Seagate Expansion Portable Drive (2021) 2TB Zwart Review

FlyEragonTestpanel 13 november 2022, laatste update op 14 november 2022, 456 views Testpanel

Seagate Expansion Portable Drive (2021) 2TB Zwart

Prima product voor een schappelijke prijs. Doet wat het moet doen, zeer draagbaar, fluisterstil, redelijk snel en op prijs nog steeds zeer concurrerend met SSD schijven.

Pluspunten

• Erg compact
  • Stil
  • Geen externe voeding nodig
  • Wordt niet warm
  • Prestaties voor een HDD zijn prima

Minpunten

• Geen pouch o.i.d maar kartonnen doos werkt ook prima
  • Geen aan/uit indicatie

Mobiliteit Score: 5

Dit is mijn eerste uitgebreide review op Tweakers. Vind het altijd superleuk en informatief om ze te lezen, maar zelf kon ik er vaak de energie en tijd niet voor opbrengen eerlijk gezegd. Veel verder dan een paar losse woorden en een plus of minpuntje hier en daar kwam ik nooit. Maar goed, ooit moest het de eerste keer zijn!

Insteek van de review is op basis van het simplicity principe. Afhankelijk van het product en mijn doeleinden bepaal ik vaak mijn wensen, en wat opslag betreft zijn die in de volgende volgorde: Stabiliteit/betrouwbaarheid, prijs, afmetingen, compatibiliteit en prestaties. Met dit in het achterhoofd heb ik de review geschreven.
Het zal me een worst wezen wat voor fancy onderliggende technieken er gebruikt worden b.v, daar zal ik niet op ingaan want genoeg over te vinden. Van zoiets verwacht ik de ultieme plug&play ervaring. Elk hobbeltje, elk drempel wat onnodig complexiteit toevoegt aan het dagelijks gebruik zal ik genadeloos straffen.

Verpakking

Netjes en klein, valt niet veel over te zeggen. Of eigenlijk wel: Kan zo mee in je hand, geen tas voor nodig.

Dat was wel anders met mijn 10 jaar oude externe schijf, zie vergelijking van de verpakkingen hieronder.
Aangezien ik vaak de originele verpakking gebruik om de schijven te beschermen en netjes te houden scheelt dit aanzienlijk wat ruimte als je nog een oudere 3,5" externe schijf hebt. En helemaal fijn is dat de kleine schijven tegenwoordig geen losse voeding meer nodig hebben wat ook helpt om de verpakking te reduceren.

Tja, wat moet ik hier over zeggen. Technologische vooruitgang. De Seagate verdwijnt in het niet bij de oudere schijven.

Inhoud verpakking

Boekje, USB-kabel en harde schijf netjes verpakt in een plastic inzet wat de boel lekker op zijn plek houdt. Minimalistisch inhoud, geen onnodige fratsen. Fijn!

Afbeelding zonder kartonnen jasje

Handleiding

In heel veel talen een melding dat de harde schijf exFat is geformatteerd en wat wettelijk verplichte dingen. Linea recta naar de papierbak. Hadden ze wat mij betreft ook op de doos kunnen printen of online gooien maar weet regelgeving hieromtrent niet zo. Immers elk dingetje wat niet gemaakt en weer weggegooid hoeft te worden is een win voor het milieu.

Trouwens hoe de schijf is geformatteerd boeit me ook totaal niet, ik wil hem aansluiten en meteen aan de gang. Mooi, dat doet hij uit de doos!

Fysiek

Bouwkwaliteit
Prima, maar zou hem toch liever niet laten vallen. Moet er niet aan denken, met zoveel data op. Pro tip: In kartonnen verpakking bewaren en verder niet te gek mee doen. In een koele en droge omgeving bewaren, kan niet mis gaan.
Mobiliteit
Leukste punt en upgrade als je zoals mij van een antieke schijf komt. Dit ding past met verpakking en al zo in mijn jaszak! Zonder verpakking zelfs in mijn broekzak! Kan dus heel erg makkelijk in een laptoptas. Bespaart mij een hoop ruimte in de opslag.

Technische Prestaties

Testsysteem: Acer Nitro 5 laptop op Windows 10, getest op de blauwe smurfen USB-poorten.
Schrijf/Lees snelheden
Om de maximale snelheden te proberen heb ik een paar grote video bestanden (2+GB) gekopieërd op een Windows 10 laptop. Meeste back-ups zijn ingepakt ga ik vanuit dus zie ik weinig nut in het overhevelen van eindeloos veel kleine bestanden.
Schrijven
Een hele nette 132MB/s
Lezen
Een hele nette 123MB/s. Dit was best een lastige om uit te voeren aangezien soms meer dan 500MB/s werd gehaald. Denk dat Windows tegenwoordig iets te slim is en dingen van te voren cached o.i.d. Maar deze waarde lijkt me globaal gezien correct en zeer acceptabel.
Lezen/Schrijven
Zoals verwacht is dit een stuk lager omdat de schijf moet lezen en schrijven tegelijk. Gelukkig doe ik dit bijna nooit, maar deze snelheid lijkt me ook meer dan prima.
Stabiliteit
Dit is een lastige, de reviewperiode is te kort om hier iets over te zeggen. De schijf het altijd netjes gedaan zonder fratsen in de paar dagen dat ik hem nu heb. Na een langere tijd zal ik op dit onderwerp terugkomen als de schijf meer inschakelingen/uren heeft gemaakt.
Geluidsproductie
Hier kunnen we heel kort over zijn, ik hoor hem gewoon niet op 50cm afstand in een stille huiskamer. Ik ga er niet met een microfoon bovenop zitten om te kijken hoeveel decibels er uit komen. Doe ik ook niet tijdens het maken van back-ups. Stil is gewoon stil. Perfect.
Featureset
Plug&Play via USB, werkt in elke poort die ik op mijn laptop heb geprobeerd onder Windows 10. USB-kabel voor overdracht en stroom zit er bij. Meer heb je niet nodig. Ondersteunt ook Mac.

Op de schijf zit een link naar een productregistratiepagina en een back-up tool. Echter ben ik nog een beetje van de oude stempel dus ik doe dat lekker handmatig met ctrl-c en ctrl-v. Maar leuk voor degenen die dingen iets meer willen automatiseren.
Warmteproductie
Na 6 uur aan te staan en aan de lopende band bestanden te hebben gekopieërd heen en weer bij een kamertemperatuur van 21 graden geeft CrystalMark 42 graden aan. In idle toestand zakt het naar 29 graden. Lag gewoon op tafel naast de laptop.
De behuizing voelt slechts lauw aan, dus hooguit rond lichaamstemperatuur schat ik bij vol gebruik. Geen heethoofd dus.
Compatibiliteit
Werkte out of the box direct op mijn Windows 10 machine. Voorgeformatteerd en al, dus aansluiten en gaan! USB zal nog lange tijd beschikbaar zijn, dus over de toekomstbestendigheid maak ik me ook al geen zorgen.
Geen idee of een Mac user nog iets moet doen, maar een super-snelle google actie leert mij dat Mac gebruikers heel blij worden van exFat.

Uiterlijk

Erg strak naar mijn mening, geen poespas daar houd ik wel van. Klein minpuntje is wel dat er geen aan/uit indicatie op zit in de vorm van een klein ledje. Sommige externe schijven hebben dit wel, en het kan handig zijn om te weten of de schijf wordt gevoed.

Bediening

Geen knoppen o.i.d, aansluiten is meteen werken. Fijn, wat er niet is kan ook niet stuk.

Op het moment van schrijven rond de 60 euro, wat gewoon erg schappelijk is en een kleine prijs die je betaalt voor het meezeulen van je digitale inventaris. Een SSD variant is al snel bijna 3x zo duur en voor mijn doeleinden totaal overbodig. Dus hoe goedkoper hoe beter!

Product bevalt mij prima, is scherp geprijsd en is zeer handzaam. Had leuk geweest als er een pouch of iets dergelijk bij zat. Hoewel ik denk dat een kartonnen verpakking met plastic erin het geheel zeker wat beter beschermt en ook nog eens stabieler staat bij de rest van de IT inventaris.

Heb jij ook een Seagate Expansion Portable Drive (2021) 2TB Zwart?