Sapphire HD5870 1GB GDDR5 Review

CristianSchriev 9 november 2010, 3.587 views

Sapphire HD5870 1GB GDDR5

Pluspunten

• Zeer Snelle Kaart
  • Tegenwoordig erg goedkoop (300euro) Dus zeer goede prijs kwaliteit vergelijking.
  • (helaas heb ik er 375euro voor betaald)
  • Kan met gemak alle spellen aan op High en 1920x1200 resolutie
  • Goede koeling die de kaart zeer koel houd, maakt ook bijna geen lawaai.
  • Net iets korter dan de Gaming Versie

Minpunten

• Deze kaart ziet er minder mooi uit dan de Gaming versie, wie ook afgebeeld stond op de plaatjes bij Mycom.
  • Slechte overclockbaarheid

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Even een klein stukje over deze video kaart. :)

Ik ga nu niet lang vertellen, dus niks heel uitgebreids. Alleen om mensen te helpen die op zoek zijn naar een nieuwe video kaart.

Nou..

De Sapphire ATi Radeon HD5870

De Kaart zelf is vrij lang, ongeveer 28cm. dus als je een kleine kast hebt, past hij niet!
Ook moet er rekening gehouden worden met het feit dat er 2 6pins aansluitingen op de achterkant zitten, dus dat er al snel nog een kleine 1cm bij komt.

Zelf heb ik de NZXT LEXA Blue line edition, en hij paste echt maar net!
Ook heb ik er vaak last van dat de kaart uit het slotje gaat van de achterkant van de pc. dus dan leunt hij op het staal door de monitor aansluiting. Dit komt denk ik dat er in mijn kast gebruik word gemaakt van een click systeem, ipv schroeven. wat wel beter is ;)

Deze kaart is weer net iets anders dan het andere 1GB model van Sapphire, deze heeft geen zwarte back plate. Ook bezit deze videokaart een andere fan.
Zelf is deze beter naar mijn noemen, de Fan is groter, en maakt minder geluid. en de kaart is waarschijnlijk ook iets koeler.

Nou voor uitgebreide prestaties zit je hier toch minder goed.
Ik heb namelijk op dit moment weinig tijd om allemaal prestaties op te zoeken en dat soort dingen.

De kaart presteert meer dan super!
Vrijwel alle Games kan hij aan op Very high. waaronder Crysis. hier haalt hij ongeveer op Very high 1920x1080 30FPS.
Op spellen als Dirt 2 "die je er gratis bij krijgt" Haal je altijd 60FPS of hoger. Wat relatief netjes is omdat dirt2 op dx11 loopt.
Op COD MW2 haal je op het hoogst 90FPS. dus deze prestaties zijn zeker niet slecht te noemen.

Ook word de kaart niet bepaald heet, onder normaal gebruik rond de 40-45graden, en onder stress zie ik hem zelden boven de 70 Gaan.

Dan denk je misschien doordat de kaart relatief koel blijft, dat er veel overclockbaarheid moet zijn? maar nee hoor die is er niet.
En zowizo niet makkelijk te vinden.
Met de software van ATi kun je hem wel in plaats van 850/1200 naar de 900/1300 zetten, waardoor hij toch net iets sneller is. (Dit gedeelte is volkomen veilig, ook voor de mensen die geen ervaring hebben met overclocken, wel verbruikt de kaart dan wat meer stroom).

(voor de ervaren gebruikers die wat ervaring met overclockenhebben)

-Als je geen ervaring hebt met overclocken, bestaat er een mogelijkheid dat je je videokaart of andere onderdelen sloopt. (natuurlijk kan dat iedereen overkomen) dus spelen met de oc settings is geheel op eigen risico.

Naar lang zoeken heb ik dan eindelijk een progamma gevonden waar je de core voltage mee kan tweaken.
Namelijk TriXX, dit is speciaal gemaakt voor de ATi 6850 en 6870, Maar werkt goed met de 5870.
Alleen heb ik hem nog niet stabiel genoeg gekregen om hogere waardes te geven dan de 900/1300 die hij standaart kan.

Al met al is dit een zeer goede video kaart, alles bevalt me er aan. Nooit problemen gehad. niet met de kaart het instaleren of de software. dus dat is zeker een pluspunt. Daarna krijg je met deze kaart zeer mooie Frames in games. Voldoende om alles op High te spelen zover ik weet.

Dus voor rond de 300euro is het geen slechte deal. "jammer genoeg moest ik hem zonodig 2maanden gelden halen, toen was die 375,- :(

• Asus P7P55D-LE
  • Intel Core I5 750
  • 2x 2GB OCZ Gold
  • Cooler Master 520W
  • NZXT LEXA Blueline
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Sapphire HD5870 1GB GDDR5?

Beetje kort, maar wel leuke review :).

Even over de overklokbaarheid: Aan het plaatje te zien heb jij geen 'reference' kaart. Deze kaarten ondersteunen geen softwarematige spanningsverhogingen (een aantal kaarten van Asus en MSI daargelaten). Dus dat je geen hogere clocks kan halen dan 900/1300 d.m.v. die TriXX software is geen verrassing ;).
Het pluspunt van deze non-reference kaarten is dan vaak weer wel dat ze wat stiller en koeler zijn, zoals jij ook al bij de positieve en negatieve aspecten aangeeft.
Ja dat klopt.
over de kortheid dat komt nog wel goed, als ik even meer tijd heb, haal ik deze eraf. en zet ik een uitgebreide erop met foto's en alles.

Ja oke, maar ik kan wel de spanning hoger maken van 1163 naar 1300max. Ik denk wel dat het mogelijk is de settings naar 925/1300 te zetten maar geen idee of hij het dan wel werkt. maar zo een verschil geeft dat ook weer niet.

En heb jij dan wel enig idee hoe ze hoger te krijgen zijn?
Ja als ik jou was zo ik MSI Afterburner gebruiken. Dit programma wordt het meest gebruikt om te overklokken. Je kan dit gewoon even googlen voor een download linkje. Programmaatje is gewoon gratis en werkt op alle kaarten (dus niet alleen van MSI, maar ook jouw Sapphire).

Als je het hebt geinstalleerd, dan moet je even in MSIAfterurner.cfg (te vinden in Program Files) de waarde EnableUnofficalOverclocking veranderen van 0 naar 1. Dit regeletje staat ergens onderin.

Als je dat hebt gedaan dan kun je hoger klokken dan de limieten die CCC aanhoudt. Dan kun je misschien nog wat extra MHZ'en eruit persen.
Houdt er echter rekening mee dat hoewel de software misschien aangeeft dat de spanning wordt verhoogd dit niet zo is, aangezien dit niet zonder de soldeerbout of dergelijk gereedschap gaat lukken.
Op zich leuk begin zo, het hoeft niet altijd een lang verhaal te zijn maar zorg wel even dat de zinnen goed lopen, hoofdletters en goede interpunctie. Dat maakt het lezen makkelijker en leid het minder af van de inhoud.
Paar voorbeelden:
zin niet beginnen met en of maar, het is sowieso en cijfers volluit schrijven als het tussen de 1 en 25 ligt (regel is iets in die trant maar niet noodzaak hoor.)

Verder nog even het ocen, het staat er nu alsof het standaard mogelijk is, iemand die dat niet weet kan zo zijn kaart beschadigen, dat zou je even iets anders moeten verwoorden.

AL met al zie ik de uitgebreide review met plaatjes en wat meer info gaarne tegemoet, dus nog geen score :) succes ermee!
Mooie review. Vraagje, is deze kaart 3D gaming ready. Zou hem dan aan me samsung 3D tv willen aansluiten om in 3D te gamen.
Dat durf ik niet met alle zekerheid te zeggen. dit ligt aan de software die erop staat, wat ik zo snel zie op google is die wel 3d ready. Maar google het even voor alle zekerheid!
Leuke review, jammer dat de kaart in 4 maanden tijd al 100 euro is gezakt ;) das balen maarja je moet er wat voor over hebben natuurlijk he
Hij is nu op dit moment rond de €200 wat me helemaal niet tegenvalt , alleen zit ik te twijfelen tussen deze en de 6850, desondanks mooie reiew :)
Dat is geen geld, heb er dus 40% meer voor betaald ofzo.

nooit problemen gehad, wel een aanrader!
6850 en 5870 zijn ongeveer even goed.
Laat je niet misleiden door de nummertjes: volgens de reviews is de 5870 duidelijk beter dan de 6850 of 6870.

[Reactie gewijzigd door winkbrace op 19 april 2011 15:46]

lol de 5870 loopt rondjes om de 6850
Waarom is deze kaart in de lagere series nog zo sterk ? Mijn HD 6950 draait op 800 mhz and het geheugen is idem met 1GB en GDDR5 ,aardige review BTW..
Omdat de naamgeving veranderd is bij AMD, wat eerst de top was de 5800 series, zijn nu zeg maar de 6900 series, dus jij hebt de opvolger van de 5850.
Dit is zeker en vast een Bananasplitreview?!! O-)