HTC Desire HD Bruin Review

rhk22463 1 november 2010, laatste update op 22 februari 2012, 2.367 views

HTC Desire HD Bruin

Pluspunten

• DLNA en mediacontroller
  • Scherm
  • HTC Sense
  • Antenne en bereik
  • Bediening en tekstingave
  • HTC (firmware) Updates/Fixes binnenhalen "on the air"

Minpunten

• Batterijklepje moeilijk los te krijgen en sluit niet strak aan opzij.
  • Geheugenkaartje zit verstopt achter batterijklepje
  • Camera steekt uit (toestel ligt dus niet vlak maar wiebelt een beetje)

Ik ga geen volledige review schrijven, anderen hebben al het nodige aan reviews gemaakt waardoor dit niet meer nodig is.

Sommige dingen wil ik nog wel vermelden :

Het toestel is zwaar (aluminium !) en voelt lekker degelijk aan. Het enige dat tegenvalt is het batterijklepje dat van plastic is en niet helemaal strak en recht aansluit op de rest van het toestel. Aan de rechterkant ontstaat zodoende een voelbaar kiertje van een kleine millimeter. Het losmaken van dit klepje is lastig, dus accu of geheugenkaartje vervangen wil je niet vaak doen (beiden zitten onderaan het toestel achter dit batterijklepje).
Verder is het een mooi toestel, groot scherm dat goed en licht te bedienen is. Aflezen van het scherm buiten in de zon werkt prima, ook onder een hoek. Postief is ook de aparte mini-jack aansluiting voor een headset, dus niet dat onnozele gedoe van een gecombineerde (micro-) USB aansluiting voor zowel laden als headset.
Vreemd en niet echt handig is het uitstekende deel van de camera-lens. Ik snap dat het toestel te dun is voor een 8 MP camera, maar op deze manier lijkt me de lens gevoelig voor krassen en ligt het toestel niet helemaal vlak op zijn rug.

Android is voor mij nieuw, maar het werkt prettig en intuitief in de praktijk en is stukken stabieler dan mijn vorige toestel (een Windows Mobile toestel). Handig is de Gmail synchronisatie (ook van je contacten heb je zodoende altijd een "backup" op het internet). Jammer dat je voor POP mail weer een apart icoon/applicatie hebt.
HTC Sense is nieuw voor dit toestel : aanloggen op de website en dan kun je vanaf daar je telefoon op maximaal volume laten rinkelen , zelfs als je het op "tril"-stand hebt ingesteld. Handig als je hem in huis "kwijt" bent. Ook het blokkeren, wissen op afstand is handig te doen zo. In feite kun je het toestel onbruikbaar maken op afstand als het gestolen of verloren is en kun je de "vinder" op afstand een zelfgemaakt bericht op het scherm tonen.

De mediaspeler op het toestel werkt zoals je dat verwacht, maar het had een verrassing voor me in petto en dan bedoel ik niet de SRS WOW HD of Dolby Mobile om het geluid te verbeteren.
Omdat het DLNA aan boord heeft detecteert het automatisch alle DLNA compatibele spelers en servers. Toen ik muziek wilde afspelen (met WIFI verbinding actief) sprong tot mijn stomme verbazing mijn Sony Bravia TV over met de melding "aansluiting via controller. Muziek weergeven" en gaf deze de muziek van mijn telefoon weer via de TV speakers+beeld. De telefoon fungeerde als grafische remote controller, de afstandsbediening van de TV hoefde ik niet eens aan te raken want ik had volledige controle via de telefoon. Mijn NAS (QNAP TS509 met TwonkyMedia server software) werd ook direct gevonden en PS3 Mediaserver draaiend op de PC ook. Toch even kijken of ik via de telefoon de muziek vanaf mijn NAS naar telefoon en TV kon streamen: Ja dus !
Ik hoefde hiervoor niks moeilijks te doen, geen moeilijke instellingen.... een kind kan de was doen.
De TV hangt aan een Onkyo AV versterker en het geluid over de aangesloten luidsprekers klinkt dan gewoon perfekt en bediening is een eitje zonder dat je een afstandsbediening moet richten (je hebt tenslotte geen infrarood- maar een WIFI verbinding met de server). Mijn Squeezebox zal dus niet veel meer gebruikt worden , met de HTC Desire HD loop je gewoon veel sneller en makkelijker door de hele lijst artiesten/albums die ik op schijf heb staan. Voor de volledigheid de opstelling die ik heb:
TV via Ethernetkabel aangesloten op netwerk, NAS ook via Ethernetkabel op zolder aangesloten (2 switches zitten er tussen TV en NAS/PC. WIFI aan op router (in meterkast) met de nodige encryptie/beveilinging. Je moet de mediaspeler netjes afsluiten en dan springt de TV ook weer terug naar TV weergave zonder dat ik ook maar 1 keer de afstandsbediening van de TV heb aangeraakt.

De accu: ik moet zeggen dat dit me dwars zat toen ik de specs van het toestel las. Een lichtere accu op een toestel met groter scherm... hmmm dat lijkt niet slim.
Toch valt het me niet tegen. Het toestel staat af fabriek slim ingesteld en gaat zuinig om met energie door het scherm snel op zwart te laten gaan, bluetooth alleen maar aan te zetten/laten als er verbinding is, GPS uit te schakelen enz enz.
Met al mijn getest en WIFI permanent aan deed de accu het toch bijna 2 dagen voordat hij begon te zeuren. Bij nog maar 15% lading geeft hij een waarschuwing dat je aan de lader moet, dus ruim op tijd om een stopcontact of PC te vinden om hem op te laden met de bijgeleverde USB-MicroUSB kabel.

Navigatie is voorzien op 2 manieren : het standaard google maps maar ook een eigen HTC applicatie die net even wat gebruiksvriendelijker is met downloadable kaarten (in het buitenland wil je niet online moeten zijn ivm de hoge data-kosten). Beide navigatiesystemen voldoen overigens voor mij en ik zal dan ook niet snel overstappen naar de betaalde versie van Locations.

Ook handig is dat HTC je automatisch updates en fixes laat binnenhalen. Op deze manier kreeg ik gelijk de fix voor de proximity sensor binnen. Niet dat ik daar last van had, maar toch mooi om te zien hoe snel en vlekkeloos deze update-service werkt.

Internetten: werkt vlekkeloos. Goede browser, lekker groot scherm dat ook snel reageert op landscape modus en terug als je het toestel kantelt.

O Ja ... je kunt er ook prima mee bellen en de camera is goed (720p video en 8MP foto's) maar onder slechte lichtomstandigheden heb je toch liever een volwaardige DSLR ;)
En rinkelt de telefoon op een ongelegen moment : leg hem op zijn kop (scherm onder) en hij stopt direct met rinkelen :P

Heb jij ook een HTC Desire HD Bruin?

top review, het inderdaad waar dat er al genoeg andere reviews zijn :)
Jammer van het klepje, ik heb er zelf geen last van.
Goeie review, Ik krijg mijn HD als het goed is deze week binnen.
Gelijk maar die software van je QNAP genoteerd eens in duiken :). Dus dank je.