Cooler Master CM Stacker CM Stacker 810 ATX Review

Cooler Master CM Stacker CM Stacker 810 ATX

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Veel ruimte
  • Koelingsmogelijkheden
  • Modbaarheid

Minpunten

• Prijs (voor sommigen)

Algemene Indruk
De kast die ik hiervoor had betrof een Antec Performance P180, misschien wel de meest stille kast tot nu toe. Ik had me een beetje verkeken op die kast, ik had meer ruimte gewild, maar door mn enthousiasme had ik niet echt door dat het een Super Midi Tower betrof.

Ik zal hier en daar een vergelijking trekken ten opzichte van de P180, misschien wel interessant voor tweakers die tegen hetzelfde ruimteproblemen als ik oplopen en de Stacker RC810 overwegen.

Toen ik al mn spul had ingebouwd liep ik tegen wat ruimte issues, waardoor ik op zoek ging naar een grotere kast. De Stacker had ik al best snel op het oog, sinds er imho niet al teveel mooie bigtowers zijn. Sommigen zullen zeggen dat ze de Stacker oerlelijk vinden, maar dat houd je altijd, nietwaar?
Sinds de kast ook niet al te duur was, trok deze me het meest. Via de V&A kon ik goedkoop aan deze komen (met dank aan Maxi_Miano)

Specificaties
-Available Color: Silver, Black
-Dimension: 584 x 227 x 536 mm
-Weight: 10 kg
-Material: Aluminum Bezel, SECC Chassis
-Motherboards: Micro ATX, ATX, E-ATX 12; E-ATX 12
- 5.25 inch: 11(Exposed)
-3.5 inch: 4 (Hidden) pre-installed 4-in-3 device modules
-Cooling System: One 120 X 120 X 25 mm Front Fan; 1200 rpm, 22 dBA (intake) Two 120 X 120 X 25 mm Read Fan; 1200 rpm, 22 dBA (exhaust) One 80 X 80 X 25 mm Top Fan; 1800rpm 22dBA (exhaust)
-I/O Panel: USB 2.0 x 6, Mic x1, SPK x1, IEEE 1394 x1

Best impressive so to speak :) We kunnen dus in totaal 11 5.25" apparaten kwijt, dat moet genoeg zijn toch ;) De Stacker RC810 betreft ook een serverkast, dus het is eigenlijk niet gek dat je zoveel kwijt kan.

Uiterlijk
De Stacker RC810 is grotendeels zilver met wat mat zwarte accenten. Het zilver komt door het gebruik van aluminium panelen wat van nature zilver gekleurd is :) De kleur zwart komt eigenlijk alleen aan de voorkant terug. De afdekplaatjes voor de 5.25" devices zijn zwart geperforeerde plaatjes. 1 plek is al ingenomen door een bay met:

-Aan / Uit knop
-Reset knop
-6 USB poorten
-1x IEEE1394 Firewire poort
-HD + Power Led

Deze is te modden zodat je de op de plek van de 8cm topfan een paneel krijgt met oa de aan uit knop (Kijk bij de links voor een how to). Hiermee krijg je dus een 12 Bay Stacker :D

Ook deze is zwart van kleur om het hele plaatje consistent te houden. De kast oogt rustig & wat zakelijk. Geen gekke tierlantijntjes in de vorm van een Robot gezicht, oplichtende vlammen, gek gevormde luchtinlaten en wat al niet meer.

Bouwkwaliteit & afwerking
Over de kwaliteit ben ik goed te spreken. De aluminium panelen zijn goed afgewerkt, licht van gewicht, maar stevig! De rest van het chassis is ook goed afgewerkt en voelt allemaal erg solide aan. De P180 die ik hiervoor had is qua bouwkwaliteit en afwerking vergelijkbaar.
Waar de P180 op vooruit loopt zijn de stilte eigenschappen van de kast. De P180 heeft zijpanelen die uit 3 delen bestaan, om gerammel te voorkomen. De Stacker heeft enkelvoudige aluminium panelen, die een beetje kunnen rammelen. De 4-in-3 modules (verder meer uitleg) worden onkoppelt van de zijkant door een soort van sandwich systeem. De box waar je HD's in schroeft wordt vastgezet door een paneel aan elke kant, waar rubber tussen zit. Ondanks deze constructie hoor ik mn HD's meer dan toen ik de P180 gebruikte. De P180 gebruikt HD boxen waar hele dikke rubbers worden gebruikt om de HD's te ontkoppelen, dit werkt heel goed. Zelfs mn nieuwe 150Gb Raptor werd zo de mond gesnoerd! In de Stacker is hij iets meer aanwezig, maar voor mij niet storend.

Ik heb geen scherpe randjes kunnen vinden, kan ook komen door olifantenhuid op mn vingertoppen van al dat getik van deze review ;) Er zijn wat problemen bekend met de Stacker serie bij het inbouwen van insteekkaarten (PCIe, PCI, AGP, etc). Als je deze inbouwt, dan kan het voorkomen dat het retention lipje te strak zit, waardoor je de kaart niet goed kan doorduwen en deze niet goed in zn slot zit. Als het goed is kwam dit vooral voor bij Creative geluidskaarten.
Dit probleem is inmiddels bekend bij Coolermaster. Het is op te lossen door met een schroevendraaier het lipje een beetje in te duwen & zorgen dat de bracket van de kaart goed recht is.
Bij de P180 heb ik dit niet kunnen bespeuren, klein minpuntje voor de Stacker dus.

Inbouwmogelijkheden
Hierover kan je eigenlijk kort zijn...Subliem! Je hebt veel ruimte om spullen in te bouwen. Als je een 3.5" device wil inbouwen zal je gebruik moeten maken van de zogenaamde 4-in-3 module, waarvan je er standaard 1 meegeleverd krijgt. Je kan in deze box 4 HD's inbouwen. In totaal kan je 3 van deze modules inbouwen, wat zorgt voor de inbouw van 12 HDs :D

Daarnaast zit er op elke 4-in-3 module een 120mm stille fan (4pins molex). Meer over de koeling in het volgende kopje.

Coolermaster heeft een ingenieus systeem bedacht voor het inbouwen van apparaten. Dmv 2 plastic brackets (1 aan elke kant) schuif je een 4-in-3 module/optische drive/etc met weinig moeite de kast in & klikt hij vanzelf vast. Je kan ze alleen eruit halen met bruut geweld of 2 soort van plastic schakelaars over te halen. Daarnaast kan je apparaten ook altijd nog vastschroeven voor de zekerheid.

Nog een pluspunt, de 4-in-3 modules kan je ook in andere kasten gebruiken!

Koelingsmogelijkheden
De Stacker RC810 heeft flink wat opties om de boel te koelen. Zo heb je de beschikking over:

-2x 120mm outtake
-1x 80mm top fan
-1x 80mm fan in het zijpaneel
-3x 120mm intake (dmv 3x 4-in-3 modules)

Het eerste wat je moet doen is de standaard fan covers eruit slopen. Deze houden erg veel lucht tegen & helpen daarbij aan een verhoogde geluidsopbrengst van je fans. Als je deze eenmaal eruit hebt gehaald kan je pas echt werken aan een airflow monster >:)

De P180 heeft standaard fangrills, deze laten veel lucht door, maar laten wel wat windgeruis horen. Als je deze eraf wil halen zal je de dremel erbij moeten halen.

De fans die op de 4-in-3 modules zitten zijn stille varianten en worden gevoed door een 4 pins molex. Je kan dus standaard niet de RPM uitlezen. Nu vind ik dat niet zo'n probleem, maar er zijn genoeg mensen die daar wel een probleem van maken ;) Tweakers zijn erachter gekome n dat je de RPM wel kan uitlezen door een kleine mod. Volg de link onderaan deze review om erachter te komen.

Ik moet zeggen dat ik zwaar onder de indruk ben van de kwaliteit van de meegeleverde fans. Meestal presteren die onder de maat, maar deze zijn van goede kwaliteit & zijn ook echt stil!

Vormgeving
Heel erg subjectief dit kopje, maar ja. Ik ben erg tevreden over de vormgeving, hij heeft hetzelfde kleurenpatroon als de P180, een beetje zwart met overwegend zilver. De P180 is echt een rechthoekig gevormd, de Stacker RC810 heeft een gewelfde voorkant.

Zoals eerder opgemerkt, een strak & zakelijk uitgevoerde kast.

Installatiegemak
Hier heb ik het al kort over gehad, maar ben hier ook over te spreken. Het was even uitzoeken hoe de plastic plaatjes werkten, als je dat eenmaal hebt uitgevogeld is het een hele fijne kast om mee te werken. De P180 is echt een b*tch om mee te werken, vooral als het om kabelmanagement gaat. Daar kan je zo een x aantal uur voor uittrekken. De Stacker heeft het op dat front stukken beter voor elkaar, je hebt simpelweg veel meer ruimte voorhanden.
Er worden een flink aantal duimschroeven meegeleverd, wat ik een verademing vind om mee te werken. Handvast is vast genoeg. Ik bezoek geen Lanparty's meer, dus hoef de schroeven niet al te vast te maken, mn kast staat gewoon stil ;)

Modbaarheid
Er kan veel gebeuren met deze kast, maar een betere vraag is of het nodig is? Je hebt op zich ruimte voor bijna alles wat je erin propt (tenzij je hele gekke dingen gaat inbouwen). Ik heb kasten gezien met een 360mm radiator in de voorkant en ga zo maar door. Ik heb dus alleen de roosters eraf gehaald (afgezien van de top fan, anders zit je met een gat in de bovenkant ;) Ik heb ze persoonlijk niet eraf gehaald, dat had maxi_miano al voor me gedaan :)
Bij de P180 moet je bijna halsbrekende toeren uithalen om een beetje te kunnen modden. De bovenkant van de P180 is bv van zwart plastic gemaakt. Daar zal je mij geen dremel in zien zetten!

Kwaliteit van voeding
Er wordt geen voeding bijgeleverd, hoewel ik dik tevreden over mijn Tagan TG480-U22 ;)

Op dit moment betaal je op zn minst 144euro voor deze kast, daarmee valt hij in het wat duurdere segment van de aangeboden kasten. Een beetje vergelijkbare prijs met bv de Thermaltake Armor, met het grote verschil dat hij op de servermarkt is gericht ipv pc enthousiastelingen. Veel mensen zullen afhaken, sinds +-150euro voor een kast over het algemeen veels te duur is. De kasten die bij het mainstream volk goed scoren, zijn bv de Coolermaster Centurion 5. Kasten die voor 50euro over de toonbank gaan & een hoge Value For Money rating hebben.

Voor mij is de prijs gerechtvaardigd, je krijgt heel veel terug voor die 144euro.

Mening
Ik ben een tevreden gebruiker, het is imho een mooie, degelijke kast met erg veel ruimte. Op dat gebied wint de Stacker met gemak. De P180 is vooral gericht op stilte & luchtkoeling. Hoewel je waterkoeling kan inbouwen loop je hier en daar tegen wat praktische problemen, waaronder ruimtegebrek. De P180 wint weer wat stilte betreft, maar de uiteindelijke winnaar is wat mij betreft de Stacker RC810. De P180 kan niet opboksen tegen de koelingsmogelijkheden, modbaarheid & vooral de ruimte.

Reviews & Links

Mijn andere Productsurveys
Productsurveys van FmSKrimp

Survey Updates
10-08-2006 Links toegevoegd & 12 Bay Stacker How To toegevoegd

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker CM Stacker 810 ATX?

De fans die op de 4-in-3 modules zitten zijn stille varianten en worden gevoed door een 4 pins molex. Je kan dus standaard niet de RPM uitlezen. Nu vind ik dat niet zo'n probleem, maar er zijn genoeg mensen die daar wel een probleem van maken Tweakers zijn erachter gekome n dat je de RPM wel kan uitlezen door een kleine mod.
Volg de link onderaan deze review om erachter te komen.
ik was hier wel benieuwd naar omdat ik met hetzelfde "probleem" zit!
Ik vind je Survey veel te positief :

- De 4 in 3 brackets zijn geweldig, maar hoe ze erin gezet worden met die plastic schuif dingen en dan ook nog eens vanaf de voorkant is imho absoluut niet praktisch.
Bij Antec is het lekker "Click" en eruit schuiven :Y)

- De "switches" waarmee alle 5¼ apparaten worden vastgezet zijn super irritant. Schroeven zijn gewoon beter/praktischer en vooral op de Antec "schuifjes" manier.
Ik ben dan ook heel erg allergisch voor kasten die het ook bij de PCI sloten toepassen :r

- De plastic dekplaten van de 5¼ slots zijn ook super irritant om terug te zetten.
Ik heb namelijk 3 maal 120 mm. fan voorin via de 4in3 brackets en op een gegeven moment had ik die dingen gewoon de prullenbak in gesmeten bijna |:(

- Wat ze weer wel OK maakt is dat je niet zoals bij Antec de stoffilter eruit moet schuiven, maar gewoon effe elke dag met een doek eroverheen kan.

* nero355 heeft nog geen tijd gehad voor een Survey maar hij komt eraan hoor een dezer dagen ...

Heb heel veel foto's en een aardige medeTweaker heeft me al space gegeven ervoor :*)
Ik vind je Survey veel te positief :
Daarom is het een user survey, iemand anders kan iets heel anders vinden!

Bij Antec is het lekker "Click" en eruit schuiven

Bij Antec moet je eerst van die plastic beugels monteren met schroefjes. Bij de Stacker hoef je alleen die plastic plaatjes erop te drukken.

Ik vind ze juist handig, schroeven zijn uiteindelijk beter, maar kost meer tijd met monteren. Bij PCI sloten heb ik het ook liever niet en prefereer ik duimschroeven.

Dan begrijp ik je reactie wel, dan is het haast onmogelijk om die plaatjes eruit te halen! Daar hadden ze wel iets op mogen verzinnen.

Je kan zowel bij de Antec als Coolermaster een stofzuiger er direct overhalen. Bij Antec is hij dan nog niet compleet schoon.

Vet dat je veel fotos hebt, je kan er alleen maar 4 toevoegen :P
Ik wacht met smart op je review!
het staat vast in 1 van de links die je gepost hebt, maar de 12e slot aan de voorkant bevat dus de USB-aansluitingen en de power- en resetknop. dit ding is, met een doe-het-zelf kit van coolermaster zelf, te verplaatsen naar de bovenkant van de kast zodat de 12e slot dus vrij komt.

en dit betekent dan weer, dat er 16 harddisks in 4 van die 4-3 modules ingebouwd kunnen worden.

de kast is 1 groot doorvoerkanaal voor lucht. en al deze roosters maken m wel gehorig. het is geen ding voor in de woonkamer...
Klopt ja, ik heb het gezien. Ik zal dat ook toevoegen :) Thx dude

[edit]