OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB Review

croontje 23 juni 2012, laatste update op 23 juni 2012, 26.631 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Pluspunten

• Snelheid
  • Stil
  • Zuinig
  • 2.5'' to 3.5'' adapter inbegrepen

Minpunten

• Prijs per GB is hoog maar betaalbaar (vind ik)
  • 2.5'' to 3.5'' adapter kan niet gebruikt worden icm sommige cases

Waarom?
Ik speel al een tijd met het gedacht om een SSD te kopen. Vooral omdat ik hiermee de traagste schakel in mijn computer naar een hoger niveau til. Ik twijfelde eerst tussen de volgende SSD's :
Beiden schommelde rond een 155 euro tot ik nog eens een kijkje ging brengen op de site van de lokale PC boer en zag dat de prijzen gedaald waren tot een 139 euro en er de OCZ bijgekomen was aan ¤ 129. Wat prestaties betreft zouden ze ongeveer gelijk moeten zijn dus om een lang verhaal kort te maken, ik ben gekraakt en heb ze gaan halen :p

Uitpakken en installeren
Waarschijnlijk hebben nog enkele van jullie hetzelfde probleem maar als ik iets nieuws koop dan is het praktisch onmogelijk om die te laten liggen tot ik batterijen voor het fototoestel gevonden heb of uberhaubt het fototoestel in te schakelen. Daarom hierbij de inhoud van de doos maar dan met foto van een andere website
  • SSD verpakt in anti-statisch zakje
  • 2.5'' to 3.5'' adapter
  • Grappig stickertje en installatie en warranty info
*edit*
Ik krijg net in de gaten dat de adapter niet op deze foto staat. Iets verder in de review vind je hier echter wel een foto van dus geen paniek :p

Indien dit niet toegelaten is (die foto gebruiken) laat dan iets weten.

Betreffende de installatie heb ik een kleine opmerking. Zoals jullie zien zit er bij de SSD een 2.5'' naar 3.5'' adapter. Zeer handig natuurlijk ware het niet dat ik hem zelf niet kan gebruiken. De gaatjes in de adapter komen namelijk niet mooi overeen met de gaatjes in mijn case/HD rack. Ik heb namelijk een Antec P180 Mini en in het bovenste rack zitten de gaatjes te ver uit elkaar. Bij het onderste rack moeten de 3.5'' HD's onderaan vastgevezen worden en het adaptertje heeft enkel aan de zijkant gaatjes. Dus daarom bij deze de afstand tussen de gaatjes :p
Ik heb het uiteindelijk makkelijk kunnen oplossen door gewoon het onderste HD rack te gebruiken en daar de SSD vast te maken door ze met 2 schroefjes in de zijkant van een gaatje te klemmen. Ze zit goed vast en weegt praktisch niks dus loskomen zal ze niet doen.

Specs
Shock Resistance: 1500G, 0.5ms
Vibration: 20G Peak, 10~20KHz with 3 axis
MTBF: 2 000 000 hrs

Benchmarks en gebruik
Ik ben natuurlijk begonnen met het herinstalleren van Windows 7. Dit heeft een kleine 15 minuten geduurd vanaf een DVD. Hierbij zit een paar keer rebooten bij in dit wil dus zeggen wachten op de BIOS, "Druk op een toetsen om op te starten van de CDROM", enkele gegevens invullen, ...
Zodra Windows geļnstalleerd was heb ik nog wat andere software geinstalleerd en enkele benchjes gedraaid. Natuurlijk pas na installatie van chipset drivers, Intel RST, ... Wat ik ook gedaan heb is hibernate uitschakelen en systeem herstel. Ik gebruik geen van beiden en aangezien ik nu max 55,7GB ter beschikking heb is elke GB gespaard eentje gewonnen :)

Windows 7 prestatieindex

ATTO

ATTO van mijn oude schijf :D

Crystal Disk Mark

Als er iemand scores ziet die veel te laag zijn aarzel dan niet om iets te laten weten :) Meer benches op aanvraag.

Wat gebruik betreft lijkt alles zeer vlot te gaan. Openen van programma's gaat snel, installaties zeer vlot.
Voorbeeldje van een kopieeractie van mijn 500GB WD HD naar de SSD:

Al bij al ben ik zeer tevreden over mijn aankoop en ik hoop natuurlijk dat dit zo blijft. De snelheid is volgens mij zoals het hoort. De schijf is onhoorbaar maar aangezien ik hier nog 3 andere schijven insteken heb en een fan hier en daar is dit minder van belang. Indien jullie graag meer benchmarks wensen dan zal ik het wel horen.
Ik hoop dat men eerste review min of meer is zoals het hoort

Update 23/06/2012
Ik heb net de snelheden nog eens gemeten met Crystaldiskmark. De schijf staat momenteel voor 90% vol en wat de snelheden betreft lijkt alles nog in orde.
De schrijfsnelheid is 1/3 lager maar ik vermoed dat hier een logische verklaring voor is. Heeft dit te maken met het feit dat ze zo vol staat? Of misschien omdat ik de schijf nu al een tijdje gebruikt heb?

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB?

Is een prima review hoor! Nu alleen nog wat foto's van hoe hij momenteel in je kast zit.
Zodra ik tijd heb zal ik men fototoestel even zoeken :)
Je hebt mij over de streep getrokken en ik ga er ook eentje aanschaffen !
Mooie review, geweldig apparaatje ook. Heb die van mij gisteren binnengekregen, booten gaat bijzonder snel (14sec na BIOS), geen problemen bij de installatie, en lekker stil natuurlijk.

2.5 > 3.5" adapter was bij mij wel nuttig, en is er dan ook netjes omheen geplaatst!
Ik heb 2 van deze speeltjes in mijn pc, 1 als windows schijf en 1 als game schijf. De prestaties vind ik fantastisch, alleen de SATA aansluiting is zo fragiel dat deze bij mij al voor een defecte schijf heeft gezorgd. Zodra er een beetje druk op de SATA kabel komt buigt de poort mee, waardoor deze blijkbaar defect kan raken.
Je resultaten van CrystalDisk kloppen wel. Ik heb precies hetzelfde (dat was ook de reden om even deze review door te kijken naar je scores) maar begrijp nu dat het waarschijnlijk gewoon aan de manier van benchmarken ligt. De ATTO scores liegen er niet om. Nette review!
Ik heb twee van deze rakkers in RAID0 en haal fenomenale snelheden van minimaal 320mb/s, maximaal 560mb/s en een gemiddelde van 400mb/s.
Die dingen zijn echt RAIDte snel, niet te geloven. :D

En trouwens, een prima review! :)

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 6 november 2010 00:17]

Ik heb em zojuist ook aangeschaft, vanavond even inbouwen en windows installeren :P

zo, die is bloednsel zeg, het is wel aan te raden je Windows flink te gaan tweaken om harde schijf ruimte te besparen en snelheid hoger te maken.

Hibernation en restore is zoiets wat ik nutteloos vind en uitgeschakeld heb om toch alweer iets van 4GB te besparen.

[Reactie gewijzigd door AyeAyeCaptain! op 27 november 2010 11:19]

na al die reviews over deze ssd zit ik er sterk overna te denken om hem te kopen.
ik verkoop nog even mijn uode pc en ik koop er ook een. :)

handige foto's trouwens! _/-\o_
de meeste mensen zetten bijv. dat stickertje er niet op maar u wel! respect _/-\o_ _/-\o_
Mooie review. Als ik Windows op de SSD installeer, hoe gaat het dan als ik bijvoorbeeld photoshop of een game o.i.d. open van een mechanische HD? Wordt dit dan ook sneller gestart? Of heeft dit geen invloed. Ik zit hier met de zelfde specs dus ben wel benieuwd.

[Reactie gewijzigd door TheCrius op 21 december 2010 22:31]

Ik installeer eigenlijk geen programma's op men gewone HD. Maar je gaat in ieder geval geen snelheidswinst boeken als je programma's installeert op je gewone HD.
er is natuurlijk ook nog de pagefile die "indien je deze gebruikt" wel op de SSD staat,
wat zo dan weer voor extra snelheidswinst zorgt eens het programma is gestart.
Je hebt een punt, als je bovendien het te bewerken bestand op die SSD plaatst zal het laden en dergelijke ook wel sneller gaan. Maar ik denk over het algemeen ga je weinig winst behalen denk ik :)