Acer Travelmate 4672WLMib_X1010 Review

Mad_Cookie 1 februari 2008, 1.492 views

Acer Travelmate 4672WLMib_X1010

Pluspunten

• Geweldige capaciteit aan rekenkracht, geheugen en opslag ruimte voor deze prijs + Extra mogelijkheden als WiFi, USB 2.0, Firewire, BT 2.0 EDR, EasyDock, etc.
  • Mogelijkheid tot garantie uitbreiding (aangekocht incl. accidentele schade garantie voor 3 jaar)

Minpunten

• Geen 'Glare' scherm op de Travelmate series beschikbaar.
  • ACER software is bagger en de driver ondersteuning laat te wensen over voor Vista

Een Acer dus,

Waarom een Acer?
Omdat een Dell nog steeds naar mijn mening niet ergonomisch mooi is (heb Latitudes genoeg gehad), omdat een Sony duurder is, omdat Asus heel mooi is, maar vaak minder presteert en omdat mijn vorige een HP was.

Ervaring tot nu toe
Inmiddels werk ik er nu een maandje mee. Dit is mijn eerste 15,4" Wide scherm op een notebook en ben tot nu toe erg te spreken over de breedbeeld mogelijkheden. Natuurlijk is het niet zomaar een keuze geweest. In mijn vak (IT) is zo'n scherm voor vele dingen erg handig. De duidelijkheid van de resolutie t.o.v. de schermkwaliteit is naar mijn mening zeer goed, echter mis ik net die CrystalBrite oplossing van de Aspires. Gezien ik niet zat te wachten op Windows XP Home en een kantelcamera i.p.v. BT 2.0 werd het geen AS5672 maar deze TM4672. De keuze voor uiteindelijk deze versie van de 4672 X1010 is te wijten aan de geboden capaciteiten i.v.m. de prijs.

Wat is er zo fijn aan dan?
Hij is uitgerust met een 100GB SATA HDD, 1GB single Dimm werkgeheugen (uitbreidbaar dus en op basis van DDRII 667Mhz), alle benodigde toeters en bellen zorgen ervoor dat ik de rekenkracht van de Centrino Tweeling optimaal kan proberen te misbruiken en zij is zakelijk gericht, dus zijn er de opties als docking mogelijk met deze serie, iets wat niet iedere grootheid aan weet te bieden.

Ergonomisch genoeg?
De ergonomie is er naar mijn mening op voorruit gegaan, gezien het gebruik van een licht gecurved keyboard i.c.m. de breedte van de laptop (misschien net iets te breed, gezien het probleem met mijn eigen laptop tas, die overigens wel gemaakt is voor een normale 15") . De USB aansluitingen (4 in totaal) zijn verdeeld als 2 links en 2 rechts, wat erg fijn is als je zo af en toe links moet muizen van je rechter pols (RSI auw!). In eerdere reviews is opgemerkt bij de Acers idat de stevige voedings connector je laat merken dat hij aanwezig is bij het inproppen / uitjakkeren van de voeding (die zelf ERG heet kan worden). Het formaat 15,4" Wide onder de laptops heeft ongewild nog iets extra's te bieden, dat bij deze aanbieder ook extra naar voren komt door de extreme breedte van het apparaat i.v.m. zijn concollega's. Het ligt beter op schoot bij het wirelessen in de achtertuin op je ligbed! iets dat een normale 15" soms wat schommeliger doet.

Prestatie graag!
Bij warm weer (dat we pas geleden even hadden in NL) heeft de laptop op onjuiste ondergronden (op een of andere manier zijn sommige bureaus voorzien van een coating die niet goed is voor de ademhaling van een laptop) last van hyperventilatie en zucht hij dus HETE lucht uit. De prestaties zijn er dan echter niet minder om (benched). Wat je er van verwacht, komt er ook als resultaat uit. prima vechterje dus. Hij Officed lekker, hij doet genoeg wonderen op 3D gebied in Autodesk VIZ en CAD 2007 en hij rekent lekker door bij een conversie van DVD naar ander filmformaat (pod of DivX) De brander, die op verschillende lagen werkt, is net zo stil als zijn host. Die enkele keer dat de FAN aanslingert is dan oo als Zacharias Uitwester op TV roept dat het wel eens een nieuw warmte record kan worden. Audio geluid is geen oplossing van superhoog niveau, maar hij presenteert toch aardig uit de front speakers (headset moet ik nog eens testen). en uiteindelijk is een subwoofer in je laptop toch ook weer iets dat je mee moet zeulen. laat die dus maar in mijn kofferruim liggen.

Irritantjes / Negatieven
Er is een klein iets wat mij op dit moment nog irriteert: bij gebruik op accu heeft Windows XP Pro na inloggen een tijd lang een probleem met processen... alles hangt dan en je moet wachten tot hij klaar is. vooral de (internet) Explorer is merkbaar de weg kwijt. Ik denk zelf dat het een of andere Acer applicatie is die dan druk druk druk is, maar ben er nog niet uit welke . hij draait nu op de fabrieks installatie (heh? waT! een tweaker met een fabrieks installatie??) en daarin staan alle Acer tools geinstalleerd die je maar kunt krijgen (best een hoop leuks tussen)

Kopen?
Wat mij betreft een duidelijke concurrentie voor de aanbieders in het MKB segment. Deze bedrijven hebben vaak net iets minder over voor hard- en software en voor het geld krijg je dus net wat meer

Heb jij ook een Acer Travelmate 4672WLMib_X1010?