BlackBerry Torch 9800 Zwart Review

Harryeast 24 oktober 2010, 5.133 views

BlackBerry Torch 9800 Zwart

Pluspunten

• Degelijk product.
  • Functioneel.

Minpunten

• Minder goede 3G dekking.

Algemene beoordeling:
Gisteren mn BlackBerry Torch 9800 opgehaald bij de locale telefoonwinkel, had me op de wachtlijst laten zetten in augustus en nu was het dan eindelijk zover!
Eerste algemene indruk, prima touchscreen telefoon, degelijk, verwacht dat het serieus een veel verkocht exemplaar kan gaan worden net zoals de Bold 9700. Inmiddels is dit mijn 5e Blackberry, dus begin een aardig ervaren gebruiker te worden. Enige wat ik miste in het doosje (wordt niet meegeleverd, dus inmiddels al besteld) is een beschermhoesje.

Overzetten data vorige BlackBerry (9700):
Na de accu van de 9800 te hebben opgeladen, de Sim geplaatst (Vodafone ondernemersbundel abo) en hem aan mn computer gehangen om de data via DM te synchroniseren. Alle contactpersonen, taken, memo's en agenda afspraken werden perfect in het nieuwe toestel gezet en hij was in principe klaar voor gebruik. Nog even mn BlackBerry Messenger contacten geimporteerd en klaar is kees.

Touchsreen:
Natuurlijk 1 van de grootste verschillen t.o.v. de 9700 is het nieuwe touchscreen scherm. Na de Storm 9500 te hebben gehad, erg benieuwd hoe deze nieuwe touchscreen zou zijn. Kan je vertellen dat hij helemaal top is, echt super helder en scherp scherm en zeer goed mee te werken. Natuurlijk is het invoeren van data iets makkelijker als je het in landscape formaat doet dan in portrait, alleen in beide gevallen valt het me reuze mee. Had echt verwacht dat ik snel zou teruggrijpen naar het fysieke toetsenbord.

Accuduur:
Gisterochtend opgeladen en behoorlijk wat mee gespeeld, surfen, sms-en, mailen en bellen en hij staat nu nog op een kwart, dus valt me niet tegen. Lange termijn moet uitwijzen hoe lang hij meegaat. (zal wel iets korter zijn dan de Bold 9700, maar dat is logisch met een touchscreen).

OS 6:
Nieuwe besturingssysteem werkt erg prettig, zeer gebruiksvriendelijk en erg snel. De menu indeling die je kunt maken zoals favorieten, alles, media etc. is ook zeer praktisch en absoluut een vooruitgang.
Door het grote heldere scherm i.c.m. nieuwe OS krijg je ook een veel beter overzicht van je email en andere berichten en ook als je ze opent heb je een natuurlijk beter overzicht, absoluut zeer prettig.
Menu's haperen niet als je er door heen scrolled, werkt zeer vloeiend. Ook in het startscherm heb je direct een link naar je klok, agenda, emails, verbindingen, wekker en nog een aantal dingen, zeer handig en functioneel.

Thema's:
2 thema's heb ik inmiddels al gedownload en geinstalleerd om te kijken hoe dit uitwerkt. Het gaat hier beide om Today thema's. Omdat ik hem zakelijk gebruik vind ik het handig op mijn startscherm direct mijn agenda en berichten te zien. 1 van de thema's realiseert dit wel, alleen schakelt ook vele andere prettige en leuke functionaliteiten uit van het standaard OS 6 thema, waardoor ik hem voorlopig toch nog niet zal gaan gebruiken. (voordelen wegen zeg maar niet op tegen de nadelen).

Bereik::
Eén van de eerste dingen die me opviel is dat de 3G dekking minder goed is dan bij de Bold 9700. Op plekken in huis waar ik deze dekking wel had, heb ik dat nu niet en valt het dus terug op GPRS.

Ontwerp:
De Torch is wat groter en zwaarder dan ik gewend was, maar toch valt het me heel erg mee. Het ontwerp is echt strak en toestel voelt ook zeer degelijk aan.

Heb jij ook een BlackBerry Torch 9800 Zwart?

Heb hem toevallig gister ook in handen gehad bij de tel winkel, vond heb best aan de grote en brede kant, ach jah ik vond anders de Galaxy S ook te groot, dus zal wel aan mij liggen.

Verder heb ik er even mee gespeeld en moet zeggen dat de software indd erg snel werkt, ook de touchscreen werkt perfect.

Voor de Blackberry gebruikers een leuke toestel dus, maar niks voor mij :) . Ik mis de uitstraling.
Ik heb hem nu ook een paar dagen in mijn bezit en kan al niet meer zonder. Zat te twijfelen tussen een Galaxy S en deze, maar heb gekozen voor de 9800 vanwege het toetsenbord. Het touchscreen typt gewoon lang niet zo lekker als het fysieke toetsenbord. Kleine berichtjes kun je natuurlijk wel met een touchscreen sturen, maar voor lange or vele kleine berichten heb je echt wel een fysiek toetsenbordje nodig.

Verder werkt hij gewoon super snel en handig en valt het me op dat hij inderdaad erg stevig is, dus kwalitatief zit het wel goed in elkaar. Eerste indruk was dan ook dat hij een beetje lomp oogde en niet zo'n mooie uitstraling heeft als een Galaxy S of Iphone 4.

Voor de mensen die een Blackberry gewend zijn zal dit toestel erg vertrouwd aanvoelen, maar twijfel of Blackberry veel nieuwe klanten zal aanspreken met dit toestel. Voor een touch toestel ga je wel voor een Iphone 4 of Galaxy S en voor een toestel met een fysiek toetsenbord zou ik eerder voor een 9700 gaan.

[Reactie gewijzigd door Spacey23 op 24 oktober 2010 17:35]

Precies zoals hierboven gemeld, het is een perfecte combi tussen een Iphone en een BB 9700. Toch de voordelen van een fysiek toetsenbord, het voordeel van een groter scherm wanneer je op het web zit en natuurlijk de sterke kanten van BB zoals mail, bellen en sms.
Ik krijg morgen als het goed is mijn exemplaar van de 9800 binnen en ik vroeg mij af; Harryeast waar heb je het beschermhoesje besteld?
Ik heb een hoesje aangeschaft via Ebay, zie http://cgi.ebay.co.uk/ws/...iewItem&item=280573197590. Klip die achterop zit kan eraf (volgens mij, maar ik krijg hem 1 dezer dagen binnen, dus weet dan meer).
Clip achterop kon er dus niet af...... Daarom andere besteld waarbij deze er zeker niet op zat.
Zou jij een link willen sturen hiervan... Kan namelijk nergens een hoesje vinden zonder clip :S