Samsung Galaxy I7500 Zwart Review

Dryhte 10 november 2010, 774 views

Samsung Galaxy I7500 Zwart

Pluspunten

• goede community support
  • AMOLED scherm
  • Android is voor mij het ideale smartphone OS
  • de nieuwe camerasoftware die meteen een grote meerwaarde voor het toestel betekent

Minpunten

• de prijs die ik er indertijd voor betaald heb
  • gebrek aan RAM geheugen
  • slechte firmware support van Samsung

Ik ben nu ongeveer een jaar in het bezit van de Samsung i7500 Galaxy, en was erg teleurgesteld over de slechte firmware support van Samsung (ik heb het toestel gekocht toen Android 1.5 nog de meest recente versie was, intussen is versie 2.2 uit en het toestel heeft om hardware redenen (gebrek aan RAM geheugen schijnt de reden te zijn) enkel een update naar 1.6 gekregen.

Waarom dan een vrij positieve score? Het toestel heeft de aandacht getrokken van een aantal developers (gaosp) die op basis van de CyanogenMod hard aan het werk zijn om de telefoon te voorzien van Android 2.2(.1)!

Ik gebruik GAOSP inmiddels sinds ongeveer een maand (telkens de meest recente nightly build, hier vind je hoe deze te installeren), en de vooruitgang is echt zeer goed te merken.

En van de punten waarop men grote vooruitgang heeft geboekt is de camera software: het toestel bevat een vrij goede camera maar de originele software in 1.5/1.6 was ontzettend basic. De developers zijn erin geslaagd de camera software te voorzien van toeters en bellen zoals:
- automatische/instelbare witbalans
- kleurfilters
- digitale zoom
... en tientallen andere configuratiesettings.

Voor mij is op dit moment het enige echte minpunt aan de Froyo nightlies het feit dat Bluetooth nog niet ten volle werkt (hoofdzakelijk een probleem met bluetooth audio headsets).

Ik hoop met deze review mensen die telefoon ook bezitten te kunnen motiveren om GAOSP ook eens uit te testen, dit schenkt het toestel werkelijk nieuw leven!

EDIT: na aankoop van een nieuw Android toestel, de LG P500 Optimus One, moet ik mijn algemene score bijstellen van 4 naar 3 sterren: uitzonderlijke community support is best wel leuk maar kan het voornaamste probleem van deze telefoon niet goedmaken: het schromelijk gebrek aan RAM geheugen.

• Android 1.5
  • Android 1.6
  • Android 2.1 (GAOSP beta 2)
  • Android 2.2 (GAOSP Froyo nightlies)
  • Android 2.2.1 (GAOSP Froyo nightlies)

Heb jij ook een Samsung Galaxy I7500 Zwart?

De enige echte community - livesupport android phone is toch echt de G1/Magic/Dream. Deze draait al 2.2.1 als CM6.1RC1, en 2.2 stable. Je hebt zelfs een Froyo Sense ROM voor de G1. Ik was van plan een review te schrijven voor de G1, en misschien ik doe ik dat nog.

Dat betekend natuurlijk niet dat dit een slechte telefoon is; nee; ik vind gewoon dat mensen die tweedehands een telefoon willen aanschaffen beter voor de G1/magic moeten gaan.

[Reactie gewijzigd door Decimae op 10 november 2010 13:38]

Yo Drythe, tnx voor je review. Heb zelf nu ook ruim een jaar de Galaxy i7500 en begin meer en meer te balen dat Samsung niet meer zorgt voor nieuwe firmware. Heb al wat zitten proberen met gaosp e.d. maar ben niet handig genoeg om te kunnen updaten blijkbaar. Tips of enig idee wie me zou kunnen helpen of wie m'n toestel onder handen zou kunnen nemen?