Club 3D CGA-9258 PTVD Review

Tonvandenhurk 20 januari 2008, laatste update op 21 januari 2009, 1.129 views

Club 3D CGA-9258 PTVD

Pluspunten

• Stil
  • Beste prestaties voor pci

Minpunten

• niet al te nieuw, maar kan ook bijna niet met PCI kaart

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Het is een van de laatste en betere PCI videokaarten. Ik heb hem ingebouwd in een Smal Form Factor pctje, waar vooral de warmte ontwikkeling belangrijk is. Tevens is hij door het niet aanwezig zijn van een fan lekker stil. Hij heeft 2 uitgangen, maar ik gebruik eigenlijk alleen de VGA. Het is een prima kaartje voor een wat oudere computer waar nog geen AGP/pci-e aanwezig is. Alleen jammer dat er geen snellere kaarten meer voor pci worden gemaakt.
Update 20-01-2008
Ik heb het op mijn 1Ghz Pentium III nu ook zo ver gekregen dat zelfs Call of Duty 2 goed draait. Dus kwa presaties is nog niet eens zo slecht als ik had verwacht. Voor de rest zit hij voor aan een Philips 200WB schermpje en levert ie nog steeds goed beeld. Ik ben zeer tevreden over dit kaartje. Ik heb nu nog zo'n 1Ghz pctje liggen en daar gaat een Nivia MX 4000 kaart in, kan ik ook gelijk mee vergelijken wat nu echt de waarde is van de Ati 9200 kaart. Kaart is inmiddels verkocht aan een andere tweaker, die hem netjes hergebruikt.

Heb jij ook een Club 3D CGA-9258 PTVD?

beetje korte survey dit,

owja, als je nog iets snellers zoekt,
Ja, ik weet niet wat er nog meer over te vertellen is. Hij draait op de standaart ATI drivers. En hij was van weinige PCI die nog bijna overal te verkrijgen is. Er zullen misschien iets snellere te vinden zijn, maar veel verder dan deze snelheid gaan ze toch echt niet. Voor computers die alleen pci sloten hebben is dit zo ongeveer het eindstation van wat je kunt upgrade.

Kijk voor de aller nieuwste spellen hoef je deze kaart natuurlijk niet te hebben, maar spellen zoals Call of duty en Medal of Honor draaien om mijn Intel 1 Ghz 512 mb en deze kaart gewoon goed. Voor mijn andere spellen pak ik wel mijn andere computer, maar ja, die maakt dan wel een hoop meer lawaai.
die's nie sneller hoor.
Het heeft gewoon geen nut een snellere kaart te maken voor PCI. Die PCI-bus kan de info dan niet snel genoeg meer aanbrengen, waardoor de kaart continu zou zittn idle'n...

Dat is net hetzelfde geweest met AGP -> PCI-express. AGP werd iets te beperkt in bandbreedte (aanvankelijk vooral stroomtoevoer), dus moest men wel iets nieuws vinden om de GPU snel genoeg van data te voorzien.

@Sapphire: weet ik wel, maar heb deze survey nu pas voor het eerst gezien. Is ook juist nog ge-update :P

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 20 januari 2008 13:25]

daar hebben ze echt wat aan !!
na 2 jaar ......
Men is nog niet tegen de max. banbreedte van de AGP bus aangelopen hoor. Er is geen enkele GPU/ VGA kaart die AGP x8 vol krijgt. PCE-e heeft andere voordelen, metname ook het extra vermogen dat een PCI-e slot kan leveren, maar om de bandbreedte was het nog niet nodig. Dat is bij PCI > AGP wel anders. ;)
er is ook nog een 8500 op PCI