1 review

Medion Erazer Hunter X20 (10024819)

€ 2.399,-
Specificaties Tower/desktop met Ci7-12700K en 32GB ram - Bekijk alle specificaties

Medion Erazer Hunter X20 (10024819) Review

T_VerhoevenTestpanel 18 november 2022, laatste update op 19 november 2022, 512 views Testpanel

Medion Erazer Hunter X20 (10024819)

Deze Medion X20 is een mooie pc met prima resultaten. Menig gamer zal blij zijn met een systeem als deze. Goede componenten en veel features. Alleen de prijs is wel een beetje aan de hoge kant.

Pluspunten

• Goede betrouwbare componenten gebruikt
  • Snelle en consistente resultaten in gaming
  • Niet teveel toeters en bellen in de doos
  • Het systeem is verrassend stil

Minpunten

• Iets teveel lampjes in de kast naar mijn smaak
  • Niet met een dicht zijpaneel te verkrijgen
  • De toch wel hoge prijs

Features Score: 5

Via Tweakers mocht ik twee weken aan de slag met deze Medion X20 desktop. Momenteel werk/game ik op een midrange pc uit 2017 (Ryzen 1600, 16GB 3200mhz, RX580 4GB) en ik was heel erg benieuwd hoe anders een ‘’moderne’’ computer zou aanvoelen. Laat ik er verder niet meer omheen draaien, hier is de review!

Specificaties
- Opslag
SSD-harddiskcapaciteit : 1TB
Type harde schijf : SSD
Wat zit er in de doos
- PC MEDION ERAZER Hunter X20 (MD 35357)
- Bedrade muis (klein model)
- Stroomkabel
- Garantieboekje
En verder zitten er dan nog wat stickers in die je eventueel op zou kunnen plakken. Er wordt dus niet veel extra’s meegeleverd en ik zie dat als een positief iets. 9/10 extraatjes worden toch niet gebruikt en zorgen alleen maar voor meer vervuiling. Medion lijkt zich niet heel milieubewust te profileren maar het is toch goed om te zien.

Algemeen

De computer voelt over het algemeen vlot aan. Opstarten gebeurt in slechts enkele seconden en ook programma’s weten snel tevoorschijn te komen. Met Windows 11 Home was het wel eventjes wennen, ik draai nu nog een systeem met Windows 10. Dat ging niet geheel vlekkeloos. Toen ik het systeem uitpakte en nog zonder ethernetkabel erin wilde opstarten kwam hij gewoonweg niet verder dan ‘’verbind met internet.’’ Dat was wel even een domper want toen moest ik weer een kabel gaan trekken wat ik wilde doen ná het installeren. Maar dat is meer persoonlijk frustratie met Windows 11 dan wat je Medion aan kunt rekenen. Ik heb het systeem dus twee weken mogen testen en behalve wat benchmarks ook als main machine gebruikt. Behalve games ben ik geen veeleisende gebruiker. Ik bewerk soms wat foto’s en typ wat in Word en daar houdt het wel bij op. Hierin merkte ik dan ook geen verschil. Wellicht dat het exporteren net wat sneller ging, maar aangezien ik kleine batches gebruik (max 5 á 6 foto’s) was dit niet merkbaar. Tijdens het gamen was er wél verschil te merken en wat een verschil! Onder het kopje benchmarks heb ik wat cijfers neergezet voor de liefhebbers.

Featureset

Natuurlijk heeft de computer ook nog verschillende aansluitmogelijkheden, deze worden hieronder beschreven.
- Aansluitingen/Interfaces :
Aantal bezette geheugensloten : 2
Aantal geheugensloten : 4
Interface : PCI Express
Video-uitgangen : DisplayPort; HDMI Standaard

Er zijn nog twee vrije geheugensloten. Dit is altijd positief om te zien zodat je niet meteen al je RAM weg hoeft te gooien zodra je wil upgraden. Ook zit er ingebouwde bluetooth en Wifi op het moederbord. Handig voor als je thuis geen kabels kunt trekken. Gelukkig heb ik dit wel gedaan. Hoewel Wi-Fi ook wel stabiel kan zijn vind ik dat met online games niet altijd geruststellend genoeg.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is erg goed. Door de RTX 3080 draaien de meeste games netjes in 4k op native resolutie. Bij echt veeleisende spellen is er altijd nog DLSS aan te zetten mocht dat nodig zijn.

Ergonomie

Met de ergonomie zit het wel snor. De kast is stevig en stabiel en alle belangrijke aansluitingen zijn van de buitenkant makkelijk bereikbaar. Er zitten USB aansluitingen op de bovenkant om zo makkelijk USB sticks, een headset of microfoon aan te sluiten. De bijgeleverde muis is echter zo compact dat deze niet fijn vast te houden is, tenzij je hele kleine handen hebt. Maar het is al lang mooi dat ze er eentje bij leveren.
Mobiliteit (het is een desktop dus accuduur n.v.t.)
De computer is aardig groot van formaat. Dat is ook vrij logisch want alleen de videokaart neemt al een flinke hoeveelheid ruimte in. Ook de waterkoeling zorgt ervoor dat het geen licht beestje is. Waar je vroeger nog wel eens een computer meenam naar een LAN party, komt deze toch het beste tot zijn recht in een gameroom.

Prestaties

De prestaties zijn ronduit indrukwekkend te noemen. In de twee weken dat ik deze machine in mijn bezit heb gehad heb ik genoten van de instellingen eens op ultra te kunnen zetten zonder dat de FPS helemaal inzakt. Uiteraard heb ik ook wat benchmarks gedraaid. Zowel in games als in synthetische benchmarks. Voor de games heb ik meteen een vergelijk gemaakt met mijn huidige pc. Ik was begonnen om het op 1080p te testen, want dat is de resolutie waar ik nu op game. Alleen de resultaten stonden totaal niet in verhouding dat een vergelijk op 4k meer zin heeft om de voordelen van een RTX 3080 toe te lichten. Zo’n kaart koop je namelijk niet voor 1080p (of je moet perse 144+ fps willen halen op ultra settings).

De resultaten zijn overduidelijk. De RTX 3080 blaast mijn huidige RX580 helemaal weg. De resultaten in 4k zijn zelfs nog hoger dan mijn oude kaartje op 1080p. Wat wel opvalt is dat het verschil bij Guild Wars 2 niet zo heel groot is. Wellicht dat de game gewoon niet goed geoptimaliseerd is (het spel is dan ook al 10 jaar oud!) maar dat is wel wat ik het meeste speel. Dus voor mijn use case toch heel goed om in het vergelijk te hebben.
De synthetische benchmark resultaten zijn:

Bouwkwaliteit en robuustheid

De bouwkwaliteit heeft mij verrast. Wellicht onterecht, maar bij mij had Medion nog een reputatie van ‘’budget pc van de Aldi’’. Slechte airflow, componenten die niet te vervangen zijn en een ondermaatse voeding. Dat is in dit systeem totaal niet het geval. Er worden goede representatieve merken gebruikt en het is allemaal nog naar eigen wens aan te passen mocht je dit willen. (disclaimer: ik weet niet of hiermee ook je garantie vervalt dus let op!).
De kast heeft een glazen zijpaneel waardoor alle lichtjes goed te zien zijn. Zelf ben ik hier totaal ongevoelig voor en heb ik het liefst een dicht zijpaneel. Maar gezien de positieve reacties van jongere gamers op dit soort toevoegingen snap ik het wel.

Warmte- en geluidsproductie

Tijdens het draaien van de synthetische benchmarks wilde er nog wel eens wat geluid vanaf komen. Wegens het ontbreken van professionele meetapparatuur waag ik me niet aan decibels, apps op de telefoon zijn toch niet betrouwbaar genoeg. Wel kan ik melden dat het niet storend was. Een blazende fan terwijl alles op maximaal niveau draait is logisch en dan ook zeker geen minpunt. Zeker omdat naast de synthetische testjes ik in de praktijk de fans nooit aan heb horen slaan.

De prijs van €2449 was bij de introductie van deze desktop nog wel te rechtvaardigen, maar met de release van de RTX 4080 en de aankomende RX 7950 raakt de prijs/prestatieverhouding wel een beetje uit balans. De crypto hype is voorbij en voor gaming is de nieuwe generatie al weer (bijna) verkrijgbaar. Om dan nog zo’n groot bedrag uit te geven voor techniek die al wat ouder is vind ik het persoonlijk niet waard. Dat betekend echter niet dat de prestaties niet goed meer zijn. Wanneer dit systeem tussen de €1750-€1999 zou kosten dan wordt wat mij betreft de sweet spot wel geraakt.

Al met al heeft deze Medion aan bepaalde verwachtingen voldaan en mij ook een beetje verrast. Dat dit systeem een stuk geschikter zou zijn voor gaming dan mijn huidige pc was te verwachten. Ook het geluidsniveau met waterkoeling was een heel stuk beter dan de luidruchtige fans die ik gewend was. Het heeft me zeker positiever ingesteld tegenover het merk.
Toch vind ik het ook jammer dat er geen variant met een dicht paneel te verkrijgen is. Niet iedereen zit te wachten op een kermis in de kamer. Ook de hoge prijs houd me tegen om de Medion X20 als absolute aanrader aan te bevelen. Maar de kwaliteit staat buiten kijf en je krijgt een mooi afgewerkt systeem.

Heb jij ook een Medion Erazer Hunter X20 (10024819)?