Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-PVA, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart Review

Carel 7 augustus 2006, 3.949 views

Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart

Pluspunten

• Veel features/specs en kwaliteit voor weinig geld.
  • Goed helder beeld, en ook erg goed leesbaar met direct zonlicht.
  • Mooie kleuren.
  • Pivot
  • Ghosting is acceptabel/aardig goed.

Minpunten

• Ontbreken van de contrastoptie voor wat betere wit-kleuren verhoudingen.
  • Beetje irritant menuutje.
  • Rechts boven en onder wat donkerder dan links(miniem).
  • Matige input kwaliteit van de input (Component, S-Video Composiet) PAL is overiegsn lelijker dan NTSC

Waarom dit scherm
Mijn vorige schermen waren twee Iiyama E481S TFT's van 25ms. Voor die tijd waren dit echt top schermen vanwege de geringe ghosting voor een 25ms een de zeer goede kleurweergave. De Dell 24” gaat deze vervangen en de twee oude schermen gaan naar mijn afstudeerplek. De reden dat ik een 24” nam is natuurlijk vanwege het feit dat ik graag ongeveer wel even veel beeld oppervlak wilde behouden en liever op 1 totaal scherm game ipv maar 50%.

De prijs was 864e met Zero pixelgarantie voor een maand, dus dat was zeker niet mis. Zo te zien heb ik 0 dode (sub)pixels dus dat is erg fijn.

Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT/TFT?)
De kleurweergave is zeker goed, ik heb wat foto’s goed bekeken en vond alles overtuigend. Ik kan geen overloopverschillen zien vanwege een tekort een kleurenweergave op bijvoorbeeld de huid.

Ghosting
Ghosting heeft het scherm wel iets, maar minder dan mijn oude IIyama’s(vooral in Titan Quest zag ik dat gras ghosten) Toch merk je het wel iets in FPS, maar dit is het niet hinderlijk voor het gamen.

Contrast & helderheid
Heel de contrast optie ontbreekt, dit is absoluut een groot nadeel. Dit gaat naar mijn mening ten koste van mijn wit t.o.v. de andere kleuren vanwege het feit dat met alleen brightness ik niet naar 100% tevredenheid alles kan instellen. Zodra blauw en alle andere kleuren goed zijn (minder fel), is mijn wit niet meer zo mooi wit als eerst.

Het scherm kan overigens i.i.g. erg fel, ook ik moest hem lager zetten dan de originele stand 50, 100 is de max, maar das veel te wit en wellicht leuk als de TFT-TL oud en versleten is(overcapaciteit)

Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Absoluut geen blacklight bleeding, maar desondanks is bij het gebruik van het scherm de rechter boven- en onderhoek ietsje donkerder dan links, welke iets te fel is(zie je alleen als je er echt op gaat letten)

Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
Kijkhoek is gewoon zeer goed, het beeld wordt niet geelachtig vanaf een hoek, hooguit een beetje donkerder/grijzer, maar dan heb je het al over 150+ graden.

Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Het scherm is een beetje wankel met trillingen, maar dat is blijkbaar in met breedbeeldschermen Die van mijn vader en zusje(ook brredbeeld) hebben dit namelijk ook. De knopjes zijn mooi groot, maar wellicht ietsje te stug.

Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Dit heeft niet echt een overweegpunt bij mij tenzij de TFT echt spuuglelijk is.

Overig
Het scherm-menu van Dell vind ik niet efficiŽnt en makkelijk werken, Ik heb het gevoel dat ik teveel moet klikken en kijken om iets ff snel te veranderen, bij mijn Iiyama’s vond ik het beter werken. Maar ach, hoe vaak gebruik je dit nou :)

De Composiet en Component op mijn 2407WFP zijn werkelijk waar waardeloos (met name Composiet). Ik heb mijn digicam en XB360 eventjes aangesloten gehad, maar het is werkelijk waar om te huilen. Het beeld word zeer, maar dan ook zeer matig verwerkt en schopt je gelijk terug naar het niveau van een TV uit 88. Ik weet zeker dat het niet aan mn cam ligt voor Composiet, op mijn plasma heb ik zeer strak beeld, en op een normale CRT TV ook. Alle uitgangen zijn dus leuke features, maar absoluut niet kwalitatief volwassen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het scherm niet gekocht hebt voor deze features en ze verder ook niet zal gebruiken.

Overigens vind ik DVD's niet mooi op mijn scherm en HDTV daarentegen wel. Speel ik dezelfde DVD af via mijn PC op een 42" plasma, dan is vanaf dezelfde afstand de plasma al mooier dan de 24" Dell. Deze vind ik wat te gelig en onzuiver overkomen. Wel raar want eigenlijk zou dit niet mogen.

Edit
Ik heb de totaal rating en de feature set 1 punt omhoog gerate. Het blijkt namelijk dat de ingangen via NTSC wel beter fucntioneren, raar, want dit hoort absoluut niet zo te zijn. NTSC is nou niet bepaald europa., maar zolang het beter werkt vind ik alles best.

Ik probeer altijd kritisch te zijn bij reviews, waarbij naar mijn mening een hoop mensen falen.
Helaas zijn er ook nog mongolen die dan alsnog bijdehand reageren terwijl deze zelf reviews plaatsen op het niveau dat ze denken dat ze alle blokjes groen moeten kleuren (kleurplaat modus)

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2407WFP-HC Zilver, Zwart?

Dat de kwaliteit op de video-ingangen zo matig is, kan je nauwelijks als negatief punt aan de monitor toeschrijven. Het zou misschien ietsjes beter mogen maar meer mag je eingelijk niet verwachten.

De Dell heeft een native resolutie van 1920x1200 dus als je kwalitatief minderwaardig materiaal zoals je digicam of dvd aansluit dan moet er reusachtig worden geinterpoleerd zodat je alle artefacts ziet en alles onscherp wordt.

Je tv en waarschijnlijk ook je plasma zijn juist gemaakt voor low resolution beeldmateriaal zodat het daar wel goed er uit ziet. HDTV profiteert weer wel van de hoge resolutie van je Dell en zal er vanzelfsprekend goed uitzien.

Edit: De reden dat ze het zo goed weergeven is juist het feit dat ze gemaakt zijn voor low-res beelden, het heeft niets met schermgrootte te maken. Zelfs de beelden van je digicam zullen hoewel van hoge resolutie in lage resolutie worden doorgegeven via component.
Probeer maar eens om de interpolatie op je Dell uit te schakelen en de beelden die via component binnenkomen op 1:1 weer te geven. Dan zal het beeld stukken beter zijn, en kleiner natuurlijk ;)
De kwaliteit van bijvoorbeeld Component is dusdanig waardeloos dat zelfs op een oude 55cm noname TV het dr al veel beter uit ziet. Als ik een foto display via mn digicam is het beeld echt extreme bagger.

Dit alles is lostaand van de reso, ik verwacht heus geen HD fotokwaliteit via compsiet, maar wel een herkenbare foto.

Als ik diezelfde digicam aansluit op mn plasma is het vele malen mooier. Dit terwijl dat scherm 42" is en ik dan van dezelfde afstand kijk. Mijn plasma mag ik vergelijken met een LCD/TFT, hij heeft niet zo'n extreme resolutie, maar dat bederft de pret absoluut niet met dit soort dingen. Op een 1 of andere manier slaagt deze er wel in met deze aansluitingen optimaal beeld(voor maximale haalbaarheid per aansluiting) te tonen.

Naar mijn mening is de kwaliteit zo extreem slecht, dat ze het beter weg hadden kunnen laten.
Nette revieuw. Samen met degene die moreismore (die de goede tip gaf deze te lezen) heeft gemaakt, al een bijna een/de hele stap richting het kopen van het enorme geval. :P Laat ik mijn mening over het laatse stukje ook nog even geven. Ja idd het is zo dat er zeer veel types zijn, die zeiken over zeikers terwijl het zelf grotere zeikers zijn. Bv beetje iemands typos bekritiseren vind ik nivo kleuterschool (das nog een niveautje onder kleurplaat modus). Maar ja er kijken nu eenmaal gewoon ook veel kinderen mee.
:9~ ghehehe de slijmsmiley is multifunctioneel.
Hoe gaat deze monitor om met niet native resoluties? Ik heb namelijk geen GPU die kan gamen in 1920x1200. Ben je hier verplicht om in 1:1 te gaan gamen om de hoogste kwaliteit te krijgen of is de scaling ook goed voor games? Zou GPU-adapter scaling het beter doen?

Zouden jullie eerder bij Dell of bij 4launch bestellen en waarom?
Ten eerste, als je moet klikken om iets te veranderen heb je niet de monitor waar de survey over gaat..

Verder..:
WAUW wat kun jij dit goed zeg..! echt petje af hoor, zeker wat betreft het trillen van de monitor wat waarschijnlijk inherent is aan breedbeeld tft monitors... Wellicht een familiekwaal, obesitas...?

Wat jij mooier vind is niet de wereld standaard voor goed, beter best.
Zoals ik al eerder aangaf, als je ontevreden bent, maak gebruik van de garantieregeling, je vind vast ergens een veel groter en beter scherm wat veel beter bij jou past.
Misschien ook nog wel in de kleur van je kamertje.

Wat ik zo vreemd vind, een vergelijking als van twee moderne 'ouwe wijven' met elkaar zitten te kwekken en aanhalen:
"Nou, ik heb the lord of the rings gezien in de bios maar dat was toch een heel andere beleving dan op m'n PSP."

HEY OMA, je hebt het hier wel over twee totaal verschillende dingen. Een film ziet er bij mij ook anders uit op de beamer dan op de DELL.
Gast, neem aub je pilletjes in.

Met dat trillen heb ik het over de wankelheid, alle nieuwe grote monitoren met pivot hebben dit wel en dit vond ik verder ook geen negatief punt. Waarschijnlijk heb jij overigens wel moeite met stil zitten.

Mijn oordeel is toch voldoende... deze monitor heeft gewoon wat minpuntjes maar is verder wel ok.... We hebben het hier over 800e, dus dan mag je toch wel een beetje kritisch zijn.
Moreismore, wat jij net gepost hebt is een van de meest krankzinnge dingen die ik ooit heb gelezen. Op geen enkel gebied in je dwaze, onduidelijke antwoord was je ook maar dichtbij bij iets was als een rationeel gedachte zou kunnen worden geschat. Iedereen hier op tweakers.net is nu dommer door het lezen van jouw post. Moge god genade hebben op je ziel. }:O