Zalman CNPS9500 LED Review

T5T 9 januari 2009, laatste update op 9 januari 2009, 2.431 views

Zalman CNPS9500 LED

Pluspunten

• Geweldig koelvermogen (Zelfs met nieuwe PC, E6420 @ 4.03 GHz)
  • Ziet er goed uit
  • Zeer weinig geluidsproductie
  • Variabel toerental (mbv. Fan Mate 2)
  • Met lappen van het oppervlak ng betere koeling!

Minpunten

• Weinig handruimte tijdens installatie
  • Vrij zware koeler (530g)
  • LEDs zijn al vrij snel overleden (ca. 1.25 jaar)
  • Koeler vangt vrij veel stof op door z'n vorm!

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze koeler gisteren gekocht, en mijn eerste indruk was: "Wauw, dat ding is enorm!" Vervolgens ging ik het monteren in mijn computer.
Het moederbord stond overigens niet in de lijst met compatibele moederborden, maar ook niet in die van incompatibele (MSI 865PE Neo2-P Platinum), en ik zat erg in de zenuwen of de Northbridge er wel/niet in de weg zou zitten.

Tijdens de montage echter kwam ik erachter dat de ruimte tussen de rand van de koelvinnen en de NB wl ruim is.
Ik kwam tijdens de montage wat problemen tegen, bijvoorbeeld dat ik meer dan 10 minuten nodig had om de retention bracket op z'n plaats te houden terwijl ik met mijn andere hand de 2e schroef vast moest draaien. (S478)
Toen dat gelukt was, was alles verder heel makkelijk. Fanmate2 lekker weggestopt in een hoekje, hebben we daar ook geen last meer van.

Het koelvermogen is echt enorm, tijdens SuperPi (mod) met het berekenen van 1M decimalen, werd de processor (Intel P4 2,4 @ 3 GHz) maar 45 graden, terwijl hij met de oude koeler (Cooler Master, geen typenaam) over de 65 graden heen ging. Idle temperaturen zijn ook geweldig, 29 graden met de CNPS9500, terwijl met de vorige koeler 35 graden idle nog erg weinig voorkwam.

De geluidsproductie gaat van muisstil (Low) naar redelijk hoorbaar (op High, 30cm afstand), maar het geluid van mijn videokaartkoeler gaat er nog wel ruim overheen. (EDIT: Nu VF900 gekocht voor mijn videokaart, nu is mijn hele systeem een heeeeeel stuk stiller :) (CNPS9500 draait nu op 2000 Tpm, bijna geen verschil in koelvermogen) )

De LED's op de 92mm fan van deze koeler zijn blauw gekleurd, maar door de plaatsing van de LED's worden de bladen v/d fan niet compleet belicht, wat op zich niet erg is, aangezien het er wel mooi uitziet op deze manier (EDIT: De bladen van mijn net-gekochte VF900 worden ook op deze manier belicht, dus blijkbaar hoort het zo :P ).

Al met al ben ik heel blij dat ik deze koeler gekocht heb, hij was mijn geld zeker waard!

EDIT: Uiteraard heb ik inmiddels een ander systeem, en ik ga binnenkort overstappen op een ng betere koeler, vanwege het feit dat mijn E6420 nu door hitte is begrensd op 4.03 GHz stabiel! Toch nog behoorlijk koelvermogen achteraf, en eventueel kan ik 'm eerst nog lappen!
Wat er nu wel als minpuntje bijkomt is dat de LEDs zijn overleden. Helaas, maar de prestaties worden er niet minder op h :P

Huidige PC bestaat trouwens uit:

Intel Core 2 Duo E6420 (ES) @ 4.03 GHz
OCZ Reaper HPC DDR2-1150 (2x 1GB)
Abit IP35-E (BIOS version 16)
XFX Geforce 9600GT XXX Alpha Dog Edition (512MB)
Corsair TX650W voeding (AANRADER!!)
AeroCool ExtremEngine 3T

Heb jij ook een Zalman CNPS9500 LED?

Goeie survey; Als je verder niets te doen hebt, zou je er misschien een wat uitgebreidere survey/review van kunnen maken. Zeker vanwege het opbouwen op een P4 zal het een boel mensen interesseren.
Ik zal het proberen, maar waarover kan ik dan doorgaan?
Om te beginnen zou je er foto's bij kunnen plaatsen, dat voegt erg veel toe.
Tevens geluidsproductie. En heb je wat dat betreft vergelijkingsmateriaal ?
Hoe stil (luidruchtig kan ik me niet voorstellen) is deze koeler namelijk tov je oude ? of tov je andere onderdelen, dwz, hoor je nu ineens je harddisk(s) over de koeler heen, terwijl je voorheen je oude koeler hoorde?
Je zou ook de koelcapaciteit idle kunnen beoordelen.
En ook handig om te weten is hoe hard de fan nu draait, welke temps (idle, load) je daarmee haalt, en wat nou als je hem op min en/of max. zet. etc.

Wat je hebt is prima, maar het kan idd nog wat uitgebreider. Succes.
Werkt deze koeler ook zonder fanmate, dus dmv de connector direct op het moederbord aan te sluiten ?
nou dan heb je nog geluk gehad dat ie nog doet ik heb um amper een jaar en bij me is de warmte sensor kaduuk dus draaid continu 100% en das herrie op 2500rpm
kan alleen bedienen met dual core center in combinatie met speedfan
heb msi k9 n2 diamon en amd 5600+ en 9800gtx+