Specificaties GF GTX 460 (780MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI N460GTX Hawk Review

BlackSmoke 2 november 2010, laatste update op 17 november 2015, 7.051 views

MSI N460GTX Hawk

Pluspunten

• Koel
  • Snelle kaart voor relatief weinig geld
  • Heerlijk stil
  • Factory overclocked

Minpunten

• Meegeleverde mini-HDMI naar HDMI connector slecht aan te sluiten

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Omdat mijn pc wat aan het verouderen sloeg was het tijd voor een aantal upgrades. Naast het normale huis-tuin-en-keuken-gebruik game ik ook graag af en toe (lees: elke dag). Na werkgeheugen en processor was nu dus ook mijn videokaart (8800GT) aan de beurt. Ik was en ben niet van plan om mijn moederbord binnenkort te vervangen dus de voorkeur ging uit naar een Nvidia –kaart met het oog op een eventuele SLI-opstelling. Voorwaarde was ook dat de koeling relatief stil zou zijn, want ik zit nou eenmaal direct naast mn pc. Een factory-overclocked kaart was een pré, maar niet noodzakelijk. Last but not least; minimaal 1Gb videogeheugen om alvast goed voorbereid te zijn op de toekomst.
Na wat orienterend werk hier op tweakers.net wist ik eigenlijk al vrij snel dat het een GTX460 ging worden, want die bood op dat moment het meeste “waar voor je geld” en was t.o.v. de GTX470 een stuk zuiniger en koeler. En tsja, keuze genoeg!
Twee kaarten sprongen er voor mij meteen uit vanwege de koeling:
-Gigabyte GV-N460OC-1GI
-MSI N460GTX Hawk
Een vergelijkingstest op hardware.info leert dat de Gigabyte relatief toch wat warmer wordt dan de Hawk. Daar komt bij dat er een BIOS-flash nodig is om op die kaart de fans boven 70% te kunnen laten draaien. Wederom met het oog op SLI ging mijn voorkeur daarom uit naar de Hawk van MSI. Telde ik daar de 65MHz hogere overclock, custom PCB en gruwelijk uitziende koeler nog bij op en de keuze was gemaakt.

What’s in the box?

Op het moment dat ik mijn keuze gemaakt had, moest en zou ik hem diezelfde dag nog hebben! Bij Digitique in Zutphen hadden ze nog één op voorraad. Met ¤235,- ietwat aan de dure kant maar toch meteen gebeld en gereserveerd. Toen de trein vertraging bleek te hebben (met oorspronkelijke aankomsttijd 10 min voor sluitingstijd) sloeg de stress toe! Gerald van de Diqitique was na één telefoontje echter bereid mij na sluitingstijd nog te voorzien van deze kaart, dank daarvoor!
Eenmaal thuis meteen uitpakken. De kaart zit zoals gebruikelijk in een anti-statische hoes, en daaromheen een dikke laag schuim. Prima dus. Verder worden meegeleverd:
-Quick users guide
-Uitgebreide handleiding
-CD met drivers en software
-2x molex -> 1x PCI-E (twee stuks)
-DVI -> D-sub connector
- Mini-HDMI -> HDMI connector
-3 kabeltjes om op de V-check points aan te sluiten

Inmiddels heb ik een tweede kaart besteld bij Azerty. Die leveren Assassin’s Creed 2 mee met deze kaart. Bij elke GTX460 krijg je tijdelijk ook H.A.W.X.2 cadeau daar. Echter wordt die laatste bij mij nabezorgd omdat deze game nog niet uit is.

De kaart zelf
MSI heeft voor deze kaart een eigen ontwerp voor de PCB gemaakt. De 7+1 fasen voeding (standaard 3+1) moet hogere overclocks mogelijk maken. Daarnaast biedt deze PCB de mogelijkheid om voltages op drie plekken te verhogen: GPU, geheugen en de PLL’s. Deze voltages kunnen direct gemeten worden met een multimeter; op de PCB zitten namelijk zogenaamde V-Check Points. Ook dit dient ter vergroting van het overclockpotentieel. Het laatste dat daar aan bijdraagt is het feit dat MSI gebruik maakt van wat zij noemen “Military Class Components”. Dit zou ook de levensduur ten goede komen, maar daar kan ik na één maand nog weinig over zeggen.
De kaart is voorzien van twee DVI-aansluitingen en één mini-HDMI aansluiting. Dit lijkt mij ruim voldoende.

Installatie

Het installeren van de kaart was een eitje. Hij meet inclusief koeler 25,1cm wat iets langer is dan een GTX460 met standaard PCB, maar nog altijd klein genoeg om in verruit de meeste cases gewoon te passen. Insteken in het PCI-E x16 slot, twee PCI-E 6-pins PEG stroomconnectors inpluggen en hij is klaar om te gaan. Vervolgens de nieuwste driver gedownload van Nvidia en klaar.
Op dit moment zijn alweer nieuwere drivers uit (Versie 260.99), en de prestaties in deze review zijn dan ook daarmee behaald.

Prestaties
Hoewel ik niet al te veel aandacht wil besteden aan dit aspect –er zijn zat reviews die dit doen- heb ik toch een aantal benchmarks gedraaid. Dit omdat mijn setup niet bestaat uit uitsluitend de nieuwste onderdelen, en misschien zijn er mensen die willen weten hoe dit presteert. Ik doel dan met name op het feit dat ik een AM2+ moederbord met AM3 processor en bijkomend DDR2 geheugen gebruik.

3dMark06(default settings):

GTX460 Hawk: 17279 P
GTX460 Hawk SLI: 24388 P
winst: 41%

DIRT 2:
GTX460 Hawk: fps 56,1/43,6 (avg/min)
GTX460 Hawk SLI: fps 56,1/41,3 …. Tsja stom!
winst: geen!

Heaven 2.1 (DX11, 1680*1050, Tesselation: normal, geen AA):
GTX460 Hawk: fps 40,6/27
GTX460 Hawk SLI: fps 70,6/39
winst: 74%

Ik ben meer dan tevreden met de prestaties, ookal is de winst in SLI niet overal even groot. Ik kan elke game op very high/ultra/mega settings prima draaien en dat is natuurlijk de bedoeling! Alleen snap ik niet dat er in DIRT2 geen prestatiewinst behaald wordt met SLI. In Vantage komen beide GPU’s wel op 100% load, in DIRT2 komen beide kaarten niet boven 50% uit. Wordt vervolgd!

Beeldkwaliteit
Hier kan ik kort zijn. Helemaal top. Ik heb zowel mijn eigen 22” monitor met resolutie 1680*1050 als een 32” FullHD tv getest met deze kaart en het ziet er allemaal schitterend uit. Ook het geluid wordt netjes via de mini-HDMI poort weergegeven. Ik moet eerlijkheidshalve wel vermelden dat de mini-HDMI naar HDMI connector niet helemaal recht ingeplugd kan worden. De aansluiting zit te ver aan de buitenkant van de kaart. Ik kreeg zoals vermeld wel gewoon beeld en geluid, maar een connector die scheef zit kan nooit goed zijn. Je kan hiervoor een kabel kopen, namelijk mini-HDMI naar HDMI, of je dremelt een stukje uit de achterkant van je kast. Dat laatste zou ik echter niet aanraden.
Op deze foto is te zien hoe de connector scheef zit:

Temperatuur en geluid
Ook hier ben ik ontzettend tevreden over. Voor deze resultaten heb ik twee keer Vantage Furmark v1.8.2 gedraaid en vervolgens gekeken naar de maximale temperatuur. Voor het regelen van de fan-speed gebruik ik MSI Afterburner. Een enkele kaart werd bij mij niet warmer dan 58˚C onder load met de fans op auto. Zet ik de fans op 45% dan loopt dit op tot 66˚C. De kaart is dan niet meer (boven mijn case-fans uit) te horen bij een nog zeer acceptabele temperatuur. In SLI met de fans op auto worden de bovenste en onderste kaart 66˚C respectievelijk 60˚C. Met de fans op 45% wordt de bovenste kaart 81˚C. De onderste kaart 8˚C minder. Hoewel deze temperaturen wat een de hoge kant zijn, is het nog niet zorgwekkend geloof ik. Alleen in Furmark bereik ik deze waarden. Na een paar uur gamen zijn de kaarten niet warmer dan 60˚C geweest. Dit weer met 45% fan-speed. Een heerlijk stille SLI-opstelling dus, bij een prima temperatuur.

Deze kaart voldoet aan al mijn wensen. De prijs van de eerstgekochte kaart was wat aan de hoge kant, maar de prestaties die ik ervoor terug heb gekregen waren het in mijn ogen zeker waard. Op dit moment staat kaart voor ¤185,- in de pricewatch en in mijn ogen is dat absoluut geen euro teveel.
Wie iets minder te besteden heeft is denk ik zeker net zo goed af met de Gigabyte GV-N460OC-1GI, al moet je dan iets hogere temperaturen en een lagere overclock voor lief nemen. Als je MSI moet geloven is de Hawk daarnaast beter over te clocken en heeft die een langere levensduur. Dit moeten we nog maar zien natuurlijk.

Dit is mijn allereerste review, dus alle opbouwende kritiek is welkom!

Changelog:

- 01-11-2010: foto van de HDMI-connector toegevoegd. Enkele zinnen/woorden aangepast.
- 01-11-2010: Benchmark Heaven 2.1 toegevoegd, prestatiewinst uitgerekend in % toegevoegd.
- 02-11-2010: Stukje over temperatuur en geluid helemaal herschreven.

Heb jij ook een MSI N460GTX Hawk?

Ik denk dat je Proc ook nog de boel bottlenecked.
Raar is wel dat je bij de sli zo weinig punten haalt.

3dMark06(default settings):
GTX460 Hawk:15907
GTX460 Hawk SLI: 16223
Omdat we inmiddels bijna 2011 zijn en 3Dmark06 straks 6 jaar oud is.
Benchmarks zou ik dan ook voornamelijk met recente programa's doen.
Overigens is het inderdaad niet zo'n fantastische combo: Een simpele dualcore met 2 moderne kaarten in SLI.
Wil je het onderste uit de kan halen, zul je toch aan de i5 of i7 quadcores moeten.

[Reactie gewijzigd door unfor op 31 oktober 2010 23:05]

Kans is aanwezig dat 3dmark 06 de sli niet goed herkend. Vantage is dan ook wat beter om mee te testen gok ik. Ook zal de cpu, die niet echt de snelste ter wereld is, wat invloed kunnen hebben.
Als laatste kan dirt 2 ook niet goed kunnen werken met sli.

Voor je load kan je veel beter iets als occt, furmark of msi combustor gebruiken. Die zijn bekend bij mensen en leveren een veel maximalere score dan vantage.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 1 november 2010 15:07]

nou ben wel met je een sdat waarschijnlijk zijn cpu slechter is maar een amd kan ook nog gewoon phenom II x4 of X6 kan ook hoeft hij geen nieuw moederbord te kopen. en de 965 of 970 qaud kan je vertellen dat zijn langzame dingen heb zelf de de 965 BE echt heerlijk ding niet al te duur en lekker overclockbaar.
verder als je top of the line cpu wil hebben ben ik het met je een s moet je niet bij amd kijken nee maar zijn zeker wel snel genoeg om 2 gtx460 aan te kunnen( bedoel dan cpus van amd).
de 965 of 970 qaud kan je vertellen dat zijn langzame dingen
Dat is vast niet wat je wilde zeggen, toch? :?
Que? Enige dat ik hieruit kan halen is dat amd processoren heeft die gtx460 SLI aankunnen
@ karstnl: ben net ff wezen zoeken maar tot zover weinig resultaat... Het probleem schijnt in de drivers te hebben gezeten http://www.fudzilla.com/r...ormance-in-dirt2-up-to-89, maar aangezien ik de nieuwste drivers gebruik moet er toch iets anders aan de hand zijn.

@ sebasss2: Dat zou kunnen? Maar zoals vermeld komen beide GPU's wel aan 100% load in Vantage. Of staat dat daar los van? En hoe kan ik dat evt testen volgens jou?

@unfor: Dus je zegt eigenlijk dat ik met geen enkele AMD processor de maximale prestaties uit deze kaarten kan trekken, al zou dat een quad- of hexacore zijn?

[Reactie gewijzigd door BlackSmoke op 31 oktober 2010 23:10]

Jawel, ik denk dat je met een quadcore of hexacore ook zover kan komen.
Zoals anderen ook al zeggen, ga voor een nieuwere/betere CPU. Volgens mij heb je echt een zware bottleneck. Vooral omdat je toch 2 zware kaarten op een dualcore zet.
Ja, inmiddels is me dat duidelijk. Echter ben ik zeer tevreden met de prestaties op moment en groeit het geld niet op m'n rug. ;)
het beste zou je je cpu verdere overclock mee kunnen geven en als dus je Gpu score beter is als eerst kan je daar wel uit concluderen dat je cpu de boel tegen houd.
Dat kun je ook zonder test concluderen. Quad core v.s. dual core lijkt me logisch dat die de boel ophoud. Een dual core kan nooit evenveel data versturen naar een GPU als een quad core bij een game die goed geoptimaliseerd is voor de CPU.
Heb je al even gegoogled naar het dirt 2 SLI probleem? Dacht dat de makers wel iets wilde uitgeven wat het ietsje beter zou maken.
Je laat nogal eens het woord overklokken vallen en daarom zou ik graag iets van overklokken zien, maar verder is het een prima review.

[Reactie gewijzigd door 195780 op 2 november 2010 04:15]

ik heb de gtx460 cyclone, een echte aanrader net als deze! Lees het review maar is.
Deze kaarten moet je niet overclocken. De cpu is de bottleneck. Ik zou de fan aan de rechter kant van de mugen doen zodat de lucht in 1 lijn de behuizing uit gaat. Daarna kan je hem nog wel wat hoger clocken. Dit geeft een boost in je 3Dmark score,
Ook kan je kiezen voor een push/pull opstelling. Dit heb ik nu ook, werkt als een trein!
Fijn review, als je vragen hebt pm maar.
Assassin's Creed goed geschreven, maar moet nu naar school.
Zal vanmiddag foto maken van de HDMI-connector en ander commentaar lezen/beantwoorden! :)

@ steyn.elgersma: fijn dat iemand antwoord geeft ;) Als het zover is zal ik de review zeker nog updaten.

@ Mejust: Fijn dat ook eindelijk iemand zegt wat er verbeterd kan worden! Dankje. Het is alleen zo dat ik totaal geen ervaring heb met het overclocken van videokaarten. De reden dat ik het woord wel af en toe laat vallen is dan ook voornamelijk omdat MSI de kaart aanprijst als 'overclock-topper'. Voor de mensen die wel willen overclocken leek het me handig om wel te vermelden dat deze kaart hier extra mogelijkheden/functies voor biedt.

@ Johnbytheway: Dank! foto komt er vandaag zoals gezegd. Om antwoord te geven op je vraag: die heb ik niet in mijn keuze betrokken. Op moment van aanschaf was de HD6*** serie nog niet uit. Ik zal kijken of ik op dat punt nog wat aan de review kan toevoegen.

@ guidonno: Op de foto is niet te zien dat bovenin de case drie 120mm fans hangen, die vierde fan is extra (overbodig?) Daarbij blaast de cpu-fan op deze manier volledig door de koeler; zou ik de fan rechts monteren dan blaast hij een gedeelte van de lucht onder en boven de koeler langs. Vandaar mijn airflow van onder naar boven.

[Reactie gewijzigd door BlackSmoke op 1 november 2010 10:51]

de 6850 zit op of iets boven het niveau van jou kaart, de 460 1 gig. oc zal iets uit maken maar je zit ong op zelfde niveau het zal een paar fps verschillen over en weer.
Bedankt voor je reacties. Heb op advies van jou een stresstest gedraaid met MSI Kombustor maar m'n kaart wordt dan niet warmer dan 51 graden. Das een enkele kaart want SLI wordt door Kombustor niet gebruikt. Kan dat kloppen? Ga nu Furmark proberen, resultaten volgen later vandaag.
Prima keuze deze GTX460. Snel en Stil.
De Hawk is iets sneller dan een standaard Radeon 6850.

Vergelijk de Hawk met de Asus HD6850. De Shaphire is geen non reference card.