Logitech Z-4 Review

Excelb-boy 29 oktober 2010, laatste update op 29 oktober 2010, 596 views

Logitech Z-4

Pluspunten

• BANG for Buck
  • Zeer mooie afwerking
  • Goede vormgeving
  • I like the Bass
  • Had ik al gezegd dat ik van dreunende bass houdt?

Minpunten

• Stof is snel zichtbaar
  • Niet een geschikte speakerset voor de Rockers onder ons
  • Niet echt geschikt voor FPS Games

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Woord Vooraf
Ik heb de Logitech Z-4 nu ruim 2 jaar in gebruik en ik heb tot nu toe nog geen seconde spijt gehad van deze aankoop!

Reden van aanschaf
Voordat ik de Logitech Z-4 had was ik in het bezit van een (behoorlijk) oude JBL set. Sterker nog, deze set was zo oud dat het plastic al begon af te brokkelen! Tijd voor een nieuw setje dacht ik dus.

Algemene Beoordeling
Ik heb mijn Logitech Z-4 set besteld bij komplett en ik kon de set al gelijk de eerstvolgende dag afhalen bij het filiaal van komplett in Delft. Toen ik eenmaal thuis was ben ik natuurlijk gelijk alles gaan uitpakken.
Gelijk viel me op hoe netjes alles in de doos gestopt is, met 1 apart compartiment voor de subwoofer en een apart compartiment voor de speakers en de "control pod".

Featureset
Dus wat zat er nou allemaal precies in die doos dan?
- 1x subwoofer
- 2x speakers (Left en Right)
- 1x 3,5mm naar 3,5mm jack (Voor subwoofer --> PC)
- 1x power cable
- 1x handleiding (volgens mij heb ik deze nog nooit opengeslagen)
Zoals je ziet zit er gewoon alles in wat erin hoort te zitten.
* Deze speakers zijn voorzien van een RCA plug en kunnen dus niet zomaar op de eerste en beste versterker worden aangesloten

Bouwkwaliteit en Afwerking
Ja, hier ben ik zeker tevreden over!
De speakers zijn netjes afgewerkt met een glossy zwarte plastic laag en ik kon verder niet zo snel lelijk geverfde stukken/onafgewerkte stukken bekennen. De voetjes van de speakers verdienen extra pluspunten! Dit omdat deze zijn vervaardigd uit aluminium en wat zwaarder zijn gemaakt zodat de speakers niet erg snel omvallen. Aan de onderkant van deze voetjes zit een soort rubberen rand zodat ook het schuiven van de speakers tot een minimum wordt beperkt. Ook bij de subwoofer zijn de randen afgewerkt met deze mooi uitziende glossy zwarte laag, het gaas van de subwoofer is vervaardigd uit aluminium dat is zwart geverfd. Het enige minpuntje hier is dat stof op die glimmende zwarte laag natuurlijk erg goed is waar te nemen!
Dus voor mensen die niet houden van stof in het zicht: ik hoop dat je genoeg swiffer doekjes hebt!

Vormgeving
Ja, ieder zijn ding bij dit punt hé!
Ik heb deze speakerset onder andere uitgekozen voor de looks want tja, het staat wel altijd recht voor m'n smoel! Ik vindt dat Logitech de speakers zeer netjes vorm heeft gegeven en vooral die glimmende zwarte laag over de speakers benadrukt dat nog even.

Geluidskwaliteit Muziek
Ja, voor mij is deze meer dan goed maar ik luister dan ook veel Drum 'n Bass en Dubstep ofwel heel veel bass benadrukking. Echter als je veel Rock of Pop luistert zou de dreun van de bass misschien iets te zijn waardoor de muziek misschien minder mooi wordt weergegeven.

Geluidskwaliteit Films/Games
Films
Ik heb de geluidskwaliteit van de films getest met de volgende films:
- Wanted
- Salt
- Superbad
Bij Wanted en Salt knalt de bass lekker als er explosies aanwezig zijn in de film, dit maakt de beleving wel veel intenser. Bij superbad vindt ik de geluidkwaliteit gewoon voldoende, maarja wat voor geluidskwaliteit wil je dan bij een komedie?
Games
Ik heb de geluidskwaliteit van de games getest met de volgende game:
- Call of Duty 4: Modern Warfare
Tja, ik ben altijd verwend met een surround hoofdtelefoon (Roccat Kave) dus het is een beetje een oneerlijke vergelijking. Maargoed dit is een review dus hier mijn bevindingen! Ik vindt de Logitech Z-4 nou niet echt geschikt voor games. Dit komt omdat je met de epeakerset dus niet kan plaatsen of de vijand nou achter je loopt of voor je... Dit kan met FPS weleens lastig zijn omdat deze games reactievermogen eisen, en als je niet kan plaatsen waar de vijand zich bevindt heb je zeer weinig aan je reactievermogen...

Midden en Hoge Tonen Weergave
Ik persoonlijk luister vrij weinig muziek waar midden en hoge tonen worden weergegeven dus ik heb dit niet echt kunnen testen. Maar voor zover ik die wel kan beluisteren vindt ik de midden en hoge tonen weergave bijzonder goed voor de prijs van deze set. Ik kan bij hoge tonen geen vervorming van het geluid waarnemen, dit was wel sterk aanwezig bij mijn JBL set.

Bassweergave
Tja, dit is voor mij dus echt DE set...
Ik luister voornamelijk Drum 'n Bass en Dubestep en beiden genres berusten bijna volledig op een lekker doordreunende bass. Ik kan me wel voorstellen dat mensen die van een wat egale bassweergave houden deze set helemaal niks zullen vinden want ja, deze bass dreunt echt.

De prijs is echt een hele dikke 10 waard of in dit geval "Zeer Goed".
Ik heb voor deze set destijds zo'n 65 euro neergeteld en ikzelf vindt dat dus echt geen geld voor een speakerset die na 2 jaar nog steeds zulke goede prestaties levert!

Als je zoekt naar een speakerset die veel power levert voor weinig geld dan hoef je niet verder te zoeken en kun je gelijk op bestellen drukken bij de goede webshop. Ben je echter een audiofiel die van egale tonen en bass houdt, dan kun je misschien beter verder zoeken.

Heb jij ook een Logitech Z-4?