Logitech Squeezebox Radio Zwart Review

mphilipp 22 oktober 2010, laatste update op 22 oktober 2010, 1.097 views

Logitech Squeezebox Radio Zwart

Pluspunten

• design
  • geluidskwaliteit
  • gemak
  • makkelijke installatie

Minpunten

• interface is soms lastig
  • installatie van server onder Linux mag uitgebreider
  • lastig te bedienen in het donker

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik was het zat om steeds met de iPod en losse speakers te prutsen als ik muziek wilde luisteren in de slaapkamer. Ook is mijn muziekcollectie te groot om op de iPod te zetten, dus ik was half op zoek naar een betere oplossing toen ik de Logitech Squeezebox Radio tegen kwam. Dit apparaat leek perfect geschikt voor hetgeen ik wilde.

De Squeezebox Radio heeft een (imho) mooi design, en is robuust uitgevoerd. Het straalt wat dat betreft wel een zekere luxe uit en is beslist geen gammel kastje. Mijn muziekcollectie is volledig uit (Apple) Lossless muziek opgebouwd, en ik moet zeggen dat de Radio dit zeer goed weergeeft. Het is uiteraard maar één speaker, maar er komt een vol geluid uit. Niet blikkerig of boemerige bas, gewoon een prima geluid. In eerste instantie lukte het niet om mijn muziek af te spelen. Na wat zoeken bleek dit te komen door mijn NAS, een zelfgebakken storage systeem onder Ubuntu 10.04 LTS. De kernel is 64bit en ik had eerst de 32bit compatibilty libraries moeten installeren. Dat heb ik alsnog gedaan, Squeezeserver weer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, waarna er direct (out-of-the-box) dus ALAC uit komt. Jammer dat Logitech dat niet even vermeld. Ik zal er eens een mail aan wagen richting support, het scheelt een hoop frustratie als toekomstige eigenaren dit vooraf weten.

Het afspelen van muziek na het installeren van de server is een fluitje. Logitech heeft wat dat betreft een reputatie en die maakt men waar. Ik was een beetje sceptisch en zag me al dagen prutsen om het aan de praat te krijgen, maar het ging heel voorspoedig (op het ALAC probleem na dan). Na de installatie verwijs je de server naar je muziek en na een indexeerslag kun je meteen aan de gang.
Het installeren van de Radio zelf is ook eenvoudig. Alleen zit je met de beperking dat er geen keyboard op zit, dus als je een ingewikkeld wachtwoord hebt ingesteld of een lang emailadres (voor je Squeezebox account), zit je even te kloten. Er is een programmaatje zijn om dit in te stellen via een PC, maar ik heb dat programma nog niet getest. Maar gelukkig hoef je dit maar één keer te doen.

Ik heb maar een enkele keer met internet radio gespeeld. Wat ik heb beluisterd klonk prima, en ik heb geen problemen ondervonden. Een keer kreeg ik maar moeilijk verbinding met WiFi, maar dat ligt volgens mij aan mijn netwerk, dan wel de omstandigheden hier ter plaatse. Draadloze technologie werkt hier gewoon niet altijd (aardstralen?) Er komt dus gewoon een draad naar het nachtkastje.

De bediening is niet moeilijk, maar soms wel lastig/onhandig. Zo moet ik helemaal terug naar settings om de sleeptimer in te stellen. Ik vind dat meer een functie, geen apparaatinstelling. De interface is wel weer consistent, dus je weet precies hoe je moet navigeren.
De knopjes hadden wat mij betreft uitgerust mogen worden met verlichting. Niet te fel natuurlijk, en misschien uitschakelbaar/dimbaar of automatisch uitgaan. Het is in het donker (slaapkamer) af en toe een beetje gokken waar je drukt. Gelukkig zitten de afspeelknoppen aan de rechterkant van de grote knop, dus per ongeluk doorskippen of stoppen gebeurt niet zomaar. Misschien is er over nagedacht. Toch zou verlichting niet gek zijn.

Al met al ben ik dik tevreden met de Squeezebox Radio. Ik ga er nu ook een aanschaffen voor in de woonkamer. Dat wordt dan een Squeezebox Receiver, die op de versterker aangesloten wordt. Dan hoef ik niet steeds de TV aan te zetten om muziek af te spelen via mijn HTPC.

Alternatieve bediening is mogelijk met een Android of Apple apparaat. Ik heb zelf een HTC Desire en een iPad. Er zijn alternatieve skins voor de webinterface, die beter geschikt zijn voor toucscreen apparaten, en specifieke Squeezebox apps voor beide platforms. Voor de Apple tak kosten die geld, voor Android zijn er een paar gratis apps.

Heb jij ook een Logitech Squeezebox Radio Zwart?