Samsung DCB-B270R Review

Zsub 2 november 2010, 709 views

Samsung DCB-B270R

Pluspunten

• SP-DIF out
  • Goedkoop
  • Goed beeld

Minpunten

• Weinig extra's
  • Afwijkende afmeting

Geluidskwaliteit Score: 4
De algemene indruk van deze decoder is goed. Het is een klein zwart kastje, met aan de voorkant enkele status-LEDs en een smartcard-slot. Aansluiten was eenvoudig en het beeld en geluid zijn goed.

De featureset is voldoende. Er is een EPG zoals verwacht mag worden, maar softwarematig is er verder weinig extra. Dat wil zeggen: in ieder geval niets dat ik heb gevonden maar echt gezocht heb ik niet. Qua hardware en aansluitingen is het geheel ook wat karig, met twee SCART-uitgangen, een Cable-in en -loop en een optische uitgang voor geluid.

De beeldkwaliteit ten opzichte van de ingebouwde tuner in de ouderwetse beeldbuis-TV is fantastisch! Alles is veel scherper en duidelijker. Ook de kleuren zijn beter, maar dat kan aan de instellingen van de TV liggen. Het is wat gedoe om het beeld in een 16:9 verhouding weer te laten geven op de 4:3 TV (met zwarte balken), maar daarmee wordt het wel beter dan met zoomen (met een stuk beeld weggesneden).

De geluidskwaliteit is goed. Ik heb de tuner aangesloten op de versterker en er komt alleszins redelijk geluid uit, in ieder geval beter dan de FM. De tuner heeft een optische uitgang, maar deze heb ik niet kunnen testen omdat de versterker geen optische ingang heeft.

Het gebruiksgemak is voldoende. De menu's zijn redelijk overzichtelijk en de afstandsbediening werkt redelijk intuītief. De afstandsbediening heeft sneltoetsen voor de meest gebruikte functies zoals de EPG. Er is geen aanduiding van het kanaal op de tuner zelf, dus als je alleen radio wil luisteren kan je niet zien op welk kanaal je afgestemd hebt. Bovendien moet je wisselen tussen TV- of radio-modus. Het wisselen tussen die twee en tussen kanalen gaat vlot (ruim minder dan een seconde).

Het design is goed. Het is een klein zwart, glanzend afgewerkt, kastje. De afmetingen zijn anders dan de andere apparaten in het TV-meubel, dus hij past niet echt bij de rest. Ik vind het geen probleem, maar het kan iets zijn om rekening mee te houden.

De bouwkwaliteit en afwerking zijn goed. De tuner verbuigt niet en kraakt niet als ik hem bij de hoeken pak en probeer te torderen. Er zijn geen scherpe randen en alle aansluitpunten lijken stevig te zitten.

De prijs is zeer goed. Ik heb de tuner gekocht via een aanbieding van Ziggo voor ¤9,50 in combinatie met een smartcard. De in de Pricewatch vermeldde prijs op dit moment is ook alleszins redelijk voor wat je krijgt.

Heb jij ook een Samsung DCB-B270R?