Trust DS-4700R Wireless Laser Mediaplayer Deskset Review

Buggle 17 mei 2011, laatste update op 17 mei 2011, 629 views

Trust DS-4700R Wireless Laser Mediaplayer Deskset

Pluspunten

• Lage prijs, zeker gezien:
  • > Bouwkwaliteit zeer goed voor deze prijsklasse
  • > Lasermuis (hoge precisie op vrijwel alle oppervlakken)
  • Alle benodigde functies zijn aanwezig
  • Mooi strak design
  • Toestenbord:
  • > slaat licht aan en heeft lekker lage toetsen
  • > ligt zeer stabiel en verschuift niet
  • > ondersteuning voor handpalm is erg prettig
  • > maar twee batterijen nodig (verbruikt dus weinig stroom)
  • Muis:
  • > ligt goed in de (mannen)hand
  • > voelt stevig aan
  • > beweegt makkelijk en vloeiend

Minpunten

• Toetsen waggelen beduidend meer dan gewenst
  • In het verleden connectieproblemen gehad
  • Niet alle functietoetsen werken zonder de driver (natuurlijk te verwachten)
  • Muis klikt en scrollt relatief zwaar
  • Geen batterijindicator op toetsenbord (of het toetsenbord verbruikt zo weinig stroom dat ik hem nog nooit op heb zien lichten)

Edit 17.5.11: Inmiddels gebruik ik de hele desktopset en ook de muis al gedurende langere tijd. Daarom heb ik besloten de review aan te passen.

Omdat het tijd werd voor een fatsoenlijk nieuw toetsenbord heb ik onlangs deze desktopset aangeschaft voor zowel mijzelf als voor mijn moeder. Bij het ene systeem is alleen het toetsenbord in gebruik omdat er al een muis aanwezig was: een wat kleinere Trust Laser muis.

Ingebruikname
Eerste kennismaking verloopt positief; de verpakking is goed en er zitten zowel voor de muis als voor het toetsenbord batterijen bij (2x2), evenals een (uiterst beknopte) handleiding en een driver-cd (alhoewel je de drivers natuurlijk gewoon van Trust.nl kunt plukken).

De ingebruikname van het toetsenbord ging in eerste instantie niet over rozen. Mijn vorige (draadloze) toetsenbord had een knopje om te connecten met de ontvanger, bij deze set is dat niet het geval en zou dus automatisch moeten werken. Zoals eigenlijk wel min of meer te verwachten valt is dat niet automatisch het geval vanaf het booten. Ik heb absoluut geen inzicht in de techniek, maar pas na in windows ingelogd te zijn geweest (ergo: kan alleen aan de praat gekregen worden als je al een ander functionerend toetsenbord hebt) werkte het toetsenbord - en vanaf dat moment ook tijdens de boot.
Mijn collega hier bij het Duitse bedrijf waar ik zit wilde graag een VS-Intl. toetsenbord, dus heb ik hem die van mij ter gebruik gegeven. Ook hij ondervond steeds weer dat het toetsenbord niet connecte met de (ontvanger in de) computer en is opgehouden het te gebruiken. Veel problemen dus in eerste instantie.

Edit: Uiteindelijk blijkt echter dat mijn eigen computer steeds niet wilde connecten omdat ik in het BIOS de functie USB Keyboard uit had staan. Sinds ik dat veranderd heb werkt het als een zonnetje en zijn er helemaal geen problemen meer mee. Wel heb ik zekerheidshalve de twee ontvangertjes van de (andere Trust) muis en van de desktopset zo ver mogelijk uit elkaar gehouden om interferentie oid te voorkomen.
Ook gebruik ik dezelfde desktopset nu aan mijn nieuwe Acer laptopje en daar heb ik nog helemaal geen problemen mee ondervonden. Alles wordt zonder problemen gewoon herkend - zowel de muis als het toetsenbord.

Gebruik
Het toetsenbord heeft een zeer lichte aanslag en relatief platte toetsen. Het is een soort kruising tussen een laptoptoetsenbord en een normaal toetsenbord. Ik vind hem zeker lekker tikken, alhoewel ik wel moet zeggen dat de toetsen een beetje 'waggelen'; ze zitten niet strak vast en dat kan wat vervelend zijn voor kritische toetsenbordgebruikers. Ik heb er echter verder geen last van.
Aan de voorkant van het toetsenbord zit een krom aflopend handensteuntje met een licht stroef rubberachtig laagje erop. Hierop kun je de palmen van je handen leggen en daarmee zeer comfortabel tikken.

Qua functionaliteit is ook alles dik in orde; er zitten 19 functietoetsen op en een draaiwieltje voor het volume. 'Uit de doos werkt een deel van die knopjes al met windows samen (de standaard functies van Windows zoals volume, rekenmachine en deze computer), maar in ieder geval op mijn acer laptop zou ik drivers moeten installeren om de andere knoppen te gebruiken, zoals email, favorieten, internet en muziekspeler - althans, de knopjes werken momenteel niet. Op mijn andere computer werkten die knopjes wel uit de doos zonder drivers. Dat vind ik opmerkelijk, ik vermoed dat het te maken heeft met al aanwezige software voor het gebruik van functietoetsen.
Voor de OSD heb je in ieder geval wel de drivers nodig (alhoewel bij het gebruik van de volumeknop mijn laptop gewoon het gebruikelijke volume OSD laat zien die ook verschijnt bij het gebruik van de standaard Fn combinaties). Wat ik wel echt mis is een batterij-indicatorlampje op het toetsenbord, die lijkt er namelijk niet op te zitten (er zit wel een zwart balkje naast het volumewieltje, maar volgens mij heeft die geen functie). Die zit overigens wel op de muis.

De muis heeft vijf functietoetsen waarvan er eentje volgens mij bedoeld is om de dpi modus te wijzigen. Die heb ik echter nog nooit gebruikt omdat ik er niet zoveel nut in zie. De andere vier hebben in zwart een aanduiding voor volume (bovenop), waar ook groot "ZOOM" naast staat en voor back/forward (zijkant). Er staat in blauw ook nog wat mediaspul als play/pause en muziekspeler op, evenals volgend/vorig nummer, maar ik ben er nog niet achter hoe ik die blauwe functies kan benutten aangezien er geen functietoets op het toetsenbord zit. De knop bovenop die ik voor de dpi toets houd is overigens van dezelfde kleur. Misschien is dat dan ook een schakelmodus. Omdat ik het verder niet gebruik (in plaats van de drivers te installeren gebruik ik globale toetsenbordcombinaties om mijn media player te bedienen) heb ik het niet opgezocht.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit was ik in het begin nog vrij enthousiast over, maar ik moet daar toch punten aftrekken.
Ten eerste het genoemde 'waggelen' van de toetsen is toch vrij irritant - ik wil graag toetsen die stilzitten als ik ze aanraak; ze moeten in principe alleen naar beneden en omhoog. Je kunt er prima mee leven, maar echt van kwaliteit spreekt het niet.
Toch is het absoluut geen rotzooibordje. De functietoetsen bijvoorbeeld voelen stevig aan en klikken goed en het wieltje voor het volume draait overtuigend. Ook het geraamte van het bord is stevig en verbuigt niet noemenswaardig. Het bord ligt stabiel en verschuift niet makkelijk.

De muis vind ik echter vrij stroef werken. Die is echter zeer degelijk gebouwd en ligt goed in de hand (ter vergelijking: ik heb redelijk gemiddelde handen maar iets langere vingers - maatje L voor de schoonmaakhandschoenen :)), dat wel, en heeft (voor mij erg belangrijk) een aan/uit schuifje. Het indrukken van de knop is echter echt klikken, je moet in vergelijking tot mijn logitech muizen voor mijn gevoel relatief veel kracht zetten met je vinger. Eigenlijk is deze muis daarmee dan ook niet zo geschikt voor mensen die veel 'muizen'. Gelukkig ben ik een shortcutfanaat (ik baal nog steeds dat PS CS5 geen shortcut heeft voor Crop bijvoorbeeld), dus het gevaar voor RSI zal beperkt zijn. Hetzelfde geldt voor het scrollwieltje; die klikt heel duidelijk bij het scrollen en wederom is wat mij betreft de weerstand veel te hoog. Ik neem echter aan dat dat in de loop der tijd minder zal worden door slijtage. Wederom is het een duidelijk contrast met mijn Logitech MX610.
De 'glijeigenschappen' van de muis zijn verder zeer goed, hij beweegt heel makkelijk.

Overall kan ik zeggen dat dit een prima desktopset is voor basisgebruik en iets daarboven. Als je hele dagen achter de computer zit en de muis veel gebruikt raad ik je aan toch naar een aandere muis te gaan kijken of wat meer geld uit te geven aan een desktopset van bijvoorbeeld Logitech of Microsoft.
Maar zeker voor de prijs van 20 euro kan ik niet anders dan zeer enthousiast zijn over het bord. Wat mij betreft hoef je niet verder te kijken als je gewoon een desktopset wilt hebben.
De connectieproblemen zijn bij mij inmiddels verleden tijd, en ik geloof dat het vooral voor zal komen bij oudere computers of computers die niet goed geconfigureerd zijn.
En voor de 'krümmelkackers'; de lettertjes van het Trust logo zijn er lichtjes opgeplakt en bladderen er zeer snel vanaf. Boeiend is dat echt niet natuurlijk.

Heb jij ook een Trust DS-4700R Wireless Laser Mediaplayer Deskset?

batterijindicator op toetsenbord is idd dat balkje rechts naast de volumeknop maar na 1 jaar bij mij ook nog niet opgelicht (getest met halfgare batt en het werkt)
Anders met muis gaat wel veel vlugger branden

Leuke review