Dell Ultrasharp 3007WFP Zwart Review

SgtStrider 12 augustus 2006, laatste update op 17 november 2015, 4.104 views

Dell Ultrasharp 3007WFP Zwart

Pluspunten

• Hoge resolutie (2560x1600)
  • Stevige & stabiele voet
  • Kaartlezer
  • USB poorten zijkant & onderkant
  • Kabels mooi weggewerkt via voet
  • DVI poort met HDCP

Minpunten

• Zwart zal wel niet zwart zijn...

Dikke voet!
Het afgelopen jaar heb ik dankbaar gebruik gemaakt van een DualView opstelling met tweemaal de ViewSonic VP201b in het gareel. Deze monitor had destijds als voordeel dat deze een panel had met lage responstijd en hoge resolutie (1600x1200), met een lekker dikke voet! Helaas liep ik al gauw tegen enkele vervelende beperkingen op van deze situatie. Het was niet mogelijk om het tweede scherm echt te benutten voor het spelen van games (dan doel ik meer op fullscreen gaming dan het bijhouden van statistieken, itemlocaties, of andere dingen waar je een browser voor nodig hebt), en bij gebruik van SLI was DualView uitgesloten (enkel 1 DVI poort geeft dan nog een signaal). Enigzins een domper, gezien het feit dat ik net twee videokaarten had aangeschaft met de mogelijkheid tot het overschakelen naar SLI. Ik zocht dan ook mijn heil in een oplossing met een hoge resolutie, die ook in SLI werkzaam kon zijn, waarbij ik niet eerdergenoemde nadelen ondervond. Deze oplossing kon ik eigenlijk alleen vinden in een groter scherm, wat op het moment van zoeken alleen de 30" Apple Cinema Display betrof. Erg veel geld, 2300 euro voor een monitor, vond ik althans...

Dell... Hell?
Zoals de meeste mensen weten heeft(/had - red.) Dell (helaas) een erg slechte naam. Waarom dit is weet ik niet, maar ik had er verder ook geen ervaring mee; dus echt achterhalen kon ik deze stelling niet. Feit bleef, dat Dell 3 maanden geleden een nieuwe serie monitoren aankondigde, welke qua design in mijn ogen stukken beter oogden dan de vorige (05) serie. De lelijke knoppen op de 05-serie vond ik al reden genoeg om niet meer om te kijken naar Dell, een mening waar ik dus kort geleden op terugkwam. De voet van de 07 serie zag er niet alleen op plaatjes geweldig uit, ook de weggewerkte knopjes (waar ik sinds de ViewSonic VP201b een fan van ben geworden) waren een geschenk uit de hemel.. hadden ze naar mij geluisterd bij Dell? Naast deze ingrijpende uiterlijke veranderingen vond ik het meest opvallend de nieuwe kleurstelling. Zilver en zwart. Fantastisch! Beter konden ze het niet kiezen, past perfect bij mijn huidige zwarte setup! Probleem was alleen dat ik 24" (op dat moment de grootste) te klein vond om over te stappen. ViewSonic had zelf wel een 23", maar deze vond ik te prijzig (1600 euro) om er uberhaupt over na te denken. Hier kwam ook verandering in na een tijdje. Kort na de introductie kwam er een gerucht op een Amerikaans HD-forum betreffende een 30" scherm van Dell, wat een directe concurrent zou worden van het 30" Cinema HD scherm van Apple. Ik was gelijk enthousiast, zou dit hetgeen zijn waar ik op zat te wachten?

Forums, topics, te-vroeg-geplaatste-beweringen...
En jawel, enige tijd later verscheen er een topic op... GoT... over dit beest(je?). Gelijk gebookmarked die handel... elke minuut F5-en... en de moeite werd beloond! Na een periode van wachten verscheen daar de officieuze pagina met plaatjes en specificaties van de 3007WFP zoals deze zo mooi heette. En ook nog met een mooi Flash demo filmpje! Hoera! Blijer kon je me op dat moment niet maken ;) De resolutie volgens de specs betrof 2560x1600, had een responstijd van 11ms, en was voorzien van een Dual-link DVI aansluiting. De cardreader en USB-hub interesseerden me eigenlijk niet eerlijkheidshalve :P Toen de prijs eenmaal in Amerika bekend was, en later ook hier in Nederland... schrok ik toch wel even... +/- 2300 euro... Pfoei.. dat was nogal wat, wel aardig in de buurt van de Apple overigens. Laten we de speculaties die eerder gepost waren maar achterwege houden ;) Natuurlijk kon een inkoopactie niet ontbreken, en al snel werd de 3007WFP toegevoegd aan de inmiddels legendarische Dell-IA. Rond de 1800 euro. Mwah... nog best te doen. Maar het kon goedkoper. GoT was goed voor advies, op eBay was een Nederlandse man die niet snel genoeg van zijn Dell-spul afwilde, en er zat een leuke "vanaf 1 euro bieden" actie bij op de 3007WFP. Gelijk meegedaan natuurlijk, en uiteindelijk nog gewonnen ook! 1600 euro armer, en een 3007WFP rijker was ik blij toe, gelijk uitpakken en testen die handel! (Garantie ben ik uiterst positief over... 3 jaar on-site! En dan nog beloven de volgende dag langs te komen... Dell's done it for me ;))

AUSPACKEN JA!
Of zoiets. Wat een supergrote doos er bij mij aan de deur verscheen was niet te geloven. deze doos leek in geen velden of wege op een doos voor een computerscherm. Eenmaal open verscheen daar de inhoud; een CD met drivers, een USB host kabel voor de USB poorten en kaartlezer, een Dual-link DVI kabel (hij ziet er ook echt anders uit hoor! :D), een 5 meter lange voedingskabel, en uiteraard de 3007WFP. Ik was bang dat ik de voet er nog zelf op moest zetten in verband met transportgrootte; gelukkig was dit niet het geval. De monitor zat goed in piepschuim en plastic verpakt tussen de twee kartonnen buitenwanden van de doos. Eenmaal neergezet keek ik al snel op van de enorme ruimte; wat een scherm! De voet voelde tevens erg solide aan, metaal doet het altijd erg goed bij mij ;) Het scherm kan enigszins kantelen naar voren, en nog iets meer naar achteren, daarnaast kun je het scherm op zijn voet ook gemakkelijk linksom en rechtsom draaien, dit kost geen enkele moeite met het uiterst handige "draaischijf-systeem" (ja dit heb ik zelf bedacht). Naast deze movement-acties kun je het scherm ook nog omhoog en omlaag schuiven op de voet, dit gaat ook erg gemakkelijk. Aan de linkerzijde van het scherm bevinden zich 2 USB poorten alsmede de kaartlezer, en aan de onderzijde de DVI poort, aansluiting voor de voedingsstekker, nog 2 USB poorten, en een aansluiting voor de optionele "Soundbar" (leuke naam, heb ik dus niet zelf bedacht).

Aansluiten doet U zo!
"Ja toe maar, prik hem er maar in", zei de Dell-handleiding (1e dit jaar die ik lees) over de DVI kabel. Eenmaal aangesloten kwam ik terecht in een wereld die 30" heet. Wat ziet het BIOS-post scherm er uitgerekt en ontzettend lelijk uit. Naja... boeiend, daar gaat het niet om.. toch? (misschien leuk als ze ooit Widescreen support bouwen voor BIOS-en.. haha) Gelukkig ben ik snel verlost van deze pixelbende, en geeft Windows mij het welbekende "laadbalkje" weer. Ook lelijk en uitgerekt. Ja sorry, daar kan ik niets aan doen, ik zie het zo. Maargoed, eenmaal daar voorbij wacht mij een bureaublad met een resolutie van 2560 bij 1600 pixels. Wow. Dit is wel even schrikken zeg; wat een ruimte. Je kan je taakbalk nu heeeeeeeelemaal volgooien met spyware-applicaties, en je houdt nog ruimte over! (niet doen he.. ;)) Tijd om de drivers te installeren. CD-tje erin, en voila. En nog 64-bit ook, dat is toch ook weer een pluspuntje in deze barre tijden van "wij-blijven-32-bit-drivers-maken"-fabrikanten! De driver geeft je nu de extra optie om in het geavanceerde scherm van je monitor de helderheid in te stellen en de powerknop op de monitor toe te wijzen als powerknop van je hele system (luiheid anyone...). Meer heb je niet nodig... aldus Dell. Het ontbreken van een OSD was mij ook niet direct opgevallen, out-of-the-box was voor mij al voldoende. Mocht je wijzigingen willen toebrengen aan kleur en dergelijken, dan kan dat gewoon via het configuratischerm van je videokaart. Logisch.. nee, wel handig met profielen enzo.

GAME PLZ
Tijd om de monitor eens te onderwerpen aan een testje, een leuk spelletje! Warcraft III speel ik regelmatig, kijken wat er gebeurt. Na het via het register instellen van de resolutie was ik ingame getuige van het breedste spelletje Warcraft III ooit. Blijkt dus dat het spel zichzelf uitrekt, maar ik moet er wel bij vertellen dat het echt superscherp is. Toch al een oud spel, maar het spelplezier neemt wel degelijk toe ;) Battlefield 2... no go. 1600 bij 1200 was het maximum volgens EA games. En dat ziet er _totaal_ niet uit. Uitgerekte rotzooi ala BIOS-postscreen. Grappig feit is dat de plaatjes van de nVidia website ons doen vermoeden dat je widescreen Battlefield 2 kan spelen. Not. (zie promoplaatjes nVidia bij allerlei onderdelen van de website). Dit was wel jammer, Battlefield 2 speel ik toch vrij regelmatig. Ik hoop dan ook dat EA luistert naar de mensen die hun forums volspammen betreffende Widescreen support, maar gezien hun slechte naam (ja.. hier ook), gaat dat niet gebeuren. Call of Duty 2. Native widescreen support. Ja... dit spel zet je SLI opstelling toch flink aan het werk! 30fps is geen uitzondering op de native (2560x1600) resolutie, en drops zijn aan de orde van de dag. Kan ook enigszins liggen aan de mogelijk brakke engine of rendering, maar ik denk niet dat mijn kaarten een lange toekomst is gegund op deze resolutie met dit soort engines. Helaas ben ik er na lang testen achter gekomen dat veel spellen niet of nooit widescreen gaan ondersteunen, wat eigenlijk best jammer is. Een mooi voorbeeld waarbij widescreen echt nut heeft is CounterStrike: Source. Je ziet ook daadwerkelijk meer op je scherm dan een vijand met een minder brede resolutie. Dit heb ik getest met mijn "oude" 20" ViewSonic, alhoewel het tactisch voordeel te betwijfelen valt ;)

Popcorn
Films afspelen op dit scherm is een waar genot. Waar sommige low-res DiVX bestandjes helaas tekort doen, maken DVD's en HD-trailers meer dan goed. Je kan in PowerDVD er bijvoorbeeld voor kiezen om de ratio niet te behouden; het programma schakelt dan over naar 16:10 (native) en rekt de film enigzins uit waardoor de zwarte balken geelimineerd worden. Dit kan per film verschillen, maar in veel tests vond ik het beeld breder toch een stuk fijner kijken; die zwarte balken irriteerden me eigenlijk mateloos. Scherpte bleef vaak wel behouden ondanks de nieuwe verhoudingen. Ik denk ook dat dit per gebruiker anders is, kan hier helaas geen mening over geven dan deze. Low-res rotzooi wordt er helaas niet mooier op in fullscreen modus, integendeel, juist lelijker. Maar da's logisch (Johan Cruijff).

Uhmm zwart enzeau... das toch grijs?
Valt mee. Je moet echt een zwart bureaublad kiezen, naar de monitorrand en het panel kijken, en het verschil zien. In mijn mening miniem, en absoluut niet storend. Ik ken echter mensen die zich hier gigantisch hun hoofd aan stoten. Deze mensen raad ik deze monitor ook af; blijf alsjeblieft bij CRT ;) Voor de anderen, kijk er objectief naar wanneer je er een ziet. Bij voorbaat al een panel neerhakken vind ik zo 2005, dat moet anders kunnen, Kleurreproductie op dit scherm is in mijn mening uitstekend, voor fotobewerking kun je deze monitor prima gebruiken, al moet ik eerlijk bekennen deze monitor meer voor webontwikkeling dan fotobewerking te gebruiken. Photoshop geeft je bijvoorbeeld vanzelfsprekend een fabuleuze zee van ruimte, ook erg handig bij het zoomen van objecten :) De kleuren wijken verder niet erg af van die van mijn vorige monitor (ViewSonic), en ik moet toch zeggen dat ik vrij kieskeurig ben betreffende het scherp en natuurgetrouw weergeven van plaatmateriaal (wallpapers) op hoge resolutie. Voor de mensen die enigzins twijfelen rondom de natuurgetrouwe kleurweergave en is-zwart-zwart kwesties, adviseer ik toch eerst even een kijkje te nemen bij een persoon in bezit van deze monitor, immers is dat ook per persoon verschillend.

I see ghosts... uhmm
Ghosting, tearing, input-lag. Ik speel regelmatig FPS-games, waar toch vrij veel actie in voorkomt. Kon ik bij mijn vorige monitor (16ms) al totaal geen ghosting ontdekken, kan ik dat nu (11ms) al helemaal niet meer! Tearing is bekend bij mij, ik weet waar het voor staat, en wat het doet. Geen tearing is aanwezig op deze revisie (A01) van het scherm. Als laatste dan input-lag... tja... dat zal ie denk ik wel hebben! Ik denk zelf dat dit overhyped is, zie daarvoor de filmpjes van YouTube en dergelijke sites, welke proberen te bewijzen dat er 1ms extra input-lag voorkomt op TFT schermen ten opzichte van een CRT. Ach... al zou hij het hebben, waarom zou je je er druk over maken? Ik draai (gelukkig) niet dagelijks een dual-monitor opstelling met een CRT ernaast, en mijn ogen zijn al helemaal niet snel genoeg om het 1ms verschil te ontdekken. Mensen die dat wel kunnen; gefeliciteerd! Koop deze monitor niet, bespaart je een hoop gel... euhh.. lag ;)

Gestorven pixels
Neen. Die heb ik niet. Gelukkig maar, schijnt dat Dell sinds kort een nieuwe pixel-policy heeft ontwikkeld welke ze ook daadwerkelijk hanteren (5 of meer). Ik moet er niet aan denken om 1 dode pixel te hebben op dit grote panel. Helaas moet ik hier ook troef weggeven, geen ervaring mee. Gezien de ervaringen van fellow Tweakers op het forum, was het in het verleden geen probleem bij de helpdesk, en werden monitoren vaak omgeruild.

Made in Hungary
Ja.. dat staat op de doos ja. Ik geloof het. De vormgeving is niet alleen strak, hij staat ook nog eens als een huis zo stabiel, en is eigenlijk in vergelijking met mijn 20" niet eens relatief zwaar. De behuizing is netjes afgewerkt, geen lelijke randjes waar je je aan kan snijden, en het serienummer staat duidelijk leesbaar op de achterzijde van het scherm.

oh noes... more gold required!
De prijs zal voor velen een drempel zijn om het product aan te schaffen. Ik zie het anders. Dit beeldscherm gebruik ik dagelijks, en meerdere uren per dag. Ook gebruik ik hem voor het kijken van TV-uitzendingen met mijn TV kaart, en wil ik in de toekomst mijn PC gaan uitbreiden of een nieuwe kopen met digitale TV mogelijkheden met eventueel HDTV. Hoe dit gaat werken weet ik nog niet, maar in iedergeval zit ik safe, de DVI aansluiting is voorzien van het (niet zo) populaire HDCP, en het panel heeft zelfs meer dan een TrueHD resolutie (1920*1080). Al met al dus met een gerust hart kijkend naar de toekomst ;) Afwegingen maken dus, iets met keuzes... you know.

ARE YOU HAPPY NOW????
Ja. Ik ben erg tevreden met dit scherm, en zal dat ook nog wel een tijdje blijven. Ik denk persoonlijk niet dat ik nog overstap naar een grotere resolutie, maar daar zal de tijd meer over te zeggen hebben dan ikzelf. Gamen op deze resolutie is een fantastische ervaring die ik iedereen gun. Maar wel met een prijskaartje.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 3007WFP Zwart?

waar zijn de pics? :'(

edit:
ah zijn er al. tnx

Erg strakke review moet ik zeggen, lekker uitgebreid en helder. Wat betreft het 'zwart-is-niet-zo-zwart'-euvel, ik kan mij niet voorstellen dat iemand zich bij dit scherm ergert aan dit probleem.

Toen ik vorig jaar mijn 2405 uitpakte en aangesloten had, viel mijn bek open toen ik de kleuren zag, prachtig. Vaak genoeg dvd's bekeken en ik moet zeggen dat ik nooit last heb gehad van het 'zwart-is-niet-zo-zwart'-probleem.
Sorry, moest ze even resizen in verband met 533 pixels breedte limiet. Hierbij alsnog ;)
@Digitizers,

Ik heb zelf een 2405, en dat zwart-is-niet-zo-zwart is is bij iedereen die zown 05 dell heeft. (die ik ken)

Merk het vooral op screen saver of donkere games, dat het toch zwart-grijzig uitvalt door de felle backlight.

leuk review btw..
Hele nette en complete review, ik wil nog even wat aan je vragen omtrent het spelen met dit scherm in Call of duty 2, als ik het goed begrijp is het goed mogelijk,maar ?

Je kan toch ook in 1600x1200 draaien zonder blurren etc ?
Ik dacht dat je dan twee balken kreeg maar dat het spel wel gewoon straks te spelen is, of zit ik ernaast ?
Zou je daar iets meer over kunnen vertellen ?

alvast bedankt.
Je kan natuurlijk op 1600x1200 draaien op een breedbeeld scherm, maar dat wordt er niet mooier op als je fullscreen draait.

Een mogelijkheid zou dan zijn om het spel windowed te draaien, zodat het window 1600x1200 groot is. Dan heb je niet dat het wordt uitgerekt ed.
Battlefield 2... no go. 1600 bij 1200 was het maximum volgens EA games.
+szx 2560 +szy 1600 toevoegen aan het Doel van de snelkoppeling naar BF2 doet wonderen :)

Trouwens, http://www.widescreengamingforum.com/forum is heel erg handig voor ons widescreen gebruikers. Staan heel veel "fixes" op om spellen op WS reso's te spelen.
Call of Duty 2 ondersteunt widescreen resoluties, dit betekent gewoon dat je op native (2560x1600) resolutie kan spelen. Het spel wordt hierbij niet uitgerekt. Bij 1600x1200 wordt het beeld uitgerekt en ziet het er niet uit.
Ik speel nog steeds op 1920x1440. Hoger kan m'n CRT ook niet, maar dat wil ik ook niet ;). Zijn die foto's trouwens niet van tweakers.net?
Deze foto's zijn van mijzelf, genomen in mijn eigen kamer ;) Bij enige twijfel kan ik je best meerdere foto's toesturen! Resoluties op CRT kan je overigens niet echt vergelijken met TFT, beeldoppervlak bij TFT is vaak een stuk groter dan bij CRT in combinatie met hogere resoluties.
Nette review! Hoe lang is de DVI-kabel die er bij zat eigenlijk? Ook 5 meter?
Jep, 5 meter. Kabel is trouwens wel Dual-link, dus mocht je een andere kabel willen gebruiken dan moet deze ook Dual-link ondersteunen.
Lekker uitgebreide review.... Dank. :)
Een mooi geschreven review, leuk!

Maar wat betreft t gamen: misschien tijd voor een extra videokaart? ;)
Meneer heeft al SLI, 2x 7900GT's namelijk :)