Chieftec CA-01BL-BL-B Review

HyperTrophy 2 augustus 2006, 743 views

Chieftec CA-01BL-BL-B

Pluspunten

• Montagesleuven voor dvd/cdromstations of hardeschijven (met verbreding of hdd koeling)
  • Bijgeleverder schroefjes voor bovenstaande montage, en extra duimschroeven.
  • Geen schroefjes benodigd voor het installeren en verzekeren van de AGP of PCI kaarten. Dit geheel wordt verzekerd met een plaatje dat je om de bevestiging van de kaarten vastklikt.
  • Deurhendel + slot, en een deurtje met slot voor de dvd/cdrom drives én de aan/uitknop.
  • Voetjes óf wieltjes. Voetjes staan zeer stevig, vooral wanneer zijwaarts geklapt. Wieltjes blijken voor deze toch wel zware kast een must.
  • Zeer stil. Nog stiller icm met dempingsmatten.
  • Plaatsingsmogelijkheden van toe te voegen ventilatoren.
  • Montagegemak van extra harde schijven in de zijkant van de kast. (verder geen ervaring mee) maar schijven kunnen gaan resoneren in de kast.
  • Ruimte, heerlijk.
  • Stijlvol, en zeer kwalitatief materiaal

Minpunten

• Misschien voor sommige mensen net wat te duur.
  • Montagetoebehoren voor extra ventilatoren ontbreken.
  • Net te weinig duimschroeven aanwezig. Heb ook nergens dezelfde duimschroeven kunnen bestellen. Alleen lelijke imitatie schroeven.
  • Zwaar, doch gedeeltelijk op te lossen door wieltjes te monteren.
  • Installeren van Dempingsmatten was op eigen inzicht nodig. Maar dit zal een de handleiding liggen van de matten, en niet te wijten aan chieftec.

Na een Coolermaster Wavemaster hebben gehad, ben ik overgestapt naar een standaard en modern, maar vooral kwalitatieve systeemkast. Mijn oog viel direct op Chieftec. Degelijk materiaal, en mooi strak vormgegeven kasten zonder poeha.
Omdat ik vooral van de ruimte in een kast hield, wat makkelijk met inbouw en isdaarbij goed voor de koeling, heb ik gekozen voor een bigtower. Omdat ik een zo neutraal mogelijke kleur wou, welke ook bij de rest van de set paste, heb ik voor de zilveren uitvoering gekozen.

Wat me vooral aansprak aan dit model en type was dat het een zeer uitgedacht concept was. Geen gedoe meer met schroevendraaiers (op moederbord en voeding na). Netjes afgewerkte buiten- en binnenkant (geen scherpe delen). En in gebruik én montage zeer praktisch. Dankzij de montagerails, en de meegeleverde sleufschroeven (of hoe ze ook heten) glij je de dvd/cdromstations zo in de kast, en met een klik blijven ze ook op hun plaats. Met de duimschroeven, en de deurgreep in het zijpaneel, is het openen en sluiten van de kast zonder extra gereedschap met een tiental seconden gedaan.

Ik heb bij de kast een paar extra's gekocht, namelijk :
- Dempingsmatten; Helaas zat hierbij geen goede gebruikershandleiding bij, en wist ik niet zeker of ik alles goed gedaan heb. Maar achteraf toch blij met het resultaat.
- Wieltjes; Wat een luxe tijdens een Lanparty in een sporthal. Scheelt je weer 50 meter sjouwen :) Heb hem zelfs gebruikt al kruk bij de bar. :D
- Extra ventilatoren (120mm en 92mm); Alleen hierbij ging het installeren wat minder, en dacht ik zelf dat chieftec hier wat vergeten was. Maar niet dus. Er is verder bij de kast geen extra toebehoren bijgeleverd om de ventilatoren aan de kast te bevestigen. Kortom, een ritje naar de lokale schroefjesboer was hier nodig. Een paar boutjes en moertjes hebben de klus geklaard. Toch jammer.

Ik heb 2 zalman hdd koelers met rubberophanging. Ik twijfelde of die wel in de montagesleuven zou passen, maar met een beetje handigheid past het prima, en kan ik de 2 sata schijven toch probleemloos, en resonatievrij ophangen in deze kast.

Kortom voor de prijs van net over de 110 Euro heb je, naar mijn mening, echt waar voor je geld.

Heb jij ook een Chieftec CA-01BL-BL-B?

goede survey

ik wil misschien de midi tower kopen voor mun nieuwe pc, ik vraag me af of airflow goed is aangezien er voorin geen intake zit maar alleen achter een outtake en dan aan de zijkant 4 fans
Airflow in deze kast is juist uitstekend. Vooral wanneer je aan de rechterzijkant een 92mm fan op zet, en achterin boven de voeding een 120mm fan op zet. Dus in principe zijn de 3 slots aan de rechterzijkant "Intake"
Een goede en duidelijke Survey met de voor en tegens op rij. Op grond van deze survey overweeg ik aanschaf.

Thanks.
Leuk zo'n reactie. Zal er in het vervolg nog meer gaan schrijven zo. Dit geeft idd anderen een duidelijker beeld van een product.

Mocht je overigens verder nog vragen hebben dan hoor ik dat graag. Misschien dat dit met de nieuwe Direct Messaging kan, maar ik heb daar nog niet mee gewerkt.

bedankt voor je reactie
zie nu pas dat ik mn review bij de BLAUWE Variant genoteerd heb, ik heb natuurlijk de zilver gekleurde!