Samsung OLED QD QE55S95BA Zilver

€ 1.255,-
Specificaties 55" • Ultra HD • QD-OLED • HDR • 2 tuners • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Samsung OLED QD QE55S95BA Zilver Review

ApoCTestpanel 14 november 2022, 907 views Testpanel

Samsung OLED QD QE55S95BA Zilver

QD-OLED is een feestje om naar te kijken, maar de User Interface en de afstandsbediening kunnen beter.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit is geweldig
  • Hoge piekhelderheid
  • Prima geluid voor een TV
  • Hele goede anti-reflectiecoating

Minpunten

• storende reclames en aanbevelingen in de interface
  • Afstandsbediening mist teveel knoppen
  • Performance van de interface is niet consistent

Introductie

Via het Tweakers testpanel kreeg ik de kans om de Samsung S95B 55 inch QD-OLED TV te testen. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen!

Mijn huidige TV is een LG C9 en is hiermee mijn voornaamste referentiepunt. De LG wordt door het hele gezin gebruikt. We kijken naar meerdere streamingdiensten, gebruiken T-Mobile Thuis ITV en gamen op een Xbox series X.
De LG C9 heb ik een paar jaar terug aangeschaft vanwege de goede eigenschappen voor console-gaming. Daarnaast is OLED uitermate geschikt voor het mooi weergeven van HDR-content, wat ook een wens was. Tot op de dag van vandaag heb ik geen spijt van deze aankoop.

Ik beschik niet over professionele meetapparatuur en ben ook geen audiovisueel expert.
Daarom benader ik de S95B vanuit een typisch gebruikersperspectief: wat zie ik, hoe beleef ik dat en welke verschillen zie ik ten opzichte van mijn eigen LG C9.

Uiterlijk, aansluitingen en humor in de handleiding

Wat een prachtige TV om te zien! De aluminium lijst om de tv, gecombineerd met een elegante centrale voet maken het een deftige verschijning. De afwerking van het geheel is heel erg goed. Alles sluit mooi aan en zit netjes recht. De LG C9 oogt een stuk saaier in vergelijking, dat is vooral een heel groot zwart vlak aan de muur.

Wat gelijk in het oog springt is het verschil in kleur tussen de beide panelen. Waar de LG echt zwart is als de TV uit staat, oogt de Samsung grijzig. Ik had al begrepen dat dit een typische QD-OLED eigenschap is, maar ik had niet gedacht dat het verschil zo groot zou zijn in het echt.

Nog iets wat opvalt: de anti-reflectie coating van de Samsung doet zijn werk echt veel beter dan die van de LG. De LG C9 is bijna een spiegel in vergelijking met de Samsung S95B.

Over de aansluitingen houd ik het kort: 4x volledig 48Gb HDMI 2.1 (waarvan 1 met e-arc) is top. Zo hoort het in 2022. Ook fijn: de stroomkabel van de S95B is een losse kabel. Bij de C9 zit deze kabel vast aan het toestel, wat vervangen onnodig moeilijk maakt.

Minder top is de manier waarop je kabels achter de TV weg werkt. Alles kabels lopen via kabelgootjes naar de voet. Alle aansluitingen + de achterkant van de voet zelf, worden vervolgens afgedekt met plastic panelen. Dit zorgt potentieel voor een opgeruimd geheel.
Echter, de gootjes zijn niet groot genoeg om 3 of 4 HDMI kabels + stroomkabel te huisvesten. Resultaat is dat de plastic panelen dan ook niet goed meer passen. Zo oogt een opgeruimd geheel opeens wat armoedig.

De Wifi-5 connectie functioneert prima. Ik begrijp alleen niet waarom er in 2022 nog Wifi-5 op een TV in deze prijsklasse wordt aangeboden. Wifi-6 is niet strikt noodzakelijk, maar het mag toch eigenlijk niet meer ontbreken.
Dan de 10/100 mbit LAN aansluiting. Ook wat ouderwets toch?
Wat ik dan humor vind is de opmerking in de - verder volstrekt nutteloze - handleiding:
"Gebruik een CAT7-kabel (STP-type) voor de verbinding als u een LAN-kabel wilt aansluiten (100/10Mbps). Better safe then sorry Samsung? ;-)

Smart TV, bediengemak en waarom teletekst knoppen onmisbaar zijn

De TV maakt gebruik van Samsung's eigen Tizen OS voor de S95B. De gebruikte firmware versie tijdens mijn testperiode is versie 1310.
Ik heb gemengde gevoelens bij de gebruikservaring die Tizen biedt. Het oogt fris en overzichtelijk. Op het startscherm kun je makkelijk snelkoppelingen maken naar veelgebruikte apps en ook in het instellingenmenu vind je vrij makkelijk je weg.

Wat me opvalt is dat er wel veel handelingen nodig zijn om in de interface op de plaats van bestemming te komen. Echt even wennen, zeker in vergelijking met de WebOS versie die op mijn LG C9 draait.

De meeste bekende streaming apps zijn voor beschikbaar in de app store.
Irritant: je moet een account aanmaken bij Samsung om apps te kunnen downloaden.

Dan de prestaties van het OS. De gebruikservaring is zeker de eerste minuut na het opstarten van de TV moeizaam. De Interface is traag en reageert soms niet op invoer van de afstandsbediening. Na ongeveer een minuut wordt dit langzaam beter en uiteindelijk zijn de prestaties van de interface op het niveau dat je mag verwachten.

Een groot minpunt vind ik het feit dat ik gebombardeerd word met aanbevelingen van streamingdiensten waarop ik niet ben geabonneerd, lidmaatschapsopties voor Samsung Plus, en zelfs het spontaan starten van Rakuten TV bij wijze van promotie. Stop hiermee! Dit is overigens niet Samsung-specifiek. LG doet dit in nieuwere WebOS versies ook bijvoorbeeld. Ik vind het enorm afbreuk doen aan de gebruikerservaring. Los daarvan vind ik het haast beledigend richting klanten die net €1500, of nog veel meer hebben uitgegeven aan een product…

Voor diezelfde €1500 euro of meer, zou ik ook wat meer knoppen willen op mijn afstandsbediening. Samsung levert een kleine, strak vormgegeven afstandsbediening mee.
Gaaf vind ik dat je de afstandsbediening met behulp van licht kunt opladen, door het zonnepaneeltje wat achterop zit. Dit zou ook moeten werken met kunstlicht, dus in principe zit je nooit meer met een lege accu/batterijen.

Keerzijde van deze kleine afstandsbediening is het gemis van knoppen die in mijn ogen essentieel zijn. De Source-knop is er hier één van. Deze knop is afwezig en dat vind ik simpelweg onhandig.
Wat ook mist zijn de ouderwetse teletekst knoppen, oftewel de vier gekleurde knoppen die al sinds mensenheugenis op afstandsbedieningen zitten.
Waarom ik deze mis? Nou, in de interface van Interactieve TV van T-Mobile, worden deze knoppen gebruikt om in de gids een dag vooruit of achteruit te gaan. Ook de optie Begin Gemist zit onder zo'n knop, namelijk de blauwe. Nu moet ik elke keer naar een instellingen menu, pijltje naar beneden, waarna ze als virtuele knoppen in beeld verschijnen. Dit is erg omslachtig.

De kijk- en luisterervaring en gedoe met instellingen

Dan de kijkervaring. Heel kort samengevat: "Wow!".
Het ligt iets genuanceerder dan dit, maar de algehele kijkervaring vind ik echt heel goed. Ten opzichte van mijn LG C9 is het echt een stap vooruit, terwijl die TV ook nog steeds fantastische beelden produceert.

De Wow-factor van de S95B zit hem in een paar dingen. QD-OLED is in staat om kleuren echt van het scherm te laten spatten. De kleurverzadiging, ook bij hoge helderheid, is heel goed.
HDR-content is een feestje. Geholpen door het enorme contrast van OLED en de hoge piekhelderheid kunnen highlights echt van het scherm spatten.
De kijkhoeken zijn top. Dit is bij mijn LG C9 al goed, maar de S95B doet hier nog een stapje bovenop. Je kunt echt zijdelings op de TV kijken, zonder dat kleuren vervagen.
TV-kijken bij daglicht is geen enkel probleem, dankzij de fijne anti-reflectiecoating en de hoge helderheid. Waar ik bij mijn C9 soms de gordijnen dicht moet trekken, is dit bij de S95B eigenlijk nooit nodig. Let wel: Ik heb het hier over kijken bij daglicht, maar niet met direct invallend zonlicht op de TV. Die situatie ken ik simpelweg niet in mijn opstelling.
Als laatste zijn input-lag en responstijden voor mijn gevoel goed in orde. Samen met de geweldige HDR ervaring, maakt het gamen op deze TV een waar genot.

Tot nu toe dus één grote lofzang over de kijkervaring, maar ik moet hierbij wel een kanttekening maken. Ik ben echt heel lang bezig geweest om instellingen te vinden, die alle soorten content op een voor mij fijne manier tonen. Ik hecht waarde aan een rustig en natuurgetrouw beeld, iets waar de LG C9 voor mij in uitblinkt.

Het is me gelukt om de S95B naar smaak in te stellen, maar makkelijk was het niet. Samsung strooit namelijk met kleur en helderheid in de standaardinstellingen. Zelfs in de Filmmaker mode waren kleuren vaak nog oververzadigd en brandde het scherm haast je kamer in. Je moet alle instellingen enorm tweaken om tot een mooi en rustig resultaat te komen. Dit kende ik niet zo van de LG, dus voor mij was dit wel even puzzelen.
Tegelijkertijd weet ik, ook uit mijn eigen omgeving, dat de meeste mensen de "Mediamarkt demo modus" vaak het mooist vinden; Deze TV levert dat out of the box met verve.
Voor de liefhebber, ik heb veel gehad aan dit topic op AVSforum om een goed startpunt te vinden voor de juiste instellingen: https://www.avsforum.com/...-settings-thread.3253038/

Lastiger dan het vinden van de juiste instellingen, is het feit dat sommige instellingen niet doen wat ze zeggen te doen. Zo werkt de Auto-optie van de kleurruimte instelling niet goed. Hierdoor kan het voorkomen dat je bij het schakelen tussen content niet met de juiste kleurruimte instellingen kijkt, wat zorgt voor bijv. oververzadiging van kleuren.

Wat ook niet werkt zoals het hoort is de HGIG HDR instelling voor gebruik in games. Deze optie heet GameHDR op de S95B, zit ver weg verstopt in de instellingen, en belooft zich te houden aan de HGIG standaard. Heel goed, maar vervolgens blijft de TV, alsnog altijd Dynamic Tone Mapping toepassen. Dit is nou juist wat bij HGIG niet de bedoeling is.
Resultaat is dat het kalibreren van de TV voor gebruik met een Xbox Series X nodeloos lastig is.
Een tip: negeer de checkboards in het HDR-kalibratiescherm van de XSX. Druk op RB, LB, LT en RT tegelijk tijdens het kalibreren: Zie rechts bovenin de waardes en stel deze in op 0, 1000, 1000. (Wederom met dank aan AVSforum)

Als laatste nog iets over het geluid. Van blikkerig geluid is zeker geen sprake. Het geluid vult de kamer redelijk en stemmen zijn zeer goed verstaanbaar. Ik kan me goed voorstellen dat mensen tevreden kunnen zijn met het geluid uit deze TV. Het is sowieso een flinke vooruit ten opzichte van de LG C9.
Een redelijke soundbar doet het in mijn ogen altijd beter, maar slecht is het zeker niet voor zo’n platte TV.

Firmware updates, doen of niet doen?

Zoals gezegd draait mijn review exemplaar op firmware 1310.
Op verschillende gebruikersfora is er een hoop te doen over de verschillende firmware-versies die beschikbaar zijn. Het lijkt er op dat de impact van elke versie groter is dan je misschien zou willen. Van versie 12xx naar 13xx blijkt de piekhelderheid in verschillende modi teruggeschroefd van 1500 naar 1000 nits.
Van versie 13xx naar 14xx is weer geknutseld aan de helderheid en klagen gebruikers over problemen met VRR. Het lijkt er op dat de 14xx inmiddels ook is terug getrokken. Deze was vorige week nog op de Samsung site te vinden, maar inmiddels niet meer.

Ik vind dit noemenswaardig, omdat je in mijn ogen wat mag verwachten van de QC op nieuwe firmware versies. Firmware updates zouden in mijn ogen problemen moeten oplossen en functies moeten toevoegen. Bij de Samsung S95B lijkt het omgekeerde te gebeuren met de laatste releases.

Aan het eind van de dag…

Tijd voor een afsluitende conclusie. De vraag die ik mezelf stel is heel simpel: zou ik mijn LG C9 willen vervangen voor de Samsung S95B?

Tizen OS vind ik een mixed bag qua performance en bedieningsgemak. De reclames en "aanbevelingen" in beeld vind ik ronduit ergerlijk. Een verplicht Samsung-account voor de app store irriteert me. De kleine afstandsbediening maakt het TV-leven ook niet makkelijker. De te kleine kabelgoten vind ik zonde en geen Wifi6 begrijp ik gewoon niet. Voor het grootste deel van deze kritiekpunten geldt wat mij betreft ook dat het helemaal niet zo had hoeven zijn.
De reclames, het account, de AB, Wifi5; Allemaal keuzes waar geld verdienen (of besparen) boven de gebruikservaring lijkt te staan.

Maar…aan het einde van de dag gaat het mij om de kijkervaring en die vind ik echt weergaloos. Films en games knallen van het scherm, op een manier die mijn LG C9 alweer "oud" laat voelen. Het was stevig stoeien met de instellingen, maar het resultaat is echt heel gaaf. Zo gaaf, dat ik kan leven met de onhebbelijke randzaken die je bij deze TV cadeau krijgt.

Het antwoord op de vraag waarmee ik mijn conclusie begon: ik zou mijn LG C9 zeker inruilen voor de Samsung S95B!

Enne, Samsung; mijn C9 moet nog heel even mee, dus ik kan wachten op de S95C/D/E, voorzien van een bloedsnelle SOC, reclamevrije interface en geweldige full function afstandsbediening. Succes! ;-)

Heb jij ook een Samsung OLED QD QE55S95BA Zilver?

Mooie uitgebreide review, bedankt!

Over de afstandsbediening: de weg naar kleiner is ingezet, groter dan de huidige komt niet meer. Wat wel gaat veranderen, is dat alle tv diensten met cursor, select & back gaan werken. Je gaat de knoppen vanzelf niet meer missen...
Prima review. Die minpunten zou ik me ook ontzettend aan storen. Hopelijk komt er een software update die het een en ander verbeterd. Een QD-oled staat ook bovenaan mijn wishlist.

[Reactie gewijzigd door et36s op 26 november 2022 12:18]