Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 4 16GB Zwart Review

Ashy 30 november 2010, laatste update op 30 november 2010, 2.789 views

Apple iPhone 4 16GB Zwart

Pluspunten

• Hardware - Epic game is een goed voorbeeld, zelfde geldt voor MC2 BP.Front & back camera + flitser.

Minpunten

• Accuduur - Na een dag in gebruik ben ik toch terug op 40%, dit verdient duidelijk meer aandacht.Ligt niet lekker in de hand.

Update 30-11-2010: opmaak aangepast & paragraaf toegevoegd over het dagelijks gebruik.

Deze review kan beter gezien worden als de overstap van de eerste generatie iPhone naar de iPhone 4. De specificaties acht ik inmiddels als bekend. Als laatste zou deze review ook gezien kunnen worden als een steuntje in de rug voor de twijfelaars onder ons.

Goed, op 1-4-2008 had ik mijn eerste iPhone 2G aangeschaft, in London. Dit was nog in de tijd daar waar het activeren van de telefoon buiten de Apple store geen probleem. De O2 simkaart ligt nog altijd stof te happen. De telefoon zelf voldeed destijds prima aan mijn wensen. Naarmate ik de telefoon meer ben gebruiken ben ik ook in gaan zien wat ik eventueel aan extra functies zou willen hebben:

- 3G internet
- Een betere camera(lekker relatief)
- GPS
- Snellere hardware / betere graphics

De iPhone 3G gaf alleen GPS en 3G internet als toegevoegde waarde, de 3GS was al een stuk beter, echter was het design hetzelfde gebleven en was de camera ook nog niet zo heel veel beter... en toen, 1-9-2010.. iPhone 4.

iPhone 4
Op het begin was ik nogal sceptisch over de iPhone 4, zeker gezien alle commotie rondom de 'antenna-gate' en het glas dat zomaar uit elkaar zou springen. Na enige tijd heb ik de knoop toch doorgehakt en had ik een iPhone 4 aangschaft in Singapore voor zo'n ¤500, best netjes al zeg ik het zelf.

Camera
De camera is een wereld van verschil met de iPhone 2G, de foto's die ik bij deze review heb bijgevoegd zijn echter gemaakt voordat de update met HDR uitkwam. In theorie betekent dat de kwaliteit nog iets zou kunnen toenemen. Het opnemen van video gaat verder allemaal lekker vlot. De aanwezigheid van een tweede camera en een flitser tellen ook zeker mee.

Speakers
De speakers kunnen een stuk luider dan de iPhone 2G, dit was al verbeterd bij de 3GS overigens. Ik moet er wel bij vermelden dat ik het geluid niet prettig vind klinken zodra het volume op max. staat.

Vernieuwde hardware
Alles loopt nu een stuk sneller, van het opstarten van het OS tot het starten van een applicatie. Het is duidelijk dat er nu betere graphics aanboord zijn. ~[Epic Game & MC2 BP]

Van GPRS/Edge over op 3G daar was ik ook zo aan gewend geraakt, dit ervaar ik nu als erg handig voor bijvoorbeeld het ontvangen van calls via Skype e.d.

Accuduur:
De camera is voor mij persoonlijk een punt waar toch meer aandacht naar uit mag gaan als het aan mij zou liggen. Ik heb nu soms het idee dat de batterij van mijn 2G langer mee ging, dit komt denk ik ook door het feit dat ik nu meer applicaties kan draaien / gebruik dan voorheen. De batterij wordt nu elke dag teruggedrongen tot zo'n 40%

Antenne probleem?
Uiteraard nog even het antenne probleem, sommige lijken er bijhoorlijk veel last van te hebben, andere in mindere mate en sommige helemaal niet. Ik geloof dat ik tussen de laatste twee inzit, het is voor mij tot nu toe niet echt zichtbaar geweest. Het houden van mijn handen op de antenne's heeft ook geen effect op het bereik.

Voor degene die er wel problemen mee hebben zou je het volgende kunnen proberen: klik

En als je dan toch bezig bent, voor de achterkant vind ik deze oplossing best wel geschikt(gebruik het zelf in combinatie met de zwarte variant van de bovenstaande link): klik

Dagelijks gebruik iPhone 4 - design
De telefoon heb ik nu bijna drie maanden in bezit en dagelijks in gebruik. Ik bedien het apparaat vrij vaak met één hand, net zoals ik dat met de 2G deed, en ik moet echt zeggen dat ik soms echt last van mijn hand krijg door de scherpe zijkanten van het toestel. In veel reviews heb ik gelezen dat dit een kwestie van wennen zou zijn, dit is voor mij niet aan de orde. Mocht je het net zoals ik fijn vinden om het toestel met één hand te bedienen dan zou ik hier in elk geval zeker rekening mee houden bij aanschaf.

Heb jij ook een Apple iPhone 4 16GB Zwart?

Meer advertenties

Waarschijnlijk komt je hogere energieverbruik ook door 3G: 3G vreet stroom. Als je 3G op je iPhone 4 uitschakelt, zul je merken dat de levensduur van je iPhone 4 aanzienlijk toeneemt. Maar ja: je went snel aan de snelheid van 3G ;-)
Van beide ben ik op de hoogte, aan het einde van de dag laad ik 'm ook gewoon weer op, dus dat is het probleem niet. Toch blijf ik vinden dat hier nog wel aan gewerkt mag worden. Sowieso bedankt voor de input :)
Best een aardige review (doch een beetje oppervlakkig). Wat ik vooral nog wel mis is je ervaring met de software zelf. Je geeft aan dat je veel ervaring heb met (eerdere versies van) iOS. Een stukje ervaring over gebruikte apps, gebruikgemak etc voegt in mijn ogen veel toe.
Wat vind je van de flitser? Persoonlijk vind ik hem iets te in veel donkere situaties. En gesproken over de accuduur, deze is toch echt stukkie beter dan de 3gs uit persoonlijke ervaring.

[Reactie gewijzigd door LosGieros op 30 november 2010 09:35]

Best wel oppervlakkige review. De foto's geven aan wat ik bij de iphone 4 van een vriend ook zag.
De fotokwaliteit is redelijk matig. Ondanks de 5Mp is de sensor niet van een hele hoge kwaliteit helaas.
De batterij: Dit is voor mij persoonlijk een puntje waar toch meer aandacht naar uit mag gaan als het aan mij zou liggen. Ik heb nu soms het idee dat de batterij van mijn 2G langer mee ging, dit komt denk ik ook door het feit dat ik nu meer applicaties kan draaien / gebruik dan voorheen. De batterij wordt nu elke dag teruggedrongen tot zo'n 40%
Probeer je helderheid eens lager te zetten.