Specificaties Radiogestuurde muis en 5.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Mamba Review

rommelkast 30 oktober 2010, laatste update op 12 augustus 2016, 1.447 views

Razer Mamba

na aanschaf was ik behoorlijk tevreden (vooral over het design) maar na 5 jaar komen de nadelen naar voren

Pluspunten

• design
  • easy as pie te switchen tussen draadloos en bedraad
  • mogelijkheden
  • gebruiksgemak
  • perfect als game- en htpc muis

Minpunten

• geen knoppen door muiswiel links en rechts te bewegen
  • trage en crashende drivers, na 5 jaar nog niet gefixt
  • werkt niet op glas (de topmodellen van Logitech doen dat wel)
  • een "klikje"van het muiswiel is niet altijd een scrolbeweging
  • batterijduur zwaar ondermaats
  • maakt niet altijd verbinding met pc, aan/uit zetten op opnieuw opstarten is nodig
  • rubberen zijkanten en coating laten los
  • linker muisknop hapert, registreerd niet of laat bij het slepen op een willekeurig moment los, dit maakr de muis onbruikbaar na 5 jaar al bij niet intensief gebruik, amper games. max 5u per week gebruikt

Review van de Razer Mamba wireless gaming mouse

Gegroet mede tweakers,

LEES DE UPDATE!

Mijn eerste review op deze site. Ik gebruik deze site al een jaar maar ben nu toch echt op het punt gekomen om iets aan deze community terug te geven.

Mijn gebruik:
ik ben geen hardcore gamer maar vind af en toe spelen wel leuk. aangezien ik mijn computer op afstand wil bedienen omdat ik vaak spellen speel of films kijk vanuit de bank mbv een beamer, is een draadloze muis dus een must. (vandaar de keuze voor mijn keyboard k800, review volgt nog). Mijn computer en invoeraperatuur staan in de woonkamer en de looks zijn dus belangrijk. Daarin scoort hij 10 punten!

Het lijkt me dat ik geen foto's hoeft up te loaden, er zijn er honderden te vinden op internet.
Op verzoek Kan ik dat natuurlijk wel doen.

Ik zal hier mijn gebruikers ervaringen vermelden, deze zullen voor iedereen in meer of mindere mate belangrijk zijn maar het is wel belangrijk om het in de overweging tot aanschaf mee te nemen.

Ergonomie
Voor een palmgrip is de muis te klein, je kunt dan niet met je ringvinger en pink om de muis waardoor hij niet meer op te tillen is. volgens mij gebruiken de meeste gamers een clawgrip dus dat zou geen probleem hoeven te zijn.
Met een clawgrip vind ik de rand aan de rechter zijde nog altijd wat krap, de bolling van de zijkant naar de bovenkant van de muis wordt vrij snel ingezet waardoor er voor ringvinger en pink nog steeds niet gek veel ruimte is om de muis vast te pakken en op te lichten. Aan de rechter zijde is een klein rubberen vlakje wat dit moet vergemakkelijken, dit had van mij dan ook groter mogen zijn. Het zou ook nog het gehele hoogglas kunstof deel mogen beslaan. Daarbij had er dus een iets prominentere rand aan mogen zitten om de vingers achter te haken zodat je de muis minder strak hoeft vast te pakken bij het optillen. Aan de duimzijde is dit wel voortreffelijk gedaan.
Begrijp me niet verkeerd, de muis houdt heerlijk vast maar aangezien het hier wel om zo'n beetje de duurste muis gaat die er te koop is, vind ik dat alles ook wel echt perfect moet zijn.

knoppen
Alle knoppen zijn programmeerbaar, er kunnen zelfs eigengemaakte macro's aan de knoppen worden toegewezen.
De 2 knoppen bij de duim zijn erg goed te bedienen, locatie, grootte en drukkracht zijn precies goed.
dit geld ook voor de knop bij het indrukken van het scrollwiel.
de 2 knoppen welke bedoeld zijn voor het aanpassen van de aanwijzer snelheid zitten wat ver aan de linker buitenkant, mijn wijsvinger is niet zo lenig dat ik hier makkelijk bij kan. bovendien zijn de knoppen heel smal waardoor het lastig is de knoppen in te drukken zonder daarbij ook de linker muisknop in te drukken (waste of ammo :) )
Het scrollwiel werkt perfect, per klik schuift het één eenheid door, dit lijkt voor de hand liggend maar veel muizen doen dit niet waardoor je per klik bijvoorbeeld 2 wapens doorschuift ipv 1.
de 2 "normale" knoppen geven een zeer goede respons en voelen er prettig aan.

Helaas kan het scrollwiel niet naar links en rechts bewogen worden voor extra functies (bijvoorbeeld horizontaal scrollen) dat is jammer want dat gebruikte is best veel als "volgende" en "vorige" in internet browsers. Dit moet nu dus met de knoppen bij de duim waardoor deze geen andere functies meer kunnen benutten.

software
De drivers vind ik ondermaats. Het opstarten duurt wel 10 tot 20 seconden. (ik heb een hele snelle computer en ,ter vergelijk, google earth start bij mij op in ongeveer 1 seconden)
iedere keer dat er een wijziging doorgevoerd wordt, moet je weer 10-15 sec wachten. In die tijd is de muis meestal onbruikbaar. Bovendien crasht de GUI regelmatig. De muis blijft dan overigens wel goed functioneren.
Een hele rare issue is dat hij in specifieke gevallen conflicteert met mijn K800 keyboard. De knop onder het scrollwiel heb ik geprogrammeerd als "venster sluiten" via de voorgeprogrammeerde geavanceerde macro. Echter ofwel de macro, ofwel het keyboard weigert dienst. Dit is op de lossen door de macro (alt f4) zelf te programmeren, dit is dus verder geen probleem maar het zou niet moeten kunnen.

functionaliteit
wat me op valt is dat hij het niet leuk vind als de computer overgeclocked wordt. Met de BCK op 195 weigert hij af en toe dienst. Alle overige componenten werken dan wel perfect.

batterij
Batterijduur is, zoals andere reviewers ook al melden, redelijk kort. Opladen gaat echter goed door de mini usb kabel direct in de muis te steken zodat er gewoon door gewerkt kan worden.

base station
lelijk en nutteloos. De ontvanger had veel kleiner kunnen zijn en het feit dat je hem als docking kan gebruiken is nutteloos omdat je de muis dus gewoon op kan laden via de kabel en dan wel gewoon kan doorwerken. Het enige voordeel van het ding is dat je de verlichting softwarematig uit kan zetten.

*Edit* naar aanleiding van de wijze woorden van SirNobax:
polling rate
de polling rate is in te stellen in 125, 500 en 1000 mhz.
De polling rate zegt niets over de kwaliteit van de muis, gezien het allemaal driver-hocus-pocus is. Sterker nog, je kan met een simpel tooltje de polling rate van je 3 euro kostende budget-usb-muis ook op 1000hz zetten.
Reden om niet voor 1000hz te gaan? Jitter en mouselag bij hoge systeembelasting (bij oudere machines, that is).
Wellicht dat je ook nog batterijen kan sparen door de polling rate lager te zetten.
Bovendien, waarom zou je muis sneller moeten pollen dan je scherm uberhaupt weergeeft (60/120hz)?

value
Per saldo is het een super muis maar kan toch nog wel verbeterd worden. Daarom vind ik hem toch iets te duur. Als al mijn punten verholpen zijn vind ik de prijs gerechtvaardigd. Een muis zonder negatieve punten en alle functies denkbaar mag best meer als ¤ 100,- kosten maar met de huidige functionaliteit vind ik hem net iets te duur.
Bovendien is de verpakking enorm onzinnig, duur en milieuonvriendelijk en dat allemaal om de koper 10 seconden te laten denken "wat ziet die er goed uit" om vervolgens de verpakking naar de kliko te verwijzen. Met een fatsoenlijke verpakking had de prijs ¤10,- minder kunnen zijn.

UPDATE

Na 5 jaar gebruik ben ik per saldo niet tevreden met dit product.
- batterijduur onacceptabel slecht en als je vervolgens het kabeltje er in prikt moet je maar hopen dat de muis blijft werken en dat er geen herstart nodig is
- hij heeft zowiezo lang nodig om verbinding te maken
- de brakke drivers zijn nog steeds niet verbeterd
- lijm van de rubberen plaatjes aan de zijkanten wordt snotterig en laat los
- algehele verbindingsproblemen
- linkermuisknop werkt niet meer. De klikken worden niet goed meer geregistreerd en bij slepen laat hij halverwege los wat de muis volledig onbruikbaar maakt.
- de coating bladderd af
- kabeltje verbinden is veel lastiger dan nodig
- aan de onderkant zit een heel klein haakje wat het kabeltje vast moet houden maar als je hem onbedraad op stof gebruikt (leuning van de bank) dan blijft hij haken

(ik heb nu een mx master gekocht, kost minder en kan meer. hopelijk is hij ook duurzamer)

Heb jij ook een Razer Mamba?

vraagje
Waarom kun je de polling rate instellen? je kan kiezen uit 125hz (normale muizen) 500hz(super goeie gaming muizen) en 1000hz (uniek?)
Als sneller beter is, waarom kan ik hem dan "slechter"instellen?
Ten eerste, 1khz Polling rate is niet uniek. Logitech muizen in 2007 werden al met drivers meegeleverd die op die "unieke" 1000hz 'pollen'.

Daarnaast, zegt die pollingrate niets over de kwaliteit van de muis, gezien het allemaal driver-hocus-pocus is. Sterker nog, je kan met een simpel tooltje de polling rate van je 3 euro kostende budget-usb-muis ook op 1000hz zetten.

En dan de vraag terug, waarom zou je muis sneller moeten pollen dan je scherm uberhaupt weergeeft (60/120hz)?
waarom zou je in god's naam een muis van meer als €100,- aan een afgetrapte machine hangen die de muis niet eens kan bijbenen! 8)7
Je verhaal is duidelijk, ik zal het toevoegen aan de review. Bij dezen de bronvermelding om je copyright niet te schenden :)
van 125hz naar 500hz merk je enigzins nog wel, als je goed oplet merk je dat je muis net wat sneller reageert als je een relatief grote beweging maakt, 1000hz merk je eigelijk vrijwel niet meer, en veel mensen zeggen dat het de USB levensduurverkort, of dit waar is weet ik voor de rest niet, gebruik zelf altijd 500hz.

Zoveel kun je niet zien volgens experts ( oog maar 30fps ofzo bijv? )maar vaak "voel" je het wel
Jij vindt de dockingstation onnodig.
Ik ben er juist super blij mee dat het erbij meegeleverd is.

Ik red het makkelijk een dag gamen/werken met deze muis en dan 's nachts als ik ga slapen zet ik hem op de dock. Zo heb ik geen gedoe met draad erin en eruit.
Je koopt ook een draadloze muis om zonder draad te werken, en dat doe ik dus ook constant.
Daarnaast is het ook lastig om de draad uit de muis te halen, je moet de bevestiging op een rottige manier vasthouden en dan (vind ik) teveel kracht leveren om die draad eruit te halen. Ben blij dat ik dat pas 1xtje heb moeten doen & dat kwam omdat ik eens een nacht was vergeten mijn muis op de dockingstation te zetten.

Voor de rest goede review!
Maar als je computer 's nachts uit staat laadt hij niet op want de enige voeding die de dock krijgt is via usb (sommige muizen hebben een aparte netvoeding aan de dock). De computer moet in jou geval dus wel aan blijven staan. Als dat ook zo is heb je een goed argument om blij te zijn met de dock.
Veel mensen vinden idd dat de kabel wat lastig aan en van de muis te monteren is, ik heb hier geen moeite mee. Wellicht dat ze een kleine wijziging hebben aangebracht om deze klacht te verhelpen?
Ik heb mijn PC ook 's nachts aanstaan ja, was ik vergeten te zeggen.
En mijn muis is net 1 maandje oud, dus ik denk het niet.

Kan misschien aan de dag liggen dat mijn muis geproduceerd is.
Bij mij staat de PC wel uit en laadt hij TOCH op via USB :)
's Morgens dus altijd een volle Mamba ;)
's Morgens dus altijd een volle Mamba
That´s what she said... }>
*pikant*
crashende drivers ? welken gebruik je wand ik heb nu al echt lang denke ik in 2009 gekocht toen voor mijn alienware m17x en en dit probleem nooit gehad
De laatste drivers die te downloaden zijn 1.07 en firmware 1.13.

Ik heb al meerdere malen geprobeerd te deinstalleren en opnieuw installeren maar het werkt allemaal niet.

mijn workaround is nu: met de dodgy drivers proberen alle instelling en goed te krijgen, als alles werkt kun je de drivers deinstalleren, alle instellingen blijven dan bewaard in de muis. Resultaat: alles werkt naar behoren zoder de drivers.
Het enige nadeel is dat je nu dus geen instellingen meer kan veranderen. (voor de duidelijkheid, alles wat je geprogrammeerd heb zoals de resolutie voorkeuzes en geprogrammeerde macro's, blijven dus werken)