Inno3D GeForce RTX 4080 16GB X3

€ 1.339,-
Specificaties Max. 2,505GHz • GDDR6X • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

Inno3D GeForce RTX 4080 16GB X3 Review

vtrisjin 11 januari 2023, laatste update op 11 januari 2023, 1.739 views Product gekocht

Inno3D GeForce RTX 4080 16GB X3

De INNO3D 4080 X3 is echt een prima product waar verassend weinig over te vinden is! Waarschijnlijk zit je in dezelfde boot als ik zat; 'waarom kan ik geen unboxings of reviews vinden van dit model, alleen maar de iCHill versies' Geen zorgen, deze kaart is GEWELDIG.

Pluspunten

• Goedkoopste 4080
  • Goede Koeling
  • Volledig Metalen Frame
  • RGB + kabeltje
  • INNO3D support in forum*
  • Geen Coilwhine

Minpunten

• Duur net als elke 4080
  • Verpakking kon beter
  • Onduidelijkheid sticker

Mijn goede punten toegelicht:

Op moment van schrijven (11/01/2023) is dit de goedkoopste (😂) RTX 4080 met een prijs van € 1.384,95
Ik geef toe, ik heb heel lang getwijfeld om deze kaart aan te schaffen puur en alleen om het feit omdat er gewoon niets over te vinden is op YouTube, nergens is deze benchmarked, geen YouTuber die het even bespreekt, nada.
Mede door de positieve reviews hier (en INNO3D is ook wel een degelijk merk overall) toch de sprong genomen, en die was het waard.

Om te beginnen is het frame van metaal, brushed metal. Vond het lastig op foto's te zien of het nou plastic was of metaal, maar het is metaal. De kaart voelt echt heel solide aan, als een tank.
Kwam met stand en RGB kabel ook al las ik in andere reviews dat die er niet bij zat, maar die hoort er zeker bij te zitten.

Het eerste wat ik doe is natuurlijk furmark draaien om te checken of alles het goed doet.
De resultaten van 15 minuten furmark 1440p preset:
(links 1440p uncapped, rechts 1440p 165Hz capped)

Zoals te zien is het allemaal gewoon dik in orde!
Links is te zien dat bij de uncapped bench de clocks terugschaalden naar rond de 2000mhz omdat mijn CPU het denk ik niet kon bijbenen, zat op 350 fps en heb maar een r5 5600x.
De koeling is ook dik in orde kwam heel soms op 81c uit maar met een fanspeed op 50% zit er nog zat bewegingsruimte zou ik zeggen.

De wat minder goede punten

De enige slechte punten die ik heb zijn eigenlijk mbt de presentatie van de kaart, de 'unboxing experience' als het ware.
Zoals hieronder te zien waren er een paar dingetjes jammer.
Een knik in een boekje, dan ga je toch denken oh nee heeft iemand er aan gezeten en heb ik een refurbished product of zo iets, scheur in de anti static zak waar de kaart in zat, protection folie zat er niet heel strak op, de stand had een onderdeel wat niet in een zakje zat lag er los in.
Ach goed, kleine dingetjes die (in mijn geval) gewoon een beetje matig waren.

Waar ik echt koppijn van kreeg en m'n haar aan verloor was de rode sticker met een pen geschreven A er op. Na beetje stressen en rondpeilen ben ik allereerst op het tweakers forum te woord gestaan door het INNO3D account die mij hebben verteld dat het gaat om een extra quality control controle/steekproef.

Dus de kaart is in principe 2x getest, wat heel nice is, maar het was niet goed gecommuniceerd want geef toe..rood is niet een kleur waar je 'alles prima' aan koppelt.
Volgende dag ook van de webshop waar ik em heb gekocht antwoord gekregen die het hadden nagevraagd met hetzelfde verhaal, dus geen zorgen!

Al met al een prima aankoop die goed presteert, 5 sterren zou ik hebben gegeven als de verpakking etc. gewoon wat verzorgder uit had gezien. De unboxing experience is iets wat je moet koesteren en niet meteen een twijfelachtig gevoel geven.
Maar dat is mijn mening.

Heb jij ook een Inno3D GeForce RTX 4080 16GB X3?

Ik ben dan wel niet in de markt voor dit soort kaarten, maar bedankt dat jij de resultaten van je sprong in het duister deelt! Bij de Inno3D 3060 Ti, ook zo'n no-frills kaart, was ik ook heel de tijd zo van "waar vind ik reviews dan??".
Ik denk bij GPUs ook altijd: al de bling en de marketing mogen ze houden. Uiteindelijk is een GPU een auto met de centrale chip als motor, en daar moet net genoeg maar niet te veel carosserie rond.
Leuke review, maar wat een bedrag man. Kan je nog iets vertellen wat je er mee speelt? En waar je vandaan kwam (welke kaart)? Ik dacht dat ik GTX1660 ergens zag, maar zie het nu nergens staan.
Ik kwam van een 2070 AERO ITX wat een enorm kabaal maakte, ik ging toentertijd voor een ITX build waar ik dus vanaf ben gestapt.
Wat ik nu qua game speel zijn dingen die ik al heel lang graag op 1440p ultra en/of met raytracing (waar toepasselijk) wilde spelen zoals cyberpunk, en nu met the witcher 3 update, final fantasy XV etc.
Ik werk ook met Blender waar AMD echt nog wel achterloopt als het gaat om renderen.
Als dat niet het geval was én de RT performance was iets beter dan was ik waarschijnlijk voor de 7900 XTX gegaan want eerlijk, de AMD driver software suite vind ik vele malen beter en fijner werken dan nvidia z'n ding.

[Reactie gewijzigd door vtrisjin op 18 januari 2023 21:27]

Met zulke prijzen denk ik dan altijd, eentje goedkoper (bijv de 4070 ti) scheelt zo'n 400-500 euro. Qua performance scheelt het procentueel zeker, maar merk je het ook in-game echt? Dan kan je ook denken, ik update wat vaker, of denk ik dan te simpel ? :)
Nou ja, ik denk niet dat je 'te simpel' denkt maar gewoon een andere strategie hebt.
Toen ik aan het oriënteren was (amazon marketplace uitgesloten) kwam de FPS/PRIJS verhouding tussen de 4070 Ti en de 4080 op bijna 1:1, de 4070 Ti was de "betere deal" op het nippertje qua prijs/perf.
Dus het kwam er op neer dat ja, de 4080 was zo'n 350 eu duurder maar hij had ook de performance bump die het prijsverschil 1:1 maakte.
Maar ik wilde vooral wat meer future proofing, wellicht ga ik naar 2160p deze cycle, meer games krijgen RT, VRAM verbruik neemt ook aardig toe, meer in Blender werken/renderen en Davinci Resolve. Dan is die 350 meerprijs het voor mij in ieder geval waard.

[Reactie gewijzigd door vtrisjin op 25 januari 2023 00:06]