Specificaties DLNA -support - Bekijk alle specificaties

Eminent EM7075 HD media Stream Review

mustisen 29 oktober 2010, laatste update op 19 januari 2011, 2.218 views

Eminent EM7075 HD media Stream

Pluspunten

• Goede prijs/service verhouding.
  • Uitstekend beeldkwaliteit
  • Mogelijkheid voor passtrough van geluid.
  • Apparaat is compact.
  • Levering is zeer compleet.

Minpunten

• Met name de afstandsbediening voelt goedkoop aan.

Geluidskwaliteit Score: 4
  • Windows 7 Professional (64 bits)
  • Onkyo TX-SR507
  • SHARP AQUOS LC-40LU700E
Sinds mei dit jaar was ik op zoek naar een geschikte mediaspeler om films te streamen van mijn PC in mijn werkkamer naar mijn TV dat in de woonkamer staat. Omdat ik geen extern harde schijf heb, en het liefst al mijn films op één plaats heb, had ik de voorkeur dat de mediaspeler niet over een harde schijf beschikt (scheelt geld) en de films juist moest kunnen streamen in plaats van dat ik alleen een extern harde schijf aan kon sluiten. Daarnaast heb ik een receiver dat alle gangbare audiofilters kan verwerken. Mijn keus viel uiteindelijk op de Eminent 7075 omdat:
  • Het geen harde schijf heeft en zelfs geen mogelijkheden om er één in te bouwen. Dit laatste maakt het apparaat compacter.
  • Het geen DTS ondersteunt, wat scheelt aan licentiekosten en wat het apparaat dus goedkoper maakt.
  • Het streamen over het lokaal netwerk ondersteunt.
Ik had echter nergens informatie over het streamen van bluray rips op 720p formaat kunnen vinden. Omdat het apparaat niet zo duur was (ik heb er inclusief verzendkosten ¤75,- voor betaald) besloot ik de gok te wagen. Mocht het streamen echt niet goed gaan, kon ik er alsnog een externe harde schijf bij kopen.

Specificaties
  • Speelt videoformaten af zoals MKV, XviD, Avi en Mov.
  • Speelt audioformaten af zoals MP3, WMA, WAV en AC3.
  • Ondersteunt ondertiteling zoals SRT en SUB.
  • Optische uitgang.
  • HDMI 1.3 en composiet uitgang.
  • 100 Mbps LAN poort.
  • Mogelijkheid tot aansluiten extern harde schijf.
  • 1 USB 2.0 poort.
  • 5 jaar garantie.
Voor een uitgebreider lijst van specificaties: http://www.eminent-online...ream-hd-media-player.html

Doos en inhoud
De Eminent 7075 wordt in een doos afgeleverd dat ruwweg 2,5 keer zo groot is als het apparaat zelf. De levering is zeer compleet:
  • Het apparaat zelf.
  • Optische kabel.
  • HDMI kabel.
  • Netwerk kabel.
  • Component.
  • Afstandsbediening inclusief batterijen.
  • Handleiding in verschillende talen, waaronder Nederlands.
Eerste indruk
Ik was positief verrast door de hoeveelheid kabels dat met de Eminent 7075 wordt meegeleverd. Dit heb ik bij andere apparaten wel anders gezien (hoe vaak moest je niet nog eens apart een printerkabel aanschaffen om je printer überhaupt aan te sluiten op je PC?). Ik kon dus gelijk aan de slag. Maar aan de andere kant moet ik wel zeggen dat de meegeleverde kabels erg goedkoop aanvoelden. Ik heb dan ook een eigen HDMI kabel aangesloten dat ik voorheen had aangeschaft.

Dat "goedkoop aanvoelen" geldt ook voor de afstandsbediening. Persoonlijk vind ik dat geen probleem omdat ik de afstandsbediening alleen gebruik vóór en ná het kijken van een film.

De Eminent 7075 weegt weinig en voelt ook een beetje goedkoop aan. Qua design is het niet erg bijzonder te noemen. Maar het past wel mooi onder de tv.

Aansluiting
Ik heb de Eminent 7075 aangesloten op mijn lokale netwerk middels een UTP kabel. Het betreft dus een 100Mbps netwerk. Daarnaast heb ik ervoor gekozen het apparaat via een HDMI kabel te verbinden met mijn receiver. De receiver scheidt het geluid en beeld, stuurt het beeld onbewerkt door naar mijn TV en verdeelt het geluid over mijn 5.1 speaker set.

Eerste gebruik
Na het aansluiten heb ik gelijk de nieuwste firmware (2.00.10) erop gezet.

Vervolgens heb ik de handleiding stap voor stap gevolgd door beeld, audio en netwerkinstellingen te configureren. Dit verliep allemaal erg vlot.

De achtergrond van het menu ziet er erg Vista-achtig uit. Ik heb het niet nagetrokken, maar het lijkt alsof de achtergrond hetzelfde is als één van de bureaubladachtergronden dat standaard met Windows Vista wordt geleverd. Mij stoort het niet: goed gejat is beter dan slecht verzonnen :)

Streamen
Ik had nul-komma-nul ervaring met het streamen van media over een lokaal netwerk. Ik heb dan ook uit moeten zoeken hoe ik de Eminent 7075 verbinding kon laten maken met mijn PC via het netwerk. De handleiding bood geen ondersteuning voor Windows 7. In eerste instantie zette ik een UPnP server op en deelde bestanden middels een standaard library binnen Windows 7. De Eminent 7075 vond mijn PC en kon bij deze bestanden komen. Hier liep ik echter tegen een probleem aan: Windows Media Center biedt geen mogelijkheid om MKV bestanden via het netwerk te streamen. En mijn filmcollectie bestaat uit voor meer dan 70% uit MKV bestanden.
Op de website van Eminent trof ik echter bij de "veel gestelde vragen" een topic over het delen van mappen onder Windows 7 aan. Na de stappen één voor één opgevolgd te hebben kon ik wel bij mijn gedeelde mappen komen.

Het streamen zelf gaat helemaal zonder schokken. Ik heb welgeteld één film op 1080p kwaliteit (The Shawshank Redemption). Het streamen ervan ging perfect. De beroemde "birds view" scene van Planet Earth heb ik echter op 720p kwaliteit. Ook dit ging zonder schokken.

Ondertiteling
Ik heb al mijn series en films in mijn collectie voorzien van Turkse, Nederlandse en Engelse ondertiteling. Bij sommige films kreeg ik de melding dat het bestand niet afgespeeld kon worden. Op mijn PC werd alles echter moeiteloos afgespeeld. Na lang uitzoeken bleek het volgende het geval: bij de film Avatar had ik zelf tags aangebracht in de ondertiteling waar Na'vi werd gesproken. Dit zijn HTML tags zoals <i> of <font> zodat de opmaak van de ondertiteling anders werd. Mijn PC heeft er geen moeite mee, de ondertiteling wordt dan cursief en bijv. geel weergegeven, maar de Eminent 7075 wel. Een simpele test door hetzelfde bestand, maar dan de ondertitling eruit weggelaten, te streamen bevestigde mijn vermoeden.
Het meestreamen van ondertiteling moet overigens wel gebeuren door de ondertiteling te plaatsen in bijv. een MKV bestand. Er kan maar één bestand tegelijkertijd gestreamd worden.

Kwaliteit beeld en geluid
De kwaliteit van het beeld is top. Voor mijn gevoel zag ik geen verschil tussen het streamen van een film via de Eminent 7075, of mijn PC direct aansluiten op de TV. Ik had echter in een ander review gelezen dat het beeld korrelig wordt als het een zwarte scene betreft. Bij de intro scene van Planet Earth, waar een opkomende zon vanachter de Aarde wordt getoond, zag ik geen korrels. Ook in andere donkere scenes was er geen probleem met 'korreligheid'. Uiteraard is de kwaliteit van een DVDrip van bijv. 700MB minder dan een bluray rip van 8GB. Wellicht dat dat de oorzaak was?

De Eminent 7075 sluisde het geluid netjes door naar mijn receiver, dus daar is ook niets op aan te merken. Ik heb het geluid niet getest door het direct aan te sluiten op mijn TV.

Tijdens het afspelen van een film is er nog het één en ander in te stellen zoals ondertiteling, geluid, beeld, in- en uitzoomen. Deze instellingen waren zeer gemakkelijk te bereiken middels de 'option' knop op de afstandsbediening en worden getoond bovenaan het scherm tijdens het afspelen van de film.
Spoelen gaat met de fastforward knop op snelheden van 2x, 4x, 8x en 16x. Het pauzeren en hervatten van een film gaat ook soepel, ook daar is niets op aan te merken.

Ten slotte onthoudt de Eminent 7075 ook nog waar je in een film was als je het afsluit. Het is dus mogelijk om alles af te sluiten en later de film weer op te pakken waar je was gebleven.

Foto's
De Eminent 7075 kan ook foto's weergeven en ook deze kunnen op de harde schijf van mijn PC blijven. De foto's kunnen ingezoomd, gedraaid en weergegeven worden in een slideshow. Erg recht toe recht aan.

Ik ben erg tevreden over de Eminent 7075. Het wordt zeer compleet afgeleverd en ondersteunt vrijwel alle gangbare videoformaten. De bediening is vlot en er kan binnen een minuut een film bekeken worden. Daarnaast is er ook nog eens vijf jaar garantie op het product, wat uitzonderlijk te noemen is. De lage prijs heeft echter ook een nadeel en dat is vooral de keuze van het materiaal dat is gebruikt voor het apparaat. De afstandsbediening voelt erg goedkoop aan en is door zijn omvang ook gemakkelijk kwijt te raken.

Edit: Ik heb de opmerking en de negatieve eigenschap dat het laden van de lijst van gedeelde bestanden over het netwerk erg lang duurt weggehaald omdat dit probleem na de laatste firmware update is verholpen. Het laden van de lijst duurt nu hooguit 4 á 5 seconden.

Heb jij ook een Eminent EM7075 HD media Stream?

Reviews door de redactie

Veel films gebruiken DTS, hoe los je dit op?
Mijn receiver ondersteunt DTS. Het rekenwerk voor de audio geschiedt dan ook niet bij de Eminent 7075, maar bij de receiver.

Er is overigens een versie van de Eminent 7075 te krijgen die dat wel ondersteunt, namelijk de "hdMEDIA STREAM - HD Media Player DTS Edition".
Duidelijk! bedankt.