Specificaties 650W (80 Plus Gold), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Seasonic X-650 80+ Gold V2 Review

Werelds 4 februari 2011, 3.579 views

Seasonic X-650 80+ Gold V2

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • Volledig modulair
  • Nauwelijks hoorbaar
  • Mooie verpakking

Minpunten

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Intro
Nadat ik had besloten om toch maar weer eens een splinternieuw systeem te bouwen moest ik natuurlijk ook een goede voeding vinden. Ik had me al voorgenomen om hier absoluut geen cent op in te leveren, omdat ik al talloze voedingen de geest heb zien geven. Hiervoor had ik een Cooler Master Real Power 550W, welke toentertijd in verhouding hetzelfde was geprijsd. Die voeding stamt inmiddels uit 2005, heeft me door een stuk of 4-5 verschillende setups geholpen en draait nog steeds als een zonnetje (oude PC is verkocht). Vandaar dus dat ik nu gewoon weer bereid was een flinke stapel geld neer te leggen voor een 'mannen' voeding ;)

Waarom deze dan?
Allereerst even de hardware die moet draaien op deze voeding:
- MSI P55-GD65
- Intel Core i5 760 + Thermaltake Frio
- OCZ Gold DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel

- Gigabyte GV-N460OC-1GI

- Western Digital Caviar SE16 WD3200AAKB
- Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

Laat ik even voorop stellen dat ik van mening ben dat 650W volstaat voor welk systeem dan ook, tenzij je meerdere hongerige videokaarten draait zoals een GTX 480. Zelfs een GTX 460 SLI setup met een i7-920 zal onder volle belasting maar zo'n 500W trekken; met volle belasting heb ik het dan over een realistische belasting, geen LinX/Prime95 + Furmark belasting. Dat laatste bereik je nooit, en ik heb met mijn 550W voeding al lang geleerd dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Ik kan een ellenglange argumentatie schrijven over waarom voedingen boven de 700W geldverspilling zijn, maar dat is eerder iets voor het forum ;)

De keuze voor deze voeding was uiteindelijk vrij simpel: overal belachelijk goede reviews, positief commentaar van gebruikers en natuurlijk de hoge efficiŽntie. Kost wat meer, maar als dat betekent dat deze het weer netjes minimaal 5 jaar volhoudt is het dat wel waard. Daarnaast was ook modulariteit een belangrijk punt, dus het feit dat deze 100% modulair is was natuurlijk een voordeel. Als laatste kwam ik er achter dat de fan niet eens gaat draaien tot een 20-25% belasting. Minder lawaai is ook mooi meegenomen!

Wat krijg je en hoe is het verpakt?
De doos ziet er netjes uit, werd ook netjes afgeleverd door CD-ROM land.

Nu begint echter de pret: De voeding op zich zit in een erg mooie fluwelen zak, en de kabels hebben ook hun eigen opbergtasje. De fluwelen zak is wat overdreven, maar het voegt toch iets toe. Het opbergtasje voor de kabels vind ik wel geweldig, bespaart me weer wat lullig rondslingerende kabels, daar heb ik er al genoeg van! Er zitten verder wat standaard dingen bij met wat waarschuwingen, garantie, enzovoort.

Wat specs op een rijtje
- Afmetingen: 150x160x86 mm
- Certificering: 80 PLUS Gold (88%/92%/88% efficiŽntie bij respectievelijk 20%/50%/100% load)

Geleverde kabels:
- 1 24/20-pin voor het moederbord
- 1 4-pin voor de CPU
- 1 8-pin voor de CPU
- 4 8/6-pin voor PCI-E
- 8 SATA
- 8 Molex
- 2 Floppy

En er komen uiteraard ook wat zwarte schroefjes bij ;)

In gebruik: aansluiten en geluidsproductie
Zoals gezegd is deze voeding 100% modulair. De aansluitingen zijn stevig, klikken degelijk vast maar zijn toch goed los te maken. De voeding op zich voelt degelijk aan, en ziet er erg netjes uit. Verder is hij zelfs onder zware load met mijn i5-760 (@ 3.6 GHz tot m'n Phantom er is, dan til ik hem door naar 4.2) en GTX 460 nauwelijks hoorbaar. Als ik gewoon wat zit te surfen valt de fan netjes stil.

Update 4-2-2011: Veel te laat, maar bij deze alsnog even wat shots in de Phantom, ik update de gehele review dit weekend met recentere foto's!

Toch even een paar woorden erbij:
- De 8-pins kabel naar de CPU ben ik uiteraard niet tevreden mee, daar schiet Seasonic helaas tekort (letterlijk en figuurlijk :P). Deze heb ik inmiddels verlengt met een witte sleeved kabel van NZXT.
- #12 is een foto van de geweldige moederbord header plugs die MSI bij m'n moederbord deed. Geen gepriegel meer op het moederbord, mogen ze bij elk moederbord doen wat mij betreft. Het was voor mij in ieder geval nieuw!

Wellicht wat prijzig voor sommige mensen, maar je krijgt wel waar voor je geld. Superstrakker verpakking, degelijke bouwkwaliteit, en hopelijk net zo'n lange levensduur als m'n vorige voeding.

Als m'n kast (NZXT Phantom) er eenmaal is zal ik er nog een foto bijgooien van het ding in actie, in mijn huidige tijdelijke kast is het allemaal maar een rommeltje :P

Heb jij ook een Seasonic X-650 80+ Gold V2?

Een vriend heeft deze voeding ook. (kan ook zijn dat hij de 550W variant heeft)
Ook hij is heel tevreden.
Persoonlijk hoef ik de afval-troep niet. ("voeding in een fluwelen zak, kabels in hun eigen tasje")
Ik wil een goede voeding in een milieuvriendelijke verpakking. Dat is bovendien goedkoper.
Desalniettemin heb ik ook een oogje op deze voeding. ;)
Bedankt voor de review.
Ik krijg er liever een zakje bij anders geraak ik die kabels toch maar kwijt. Ik zet deze liever in zo'n zakje in m'n kast inplaats van alles door elkaar smijten.
Hoe zit het met de lengte van de verschillende connectoren? Voldoende lang om alles netjes weg te werken? :)

Als dat zo blijkt dan wordt het zeer interessant om deze maar ook in mijn nieuwe kast te gooien.
Sorry, ik moet nog steeds foto's van het ding in actie maken. Ik heb zo veel problemen gehad met m'n moederbord dat het er nog niet van is gekomen.

In mijn kast (NZXT Phantom White) gaat het meeste goed. Het enige waar ik een verlengkabeltje voor heb aangeschaft is de CPU power connector; die zit op mijn moederbord linksboven, en omdat de Phantom zo groot is haal ik dat gewoonweg niet achter langs.

Ik heb de review aangepast met wat oudere foto's, ik zal deze dit weekend eens updaten met nieuwe foto's, inclusief mijn beide SSD's en 6950 inmiddels ;)
Deze Voedingen kan ik echt iedereen aanraden! wat veel mensen niet weten is dat deze voeding dus fanless zijn werk doet bij een lage load! ( lees: onder een watt of 200 ).

Wat mij persoonlijk zo opvalt, is dat ze bij seasonic niet bespaart hebben op componenten!.....ja, dat zakje is inderdaad onzin, echter......'t is toch wel erg chique ;)

semi fanless.....sanyo danki fan....80+ Gold. kan hem iedereen aanraden die van kwaliteit, efficiŽntie en stilte houdt!

p.s. : deze is EOL inmiddels.....opvolger is de x-660 :)
Ik heb hier de X-750 echt geweldige voeding. Kabels zijn voor mij lang genoeg in mijn HAF932 wat toch een aardig grote kast is. Ook is het fijn dat ook kabels hebben met maar 2x sata terwijl meestal je er meteen 5 hebt.....

Die mobo plugs zaten ook bij mij maximus III formula maar ik vind ze ronduit vervelend de kabels gaan er iedere keer weer vanaf.
Ik heb deze voeding ook (maar dan de 850 variant), maar ik vind 'm toch vrij luidruchtig. Hij maakt iig meer lawaai dan m'n vorige van Recom en FSP, misschien ligt het gewoon aan deze?

[Reactie gewijzigd door Nathan op 7 april 2011 22:44]

Nogal een domme vraag, voor iemand die betrekkelijk wat verstand van de materie heeft, maar ik trek na een half uur zoeken de haren uit mijn hoofd.

Ik kan een extra kabel online nergens vinden, dus ik gebruik de terminologie vast verkeerd.

Een '6 pins / pcie kabeltje naar sata'..... dat klopt toch..? :?

Nooit gedacht dat het zo moeilijk zou zijn een extra snoertje te kopen voor een dvdbranderspeler.
Nee, je wilt molex naar SATA. PCI-E heeft geen 5v draad, is alleen maar 12v :)

Dat is dus die dikke 4 pins naar SATA; de meeste kabels die je vindt zijn van 1 molex -> 2 SATA :)
Thanks.

Ondertussen naar Seasonic gemailed. Ze sturen er een gratis op.

Prettig, zulke bedrijven die via internet nog met je meedenken.
Ik onderschrijf overigens je ervaringen met deze voeding. Heel fijn ding.
Mee eensch, draai al een tijdje hier X58 Sabertooth 120gb SSD 2x HD6950@HD6970 biosflash, i7 960 en 3x2gb dominator ram op deze voeding, en hebt nog nooit een crash ervaren, terwijl ik er toch duchtig BF3 op speel.
Vraagje, wat is de lengte van de achterkant van de voeding tot het einde van een inplug in de voeding? Ik zou dit graag willen weten omdat ik deze voeding wil kopen maar ik niet in de knel wil komen met de lengte.
Alvast bedankt voor de moeite.
Je gaat een 18-19cm nodig hebben. Niet zozeer vanwege de stekkers, maar vanwege de kabels. Met name de kabel met de ATX connector is vrij rigide, dus die buigt pas op ongeveer 19cm. 18 lukt wellicht als je hem klemt, maar wil je een beetje comfortabel werken ga je toch echt wel meer dan 20cm nodig hebben; ik denk zelfs 25 :)
Ah, gelukkig. Ik ben dus niet de enige die deze voeding nog wil kopen :)

Bedankt Werelds, je review heeft me over de streep getrokken. Wilde voor de G-650 gaan, maar heb toch voor de X-650 gekozen.
Heh, leuk om te horen :P

Z'n opvolger, de X-660 is net zo goed (iets efficiŽnter zelfs), die is waarschijnlijk iets makkelijker te krijgen.
Aah, ik had geen reactie gekregen dat je had gereageerd :(

Maar ik heb de X-650 en hij bevalt zeer goed. Ik kan eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo een stille voeding heb gehad. De fan staat ook regelmatig uit. Top dingetje. Hoop dat ie nog vele jaren mijn PC van de nodig juice zal voorzien :)
Ik heb inmiddels een deel van m'n systeem vernieuwd (van m'n Lynnfield naar Haswell i7), voeding is echter fijn blijven zitten ;)

Eerlijk gezegd verwacht ik geen nieuwe voeding meer te kopen tot dicht bij het eind van dit decennium. M'n vorige voeding (de CM RP 550W waar ik het aan het begin van de review over heb) doet het overigens ook nog steeds bij de nieuwe eigenaar van die PC. In maart wordt dat ding ook alweer 9 jaar oud, ik verwacht van deze dat hij dat ook met gemak haalt.