Specificaties HTPC, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Jetway JC-110-B Review

omnislash 8 november 2010, 2.407 views

Jetway JC-110-B

Pluspunten

• Degelijke metalen behuizing
  • Goede kwaliteit voeding
  • Ruimte voor een 3,5", 2,5" en een 5.25" Slimline
  • Veel meegeleverde accessoires

Minpunten

• Duur voor zo'n klein kastje
  • Niet aanwezige 4 pins ATX stekker!
  • Onhandig geplaatste koeling
  • Ruimte gebrek onder de 5.25" Slimline

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik was opzoek naar een degelijke Mini-ITX kast en een efficiënte lichte (< 100 watt) voeding voor een Atom bordje. Al snel kwam ik erachter dat de keuze niet erg groot was, dat ATX voedingen van minder dan 300 watt (bijna) niet bestaan en dat kasten voor/met een PicoPSU te weinig mogelijkheden boden.
Ik heb deze kast dan ook gekozen voor zijn inbouw mogelijkheden en zijn lichte (60 watt) voeding.

Specificaties volgens de fabrikant
Merk: Jetway
Model nummer: JC-110-B
Afmetingen: 273 x 300 x 65mm (diepte x breedte x hoogte)
Form factor: Mini-ITX, M/B 170 x 170mm
Kleur: Zwart
Front I/O Poorten: 2 x USB (V2.0)
Expansion Slots: 1 Standard PCI Slot
Power supply: 100 watt DC-DC Power Converter
Pakket gewicht: 4.385 KG
Netto gewicht: 3.70 KG
Certificaten kast: CE en FCC
Certificaten voeding: CE, FCC, TUV, UL, CCC, CB

De verpakking
Het aantal meegeleverde accessoires verbaasde me in positieve zin. De meeste fabrikanten bezuinigen tegenwoordig op accessoires, vandaar mijn verbazing.

Meegeleverd:
• (2x) 60 mm side fans
• (1x) 60 watt power adapter
• (2x) wall mount bracket
• (1x) Molex naar SATA voeding verloop kabel
• (1x) Riser kaart (2x PCI)
• (1x) SATA-SLM ODD kabel + voeding
• (1x) IDE converter kaart
• (1x) Korte SATA kabel
• (1x) Molex naar 2x fan verloop kabel

De accessoires
De accessoires

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast is van staal en voelt degelijk aan. De binnenkant is prima afgewerkt, geen scherpe randen, en de buitenkant is goed krasvast gespoten.

Afwerking front panel
Afwerking front panel

Inbouw- mogelijkheden
De kast biedt ruimte aan één 3,5" HDD, één 2,5" HDD, één 5.25" Slimline optical en natuurlijk een Mini-ITX moederbord. Persoonlijk had ik liever plaats gehad voor twee 3,5" HDD i.v.m. het doel dat ik voor ogen had, een zuinige server.
Het wegwerken van kabels was een drama. De kast is natuurlijk krap, zeker onder de Slimline, en er is geen rekening gehouden met cable management. De voedingskabel is daarbij ook nog eens vrij lang waardoor het bijna onmogelijk is deze onder de Slimline weg te werken. Vandaar dat ik ervoor gekozen heb de montage slee voor de Slimline niet terug te monteren.

Ruimte onder de Slimline
Ruimte onder de Slimline

Koelings- mogelijkheden
Aan de zijkant van de behuizing, aan de kant van het moederbord, zitten standaard twee 60 mm fans. Deze waren gelukkig makkelijk te demonteren omdat mijn moederbord, op 0,5 mm na, net niet paste met de fans gemonteerd. Gelukkig was ik ook niet van plan om deze te gaan gebruiken. Ik heb dus geen idee hoeveel lawaai de meegeleverde fans maken, maar ze zijn in ieder geval van dual ball bearing voorzien.

De twee 60 mm fans aan de zijwand
De twee 60 mm fans aan de zijwand

Installatie- gemak
Hier kan ik kort over zijn. De HDD- en de Slimline slee zijn makkelijk te (de)monteren en het boven paneel is bevestigd met twee duimschroeven. Prima dus.

Kwaliteit van voeding
De kwaliteit van de voeding is naar mijn idee goed, maar ik ben geen elektrotechnicus dus ik zou niet weten hoe ik de efficiëntie van de voeding zou kunnen meten. Wat ik wel gemeten heb is dat de voeding onder load ongeveer 30 watt gebruikt en 4 watt wanneer het systeem uit staat.
Een groot probleem vind ik echter dat de voeding niet is voorzien van een 4 pins ATX stekker en ik dus naar de winkel moest voor een molex naar 4 pins ATX verloop kabeltje. Dit zorgde ook weer voor extra draden in de kast, en er was al niet veel plek!

Adapter aansluiting PSU
Voeding aansluitingen

Ik heb de kast voor ¤ 81,70 gekocht bij Afuture en ik vond dat vrij prijzig voor zo'n klein kastje. De prijs lag echter wel in lijn met andere Mini-ITX kasten en bovendien was er weinig keuze. Complete oplossingen waren wel voor een "leuk prijsje" te krijgen, maar deze boden voor mij te weinig mogelijkheden.

De Jetway JC-110-B is een degelijke en prima afgewerkte kast. Alle benodigde accessoires worden standaard meegeleverd, inclusief een Riser kaart. Pas wel op met moederborden die een 4 pins ATX voedings stekker nodig hebben, deze is niet aanwezig. Als workaround kun je een Molex naar 4 pins ATX verloop kabeltje halen of het zwaardere broertje, de JC-122-B, bestellen.

Handige links:

edit:

• 21-10-10: Foto's, conclusie en links toegevoegd

Heb jij ook een Jetway JC-110-B?

Mijn vorkeur zou uitgaan naar de JC-122 B .... heeft een net wat krachtigere voeding, 120 watt en de 4 pins stekker is daar ook aanwezig :)
Als je gemiddeld 30-40 watt gebruikt is een 120 watt voeding erg inefficiënt.
De meeste voedingen werken optimaal wanneer ze ongeveer 80% van hun maximale vermogen leveren.
Ik zit nu ook te kijken naar een leuk klein homeserver iets, en dit ziet er wel leuk uit.
Is het erg krap of zou ik er twee 3,5" schijven in kunnen proppen wanneer ik echt mn best zou doen?