1 review

Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3 OC

€ 935,-
Specificaties Max. 2,64GHz • GDDR6X • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3 OC Review

sepulep 12 januari 2023, laatste update op 13 januari 2023, 1.716 views Product gekocht

Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3 OC

Compact 4070TI model zonder al te veel poespas. Efficient in vergelijking met voorgaande generaties, en kan zich meten met de top daarvan (ongeveer op 3090 niveau). Jammer dat de prijs hoger is dan voorgaande xx70.

Pluspunten

• efficient
  • krachtig
  • compact

Minpunten

• hoge prijs

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Nvidia's RTX 4070 Ti heeft de twijfelachtige reputatie als de kaart die een 4080 moest worden maar toch niet. Uiteindelijk is dit model als een xx70 TI kaart uitgebracht met een iets lagere advies prijs. Dit specifieke model van inno3D kost (bij schrijven) ongeveer 950 euro. Ik heb deze aangeschaft om in een Intel Beast canyon chassis te plaatsen, en voor dit doel is het waarschijnlijk het snelste model videokaart dat zowel qua fysieke afmetingen als electrisch vermogen past.
Installatie

De eerste indruk van de kaart is dat het een degelijke, moderne videokaart is met een simpel, haast zakelijk design. De installatie was krap (zie foto), maar verder geen probleem. De 16-pin adapter wordt enigszins platgedrukt door de fan unit van het Intel chassis, maar dit ziet er nog wel ok uit (in ieder geval is het onmogelijk voor de plug om los te raken...). Het zou fijn zijn als er haakse verloop stukjes waren om dit enigszins elegant op te lossen.

Software
Op dit systeem heb ik Opensuse Tumbleweed geinstalleerd, en er is een aparte repository beschikbaar om de (closed source) drivers van nvidia te installeren. De installatie was toch niet helemaal probleemloos, aangezien Xorg na installatie stug de geintegreerde Intel GPU bleef gebruiken, ook na verschillende BIOS opties geprobeerd te hebben. Het bleek nodig te zijn om met de 'prime-select'utility de juiste GPU te selecteren. Dit waarschijnlijk heel specifiek voor mijn machine, maar ik noem het toch maar in geval iemand anders hier tegenaan loopt.

De 'prime-select' kan je ook gebruiken om de zgn 'offload' modus in te schakelen, hierbij sluit je de monitor aan op de geintegreerde GPU, die dan gebruikt wordt voor normale taken en de GPU voor grafisch of reken intensieve processen. In feite zijn er drie configuraties mogelijk: 1) Aansluiten vd monitor op de geintegreerde video uitgang + nvidia driver offload, 2) aansluiting op de 4070 TI + puur nvidia driver en 3) aansluiting op de geintegreerde video + puur nvidia driver aansturing. Het verschil tussen optie 2) of 3) is een paar procent FPS ten opzichte van 1).
Performance
Er zijn al heel wat benchmarks gepubliceerd, en de beperkte tests die ik heb gedaan lijken te bevestigen dat Inno3D 4070 TI doet wat je op basis van die verwacht, nl presteren in 1440p op 3090 niveau:

(Phoronix rapporteert een score van 119 voor 3090 in dezelfde setup) De benchmark van Red Dead Redemption II geeft op ultra en 140p, 107 FPS, wat de ongeveer FPS van een 3080 . Voor GravityMark 1.77 default resp. Ray Tracing zijn de resultaten 309 en 250 FPS:

Verder heb ik CUDA geinstalleerd en wat van de samples (https://github.com/NVIDIA/cuda-samples) getest om een indruk te krijgen van de prestaties vd video kaart buiten spelletjes om.

Nbody rekent de beweging van deeltjes door de zwaartekracht uit, en is een goede test om de floating point prestaties te testen:

>./nbody -benchmark

> Compute 8.9 CUDA device: [NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti]
61440 bodies, total time for 10 iterations: 34.057 ms
= 1108.392 billion interactions per second
= 22167.834 single-precision GFLOP/s at 20 flops per interaction

Dit is 22 TFLOPS, waar het theoretisch maximum vd kaart op 40 TFLOPS staat.

Ook is er een test van de memory bandwidth van en naar de kaart en op de kaart:

[CUDA Bandwidth Test] - Starting...
Running on...

Device 0: NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Quick Mode

Host to Device Bandwidth, 1 Device(s)
32000000 12.7

Device to Host Bandwidth, 1 Device(s)
32000000 13.2

Device to Device Bandwidth, 1 Device(s)
32000000 464.1

De Device to Device Bandwidth klopt met de spec (500GB/s), maar de Device naar Host en vv is wat aan de lage kant voor PCIe 4 x16. het lijkt erop dat er maar 8 lanes gebruikt worden (=theoretisch max. 16GB/s)..er zouden er dus 16 beschikbaar moeten zijn, waar zijn de andere 8 gebleven? Er is geen SSD o.i.d. geinstalleerd in de slots die de lanes moeten delen. Ook andere tests gaven dezelfde resultaat, dat er max. 8 lanes gebruikt werden. Na wat zoeken is er in de BIOS een optie om de PCIe bifurcation vast op enkel 16x (stond op auto) te zetten, en warempel:

Host to Device Bandwidth, 1 Device(s)
32000000 24.6

Device to Host Bandwidth, 1 Device(s)
32000000 26.3

Device to Device Bandwidth, 1 Device(s)
32000000 453.9

Nadeel hiervan is dat het idle gebruik (in offload modus) omhoog gaat van 1W naar 10W (als gerapporteerd door de driver). Overigens, voor transfer size kleiner dan de cache, bv 22000000 Bytes is de Device naar Device Bandwidth aanmerkelijk hoger (2600GB/s). De vergrote cache is een duidelijke verbetering t.o.v de vorige generatie, en compenseert enigszins de pijn van de magere 192 bit geheugen bus.

Wat betreft geluid en warmte, de maximaal gemeten temperatuur onder sustained load die ik heb gezien is 77C bij een fan speed van 2250 RPM. Hierbij waren de fans wel duidelijk hoorbaar maar niet storend (niet luider dan de blower stijl fan vd CPU onder load).

Ervaring & Conclusie

Over het algemeen ben ik positief over de Inno3D iChill GeForce RTX 4070 Ti X3 OC. De prijs is misschien aan de hoge kant, in mijn geval zijn het compacte formaat icm met behoorlijke prestaties de prijs waard.

Heb jij ook een Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3 OC?

@sepulep Die haakse verbindstukken zijn er misschien 🤔 voor jouw kaart. Heb voor mijn videokaart die op zijn kant staat in mijn kast een verbindstuk in u vorm gekocht op Amazon. CY ATX 8Pin Female naar 8pin Male 180 Degree Angled Adapter voor Desktops grafische kaart.
Ziet er goed uit jouw review. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
dank :) , het handigst zou een adapter zijn ie in de lengte richting van de kaart "knikt," ik heb ze nog niet gezien voor de nieuwe 16pin aansluiting...