Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Snap NL Zwart Review

skoj 20 oktober 2010, laatste update op 21 oktober 2010, 1.738 views

HTC Snap NL Zwart

Pluspunten

• Goed toetsenbord
  • QuickGPS doet zijn werk goed
  • HTC reparatiedienst

Minpunten

• Buggy software
  • Accuduur (zoals bij het gros van de smartphones)
  • Zwakke punten bij de behuizing

Vorig mobiel toestel
Mijn vorige mobiele telefoon was een HTC P3600. Ik was zeer tevreden over deze telefoon, maar het touch screen was in samenwerking met Windows Mobile en een Stylus niet altijd gebruiksvriendelijk - het typen ging overigens wel sneller dan een gewone GSM. Vandaar vielen mijn ogen op een HTC toestel met fysiek toetsenbord. Na wikken en wegen tussen een Blackberry toestel en een HTC Snap besloot ik dit laatste te kopen.

Rom informatie
De beoordeelde HTC Snap is geŁpdatet met de laatst officiŽle, Nederlandstalige ROM. Ik heb tevens een paar custom roms van verschillende xda developers uitgeprobeerd, waaronder 3VO, maar helaas worden deze niet regelmatig meer bijgewerkt en cruciale bugs worden niet verholpen. Jammer dat de HTC Snap op xda niet zo populair is.

Mijn eisen
- Lange accuduur
- Snel kunnen typen
- GPS
- Wi-Fi en 3G
- In het geheel ergonomisch en makkelijk in gebruik (sms'en, e-mail'en en bellen)

Diensten als Exchange en Inner Circle zijn voor mij zeer bijkomstig.

- Lange accuduur
De accuduur valt goed mee voor een smartphone, hieronder een paar statistieken:
  • Wi-Fi ingeschakeld, af en toe chatten (Palringo), sms'en en surfen: maximum 1,5 dagen
  • Zonder Wi-Fi, redelijk intensief gebruik qua SMS'en: 3-4 dagen
  • GPS: 1 dag
- Snel kunnen typen
In de eerste weken verliep het typen zeer stroef tot rampzalig. Ontgoocheld, maar toch vastberaden om het toestel zijn kans te geven, bleef ik oefenen waardoor ik na een jaar zelfs volledig blindelings kon typen. Van het toetsenbord ben ik zeer tevreden!

- GPS
Met behulp van het programmaatje QuickGPS heeft de HTC Snap een snellere fix dan een authentiek navigatiesysteem zoals Navigon Navigator. Na het uitvoeren van het programmaatje dat internet nodig heeft om zijn data te verzamelen, heeft de GPS chip voor 6 dagen genoeg informatie om de snelle fix te verkrijgen. Hierna kan het heel lang duren eer er een fix gevonden wordt. De GPS informatie wordt gebruikt door CoPilot Live van ALK Technologies, wat op zich zeer goed werkt op zo'n klein schermpje.

- Wi-Fi en 3G
Het beheren van het Wi-Fi signaal loopt jammer genoeg vaak ellendig. Tijdens het schrijven van deze review merk ik dat hij opnieuw probeert de verbinden met onze Belgacom b-box2, waarvan ik weet dat hij een stabiel signaal uitzendt. Indien ik achtereenvolgens de Comm Manager wens te openen blokkeert het toestel. Soms geraak ik verder en kan ik de Wi-Fi uit-en inschakelen om terug signaal te verkrijgen, wat soms ook niet het gewenste effect heeft. Meestal dien ik het toestel volledig uit- en terug in te schakelen. Dit geldt overigens niet alleen bij mijn netwerk, maar ook op diverse Hotspots en andere netwerken. Het Wi-Fi bereik op zich is zeer goed en het vergelijken met een iPhone 3GS bevestigde dat. Ik vermoed dat vooral de software een probleem is.
Internet via 3G gebruik ik minder vaak, maar als ik het gebruik is de verbinding zeer goed en stabiel.

- In het geheel ergonomisch en makkelijk in gebruik
Neen, en wel om volgende redenen:

Aangezien er geen touch screen is, wordt het geheel bestuurd door een trackballetje dat na een half jaar gebruik vaker vast begon te zitten. Dit kon toen in de meeste gevallen tijdelijk opgelost worden door het toestel heen en weer te wrijven over een stuk papier, maar na een jaar werden de middelen van de trackball om mij mij te besmeuren met stress steeds erger en heb ik het toestel ter reparatie verzonden. We zijn een maand later en opnieuw heb ik soms problemen om naar boven te scrollen. Eens het trackballetje in zijn pubertijd belandt, is het onmogelijk om via andere wegen het toestel goed te besturen.

Het toestel valt soms zomaar uit, al dan niet volledig opgeladen. In het begin dacht ik dat het lag aan de statische ladingen door de wrijvingen in mijn broek, dit kon ik namelijk reproduceren met een plastieke zak. Maar bij het beslissen om het toestel vanwege het koppig trackballetje ter reparatie te verzenden - ergens in de zomer -, weigerde het toestel om uit te vallen. Na ontvangst van het gerepareerde toestel was het toestel nog steeds in weigeringsfase, tot een paar weken terug. Intussen is het toestel 3 keer uitgevallen, wat eigenlijk een grotere 'verbetering' is ten opzichte van het vorige jaar. Ik vermoed dus dat het te wijten is aan de koude... Hoe dan ook, het zou niet mogen.

Op het niveau van SMS-verkeer ben uitermate populair, volledig veroorzaakt door mijn vriendin. 1 op de 5 keer kan ik mijn inkomende SMSjes echter niet lezen omdat de SMS / MMS toepassing niet geopend kan worden. Afsluiten met de Task manager of indien de Task manager ook gerust gelaten wilt worden, het toestel herstarten is dan de enige manier om het spoedeisend smsje te lezen.

Daar de SMS/MMS toepassing tevens gebruikt wordt voor het ontvangen en verzenden van e-mails, lees ik mijn mails of het nieuws liever via Internet Explorer. Maar soms kan ik aanmeld-of andere formulieren niet invullen - bijvoorbeeld bij het inloggen in een HotSpot - omdat ik met mijn trackball niet tot de onderkant van de website geraak, waar ik op verzenden dien te klikken. Opera Mobile zou misschien een oplossing kunnen bieden, maar met de standaardprogramma's zouden standaard handelingen op het internet mijns inziens toch mogelijk moeten zijn.

Na een jaar heeft het mooi ogende metalen plaatje dat zich rond de hoofdknoppen bevindt een krulletje gekregen, waarna de lijm het door wrijvingen in mijn broek het uiteindelijk begeven heeft. De knop aan de zijkant om het volume te verhogen of te verlagen is niet lang na de reparatie in 2 gebroken, maar ik vermoed dat er tijdens de reparatie iets misgelopen moet zijn.

HTC Service
Afgezien van het in 2 gebroken volumeknopje, verdienen zij een dikke pluim! Bij het terugsturen van mijn toestel ter vervanging van mijn Trackball, hebben ze niet enkel mijn Trackball, maar ook het plaatje rond de hoofdknoppen en zelfs mijn scherm vervangen omdat hier een paar krassen op zaten. Het bijna terug splinternieuwe toestel ontving ik in een mooi doosje met doekje en marketingbic.

Het lijkt erop dat HTC niet te veel uitgegeven heeft aan R&D, maar snel en goedkoop een BlackBerry alternatief op de markt wou brengen en de Snap naderhand een beetje verwaarloosd heeft.

Heb jij ook een HTC Snap NL Zwart?

Heb de HTC Snap nu alweer anderhalf jaar in bezit (zie ook mijn review over de HTC Snap) maar nog steeds zeer tevreden. Hierbij moet ik zeggen dat ik de ROM expres niet heb geupdate omdat ik via via al gehoord had dat deze nieuwe ROM helemaal niet lekker werkt op de Snap. Ofwel, als je de software NIET update werkt de telefoon echt prima.
Ik merk ook op dat je problemen hebt met de trackball, zelf heb ik daar helemaal geen last van. Nu naar anderhalf jaar gebruik nog steeds nooit een stroeve trackball gehad.

Enig puntje dat ik wel met je eens ben is het Wifi gebeuren. Dat is gewoon een ramp. Heel vaak switcht ie ineens van Wifi op 3G, terwijl ik daar niet om gevraagd heb. En dus jaagt het apparaat mij op de kosten omdat ik geen 3G internet abbo heb. (wil ik ook niet)
Wat betreft de accuduur, die is bij mij echt prima, maar heb ook nooit GPS of Wifi aan. Doe er zeker minimaal een week mee op volle accu. Maar gebruik het apparaat ook niet vaak (hooguit 2 smsjes per dag) voor de rest gebruik ik alleen de kalender functie er vaak. En dat kost natuurlijk ook niet veel stroom.
De eerste ROM had in ieder geval gevoel voor humor. Bij het verzenden van een SMSje kreeg de persoon in kwestie dit oneindig maal toegestuurd. Twee maanden later werd deze bug met een hotfix verholpen, wat mijn conclusie alleen maar onderbouwt. De bug dwong mij er in ieder geval toe om een Custom ROM te gebruiken. Maar zoals vermeld in mijn review, zijn de custom roms niet bug free te noemen en nam ik aan dat de laatst uitgegeven ROM van 14 oktober 2009 redelijk stabiel zou zijn. Het is overigens ook de enige beschikbare ROM op hun website. Ik zal eens kijken of ik ergens de eerste ROM of een recentere Engelse ROM terug kan vinden.
Ik ken verscheidene mensen die hier last van hebben, zelfs met beschermhoes. Ook andere HTC toestellen met trackball zoals de HTC Hero hebben hier last van, alleen wordt het gebruiksgemak bij dit laatste niet zo zeer beperkt vanwege het touch screen. Vandaar waarschijnlijk dat ze de trackball bij de nieuwe toestellen vervangen hebben door een optische versie.
Wanneer het Wi-Fi signaal ontbreekt bij het maken van een internet connectie probeert het toestel, jammer genoeg, toch internet te bekomen door 3G in te schakelen. Een gedeeltelijke oplossing bestaat erin om bij de energiemodus van Wi-Fi 'WLAN automatisch uit indien geen activiteit van WLAN of gebruiker na LCD UIT na' uit te vinken.
Goede Review en ik stoor me altijd aan die korte accuduur
Ik mis informatie over de software die er op draait, vind ik altijd van groot belang bij de aanschaf van een telefoon.
Ik heb precies de zelfde klachten als jouw, (gebroken volume knopjes) Het opsturen naar HTC en het vervangen van alles, hoeveel brengen ze daarvoor in rekening?

Verder goede review:)
Bedankt voor de complimentjes! :)
Alle al dan niet aan HTC aangegeven beschadigingen werden volledig onder garantie gerepareerd en als je de optie pick-up & return verkiest is het zelfs helemaal gratis.
Goede Review en ik stoor me altijd aan die korte accuduur
We kunnen alleen maar wachten op efficiŽntere en/of goedkopere chips en software. Maar het is enigszins jammer dat een custom rom de accuduur een paar dagen kan verlengen.
Je hebt volkomen gelijk, ik zal op een later tijdstip de specificaties van de telefoon toevoegen. Ik heb nog niet veel ervaring met het schrijven van recensies. Windows Mobile 6.5 Standard trouwens ;)

[Reactie gewijzigd door skoj op 21 oktober 2010 13:32]

Voor mij is alles perfect, behalve die trackball!! Ik koop nooit meer een gsm met een trackbal! Wat ik doe is een druppeltje water over de trackbal te scrollen. Jammer dat het na enige tijd vanbinnen kapot roest, maarja, dan is dat maar zo? Er bestaat volgens mij wel een speciaal product dan water waardoor het niet roest.
Water en elektronica gaan volgens mij niet goed samen :) Je hebt van die spuitbussen met lucht onder hoge druk, speciaal om stof van elektronica weg te spuiten. Misschien helpt dat?

Ik heb overigens een HTC Desire Z gekocht, maar na 2-3 weken gebruik kon ik toch niet beter werken met zo'n touch screen, hoewel ik voorheen een P3600 had en ik redelijk goed overweg kan met Android. Het snel even reageren op een SMSje of e-mail gaat naar mijn mening sneller op een HTC Snap, zelfs al gebruik je Handcent met notificaties.
De enige twee voordelen tegenover de Snap zijn imo de internetbrowser en spelletjes. Fotocamera is wel iets beter en je hebt een degelijke muziekspeler, maar tijdens het sporten of zelfs als je neerzit op de tram zo'n grote gsm uit je zakken halen om even van nummer te veranderen of een smsje te lezen lukt niet al te best. Zeker als het dan nog eens in een beschermende pouch zit (want je mag dat mooi scherm toch niet beschadigen met sleutels of door ergens tegen te lopen?). Ieder zijn ding natuurlijk en ik mag niet te veel afgeven anders geraak ik hem niet meer kwijt :)
Ik heb nu een BlackBerry 9300 (optical trackpad) met OS6 en ben zeer tevreden. Dat heeft van die fysieke multimediaknoppen bovenaan waardoor mijn iPod Classic in de kast ligt :)