Specificaties 150GB 3.5" HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

WD Raptor WD1500ADFD, 150GB Review

Femme 11 augustus 2006, 2.421 views

WD Raptor WD1500ADFD, 150GB

Pluspunten

• Uitstekende prestaties
  • Goede price per gigabyte vergeleken met 10K en 15K SAS
  • Geluidsproductie geen issue
  • Betrouwbaar

Minpunten

• Geen prestatieverbetering door NCQ

Ik heb sinds maart 2006 een setje van vier Raptor WD1500ADFD's in gebruik in RAID 10-arrays op een Areca ARC-1160 en Areca ARC-1280. De vier schijven doen dankzij hun goede prestaties vrijwel ongemerkt hun werk. Harde schijf-activiteit eigenlijk nooit voor een merkbare vertraging. Het is jammer dat de Areca-controller zo'n lange inititalisatietijd heeft, anders zou je extreem rap kunnen booten vanuit hibernate. Ondanks 3GB RAM hebben de schijf slechts enkele seconden nodig om de data terug te zetten in geheugen.

Het enige jammere aan de prestaties van de Raptor is dat Western Digital de ondersteuning van NCQ niet ten voordele heeft kunnen uitbuiten. De benchmarks wijzen uit dat de Raptor ADFD in vrijwel alle toegangspatroon een nadelig effect ondervindt van het gebruik van NCQ, terwijl schijven met een betere NCQ-implementatie (zoals de Maxtor DiamondMax 10/11) er wel een paar procent in prestaties op vooruit gaan. In absolute zin is de Raptor nog steeds de snelste SATA-schijf, maar WD laat wel wat potentieel liggen.

Er wordt vaak geklaagd over de geluidsproductie van de Raptors. Als je de schijven ophangt in een rammelkast van flinterdun plaatstaal mag je inderdaad de nodige ongewenste bijgeluiden verwachten. Ik heb de Raptors ondergebracht in Silentmaxx HD-Silencers die op hun beurt in een geluidsge´soleerde behuizing (met waterkoeling voor de CPU's en de videokaart, dus erg stil) zijn geplaatst. Het geluid van de harde schijven is nauwelijks te onderscheiden, zelfs seekgeluiden zijn alleen hoorbaar als je er doelbewust naar op zoek gaat. Met vier Raptors in RAID 10 wordt er trouwens toch nooit lang geseekt. Als je het goed aanpakt hoeven Raptors dus helemaal niet luidruchtig te zijn. Vergeleken met 15.000 toeren SAS-harde schijven, die vergelijkbaar presteren in workstationapplicaties, is de Raptor ADFD zelfs aanzienlijk stiller.

De warmteproductie van de WD1500ADFD is goed te managen als je gebruikmaakt van een harde schijfkoeler en -demper. Die van mij worden 45-48 graden volgens SMART.

De betrouwbaarheid is tot op heden perfect. Geen dode schijven en geen schijven die sporadisch uit een array droppen. Mijn ervaringen met de betrouwbaarheid van de Raptor WD360GD, Raptor WD740GD en Raptor WD740ADFD zijn ook uitstekend. De WD1500ADFD is perfect als je hoge prestaties wilt combineren met een redelijke opslagcapaciteit. Is alleen de performance van belang, zan zou ik de WD740ADFD of de WD360ADFD overwegen en zoveel mogelijk schijven in RAID stoppen als je budget toestaat.

De compatibiliteit van de Raptor ADFD leverde vlak na zijn release wat problemen op. Veel fabrikant van RAID-controllers kwamen met firmware updates om de compatibliteit te verbeteren. Ik heb nooit problemen gehad met de schijven op de controllers van Areca.

Heb jij ook een WD Raptor WD1500ADFD, 150GB?

zelfs seekgeluiden zijn alleen hoorbaar als je er doelbewust naar op zoek gaat. :D

Is deze zin bewust of onbewust zo tot stand gekomen? :P

Verder zijn het idd mooie schijfjes, die Raptors. Ik ben zelf eigenaar van 2 WD740GD's en iik overweeg al een tijdje een upgrade naar 4 schijven. Op een onboard ICH8R moet dat in raid-0 toch wel richting de 200MB/s gaan @8ms accestime. :)
Harde schijf-activiteit eigenlijk nooit voor een merkbare vertraging.

Wat bedoel je met deze zin?

Zou je ook wat benchmark plaatjes kunnen toevoegen (simpele HDtach bv, zie mijn review)) , ben echt benieuwd hoeveel MB's deze beestjes in Raid 10 eruitpompen }>
hetzelfde als in raid 1 neem ik aan, dus zoek daar eens een test van op.