Sony KDL-40NX700 Review

jeroen94704 26 oktober 2010, 2.509 views

Sony KDL-40NX700

Pluspunten

• Vormgeving, wifi, internet features

Minpunten

• Kijkhoek, afnemende intensiteit aan de randen, niet-uniform zwart

Een groot formaat Full HD TV was al een tijdje een wens van mij, maar met een vrouw die interieur-adviseur van beroep is komt er natuurlijk niet zomaar een groot zwart bakbeest in de woonkamer te staan. Sterker nog, een zwarte TV was geen optie! Gelukkig is bij t.net pricewatch de kleur een van de parameters waarop je TV's kan filteren, en dan blijkt al snel dat de keuze drastisch afneemt als de kleur geen zwart mag zijn.
Uiteindelijk kwam ik uit op deze TV: 40", Full HD, mooi en, bovenal, WIT!

Vormgeving

Het moge duidelijk zijn dat de vormgeving een van de belangrijkste factoren was bij het uitzoeken van deze TV. En het moet gezegd worden: Dit is zonder twijfel een van de mooiste TV's die je kan krijgen. De voorkant van de TV is een compleet vlakke glasplaat, wat het geheel een enorm strakke uitstraling geeft.

Met de alternatieve voet van geborsteld aluminium/RVS-look (die standaard meegeleverd wordt) is het geheel nog wat strakker. Deze voet bevat echter geen speakers, wat je in eerste instantie misschien wel zou denken.

Beeldkwaliteit

Naar mijn niet-professionele mening is de beeldkwaliteit prima. Kleuren, contrast, helderheid enz enz zijn allemaal dik in orde, en bovendien zeer uitgebreid in te stellen.

Ook heeft de TV een heel scala aan beeldverbeterende algoritmes, welke ik allemaal uit heb staan. De enige video-bron die ik heb is namelijk mijn HTPC, en ik heb gemerkt dat de post-processing van de TV en van de HTPC elkaar in de weg zitten. Het enige wat misschien nuttig is is de 100 Hz MotionFlow optie, die beweging vloeiender moet maken, maar hier heb ik nog niet uitgebreid mee gexperimenteerd.

Voor aankoop was ik bang dat de glanzende glazen plaat die de TV zo mooi maakt enorm veel spiegeling zou geven in een niet helemaal donkere kamer. Niets is echter minder waar: dit model heeft minder last van reflecties door de invallende zon dan mijn vorige TV.

Als minpuntjes valt onder andere op dat het beeld aan de randen een beetje donkerder wordt. Dit zie je eigenlijk alleen maar met een egale achtergrond, en valt niet op bij normaal gebruik.

Ook heeft de TV, net als alle LCD schermen, last van een niet helemaal egaal zwart. Dit valt op bij heel donkere scenes, of na een fade-to-black.

Ten slotte heeft de TV een relatief kleine kijkhoek. Als je een beetje te schuin voor de TV zit is wordt het beeld al snel te licht. Voor mijn setup geen probleem, maar in een kleine huiskamer misschien wel.

Voor een uitgebreide, en professionele, review inclusief metingen aan de beeldkwaliteit, kun je deze review raadplegen. De instellingen uit deze review heb ik ook overgenomen, en dat bevalt prima.

Features

Wat betreft de basis-features zijn er zo geen zaken te bedenken die ik wel zou willen, en deze TV niet heeft. Het aantal connectie-mogelijkheden is erg uitgebreid (zie de specs), inclusief 4 HDMI poorten, analoog in- en uit enz.

De ingebouwde wifi was iets waar ik de TV niet voor gekocht heb, maar wat toch echt wel wat toevoegt. Je hebt toegang tot een soort uitzending gemist, waar onder andere alle NOS journaals te zien zijn, plus een selectie aan materiaal van een aantal zenders, waaronder Net 5, Veronica en SBS 6. De kwaliteit van deze opnames is met 720p best goed te noemen. (Het invoeren van mijn 63 karakters lange netwerk key was echter wel een enorme b*tch!

De TV heeft een standby feature die na een bepaalde tijd van inactiviteit het scherm uitschakelt. Helaas zit hier een vervelende bug in, waardoor het signaal van mijn HTPC niet als "activiteit" gezien wordt, waardoor de TV middenin een film met de melding komt dat 'ie op het punt staat om op standby te springen. Dit kun je dus het beste uitzetten.

De Sony KDL-40NX700 is een relatief dure TV, waarbij je extra betaalt voor het design. Of je dit ervoor over hebt is een persoonlijke keus. Er zijn goedkopere TV's te vinden die qua features en beeldkwaliteit vergelijkbaar zijn (Hoewel de wifi+internet features van Sony wel tot de besten behoren). Je zal echter niet zo snel een beter uitziende TV vinden.

Heb jij ook een Sony KDL-40NX700?

Wat betreft de inactiviteitsmeter in deze televisies. Mijn ervaring is dat deze alleen gemeten wordt door middel van activiteit met de afstandsbediening. Dus welke input je ook gebruikt, je zult af en toe iets met de AB moeten doen. Of de functie uitschakelen idd.
Goede review. Je bent duidelijk tevreden met de tv maar je schroomt niet een aantal minpunten op te sommen. De aluminium voet voor deze tv waar je het over hebt heeft wel een speaker functie, het fungeert namelijk als passieve luidspreker voor de tv luidsprekers (het 'geleid' dus het geluid, net als een fanduct in een pc lucht een bepaalde kant opstuurt).

De standby feature van de tv schakelt de tv inderdaad uit als er langere tijd niets gebeurd, en dat heeft betrekking op de input die de tv van de gebruiker ontvangt. Dus als je een film van 2 uur kijkt via je htpc en de stanby is ingesteld op 1 uur, waarbij je dus verder de tv geen commando's geeft via bv. de afstandsbediening, zorgt dat ervoor dat de tv denkt dat niemand tv aan het kijken is en zichzelf dus uitschakeld. Toegegeven, dit hadden ze beter kunnen implementeren, de ambient sensor bijvoorbeeld werkt ook niet perfect. Er is inmiddels trouwens een opvolger op de markt:

Deze heeft een verbeterde lcd-paneel, dynamic edge led en in natuurlijk veel duurder. Misschien dat ze de nadelen die je noemt bij deze opgelost hebben.