. Ook hier heb ik weer een Planet Earth blue- Ray gedraaid, en de videokaart geeft goede signalen door via de DVI poort naar het scherm!

Software
De enige software die bij mij staat geÔnstalleerd is het programma ASUS smartdoctor. Met deze software kun je de kaart overklokken, en alles naar wens instellen. Zelf heb ik de fan ingesteld op smartcooling. Dat wil zeggen dat je zelf kan bepalen op welke tempratuur de fan harder moet gaan draaien.

Drivers
De drivers van Nvidia zijn, zoals altijd, weer goed. Beter dan van ATI waar nog weleens problemen optreden, zoals de grafische kaart herkennen. Nvidia heeft een mooi installatie programma in elkaar gezet, dat je makkelijke en soepel door de wizzard heen leid. De installatie loopt daarna veder normaal, maar installatie duurt langer als je een schone installatie kiest. En dat heb ik ook gedaan. Naar 1 herstart waren de drivers geÔnstalleerd en de grafische kaart klaar voor gebruik. De drivers die ik heb geÔnstalleerd zijn 260.99.

Warmte en geluid
Ik ben met me oorthermometer (heeft ook een infrarood meter) aan de slag gegaan en heb de volgende gegevens:

Idle:
Fan: 36.3
Heatpipe: 32.5
GPU: 40

LOAD: (Need For Speed Shift op High, Maffia II op High, Crysis op high)
Fan: 49,5
Heatpipe: 45
GPU 65
De geluidsproductie is laag, maar naar mate de GPU warmer word gaat de fan harder draaien. Dit is alleen het geval als je Smartcoolingģ heb aangezet. Staat dit niet aan, dan blijft de fan op 1470rpm draaien (ongeveer 30%)
Wanneer de kaart met 50% is overgeklokt loopt de tempratuur, met maar 2 graden op. Nvidia zegt dat de kaart 30% koeler blijft. Wie de fan na het gamen op 70% zet en na 10 minuten 40% zet, zie je dat de kaart makkelijk de 31 graden aantikt. Op 2380 toeren (wel smart cooling aan) ligt de tempratuur op 36 graden.

Voor mij lag de prijs gunstig omdat ik hem in een aanbieding gekocht maar normaal ligt de prijs rond de §125, -

Wel of niet deze kaart
Wanneer je overweegt om in het segment van tussen de § 100 en §160 een grafische kaart, dan is deze het overwegen waard. Het feit dat hij goede prestaties bied tegen een redelijke prijs, natuurlijk zitten er haken en ogen aan. Zo moet je wel een voeding hebben van minimaal 400 watt, en als je veel games speelt, een ruime portemonnee hebben, om de energierekening te betalen. Maar ATI heeft een voorsprong, omdat GT200 serie van Nvidia niet aansloeg. Maar met deze kaart heeft Nvidia weer wat op de markt staan.
Als je het goed beschouwd, en bekijkt, heeft Nvidia een kleine voorsprong op ATI. Dit komt voornamelijk omdat alle nieuwe kaarten gebruik maken van Cuda technologie.(bron PCM november 2010)
Wie niet zo ruim in zijn poen zit, kan ook gaan voor het broertje van deze kaart. De net uitgebrachte NVIDIA GTS430 zal dan beter zijn, maar hou ermee rekening mee dat de prestatie lager liggen. The choice is up to you!

Deze review heb ik nu aangepast, heb me best gedaan meer kan ik iet doen. (herschreven)

Heb jij ook een Asus ENGTS 450 DirectCU/DI/1GD5?

Reviews door de redactie

wacht.. deze heeft toch al eerder op tweakers gestaan?
Nou, niet mee eens. Je hebt deze review nou al 3 keer opnieuw geplaatst terwijl je je weinig aantrekt van de opbouwende kritiek van eerder. Ik snap dat niet helemaal.
Je had er een mooie(re) review van kunnen maken als je dat wel gedaan had...
Helemaal aangepast BlakcSmoke. Ga volgende maand weer bijwerken.
Foto's komen vanavond!
Inruil voor deze prestatie vraagt de grafische kaart meer energie. Wie geen groen hart heeft kan dus met een gerust hard gaan overklokken.

Ik vrij standaard hoor. Elke kaart gaat meer energie gebruiken als je hem overclockt, de exacte formule kan ik alleen niet zo 123 opdreunen. En let op, je hebt hard i.p.v. hart geschreven.

NVIDIA zegt dat je minimaal een voeding nodig heb van 400 watt. Dit is maar een richtlijn.Wie een zuinig systeem bouwt en goed met deze kaart tweakt zal met 390 Watt voeding al volstaan.

Nee, 10 watt is veel verschil. ik bedoelde meer dat het ene systeem meer verbruikt dan de ander, ongeacht de videokaart. tuurlijk heeft de videokaart er wel invloed op, maar de CPU en aantal harde schijven ook wel. ook meerdere ram reepjes heeft een (kleine) invloed. zo kun je met 2 reepjes ddr2, een atom 1600MHz, een green SATA HDD en een DVD brander ook deze kaart draaien met 300W, Maar met een C2X, geluidskaart, DVD brander en een blu-ray speler, 4 stokjes DDR2 ram, 1 hoge RPM HDD en een gewone (dus bvb een 74GB VelociRaptor en een F3 1TB), een fancontroller met 4 fans en waterkoeling kom je al gauw in de buurt van de 600W. Dus die richtlijn slaat vrijwel nergens op. Dat is een beetje wat ik probeer te zeggen bij de vorige review.

Deze theorie heb ik uitgevoerd, en het klopt inderdaad, je komt 1104MHZ uit.

En wat was de memory clock?
@naarden 4ever.
Ja duhhh, iedereen kan een pc zo zuinig maken als hij wilt. En dan als nog die kaart laten draaien. Maar vandaag de dag worden pc afgeleverd met een 500 watt voeding. Je ziet inderdaad nog voedingen onder de 400 watt, maar een midsegement pc heeft toch wel 500 watt aanboord. Je ziet zelden een pc met nog voeding (nieuwe) waar de voeding minder dan 400 watt is!
De memory clock was gewoon normaal.

[Reactie gewijzigd door Nivida_intel op 4 november 2010 19:17]

Uche uche! Regelmatig zie ik nog Athlon II X2/X3'tjes over de toonbank heengaan met een Be Quiet! 300Watter aan boord hoor! Er is juist wel een markt voor energiezuinige computers, en een 500W voeding met 150W apparatuur is een beetje zonde van het geld en de efficiŽntie. En je snapte het zelf ook eerst niet...
En die 500 Watt voedingen, dat zijn van die 500 Watt voedingen die nog geen 19A kunnen leveren over de 12V rail. zal jij genieten van een 500W voeding die nog nauwelijks genoeg watt kan leveren voor de CPU. En ik weet waar ik over plaat, want die voedingen van OEM's zijn meestal van matige kwaliteit. begeven het te snel.