AOpen HX08A Review

Klaas van der Heide 3 mei 2007, laatste update op 26 maart 2009, 2.315 views

AOpen HX08A

Pluspunten

• Goede modbaarheid.
  • Twee inbouwsledes voor HD met plek voor zeven 3.5 drives.
  • 5 plaatsen voor 5.25 drives
  • Een demonteerbare moederbord slede
  • Mooie vormgeving
  • Plaats voor 3 fans van 80 mm

Minpunten

• Geen filters op de air intake en oullet. Je systeem wordt erg stoffig
  • Brakke standaard voeding door slechte fan in de voeding. Van de 4 kasten die ik gebruik heeft er nog maar 1 de standaard voeding
  • Net te weinig ruimte voor de bekabeling als de kast vol wordt uitgenut
  • HD slede niet demonteerbaar zonder het geheugen te verwijderne
  • HD slede zit voedingsaansluiting van bord in de weg
  • Floppy te hoog in de kast waardoor kabels te kort zijn

Kwaliteit voeding Score: 2
Als bezitter van 4 Aopen HQ08 kasten wil ik graag mijn ervaringen delen. Vooral nu de kast vervangen gaat worden door een Cooler Master Stacker en ik dus afscheid ga nemen van de kast. In de kast hebben de volgende borden gezeten. Gigabyte GA-N400 Pro, Gigabyte GA-k8ns-pro en Asrock Dual-SATA2 en nu een Asus A8N sli primium.

De afwerking en vormgeving van de kast staat op een hoog niveau. De vormgeving met het mooie profiel in blauw was toen de reden waar ik de kast voor het gekocht.

De kast heb ik nu zo'n 4 jaar in gebruik. De ruimte in de kast is voldoende. Helaas heeft Aopen gekozen om de floppy helemaal boven in te zetten. Met de huidige ATX layout een niet zo gelukkige keuze. De floppy kabels die standaard worden geleverd bij een bord halen dit nooit. Vandaar dat ik deze kabel als eerste naar een lange rounded kabel heb gezet. Achter de floppy bevindt zich een rekje waarin 4 harddisk kunnen worden geplaats. Deze zitten dan wel erg dicht op elkaar wat de warmteafgifte niet de goede komt. Ik heb er altijd 2 stuks ingehad tot het asus bord kwam en de tweede inbouw slede onder de 5.25 sloten niet meer toegangelijk was. Toen moesten er wel 3 in komen. Aopen heeft achter het inbouw rekje de ruimte voor 2 80 mm fans. Daar zitten bij mij 2 zalman fans nu de HD te koelen. Een slimme plaatsing van AOPEN die navolging in de stacker krijgt waar ik een inbouwrek met fan gebruik.

Daarna komt de AOpen 300 watt voeding. Deze voldeed prima tot na 1 jaar de fan van de koeling toch wel erg veel geluid ging maken. Een zalman 400 Watt was een goed en stiller alternatief wat weer een verademing was na de luidruchtige voeding van Aopen. Aan de overkant van de voeding zitten 5 plaatsen voor 5.25 drives. De bovenste twee zijn gevuld met een dvd speler en brander. Helaas wordt, door deze plaatsing, de ruimte die achter deze drives te samen met de 3 HD in het bovenste slede te klein voor een montage vriendelijk kabelloop.
Daaronder zitten bij mij 2 hd in een inbouwrekje dus lager kon niet omdat ik tussen de twee hd 1 ruimte wil overslaan voor betere koeling van deze HD. Kortom de big tower had daar iets dieper moeten zijn.

Dan de ruimte voor doorvoer van kabels naar beneden. Deze is krap bemeten met ca 8 X 8 cm. Met rounded kabels voor floppy, 2 dvd drives en 2 hd ata en 3 x sata kabels is naast de voedingskabels weinig ruimte over. Netjes opgebonden met trekbandjes is de ruimte goed benut maar te klein voor een goede luchtstroom van beneden naar boven. Reden voor een case mode waar ik later op terug kom.

Verder naar beneden werkend valt als eerste de uitschuifbare moederbord slee op. Een zegen voor een tweaker. Je kunt je systeem opbouwen buiten de kast en er dan een compleet geheel inschuiven. Helaas bij de diverse full size borden die ik heb gebruikt komt de voedingsaansluiting dan ruimte te kort. Alle ingebouwde borden hadden dit probleem. De inbouwslede voor drie HD komt tegen de voedingkabel aan. Deze slede is wel demonteerbaar maar dan mag er in het bovenste slot geen HD zitten. Anders moet je het geheugen verwijderen dat door de HD geraakt wordt. Kortom ook hier kom je wat cm te kort. Helemaal onder in vindt je nog een ruimte voor een 80mm intake fan. Helaas zonder filter. Maar deze is simpel te maken als je vrouwlief even om een panty vraagt die ze niet meer draagt :<) Inventief maar een werkende oplossing voor de air intake. Nu zit deze zalman fan weer achter een gaten rooster. Persoonlijk zie ik graag wat meer luchtflow dus weg die gatenkaas. Deze heb ik er uit gedremeld.

Dan de modbaarheid. De zijpanelen laten zich goed aanpassen. Ik heb er een venster van plexiglas (gewoon te koop in elke bouwmarkt) in gemaakt waarbij de rand is afgewerkt met draftex. Dit is een kunststof opdruk strip die in de automobielindustrie veel gebruikt wordt. Elke DAF dealer heeft het :<). In het venster heb ik een zalman fan gemaakt waardoor de frisse lucht naar binnen wordt geblazen. Deze koelt het geheugen door er direct op te blazen. In de andere bovenhoek zit een open rooster. Jawel die zat op de defecte Aopen voeding. Dit rooster zorgt voor de broodnodige frisse lucht die de proc. zo kan aanzuigen. Ook de fans bovenin profiteerden van dit rooster de HD gingen zo'n 3 graden in temperatuur naar beneden door deze actie.
Daarnaast heb ik de kast nu zwart met wit gespoten. Het mooie blauwe stripje en de aan/uitschakelaar in het wit. De reset in het zwart en binnenin ook alles wit. Naar het idee van een case mode van dezelfde kast in harware.info. ( alleen was dat een midi tower). Bij het demonteren van alle delen bleek dat alles goed doordacht was gemonteerd. Alle delen zijn los te maken zonder geweld of speciaal gereedschap. Voor mij de eerste case mod en die is mij niet tegen gevallen.

Ik weet niet iedereen heeft de kast zo vol als ik. De andere 3 voldoen perfect met twee HD en een optical drive. Ik heb wel kritiek op de kast als je deze te volle wilt benutten. Maar ik blijft een tevreden gebruiker. Hopelijk kan de stacker mij meer ruimte geven.

Heb jij ook een AOpen HX08A?

't is altijd handig als je het over een kast hebt om even een plaatje toe te voegen, zodat iedereen meteen een idee heeft over welke kast je het hebt zonder dat er meteen naar google gegrepen hoeft te worden.

Dit kunnen in principe gewoon plaatjes zijn die je van de website haalt, dat hoeven niet eens eigen foto's te zijn, maar voor de beeldvorming vind ik het altijd erg handig (en doe ik het zelf ook :))
Ja, ik zou wel eens je ''mod'' willen zien, welke kleuren je gebruikt hebt...
Ik heb deze kast nu ook zo'n 2 maanden en ben er tevreden mee.... Alleen de airflow is wat magrinaal, er is dus geen ruimte voor 120mm fans wat ik een dik minpunt vind, ik heb nu zelf in de onderkant een 120mm fan gemonteerd, die het erg goed doet.. (als stofzuiger)
foto's van de mod komen er aan. De kleuren zwart en wit heb ik gebruikt. In de kast zitten dus nu 4 x zalman 80 mm fans. En ja de koeling blijft het probleem :(
kleine opmerking; Waarom staat je survey vermeldt onder de AOpen HX08 i.p.v. de HQ08?

Verder een nette survey. Ik heb zelf de HX08 gehad, maar de ventilatie laat inderdaad enigzins te wensen over aan de voorkant. Nu heb ik een Chieftec LCX waar de schijven dwars voorin zitten en die veel langer is i.p.v. hoog, waardoor er niks over het moederbord heensteekt.