Super Talent Pico-C Series 8GB Zilver Review

Julian 18 oktober 2010, laatste update op 18 oktober 2010, 1.309 views

Super Talent Pico-C Series 8GB Zilver

Pluspunten

• Klein. Hij hangt bij mij aan mijn sleutelbos zonder hinderlijk aanwezig te zijn
  • Robuust. De buitenkant is van staal en hij is waterdicht. Na een klein jaar heb ik nog geen problemen ermee gehad.
  • Snel. De lees- en schrijfsnelheid is vergelijkbaar met de snellere (maar niet de allersnelste) usb 2.0-sticks.

Minpunten

• Nadelen:
  • De stabiliteit is (in mijn geval) niet geweldig. Regelmatig ziet Windows de stick heel even niet meer. Ik heb verschillende bestandssystemen geprobeerd en er nog disk-checking op los gelaten, maar dat heeft allemaal geen zin. Momenteel gebruik ik NTFS. Ik vermoed dat er iets mis is in de controller. Wellicht kan ik nog eens zoeken naar geupgrade firmware, als dat al bestaat
  • De maatvoering is niet heel precies. Deze stick is duidelijk dikker dan anderen. In eerste instantie dacht ik dat ik hem zelfs nooit in mijn Macbook Air zou kunnen gebruiken, maar dat is uiteindelijk 'opgelost' door gewoon meer geweld te gebruiken. Het blijft echter altijd vervelend om deze stick met vrij veel kracht in mijn dure MBA te proppen, en hem vervolgens met net zo veel geweld weer eruit te moeten rukken =|
  • 'Grappig' aan deze stick is dat als je hem ondersteboven in een USB-gat prikt, hij kortsluiting veroorzaakt met een spontane reboot als gevolg, of misschien zelfs wel schade aan de computer.

Deze stick heeft een paar grote voordelen, alsmede grote nadelen. Ze staan hieronder op een rijtje. Deze duidelijk aanwezige voor- en nadelen maken dat dit product alleen geschikt is voor hen die de voordelen erg belangrijk vinden, of die niets geven om de nadelen. Ik denk dat veel mensen teleurgesteld zullen zijn in dit product als ze niet van te voren kennis hebben genomen van deze voor- en nadelen.

Heb jij ook een Super Talent Pico-C Series 8GB Zilver?

Bij mij dezelfde negatieve eigenschappen. Vooral het niet meer herkennen door besturingssystemen is een zeer ernstige eigenschap. Je kunt hem enkel hergebruiken door met speciale software (lomp) te formatteren.... Om vervolgens te wachten op de volgende onherkenbaarheid.....

Dit blijkt een probleem te zijn van een specifieke batch van de aanleverende geheugenfabrikant. Helaas geeft SuperTalent 'niet-thuis', zelfs na herhaalde verzoeken...

Heb nog ijdele hoop dat ik een keer een oplossing hiervoor vind. Tot die tijd hangt ie nutteloos aan mijn sleutelbos....(door het genoemde voordeel dat hij niet hinderlijk aanwezig is, is dit het enige nuttige van deze geheugenstick :-) )

Niet kopen is mijn advies.

[Reactie gewijzigd door j0p3Y op 18 oktober 2010 19:53]

Ik heb zelf de 16GB versie via Amazon.de gekocht (hij was daar het goedkoopst) en van de nadelen ervaar ik voorlopig alleen de dikte van de usb stick.
Heb de stick niet zo heel vaak nodig, dus misschien kom het nog....

Belangrijkste voordelen zijn voor mij de robuustheid, snelheid en de minimale grootte.
Ik merk het vooral als ik (veel) grote bestanden kopiŽer. Dat gaat meestal mis, soms heb ik een aantal pogingen nodig om zaken te copiŽren =(
_________________________
Volgens mij is het toch vrij normaal dat een usb stick er juist word ingestoken, om het omgekeerd te doen is toch vrij onmogelijk ?
Bij mij gaf ie na twee weken al de geest, ik ga voor een andere nu want ik moet wel op mijn USB drive kunnen vertrouwen. De drive werd van de een op andere dag totaal niet meer herkend (NTFS), jammer want het is was zo'n fijn formaat.
Ik heb ook slechte ervaringen met dit type 'dunne' USB sticks. Ik kwam er uiteindelijk achter na twee overleden sticks dat de verhoogde USB bus snelheid die ik gebruik deze sticks de dood in jaagde. Mijn eigen schuld natuurlijk, maar het enige USB apparaat wat er last van had.

@ thijsloyez, deze sticks zijn dermate slank dat ze net zo makkelijk zonder forceren ondersteboven in de USB poort gaan, het is eigenlijk gewoon een soort plankje zonder extra stukje metaal zoals normale USB stekkers.
Bij de stick van mij zitten er twee randjes aan weerszijden van de usb 'stekker' waardoor hij er niet ondersteboven inpast (althans, niet zonder flink kracht te zetten :) )
Ik heb er al een paarr Dells op mijn werk mee weten te rebooten ;+)