Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1215N-BLK064M Review

Koriel 26 oktober 2010, laatste update op 26 oktober 2010, 9.778 views

Asus Eee PC 1215N-BLK064M

Pluspunten

• De laptop voldoet geheel aan mijn eisen. (Daarom heb ik hem ook gekocht )

Minpunten

• Vingerafdrukken magneet
  • Beeldscherm glanst en heeft lichtere stroken langs de zijkant
  • 1080P alleen na aanschaf CoreAVC van $9,95

Ik heb gisterenavond mijn zwarte Asus N1215N gekocht bij de Paradigit voor 499. ( 10 korting op de Logitech sleeve die ik erbij kocht. )

Waarom de Asus 1215N ? Ik reis erg veel en zit vaak ik het buitenland in een hotel. De afgelopen 4,5 jaar heb ik naar volle tevredenheid gebruik gemaakt van een Acer travelmate 3002. Een centrino based 12' laptopje, toendertijd voor ca 1500 aangeschaft. Jammer genoeg is mijn scherm kaput gegaan.

Ik zocht dus een vervanging van deze al 5 jaar oude laptop die eigenlijk nog acceptabel presteerde. Veel collega's spelen met een 10' netbookje, en dat vind ik toch te klein, het moest dus een 12'worden met een redelijke batterij duur, wel een ingebouwde webcam en wireless-n. Mijn oog is gevallen op de Asus 1215N omdat deze aan alle eisen voldeed en ook nog eens over een dualcore atom beschikte, W7 Home Premium draaide en 2G aan ram heeft.

De doos waar de laptop in geleverd werd is klein en bevat de laptop, batterij, lader een basis handleiding.

De laptop doet gewoon wat hij moet doen, draait soepel wordt met relatief weinig crapware geleverd en voelt degelijk aan.

Eigenlijk ben ik op een paar dingen na erg tevreden over deze laptop.

De laptop is zoals al vaker beschreven een magneet voor vingerafrdukken. Dat wist ik al, maar dat het zo erg zou zijn had niet verwacht.

En behalve dat het scherm behoorlijk reflecteert zie ik ook aan de linker en rechterkant van het scherm verticaal langs de rand een wat helderder verlichte strook van ca 2 mm.

De ergonomie van het toetsenbord vind ik acceptabel, maar echt super lekker werkt het (nog) niet.
/edit Het begint te wennen.. :-) De layout is beter dan ik verwacht had. Ten opzichte van mijn oude Acer is hij functioneler in het gebruik. De Home, End, PgUp, en PgDn keys staan rechts verticaal. Dus ik hoef hiervoor geen Fn-combinatie te gebruiken.

Er is een quick toets die cycled tussen wifi on/ BT on, Wifi off/BT on etc... Als je dus lekker aan het downloaden bent oid (skype) en je wil de BT even aanzetten dan ga je eerst door een setting waarbij de wifi wordt uitgeschakeld.

Als laatste nog even mijn beweegredenen om deze 1215N een "zeer goed" te geven mbt de featureset. Deze laptop heeft precies wat ik wilde qua mogelijkheden. Niets meer en niets minder. Hiermee kan ik alles doen wat ik moet en wil doen zowel op reis als thuis. Ik denk ook dat dit de doorslaggevende reden moet zijn om iets aan te schaffen.

/edit
Zoals altijd na wat meer gebruik vallen er wat zaken op zowel positief als negatief.
Gisterenavond had ik een 1080P mkveetje binnengehaald voor mijn zoontje. Het staat nl prominent onder het toetsenbord, "geniet van filmweergave in Full HD 1080P". En dat was een desillusie. Bij het afspelen werden frames geskipped, en het was niet om aan te kijken. Alsof je naar een 10 fps filmpje kijkt.
Natuurlijk bied tweakers hier wel weer een oplossing voor. Via GoT de hint gelezen om CoreAVC maar aan te schaffen a $9,95. Dit lost het 1080P probleem helemaal op. Ik vind dat Asus hier toch een hele grote steek laat vallen om wel 1080P te claimen, maar het out-of-the-box niet werkt en er daarvoor extra codes moeten worden aangeschaft. Dit brengt de score van featureset van Zeer goed omlaag naar Goed.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1215N-BLK064M?

Tja, de snelste 'netbook' die er is, is het omdat alles wat geen Atom-cpu heeft per definitie geen netbook is, dual-core of niet. Is het een Arm-cpu dan is het een smartbook. Is de cpu een ULV-versie Core iX, Core 2 Duo, Pentium of Celeron dan is het geen netbook maar een subnotebook, ultra-portable of thin-and-light notebook.
Is de cpu afkomstig van AMD dan is het helemaal niets.

En dat de gpu heel veel sneller is als wat je in de meeste notebooks tegenkomt is niet helemaal waar. Tot ongeveer 1-1½ jaar geleden zag je massa's notebooks met fatsoenlijke igp's (nVidia en Ati) ongeacht of de cpu van Intel of AMD was. Echter sinds de komst van de Core i7, i5 en i3 zijn alle notebooks met deze cpu's (behalve de extreem dure, zoals gaming-notebooks) enkel nog uitgerust met Intel GMA-igp, terwijl ze verhoudingsgewijs schreeuwend duur zijn. (Mogelijkerwijze zijn intel-cpu en intel-chipset samen zo duur geworden dat er binnen hetzelfde budget niets meer mogelijk is).
Sterker nog, ook de varianten die nog wel een Core 2 (duo/quad) of andere oudere type cpu hebben, en dus rond een nVidia-chipset opgebouwd zouden kunnen worden, krijgen slechts GMA-graphics mee.

(NB: in de pricewatch zie je er nog wel een paar, maar in het aanbod op diverse sites en bij fysieke winkels is het enkel GMA.)

Mijn voorkeur zou op dit moment uitgaan naar de Asus 1215T met AMD Athlon II Neo K125-singlecore met kloksnelheid van 1,7GHz nieuws: Asus brengt Eee PC's met AMD-cpu's en Atom-dualcore uit,een soortgelijk exemplaar met een Athlon II K325 of Neo X2 L625 dualcore zoals de MSI Wind12 U250-027NL, Lenovo Thinkpad Edge 13 (ok, alweer groter).

Verder een nette review. Wij zijn sinds kort over van een Acer 7520 (17" dus helemaal niet vergelijkbaar) naar een PB (ook 17") en mij bevalt de toetsenbordlayout van de PB ook stukken beter als van de oude Acer.
In de pricewatch staat trouwens een 15,6" travelmate van Acer met een HD5650 voor zo'n 550 euro, je moet ze dus maar weten te vinden, maar er zijn er inderdaad best veel met enkel Intel HD Graphics of zoiets.

Een zeer goedkope subnotebook van AMD is ook de Medion Akoya e1315 (~300 euro) met een (Singlecore wel) Sempron 210u op 1.5GHz..

Bij deze ASUS is het ook mogelijk om Full-HD video's te kijken (op extern scherm dan wel) toch?

Magneet voor vingerafdrukken vind ik zelf dan wel weer zo jammer. Heb zelf ook zo'n 'vieze' laptop gehad, dus voor mij niet meer.
Ik was net bezig met Full HD weergave. Review aangepast, lees maar even.

Ik wilde een 12' vanwege het gesleep met de laptop en toch van een redelijk "groot" scherm genieten. En W7, en Dual core.. dan kom je hier al snel uit.
Heb je al een clean install geprobeerd en dan MPC-HC zonder externe codecs?
Als je gewoon gebruik maakt van Mediaplayer Classic Home Cinema, dan kom je al een heel eind met 1080P. Heb ik zelf ook gedaan toen ik een notebook had met een HD3450 en blu-rayspeler, die anders de files als een PPT langs liet komen :P

Veel plezier van je notebook verder :)
Ik gebruik altijd gewoon Media Player 11/12 en CCCP codec pack. Werkt perfect op mijn net- en notebook en is sneller dan VLC (welke nog wel eens wil haperen als de CPU het niet bij kan houden.
Ik ben benieuwd of het zonder aanschaf van die codec en andere codecs wel gelukt was met GOM Player. Dat is namelijk het enige afspeelprogramma dat ik installeer na een clean install en zondere verdere codecs, en dan werkt ook alles gewoon.
Beste koriel,

Hoe lang doe je ongeveer met de accu met wifi aan en scherm op normale brightness?
Dat zou ik wel willen weten! :D
Hier kan ik je nog geen antwoord op geven.

Ongefundeerd zou ik zeggen iig 5 a 6 uur afhanelijk wat je aan het doen bent..
Nee, ik denk niet dat ik hier spijt van ga krijgen, het is gewoon een gebruiksvoorwerp dat tot dusverre alles (goed) doet wat het moet doen. De perfecte laptop bestaat gewoon niet voor mij, het blijft altijd een afweging tussen verschillende voor en nadelen.
Ik neem aan dat je refereert aan het toetsenbord? Ik moet zeggen dat ik nu ik de laptop iets langer in gebruik heb het al aardig begint te wennen. Ik zal de review hierop iets aanpassen.
leuke review heb em met plezier gelezen en er nog wat wijzer van geworden ook,...bedankt voor de moeite.
HD streams kunnen door de GPU verwerkt worden, die snel genoeg is om makkelijk 1080p aan te kunnen. Echter, een hoop codecs die gebruikt worden om rips te maken kunnen of worden niet door de GPU gedecode. En daar is de atom in veel gevallen te langzaam voor. Mijn eerste reactie zou zijn: moet maar geen illegale films downloaden, of films pakken die met een 'goede' encoder gemaakt zijn.
Ion "1" deed alles al perfect afspelen zolang je de shared ram op 256 MB of 512 MB had staan dus een Ion 2 die problemen heeft met 1080p lijkt me ERG vreemd !!

Onder Windows 7 is het gewoon alleen Haali MKV Splitter erop gooien en gaan met die banaan : Mijn S775 HTPC draait op deze manier namelijk, terwijl de CPU zit te niksen :)
Mijn punt is heel simpel... zorg er dan voor dat het out of the box draait, en dat je niet meer hoeft te klungelen met codecs oid. Kijk, ik was er niet echt mee bezig en had het toch in een paar minuten geregeld. Maar het punt is, als je ermee adverteert, zorg er dan ook voor dat de kopers, wie het ook maar mogen zijn, het meteen kunt draaien.
Hmmmm, leek een prima laptop obv deze verhalen. Afgelopen vrijdag even wezen kijken en proberen in de winkel. Wat een slappe kast, je drukt hem zo 05.-1 cm in bovenaan en het toetsenbord dendert mee als je typt...... ik was een Asus L3800C gewend, maar dat is met afstand geen vergelijk..
Volgens ASUS....

Ik stelde de volgende vraag over wel of geen HD 1080p:
"Is de Asus eee 1215n nu wel of niet in staat om HD 1080p af te spelen op z'n eigen monitor of een externe monitor?"
Ik kreeg het volgende antwoord:
"Natuurlijk kan deze geen HD weergeven op z'n kleine beeldscherm en zal de video gedowngraded worden, maar via een externe monitor (hd-tv) wordt wel gewoon HD weergegeven."

Waarom worden er dan hier zaken als COREAVC en ea aanbevolen?!...
Welke 'afslag heb ik gemist"?
Omdat je nog steeds het 1080p-materiaal moet decoden, waarna het dan pas gedowngrade wordt.
Lekkere kort dit item. Daar houd ik wel van, alleen mag je van mij volgende keer even je item door een spelcheck oid halen. Maar goed, niemand is perfect zullen we maar zeggen?

Hier even wat dingen: (ik kraak je niet af hier kun je van leren)

Nu gebruik je tegenwoordige tijd en verleden tijd door elkaar ('de doos waar de laptop in geleverd werd' is verleden tijd, en 'is klein en bevat de laptop...' is weer tegenwoordige tijd.).

Verder nog wat d en t kwesties. Voeld bijvoorbeeld, dat moet met een T.

Verder goeie revieuw!
Neuh.. perfect zijn zou ook wel saai zijn is het niet? :)

Spellingchecker, heb je gelijk in. Nederlands is nooit mijn favoriete vak geweest. Ook al erger ik mij soms ook wel aan het taalgebruik op het net. Vooral sommige nieuws websites.

Maar ik zie het commentaar op mijn tijd gebruik niet zo direct. De doos werd geleverd, idd verleden tijd, deze handeling had plaats gevonden en was afgerond. ( voltooid verleden tijd ??? Aaagggrrr ). Maar de doos bestaat nog steeds en is klein. (?)

Dit doet mij toch weer denken aan school ( meer dan 20 jaar geleden.. ) Geschiedenis proefwerken met puntenaftrek voor slecht nederlands.. ;)
En zelf wel spellingsfouten maken... Zeg dan niks.
Gezien zijn leeftijd, is ie waarschijnlijk net gezakt voor z'n overhoring Nederlands en moest ie het ergens afreageren. :+

Verder zou ik dit netbookje ook wel willen hebben. Gisteren toevallig op een 1008P (een roze not bene) gewerkt met Windows 7 Starter erop maar ik moet zeggen dat het niet echt vlot ging. Deze ziet er in ieder geval stukken sneller uit en je hebt Nvidia ION, zal ook wel wat schelen. En ik mag de losse HDMI poort wel. Ideaal voor het stream van voetbalwedstrijden in het weekend. :P

[Reactie gewijzigd door chim0 op 2 december 2010 09:12]

"Lekkere kort dit item."
"Verder goeie revieuw!"

LOL, moet je horen wie het zegt!
@sfranken: Nu we toch met spellingtips bezig zijn: "review" is zonder "u"!

@Koriel: 500 euro betalen voor een netbook, dingen die niet soepel kunnen werken: daar ga je veel spijt van krijgen!
Dit is wel ongeveer de snelste netbook die er is. Een dual core atom van de laatste generatie is misschien niet een snelheidsmonster, maar zeer acceptabel. En de grafische chip in deze laptop is heel veel sneller dan de meeste notebooks. Tel daarbij een accuduur van 6 tot 8 uur en het is een hele behoorlijke laptop waar je ook nog eens een spelletje op kan doen en 1080p films zonder problemen afspelen.