ASRock 939SLI-ESATA2 Review

dion_b 7 augustus 2006, 404 views

ASRock 939SLI-ESATA2

Pluspunten

• Features
  • Performance
  • Onboard audio die ruis- en piepvrij werkt

Minpunten

• Floppyconnector op vage plek
  • Toevallig maandagmorgenexmplaar geleverd gekregen

Layout Score: 4
Na het lezen van positieve reviews over de ULi M1697 besloot ik een bord op basis ervan te zoeken. Belangrijkste factoren waren goede performance en zo laag mogelijke hitteproductie (ivm stil systeem in kleine ruimte). Deze Asrock 939SLI-eSATA2 was het enige bord ermee dat te vinden was. Mooie bijkomstigheid was de extreem lage prijs (EUR 60).

Bord zelf zat in een doos vol toebehoren, alles van SATA (stroom)kabels tot SLI bridge. Net zoals ieder Asrock bord zat deze volgestopt met features, zonder allerlei prorietary onzin eromheen (waar Asus zich nogal eens schuldig aan maakt), dus ideaal voor een Linuxgebruiker als ikzelf. Layout volgt logisch uit features, enige mogelijke complicatie is dat de floppy kabel helemaal onderaan zit - maar aangezien ik zoals velen al tijden geen floppy gebruik is dat nauwelijks relevant of hinderlijk.

Mijn eerste bord bleek helaas een maandagmiddagexemplaar te zijn met een uiterst vreemde defect aan de IDE controller. Eens per paar boots kon niet vanaf IDE geboot worden (ondanks dat HDD prima gedetecteerd was), trad het probleem op tijdens werken, dan crashte het gebruikte bestandssysteem volledig. Na uitsluiten harddisks en andere apparatuur is het bord RMA gegaan en vervangen door een exemplaar dat perfect werkt.

Momenteel draai ik het bord dualboot met Windows XP en Gentoo Linux. Bord draait probleemloos op beide. Onboard geluid (Realtek HD audio geval) is goed, geen overspraak van andere onderdelen op het bord. Buiten dat werkt alles gewoon, zoals een goed moederbord betaamt merk je er niets van.

Al met al een prima aankoop. Jammer dat het eerste exemplaar kuren had, maar dat kan gewoon stom pech zijn. In ieder geval ben ik ruim tevreden met mijn tweede, goed werkende exemplaar.

Heb jij ook een ASRock 939SLI-ESATA2?