Scythe Musashi VGA Cooler Review

Chiel340 26 oktober 2010, laatste update op 17 november 2015, 1.043 views

Scythe Musashi VGA Cooler

Pluspunten

• Zeer stil.
  • Groot koel oppervlak.
  • Past op veel verschillende kaarten.
  • Installatie gemak.
  • Goedkoop (vanaf 29,-)

Minpunten

• Groot... (vooral erg lang...)
  • Veel extra losse kabels (stroom + RPM module)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Inleiding:

Sinds een half jaar gebruik ik nu een Asus Radeon 4850 met Glaciator koeler. Een prima kaart, performance is in de meeste games perfect. Maar de laatste tijd viel het me op dat koeler meer lawaai ging maken en dat de temperatuur in de kast (en op de kaart) enorm opliep... na een temperatuur meting bleek tijdens gamen dat de kaart rustig 97 graden werd. Ik wist dat de Radeon 48x0 reeks heefthoofden waren, maar zo erg?

Koeler keuze:

Door de temperatuur ben ik druk op zoek gegaan naar alternatieve koelers. Er zijn verschillende in omloop, de meest bekende merken zijn Zalman, Arctic en Scythe. Ik ben verschillende revieuws gaan lezen, alle koelers hadden hun voors en tegens. Mijn eerste gevoel ging uit naar de Arctic Cooling Twin Turbo of Twin Turbo Pro, maar gezien mijn mATX kast ging dat niet passen. Deze koelers namen 3 sloten in beslag. Hierdoor zou de koeler de lucht tegen de onderkant van mijn kast blazen. De enige twee die overbleven waren hierdoor de Scythe Musashi en de Akasa Vortexx Neo. De Akasa leek mij een goede optie, hierbij wordt de warme lucht uit de kast geblazen, maar de vraag was of deze wel zou passen op mijn Asus Radeon 4850. Dus toen bleef er nog een keuze over... de Scythe Musashi. Vandaar ook deze review.

De Scythe Musashi:

Deze koeler maakt gebruik van de zogenaamde heatpipes, twee hiervan lijden de warmte van de chip over de brede koelribben. De koeler is zo breed (zo niet breder dan) de Asus Radeon 4850. Er is dus een groot koel oppervlak, maar of dit goed preseteert? Dat lees je hieronder. Op de kaart zittenverder twee flinterdunne 10 cm Scythe koelers, deze blazen op verschillende RPM (keuze tussen 800 – 2000 rpm) de lucht over de aluminium koel ribben.

De Scythe Musashi op de Radeon 4850

Inhoud van de doos:
  • De Scythe Musashi koeler.
  • Thermalpaste.
  • 16 koelblokjes voor de geheugen chips.
  • 3 koelblokjes voor de VRM’s.
  • 3 extra koelblokken voor eventuele extra chips.
  • Koperen base plate (voor als de koeler niet goed op de chip valt)
  • Backplate (voor het vasthouden van de koeler).
  • 4 schroeven + steunstangen.
  • Molex naar 3 pins connector.
  • Bracket met 2 regelaars voor de RPM van de koelers.
  • Handleiding.
De inhoud van de doos

De Glaciator koeler van Asus:

De standaard koeler van Asus, is een massief blok van koper. Het is geen slechte koeler, behalve dat hij alleen maar de Radeon 4850 chip koelt en niet de geheugen chips eromheen. Afhankelijk van de temperatuur gaat de koeler automatisch harder of zachter draaien. Over het algemeen was hij redelijk stil, maar sinds de temperaturen zo omhoog liepen ging de koeler steeds harder blazen. Het werd dus nodig tijd voor vervanging.

Demontage:

De Asus koeler liet zich niet zomaar verwijderen. Na een lichte temperatuursstijging via de feuhn van mijn vriendin liet de koeler snel los. Na schoonmaken van de Radeon 4850 chip en de omliggende geheugen chips, werd het tijd voor de installatie van de nieuwe koeler.

Installatie Scythe Musashi:

Zonder de bijgeleverde handleiding laat de koeler zich makkelijk installeren. Eerst plaatste je op alle geheugen chips en VRM’s de koelblokjes, deze blijven bij sommige mensen niet hangen. Maar ik heb de geheugen chips eerst vet vrij gemaakt met wasbenzine. Na een lichte druk blijven ze hier prima hangen. Hierna plaats je de vier stangen waarop de koeler blijft hangen, op het koelblok zitten meerder keuzes van gaatjes, hierdoor past de koeler op veel verschillende videokaarten. Vervolgens is het een kwestie van de thermalpaste uitsmeren over de GPU en na verwijderen van de foli van het koelblok kan de koeler zo op de GPU gedrukt worden (zachtjes...). Hierna is het nog een kwestie van de 4 schroeven gelijkmatig aandraaien en dan is de koeler gemonteerd. Na aansluiten van de stroom voorziening (kan op de GPU zelf, waar de “normale” koeler ook zijn stroom van krijgt, of via de molex naar 3 pins connector. Deze gebruik ik zelf.

De Radeon 4850 chip

De overige installatie was wat moeilijker... de kaart is dus danig lang, dat hij bij mij over de SATA poorten valt, dit had ik al verwacht, maar ik hoopte met kromme SATA kabels toch een heel end te kunnen komen. Dit is met veel pijn en moeite gelukt. De bijgeleverde bracket met hierop twee regelknoppen voor de snelheid passen mooi in een PCI slot. Hierdoor kan je aan de achterkant van je PC de RPM van de koelers regelen. Bij mij staat ze nu op ¾ van de snelheid. Lekker stil...

Koelvermogen:

Hieronder even de temperatuurs verschillen van beide koelers, gemeten met twee verschillende programma’s, GPU-z en Speccy. Beide geven gelukkig de zelfde temperaturen, dus geen onderling verschil.

Glaciator koeler van Asus:
  • Full Load: 97 graden.
  • Idle: 66 graden.
Scythe Musashi:
  • Full load 67 graden
  • Idle: 51 graden.
Zoals je kan zien een behoorlijk groot verschil. De Full Load temperaturen van de Scythe Musashi zijn zo hoog als de Idle temperatuur met de Glaciator koeler van Asus. Een wereld van verschil. Hierbij moet natuurlijk opgemerkt worden dat de twee koelers van Scythe dan op 75% draaien. Draai ik ze naar 50 % gaat de temperatuur met 2 a 3 graden omhoog (zowel Idle als onder Full Load).

Geluid(s)overlast?

De Glaciator koeler van Asus was onder Full Load duidelijk hoorbaar, tijdens Idle was hij praktisch onhoorbaar. De Scythe is onder Full Load niet hoorbaar en Idle al helemaal niet. Zelfs mijn CPU koeler (Coolermaster Hyper TX3) komt hier nog boven uit. In mijn ogen zeer acceptabel.
Aangezien mijn kast een mATX formaat heeft, zullen de temperaturen zeker nog wel lager kunnen uitvallen in een full ATX kast. Tussen de kaart en de kast zit nog ongeveer 2 a 3 cm ruimte.

Prijs:

De koeler is al te krijgen vanaf 29,- in mijn ogen een keurige prijs. De overige koelers zijn ongeveer gelijkwaardig geprijsd.

Negatieve zaken:

Wat zeker opvalt zijn de grote hoeveelheid kabels... er gaat een kabel naar een extra PCI slot voor de RPM bracket, verder gaat er een kabel richting de voeding (molex). Deze zijn lastig weg te werken. Ik ga hier zeker nog wat tijd aan besteden. Zoals je hieronder op de foto kan zien, is het nog aardig slordig...

De Radeon 4850 + Scythe Musashi ingebouwd

Omdat de koeler zo lang is, kunnen op bepaalde moederborden (waaronder die van mij) problemen ontstaan bij de SATA poorten. De kabels lopen precies op de hoogte van de koeler, met gehoekte SATA kabels heb ik dit kunnen oplossen.

Hier nog even een linkje voor extra foto's van de kaart, voor & na de installatie, aangezien ik er hier maar 4 kwijt kan ;)

Conclusie:

De installatie is mij meegevallen, de koeler koelt zeker erg goed, vooral in verhouding met de Glaciator koeler van Asus. Prijs technisch kan je je hier geen breuk aanvallen en uiteindelijk garandeert een koeler kaart een langere levensduur. Dus is je koeling te luid of word je kaart te warm? Dan kan ik deze Scythe Musashi zeker aanraden!

[15-08-2011, kaart is verhuisd naar de ATX kast van mijn vriendin, daar heeft hij wat meer ruimte]

Heb jij ook een Scythe Musashi VGA Cooler?

Inderdaad een goede koeler. Zelf heb ik hem op mijn HD4870 zitten.
De vele kabels is inderdaad een minpunt, had liever gezien dat ze waren uitgegaan van variabele sturing vanaf de videokaart zelf. Al heeft die keuze wellicht te maken met de aansturing.
Een ander minpunt vind ik toch wel dat de koelvinnen erg snel verbuigen.

De pluspunten (koeling, geluidsproductie, prijs) overstijgen zeker de minpunten.
Dat van de koelribben kan ik idd wel mee in stemmen, ze voelen wat iel aan... :)

Maar goed, zolang je er niet veel aan zit, zal er ook niet veel mee gebeuren.

De variabele sturing vanaf de kaart was wel fijn geweest (PWM), maar goed, dat je de koeling zelf in de hand hebt is ook juist fijn. Je kan hem desgewenst zelf aanpassen naar koelvermogen cq geluidsniveau.
Ik heb hem zelf op een ATI XFX 4890 zitten en deze is precies zoals volgens de review extreem stil geworden. Gelukkig heb ik een grote kast wat de koeler goed passend maakt. Ik heb de koeler altijd op max staan en hier hoor ik echt niets van.

Onder full load is de temperatuur van 98 graden naar 72 gegaan. Ik ben er zeer tevreden over!
Ik heb deze op mijn hd5850 zitten en vanwege de kabel/slechte lucht verplaatsing van de fans 120mm fans eropgezet met tape:P. lekker stil en geweldige prestaties.
Bedankt voor de review. Zijn die fans dezelfde als de Scythe 500 of 1000 RPM slipstream fans? Met die fans heb ik ervaring in een HTPC, en die zijn inderdaad superstil als ze onder de 80% van hun max snelheid worden gedraaid.

In elk geval kan het nu wel zijn dat ik in mijn volgende PC een high-end graka met een koeler als deze ga zetten, met de fans op 50% of nog lager, in plaats van een passieve midrange kaart. (Nu heb ik al 2,5 jaar een passieve 9600GT, destijdss de snelste passieve kaart. Die zal ook wel aardig warm worden...) Aangezien de originele koeler de temperatuur laat oplopen tot 97 graden, boeit het me niet veel of de full load temp met de stillere koeler nou 67, 70 of 75 graden is.
Gebruik deze op mn MSI 5850. Heel gepruts om hem erop te krijgen. Maar wat een verschil in geluid! Stock koeler was een herrie bak. Kabeltjes wegwerken is lastig in een Antec P183. Bay direct achter de kaart is nagenoeg onbruikbaar. De koelvinnen verbuigen makkelijk en het is niet makkelijk de voedingskabeltje los te krijgen.
Heb deze op mijn 4770 en ze zijn echt stil, die twee slipstream fans heb ik aan mijn scythe kamameter (fan controller) hangen. Maar zelfs al draai ik ze vol open, hij blijft superstil en mijn kaart die word niet warmer als 45 graden (tijdens gamen) en dan draai ik ook nog een asus formula bios op mijn XFX kaart (dus hij is default overclocked idd). Super aanrader deze musashi !