Specificaties DLNA -support, WiFi - Bekijk alle specificaties

LG DP1W Review

alt1579 24 oktober 2010, 6.711 views

LG DP1W

Pluspunten

• Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding
  • Kinderlijk eenvoudige installatie
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• (Nog) geen support op de LG site

Afgelopen weekend was ik van plan om een nieuwe spindle dvdroms aan te schaffen, toen ik me bedacht dat het eigenlijk veel makkelijker zou zijn als ik films en muziek gewoon vanaf mijn pc zou kunnen afspelen op mijn installatie in de huiskamer. Ik ben toen op zoek gegaan naar een mediaspeler die aan een aantal voorwaarden moest voldoen:
1) Budget rond de 100 Euro;
2) WiFi aan boord, ik wil geen extra netwerk kabel hoeven aanleggen;
3) Qua uiterlijk bijpassend bij de rest van mijn spullen, of eventueel uit zicht;
4) Makkelijk in de bediening, gebruiksvriendelijk.

Met dit in gedachten ben ik eerst in de pricewatch gaan kijken en kwam toen uit op de AC Ryan PlayOn! HD Mini. Vervolgens naar het winkelcentrum getogen om eens te zien of die bij de diverse electronicawinkels te koop was. Dat was inderdaad het geval, en ook mooi binnen budget. Maar toen ik vroeg naar WiFi, bleek dat hiervoor een losse usb kit moet worden gekocht. Dat viel me een beetje tegen, dus ben ik gaan kijken naar alternatieven. Uiteindelijk liep ik dus tegen de LG DP1W aan. Ongeveer twee tientjes boven budget, maar verder alles wat ik zocht.

Bij thuiskomst de doos geopend, daar trof ik in aan:
De mediaplayer;
Een mooi handzaam formaat afstandsbediening;
Een componentkabel;
Een losse SCART stekker waar de componentkabel op aangesloten kan worden;
Stroomvoorziening;
Een kleine installatiehandleiding;
Een half-formaat cd'tje met daarop in ieder geval de gebruikershandleiding.

Helaas geen HDMi kabel, maar dat had voor mij toch nog geen prioriteit omdat ik (nog) geen HD content in huis heb. Er zit ook geen optic kabeltje bij, dit had misschien nog wel een mooie toevoeging geweest omdat de mediaplayer een optical out aansluiting heeft.

De mediaplayer neergezet bij mijn huiskamerinstallatie en vervolgens de kabeltjes aangesloten. Ik had zelf nog een optische kabel tussen de dvd speler zitten en de decoder, dus die heb ik ook aangesloten op de mediaplayer. Het apparaatje ziet er strak uit en past heel mooi bij mijn overige apparatuur. Een klein led'je aan de voorkant toont of het apparaat uit of aanstaat (rood of blauw). Het apparaatje zelf maakt geen enkel geluid, geen ventilatoren o.i.d. Daar ben ik ook heel blij mee. Bij het plaatsen zag ik ook dat bovenop diverse bedieningsknoppen zitten. Heel handig, want met twee jonge tieners in huis wil een afstandsbediening nog wel eens een poosje zoek raken. :)

Voor de installatie had ik de kleine handleiding eigenlijk niet eens nodig, zo eenvoudig is het. Als je het apparaat voor het eerst aanzet, wordt je gelijk door een aantal schermen geleid waar je keuzes kunt maken voor taalinstelling en netwerk. Ik koos dus voor WiFi, en na het inkloppen van de WPA key had het apparaat verbinding en dat was dat!

De mediaplayer heeft, naast de aansluitmogelijkheden met je tv/decoder en netwerk, ook twee usb poorten waar je een usb stick of externe HD kan aansluiten. Ook kan je met de mediaplayer een drietal sites bezoeken: Youtube, een foto site en een weerbericht site. Helaas geen internet radio, maar ook die stond niet in mijn lijstje met must-haves.

Vervolgens ben ik een aantal uren zoet geweest om de verbinding naar mijn pc in orde te maken. Dit had natuurlijk veel vlotter gekund, als ik de beschikking had over de gebruikershandleiding. Dit is eigenlijk het enige echte minpunt in mijn ogen: het cd'tje dat wordt meegeleverd, kan ik nergens op afspelen. De website van LG biedt ook geen ondersteuning voor deze mediaplayer. Ik heb de helpdesk van LG hierover een mailtje gestuurd, maar tot op heden nog geen reactie.

Het apparaat werkt prima, de kids en ook de vrouw kunnen er goed mee overweg en ook de WiFi vertoont geen kuren. Ik heb in de meterkast nog een WiFi G router staan en dvd's worden zonder problemen afgespeeld. Ik weet niet of HD content ook zonder problemen zal gaan, volgens de diverse berichten op o.a. deze site moet ik de router misschien vervangen door een N router. We zullen wel zien.
Tot slot, ik heb geen beoordeling voor geluidskwaliteit ingevuld omdat ik het apparaat heb ingesteld op pass-through, de decoder doet de rest.

Edit 24-10: Vandaag eens een HD film geprobeerd, mkv. Deze begon netjes af te spelen, maar toch na een minuutje of 10 viel het geluid weg en begon het beeld te stotteren. Zoals ik al eerder had aangegeven, verwacht ik dat het aan mijn router ligt en niet aan het apparaat. Zodra ik een N-router in huis heb, zal ik het nog weer eens proberen.

Heb jij ook een LG DP1W?

Reviews door de redactie

Kan je de ondertiteling verplaatsen? en hoe ziet deze eruit als de film wat licht is (schaduwranden)
Ik weet volgens de beschrijving van het toestel dat het mogelijk is de ondertiteling te verplaatsen, maar ik heb het zelf nog niet gedaan. Nooit aan gedacht ook, eigenlijk. Het is me tot nu toe ook niet opgevallen of de ondertiteling slecht leesbaar zou zijn of op een storende manier aanwezig is. Misschien is dat nu net wel een goed teken?

Als ik de gebruikershandleiding eindelijk een keer kan inzien, dan zal ik wel wat meer functies gaan testen en in bovenstaande review verwerken. :)
Heb vandaag de LG DP1W binnen gekregen, alles werkt perfect. Alleen het koppelen met mijn laptop of pc, met de helpdesk kom ik niet verder.
Wat moet ik doen om van mijn laoptop/PC films te halen.
Het luk mij niet om mijn PC of laptop te koppelen via WiFi. Iemand hier geen problemen mee
belangrijkste vraag is welk OS je PC of laptop heeft:
1. je moet met de LG DP1W verbinding maken met je WIFI router
2. je moet terwijl de LG DP1W verbinding heeft (en dus gezien kan worden in je netwerk door je pc) de LG DP1W toevoegen aan de vertrouwde apparaten binnen je netwerk
3. de gewenste mappen (b.v. mijn documenten/movies) delen
- met behulp van de mapeigenschappen kan je delen met.. selecteer hier alle gebruikers of indien mogelijk je LG DP1W (dit kan omdat deze in stap 2 is toegevoegd)
4. Mogelijk moeten ook in de gedeelde map nog mappen of bestanden nog worden omgezet naar "gedeeld" en de rechten om deze te lezen aan de LG DP1W toe te kennen.

5. Je LG DP1W menu openen en naar de map Home Link gaan. (als het goed is krijg je nu de via het wifi gedeelde mappen te zien.

P.S. ik ben ongeveer 2 uur bezig geweest met het correct instellen van de LG DP1W en 3 pc's met 2x Windows 7 & 1x Vista

[Reactie gewijzigd door Gorlimtouk op 6 oktober 2011 22:11]

Speelt deze speler ook BLU RAY menus af?
Philip, misschien een overbodige vraag, maar heb je het bijgeleverde progrmma op je laptop?
Bij mij werkt het uitstekend....
Ik heb ondertussen ook al enige tijd de LG DP1W.
en ben zeer tevreden over zijn ondersteuning van formaten, Netwerkmogelijkheden (
+ Full HD streaming over Wifi N-netwerk vanaf een pc op een andere etage
+ goede buffer en leessnelheden bij hoge-bitrate videoformaten (.mkv)
+ ondersteuning voor alle gangbaren of zelfs ongangbare formaten.
+ een aantal internetfunctionaliteiten als Youtube, Weather.com
(helaas ontbreekt Internetradio @LG; misschien een leuke firmwareupdate?)
+ elegante en eenvoudige vormgeving
+ intuitieve gebruikersinterface (mac-adres zoeken is iets lastiger maar wel mogelijk)

Na wat langer gebruik zijn ook de volgende punten boven water gekomen:

Heeft geen eigen ondersteuning voor het vooruit en achteruit spoelen indien er in het filmbestand geen "scenes" zitten. de speler zapt hierbij terug naar het begin. dit treedt voornamelijk op bij het gebruik van de "stop" knop en het hervatten later.
dit kan ook optreden bij 4x< versneld afspelen.

Niet alle HDD's worden ondersteund: in mijn geval wordt mijn externe 2,5" hdd niet ondersteund en "ziet hij de hdd wel" maar als een onbekend apparaat.

De voetsteun van de LG DP1W heeft geen enkel nut als de HDMi kabel is aangesloten: de kabel steekt meer uit en oefent meer druk uit als dat de voet tegengewicht kan bieden.
(dit komt mede door het geringe gewicht van de LG DP1W zelf.

(mogelijk tv gerelateerd)
Als de LG DP1W aanstaat, overruled hij alle andere televisie signalen: de LG DP1W moet uit staan om tv of normale dvd te kijken (het handmatig selecteren van de gewenste TV - input helpt niet).