Specificaties 2,2" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson W595 Grijs Review

Corman 22 oktober 2010, 340 views

Sony Ericsson W595 Grijs

Pluspunten

• Batterijduur
  • A2 OS
  • Walkman player
  • Bouwkwaliteit
  • Gemakkelijk te tweaken

Minpunten

• Schermgrootte
  • Mid-end processor
  • Camera
  • Geen LED-lampje
  • Gebruikt M2-kaartjes

Volgende maand heb ik mijn trouwe W595 2 jaar in gebruik. Na zo'n lange periode ken ik de telefoon dan ook vanbinnen en vanbuiten. Ik ben een trouw lid van SE-NSE, een SE modding community en mijn W595 is dan ook niet lang maagdelijk gebleven. Deze review gaat met andere woorden over een gemodde W595.

- Design:
Sommigen vinden hem mooi, anderen niet. Ikzelf vind hem niet prachtig Ó la iPhone 4 maar hij is best wel leuk. De speakergrills vanboven en vanonder geven hem iets speciaal en ik ben ook altijd blij als ik ergens het Walkman logo op zie staan. Het scherm is vrij klein (2,2") maar aangezien ik met deze feaurephone toch nooit op het internet ga, is dat helemaal geen probleem.

- Bouwkwaliteit:
Na 2 jaar intensief gebruik ziet m'n telefoon er nog steeds goed uit. Ik heb nu 1 klein krasje op het scherm, een piepklein beetje verf die afbladdert op de hoeken van de metaalkleurige band rond de telefoon en dat is het zowat. Alle toetsen werken nog perfect (itt tot de dramatisch slechte toetsjes bij de voorganger W580) en geen enkel onderdeel heeft het begeven.
Het batterijklepje komt wel moeilijk los en er is dan ook een houdertje afgebroken bij mij. Dit zorgt er echter geenszins voor dat het klepje los zit.

- Batterijduur:
De W595 komt met een BST-33 met een capaciteit van 950mAh. Aangezien ik niet surf met m'n telefoon zet ik HSDPA uit en zo raak ik met gemak aan een standby-time van 5 dagen (intensief muziek luisteren, bellen en sms'en). Als ik mijn gebruik minder, valt er zeker 8 dagen uit te persen.

- OS:
SE gebruikt zijn A2 OS. Dit OS is een van de overzichtelijkste feature phone OS'en die er zijn IMO. Je vindt alles meteen terug, er zijn voldoende opties en je kan het ook uitstekend tweaken. De W595 heeft echter niet zo'n snelle processor dus soms heb je vertraging als je ondertussen muziek luistert (framerate dropt soms weleens).
In A2 OS heeft SE het terugkeer pijltje laten vallen en dedicated call/end call toetsen toegevoegd. Ik heb vroeger nog een W810 gehad die de oude versie had, maar het systeem op m'n W595 werkt echt wel beter. De end call toets kun je ook gebruiken om naar je standbyscherm terug te keren.

- Media
De W595 heeft een 3.15MP camera aan boord, maar die is eigenlijk enkel bruikbaar bij voldoende (natuurlijk) licht. Zodra het wat begint te schemeren ziet hij ofwel niets meer of geeft ie ongelooflijk ruizige foto's. In daglicht is hij redelijk, vrij natuurlijke kleuren en voldoende detail. Ik verwacht niet veel van de camera dus zo erg vind ik het niet.
SE heeft de W595 voorzien van zijn Walkman player. Deze is ingebouwd in het media menu, een applicatie die je foto's, muziek, filmpjes, RSS feeds en games verzamelt. De player is ook van overal in de telefoon te bereiken via een druk op de dedicated Walkman knop op de zijkant van de telefoon. De Walkman player op de W595 is nog de oude Walkman 3, op de W705 en W995 heeft SE al een nieuwere ingebouwd en in de nieuwste SE feature phones (Yari, Elm,...) zit de Walkman 4 player. Dit betekent dat de W595 geen ondersteuning voor skins en de ClearBass equalizer heeft. Dit valt echter op te lossen door hem te tweaken waardoor hij toch die features krijgt. Ook de player layout is eenvoudig aan te passen.
Over video kan ik kort zijn: ik kijk nooit filmpjes op mijn telefoon. Het 2,2" schermpje is echt te klein om aangenaam te kijken.

Ik ben nog steeds tevreden over mijn W595, al is het nu wel eens tijd voor een nieuwe. Niet omdat ie niet meer werkt, ik ben hem gewoon beu. Wil je een telefoon die goed muziek speelt, een goede batterij heeft en intu´tief werkt, dan is de W595 iets voor jou.

• Sandisk 4GB M2

Heb jij ook een Sony Ericsson W595 Grijs?

8 dagen standby? haalde met de mijne in het begin zelfs 2 weken. Was zwaar verrast, na de zwaar teleurstellende ervaring met de (toen populaire) D500. Had toen nog geen internet abbo.
Tegenwoordig haal ik de 2 dagen net, gemiddeld genomen. Dat is gebaseerd op dagelijks intensief gebruik met een 3 jaar oud toestel.

Intensief internetten in combinatie met radio luisteren en veel typen houdt de accu het 6 tot 9 uur vol.