LaCie WhizKey 8GB Zilver Review

roland83 6 april 2011, laatste update op 6 april 2011, 964 views

LaCie WhizKey 8GB Zilver

Pluspunten

• het is een sleutel!
  • voelt stevig aan
  • goede prestaties

Minpunten

• erg groot
  • een zware sleutelbos eraan is een aanslag op je usb-poort
  • zwarte lak gaat er na drie weken al af
  • geen partities mogelijk (zolang je Windows wilt gebruiken)
  • mijn exemplaar kapot na een half jaar

Update 6 april 2011: de usb-stick is kapotgegaan. Ik heb hem niet grof gebruikt en ook nooit onder water gehouden, maar computers reageren niet meer op de stick. Gelukkig heb ik alles op tijd gebackupt! De review is hierop aangepast.

Deze usb-stick is niet zomaar een usb-stick. Hij heeft de vorm van een sleutel, en dat is natuurlijk waar je hem voor koopt. Anders kun je net zo goed een goedkopere kopen. De stick kun je ook aan je sleutelhanger hangen, wat helemaal ideaal is. Niets is vervelender dan een usb-stick die kwijt raakt! De sleutelbos is wel een plek waar de stick makkelijker slijt dan in een vakje van een tas bijvoorbeeld. Je draagt het ding altijd bij je, en je zou hem ook aan je fiets kunnen laten bungelen tijdens het fietsen. Dat laatste heb ik opgelost door mijn fietssleutel met een kleine karabijnhaak aan de grote bos te hangen. Als ik ga fietsen, klik ik de fietssleutel los, zo bungelt alleen de karabijnhaak aan de fiets, en niet de rest.

De sleutelbos aan de usb-stick brengt wel het nadeel met zich mee dat het gewicht op termijn vraagt om problemen met de usb-poort. Mijn sleutelbos weegt 130 gram (inclusief de WhizKey). Het is natuurlijk niet een nadeel van de stick (die weegt maar 13 gram), maar wel een indirect gevolg.

De usb-stick is wel heel groot. Dus niet gigabytes, maar de lengte. Hij is ongeveer 8 centimeter lang, 3 centimeter breed en 4 millimeter dik. Dat is aardig fors, het zal waarschijnlijk de grootste sleutel aan je bos zijn. Aan de andere kant versterkt het formaat het stevige gevoel wat hij geeft. En je raakt hem niet zo heel makkelijk kwijt als een kleine stick.

Prestaties

Bij een prijs van ongeveer 25 euro verwacht je ook een hoge snelheid. Schrijven gaat met een snelheid van 6 MB per seconde, lezen lijkt 30 MB per seconde te halen. Dat geldt wel voor het kopieren van 1 groot bestand; een heleboel kleine bestanden kopieren gaat wel langzamer. Schrijven haalt dan net een megabyte per seconde.

Deze snelheid is behoorlijk goed te noemen. Zeker de leessnelheid van 30 MB/s, dat is namelijk de topsnelheid van USB 2.0. Dat schrijven langzamer gaat neem ik voor lief, er zijn genoeg goedkopere sticks die stukken langzamer zijn (9 MB/s lezen, 3 MB/s schrijven).

Bouwkwaliteit en afwerking

De stick voelt erg stevig aan. Het is gemaakt van staal (of een of andere metaallegering), dat goed stevig aanvoelt. Er zit aan de rand een naad, die was in het begin een klein beetje beweegbaar. Na een half jaar is de lijm een beetje losgelaten, en is het behoorlijk beweegbaar (tot een halve millimeter speling). Het heeft de beloofde waterbestendigheid (nog) niet nadelig beinvloed.

Het handvatgedeelte is zwart gelakt, dat ziet er mooi uit. Op de tweede foto is te zien hoe de krasjes na 4 dagen zichtbaar waren, de derde foto is een maand later genomen en de vierde foto een half jaar na aanschaf. Hierop is duidelijk te zien dat er geen lak meer over is. Dat is wel echt slecht, LaCie!

Geavanceerde dingen

Ik wilde graag de 8 GB ruimte opdelen in drie stukken. Ik wil uiteraard een opslaggedeelte voor data, maar ook een kleine partitie die met TrueCrypt versleuteld kan worden. En tenslotte is het handig om van de usb-stick te kunnen booten, dus een partitie voor een kleine Ubuntu-installatie vond ik ook niet verkeerd. Kort gezegd: met deze usb-stick kan dat niet.

Windows kan "removable harddisks" (dus ook usb-sticks) alleen partitioneren als ze removable zijn. USB-sticks hebben vaak een bit in de firmware staan, die bepaalt of de stick removable is. Bij sommige, vaak goedkope usb-sticks is er een handige tool voor om die bit op 0 te zetten, waardoor de stick verschijnt als een vaste harde schijf. Die kan Windows vervolgens partitioneren, bijvoorbeeld op de manier die ik net beschreef. Windows kan niets met een stick die uit meerdere partities bestaat, maar die de "removable bit" op 1 hebben staan. Ik heb nog geen programma gevonden die die bit op een LaCie-stick kunnen veranderen. Jammer, maar voor de gemiddelde gebruiker geen nadeel.

Deze usb-stick ziet er erg gaaf uit, omdat hij op een sleutel lijkt. Hij voelt daarom stevig, maar ook omdat hij stevig is. Het blijft staal.

De prestaties zijn behoorlijk goed: de leessnelheid is uitstekend en de schrijfsnelheid is voldoende. Echt geavanceerde dingen kun je hier niet mee.

De stick is wel enorm groot in je broekzak. Je kunt ook een kleinere, LaCie CooKey kopen, maar die heeft maar 4 GB.
De bouwkwaliteit is onder de maat. Je krijgt wel een stalen stick, maar de lak gaat er snel af en de helft van de stick is te goed buigbaar (zie boven).

De WhizKey is relatief duur, maar je krijgt wel iets met een hoog gadgetgehalte. Gadgets kosten nu eenmaal geld, maar je betaalt hier wel erg veel extra. Je kunt ook voor minder geld een goede 8 GB usb-stick kopen.

Heb jij ook een LaCie WhizKey 8GB Zilver?

Mooie Review, precies zoals ik ze graag lees, zonder al die nerd-gelul. Bedankt!
Bedankt voor het compliment!
Heb hier de voorganger, de lacie itsakey, en hij is helaasnet twee dagen geleden overleden (binnen de garantie). uiterlijk is hij nog perfect en ik heb er nooit rare dingne mee gedaan.

Een van de voordelen die ik wel hierbij moet noemen is dat de stick 2 jaar garantie heeft
Een consument heeft op consumentenelektronica volgens Europese wetgeving standaard recht op 2 jaar garantie. Er zijn inderdaad fabrikanten die aangeven maar één jaar garantie te geven, maar daar kun je altijd je gelijk halen door ze te wijzen op deze wetgeving.
Daar heb je gelijk in, en daar heb ik ook al een keer gebruik van gemaakt bij een ander product. In dit geval valt de garantie nog binnen een jaar, en ik hoorde al dat LaCie niet per se moeilijk gaat doen. Ze ruilen gewoon om.