Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia C7-00 Zilver Review

dretje 18 juni 2011, 13.384 views

Nokia C7-00 Zilver

Pluspunten

• Touch screen
  • Connectie met Microsoft Exchange en Gmail
  • Geheugen capaciteit
  • Camera
  • GPS
  • Opera webbrowser
  • Swype (weliswaar met omweg, maar het is er)
  • batterij
  • WIFI en UMTS combi geeft bij mee veel problemen en herstart
  • UMTS/GSM bereik

Minpunten

• Tekstinvoer extra stappen
  • T9 werkt niet overal
  • Contacten sms
  • T9 werkt NIET bij invoer van SMS bij een recht toestel
  • Indeling menu erg omslachtig en niet Smartphone look alike
  • Browser kan beter (Opera doet het geweldig)
  • Contacten kunnen niet samengevoegd worden met bijvoorbeeld GMAIL of andere platforms tot een enkel overzicht

Conclusie <Update>
Na een acht maanden gebruik te hebben gemaakt merk je dat Nokia goed luistert naar klanten.
Het toestel werkt goed, belt goed, super geluid oftewel echt Nokia. Het scherm ook top en de bediening op dat punt ook erg goed. Ligt goed in de hand
De verbinding met alleen UMTS is super en inmiddels is ook de combinatie met WIFI helemaal in orde.
Daarnaast werkt de tekstinvoer op de machine met T9 goed en is ook Swype beschikbaar. De logica van een aantal zaken ontbreekt het lijkt wel of Nokia niet wil, terwijl technisch het toestel perfect in elkaar zit.
Ik ben blij met de belkwaliteit en inmiddels tevreden over de overige mogelijkheden van het toestel. Ik wacht af wat Nokia de Symbian Anna update uit zal brengen. De recente update van de Nokia store (OVI) maakt dat updates van applicaties net als bij Android automatisch woirden bijgewerkt.
Ben je aan Nokia gewend dan is dit wel een goede smartphone voor leuke prijs (¤266,- op pricewatch).

Update 18/6/2011

Nokia heeft in de tussentijd diverse updates uitgebracht en het is een enorm stuk beter geworden. Sterker nog, het gebruik van de telefoon is voor iemand die wil internetten, whatsappen, mailen of sms-en beter dan Android. Drie dagen met een accu en regelmatig gebruik.
Gratis onwijs gave heftige games die je echt doen verbazen wat het toestel kan.
Ik heb onlangs zakelijk een Samsung Galaxy S2 in gebruik genomen, maar als je telefoon na 15 uur de geest geeft vanwege een lege batterij wordt je niet blij. Nokia heeft achterstand met het beheer van de contacten maar de kwaliteit en werkwijze van het toestel is zo veel prettiger dan Android. Nokia denkt te ingewikkeld, maar heeft het goed voor elkaar.

Het is nu wachten op Symbian Anna en de opvolger Symbian Belle. Al zijn het kleine verbeteringen dan zal het een perfect toestel voor de normale gebruiker zijn die wil mailen en internetten.

Symbian 3, doet het zo slecht nog niet
De Nokia C7 smartphone is uitgerust met Symbian 3. Na het overlijden van mijn E51 was de N8 niet beschikbaar heb ik de C7 als alternatief gekocht. Als Nokiafiel heb ik een paar uitstapjes gemaakt en ik moet zeggen dat de stap naar de HTC Desire daarvan de beste was tot nu toe. Als ik batterijduur niet heel belangrijk zou vinden dan zou ik nog steeds voor de Desire kiezen. Echter de Nokia is na een aantal updates helemaal bij. Alles werkt goed, maar sommige dingen zijn op Nokia logica gebaseerd, maar dat is hetzelfde verschil of je een Opel of Toyota rijd.

Scherm en bediening (Touch)
Het scherm laat zich zeer goed bedienen, het is gevoelig, snel en direct. Af en toe klik je zelf te gemakkelijk en ben je verder voor dat je het zelf wilde. Wel merk je af en toe dat het toestel wat traag reageert, ondanks dat het toestel over het geheel genomen zeer snel is. Multi touch werkt goed, maar bij het browsen past de browser de tekst in het scherm niet aan zodat deze fit to screen is.
Het afspelen van video's ziet er indrukwekkend uit en is zelfs veel beter dan bij de HTC Desire (in gebruik bij de vrouw). Ook het zelf maken van video opnamen in een donkere ruimte ziet er echt super goed uit. Nokia heeft het goed voor elkaar in deze.
Update: inmiddels heeft Nolia functionaliteite beschikbaar die veel handiger is dan de widgets van Android. Met een druk op het scherm heb je 16 functies/iconen bij de hand, snel en simpeler kan het echt niet.

Applicaties via de OVI store
Het aantal applicaties op de OVI store kleiner dan voor de Android of Iphone gemeenschap. Echter zijn de meeste populaire applicaties te verkrijgen voor Symbian. Nokia moet blijkbaar wennen aan het ontwikkelen van apps. Nokia gaat over op Windows Phone 7 of 8, maar ik twijfel er aan of ze de batterijduur kunnen leveren die Nokia nu heeft. Nokia is weer helemaal bij.

Internet/social media/ BROWSER/connectivity
Na een slechte start van Nokia is alles weer helemaal in orde. De standaard browser is stabiel, Opera is een meer dan waardevolle aanvulling met zijn auto adjustment. De problemen met connecties zijn 100% opgelost. Het is heerlijk om nooit meer na te hoeven over je verbinding. Het gaat automatisch en het sloopt niet eens je batterij leeg. Je moet even zoeken, maar je komt helemaal niets meer te kort met de Nokia. Mijn Galaxy S2 doet het allemaal sneller, maar ik ondervind er geen last van bij Nokia. Ik pak toch sneller mijn Nokia dan mijn S2.

De muziek bibliotheek heb ik nog nooit van Nokia begrepen. Als ik via mijn bestanden naar de muziek ga en deze selecteer wil ik ze allen ook af kunnen spelen. En dat gaat niet, dat moet via de bibliotheek. Erg jammer blijft dat, misschien dat de upgrade een oplossing biedt.

Tekstinvoer
De invoer via het touch toetsenbord gaat in de regel goed. De T9 functies werken niet altijd goed. Als je internet start met zoeken dan werkt de T9 niet. Start je eerste een site dan werkt die weer wel. Nokia support zou het meenemen in haar update programma. Swype is echter ook beschikbaar en werkt goed. Echter hier merk je de tragere CPU van de machine. De Galaxy presteert hier veel beter. Het toetsenbord werkt verder wel heel fijn.

Nokia support
Via Twitter is de support van Nokia geweldig. Ik heb een aantal bugs kunnen melden en die worden met Symbian Anna zoals het lijkt opgelost.

GRATIS super navigatie
De navigatie bij Nokia is echt super goed. Ik heb de inmiddels ook de nieuwe nog uit te brengen versie van het betalab gedownload en wat is Nokia goed bezig. Dat wordt wat als Nokia met Phone 7 gaat komen. De huidige versie werkt meer dan 3 uur en je accu is dan nog niet leeg. Wat geweldig is dat.

Leuke en goede functies
De GPS ontvanger is echt goed. Snelle ontvangst va signaal en werkt goed. Alleen weet ik niet of het A-GPS hier aan bijdraagt.
De muziekzender is handig als je in je auto muziek wilt luisteren vanaf je telefoon, maar is niet heel sterk. Mijn Jabra sp700 doet het stukken beter, maar het idee is zeer goed.
Het startscherm is relatief gemakkelijk in te delen en heeft standaard drie schermen, maar beperkt.
De Gmail en Exchange ondersteuning is goed en werkt vlot. Dit is top voor elkaar, hoewel ondersteuning voor een tweede Exchange account de integratie met Google eenvoudig zou kunnen bewerkstelligen. De foto en video editor is leuk
De batterij gaat langer mee dan bij de andere telefoons, na twee dagen geen piepje van ik ben leeg.

Heb jij ook een Nokia C7-00 Zilver?

Je schrijft over de snelle ontvangst van de GPS - bedoel je dan "pure" GPS of assisted GPS. Ik heb zelf een 5800 en ik woon in België (heb dus een abbo zonder data). Als ik binnen bereik ben van een ingesteld Wifi access point (thuis, werk, vrienden) kan ik gebruik maken van A-GPS en dan heb ik inderdaad snel een fix maar anders duurt het zo'n 3 minuten, wat ik niet snel noem.
de GPS is A-GPS, maar dat is wel uit te schakelen. Ik heb er nog niet uitgebreid gebruik van gemaakt. Dus ik kan hem moeilijk beantwoorden.
Heeft u al de Nokia Maps gebruikt? en zo ja hoe is de verstaanbaarheid van het toestel o.a. bellen en gebeld worden.
Overigens, ik hou mijn oude E51 nog maar even in ere!
gr.M.
De Maps heb ik niet gebruikt. aangezien ik gelijk maps van Google er op heb gezet.
De kwaliteit van het geluid is mijn inziens goed en vergelijkbaar met de E51.
Is WiFi niet gewoon uit te schakelen door te gaan naar Menu > Instellingen > Connectiviteit > Wireless LAN > Opties > Instellingen > Beschikbaarheid WLAN tonen > Vink aan Nee.
Hierdoor schakel je automatische verbinding met WiFi uit!
Yep , had ik al geprobeerd, maar vreemde is dat als je eenmaal verbinding hebt deze niet meer is uit te schakelen tenzij je offline gaat met het gehele toestellen.
Er zitten veel vreemde dingen aan het toestel. Ik heb het vergeleken met andere toestellen van Nokia touch en het lijkt identiek aan andere toestellen. Scherm werkt alleen 100 keer beter.
Als het goed is kan de prioriteit gewijzigd worden. Zo kan je naar wens wifi de voorkeur geven boven 3G en vice versa! Alhoewel ik vermoedt dat je dit ook al wist. Dit is in de stellen bij instellingen --> Connectiviteit --> Bestemmingen (Zo gaat dit op mijn X6 iig ;) )
En het mooiste: je kan Angry Birds spelen op deze telefoon! :) Er zit een grafische chip op, dezelfde als de N8, en er komen behoorlijk wat nieuwe titels uit.

[Reactie gewijzigd door tinoz op 24 oktober 2010 18:23]

Wifi netwerken hebben altijd een hogere prioriteit dan 3G netwerk. Je kan dit niet veranderen. De problemen van de wifi komen mij bekend voor. Bij de e65 en n97 mini gebeurd het dikwijls dat de wifi verbinding niet automatisch wordt uitgeschakeld. En als je het handmatig de verbinding verbreekt, maakt het automatisch weer verbinding. Enige oplossing is dan de telefoon offline / online zetten.
Mijn C7 heeft op sommige plaatsen (binnen) slecht bereik. Op één plaats heb ik het bereik vergeleken met een ander toestel (nieuwe Samsung, type weet ik niet). Daar waar ik geen streepjes vermeld kreeg op het scherm (en dus daadwerkelijk geen bereik), gaf de Samsung een halve lading streepjes. Bij beiden provider KPN.
Naar het raam toe gelopen, daar kreeg ik 1 a 2 streepjes, de Samsung een volle rits streepjes.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Mijn C7 is een tijdje geleden overleden, waarna het ter reparatie is aangeboden. Na 3 weken kreeg ik hem terug, overigens goed werkend.
Ik baal er wel van, dacht eerst dat het aan KPN lag, maar na de 'test' met de Samsung blijkt de ontvangst gewoon bagger.
Iemand een idee of soortgelijke ervaring?
Leuke review alleen lees ik helaas weinig over de camera, is deze net goed als die van de N8 en heeft deze nu wel of geen Auto focus?
deze wil mijn vriendin ,ik wacht nog steeds op de N8 ...duurt behoorlijk lang :P
Ik heb de telefoon ook sinds zaterdag, dit omdat ik het huidige andriod aanbod niet echt intressant is aangezien de accu te snel leeg is. En daarnaast komen er binnenkort wel weer nieuwe andriod modellen die beter presteren..

Ik heb het wel aardig met je eens wat je hier neer zet.!

Ik vind het een zeer goede en nette telefoon.

T9 gebruik ik zoiezo nooit, vind het zoiezo al averechts werken.

Maar wat ik wel mis is dat die OVI suite software erg zuigt!!

Zo kon ik wel de nieuwe telefoon software installeren, bij de rest van de updates valen allemaal. Zelfs die nieuwe screen update krijg ik niet geinstalleerd. Krijg dan een error code.. Op dat gebied vind ik dat nokia wel gevaald heeft..
Net een nieuwe phone en dan dit gezeik erbij!. Voor mij wel de laatste nokia die ik gehad heb.. De nokia 6110 navigator, een nieuwe 2330 gaven mij al een hoop problemen, en nou met de c7 die niet wilt updaten...

En de data USB kabel is mij echt te kort, net alsof ze met korter kabel een goedkopere telefoon daardoor kunnen leveren. Vind als je zoveel geld neer telt dat daar wel ook een goede USB kabel van een dergelijke normale lengte erbij hoort te zitten.

Nokia unconnecting people...

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 1 februari 2011 04:48]

het icoontje van sms blijft constant knipperen in de rechetr boven hoek van het startscherm. normaal wil dit zeggen dat het sim-geheugen vol is .
Als ik echter naar geheugen opslag ga, staa er dat deze niet vol is.
Waar kan de gegevens van mijn sim kaart wissen, of wat zou het probleem nog kunnen zijn?