Specificaties 23,6" @ 1920x1080 (lcd, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 241E1SB Zwart Review

Cornelison 31 oktober 2010, laatste update op 31 oktober 2010, 690 views

Philips 241E1SB Zwart

Pluspunten

• Hoog contrast
  • Hoge helderheid
  • Natuurlijke kleuren

Minpunten

• Vereist veel instellen
  • Enkel VGA kabel meegeleverd

Bij aanschaf van mijn nieuwe pc had ik geen budget voor een bijpassend scherm. Als tijdelijke oplossing heb ik mijn tv gebruikt als monitor. Dit werkte prima, ik vond het alleen zelf een beetje zonde van de specs van mijn pc om deze maximaal te kunnen benutten op een resolutie van 1280*720. Daarom overgegaan tot aanschaf van dit beeldscherm welke een resolutie tot 1980*1020 weer kan geven. De extra werkruimte en de details in game zijn echt een verademing.

Ik ben werkelijk verbaasd hoe hoog de contrastwaarden en helderheidswaarden van dit scherm zijn. Voor een scherm van 180,- euro zijn de kleuren ook zeker goed te noemen. Ik vergelijk dit met mijn philips tv welke ik hiervoor dus gebruikte. De kleuren van de philips tv zijn wel is waar warmer, persoonlijk vind ik de kleuren van mijn monitor natuurlijker. Ik denk wel dat dit met nog iets meer tweaken van de instellingen veranderd kan worden. Ik kan dit scherm dan ook zeker aanraden voor mensen die foto's bewerken maar wel op hun budget moeten letten.

Kleine kanttekening hierbij is wel dat de fabriekinstellingen van dit scherm je een beetje teleurstellen. Ik ben zelf een kleine 2 uur bezig geweest met het kalibreren van dit beeldscherm. Voor mensen die dit niet kunnen of hier geen interesse in hebben zou het kunnen dat ze blijven zitten met een scherm met veel te hoge contrast en helderheidsinstellingen welke dit scherm zeker te kort zouden doen. Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor een brightnesswaarde van 80 en contrastwaarde van 50.

Het design spreekt mij aan, het is wat je zou kunnen noemen het standaard philips design. Lekker strak en zonder al te veel ditjes en datjes. De weg fadende toetsen zijn een leuke gimmik. Enigste minpuntje bij dit scherm vond ik wel het missen van de DVI-kabel. Bij schermen met deze maten en resoluties had ik deze er toch wel bij verwacht.

Heb jij ook een Philips 241E1SB Zwart?

He,

Ik heb sinds enkele maanden ook dit scherm.
Ben er op zich erg tevreden mee, maar sinds enkele weken heb ik het volgende probleempje:

Als de stroom altijd op de monitor blijft staan, na ongeveer 24 tot 48 uur gaan alle lampjes van de touch-knoppen fel branden.

Op mijn hele donkere slaapkamer wordt ik daar gewoon wakker van (ja, ik weet het).

Heb jij hier ook last van? (mijn oplossing: stroom stekker eruit)
Ik heb dit scherm ook, ik heb geen last van continu blijvende touchlampjes.
Heb het scherm zelf ook, ook vreemd gedoe met die lichten van die knopjes. Zet hem altijd uit, ene keer gaat die daarna knipperen, soms gaan alle lampen branden etc. Echter niet zo fel dat ik er last van heb.

Had toen ik hem kocht wel last van aantal dode subpixels (bleven enkel rood) linksboven, die ik heb kunnen verhelpen (snel knipperend beeld en snel tikken met gummetje van potlood). Nu nog 1 dode subpixel die bij rood beeld zwart is, en bij wit beeld lichtblauw, maar die valt nauwelijks op.
Heb hem op 20 oktober gekocht. Zelf nog geen last van gehad. Misschien een vuiltje op de knopjes waardoor ze "denken" dat iemand er op drukt?