NZXT Phantom Black Review

Chocola 18 oktober 2010, laatste update op 30 november 2010, 4.158 views

NZXT Phantom Black

Pluspunten

• Mooi niet-standaard design (subjectief)
  • Veel inbouwmogelijkheden
  • Goede koelprestaties
  • Zeer ruime kast
  • Open ruimte achter CPU koel element
  • Fancontroller
  • Goede afwerking
  • Redelijk stil
  • Goede en stille meegeleverde fans
  • Goede kabelmanagement

Minpunten

• Had liever meer fans meegeleverd gehad
  • Extra NZXT fans niet verkrijgbaar in Europa
  • Enigszins fragiele knopjes fancontroller

Ik heb deze kast nu enkele dagen binnen en er zijn nog geen reviews hier door gebruikers geplaatst dus dacht: waarom ook niet even een korte review schrijven over mijn ervaringen met deze kast.

Ten tijde dat ik hem kreeg was ik de vierde consument in Nederland volgens de leverancier van NZXT. Dit betekend ook dat de levertijd niet optimaal is, ze hebben tekorten maar verwachten dat dit opgelost is in enkele weken.

Mijn oude kast is een Cooler Master CM690 die mij altijd trouw en door dik en dun heeft bijgestaan bij het pc'en, maar aan alles komt een eind ;(. Die CM690 kon ik gunstig verkopen dus: Nieuwe PC = nieuwe behuizing.

Even de specificaties voor de mensen die hem nog niet kennen:
Merk: NZXT
Model: Phantom
Kleur: Zwart
Afmeting (LBH): 62.3cm, 22.2 cm, 54 cm
Materialen: Metaal en kunststof
Gewicht: Iets boven de 11 kilo zonder inhoud
Fans:
- Twee 200mm aan de bovenkant (één meegeleverd)
- Één 120mm aan de achterkant (meegeleverd)
- Één 140mm aan de voorkant
- Twee 120mm aan zijkant (twee meegeleverd)
- Één 200 of 230mm aan zijkant
Drive bays:
- 5 keer 5.25 inch
- 7 keer 3.5 inch
Moederbordsloten: 7 stuks

Het is een grote kast, groter dan mijn oude CM690. Vooral erg diep, wat ervoor zorgt dat er erg veel ruimte is voor alles. Waar ik bij de CM690 nog moest priegelen met een grote videokaart en kabels zwemt hij bij deze in de grote ruimte.

Uiterlijk
Tja... Het uiterlijk moet je maar net liggen. Toen ik hem liet zien aan mensen waren de reacties onder te verdelen in: gadverdamme, en: cool! Dit geeft denk ik ook precies aan hoe het is. Dat hij apart is zal iedereen wel met me eens zijn denk ik, het is net een spaceshuttle uit 2148 :X. Dit is tevens wat mij aantrekt tot deze kast en uiteindelijk een van de doorslaggevende argumenten om tot de koop over te gaan. Hoewel ik doorgaans meer van strakke behuizingen houd wil ik ook wel eens een keer gek doen.

Installatie
Het begon allemaal met de PSU, MOBO, HDD, DVD waarna ik naar de CPU, GPU en overige componenten zoals coolers ging. Deze kast is zo diep dat er meer dan genoeg ruimte is voor elk ATX moederbord en elke voeding. Hier kan ik niets op aanmerken, alles ging perfect.

Kabelmanagement
Kabelmanagement verliep als een zonnetje, alle kabels kunnen mooi achterlangs door alle gaten. Door de modulaire voeding had ik sowieso weinig zichtbare kabels lopen. Ook de kabels van de fancontroller en inputdeck aan de bovenkant van de kast waren lang genoeg en heb ik niet hoeven te verlengen. De rubbertjes om de scherpe randen heen (van alle gaten) doen het prima.

Alle kabels aansluiten ging prima en alles is mooi weggewerkt. Nu de HDD zo dicht bij het moederbord zit is een lange SATA-kabel (die kreeg ik bij mijn moederbord) eigenlijk wat te lang, deze moest ik dus ook wegwerken terwijl een kortere kabel prima had voldaan. Er is meer dan voldoende ruimte tussen de zijkant en de binnenzijkant van de kast waardoor je alle kabels zonder problemen kan wegwerken.

Modbaarheid
Er is voldoende te modden aan deze kast. Sowieso qua geluid is er voldoende ruimte voor foam etc. Hoewel de zijplaten dik zijn is hier als nog prima in te boren en te zagen trouwens.

Leuk voorbeeld:
- http://www.nzxt.com/new/news_detail.php?id=225
Die is gemaakt door Bill Owens, meer bekend van casemods e.d.

Drivebays
Het aantal drivebays voldoet voor mij prima, vijf 5.25 inchers en zeven 3.5 inchers. Het was volgens mij prima mogelijk qua ruimte om er 8 of 9 van te maken maar hier hebben ze niet voor gekozen bij NZXT. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de lengte van sommige videokaarten. In mijn opstelling had het echter prima gekund. Mocht iemand tekort hebben aan 7 harde schijven dan is een 4-in-3-module voor een 5.25 inch slot geen slecht idee.

Qua drivebays kan alles gedaan worden zonder schroevendraaier e.d. Het maakt mij nooit zoveel uit, maar moet zeggen dat het wel erg praktisch gaat. Ook de sleuven van de 5.25 inch bays verwijderen gemakkelijk zodat je snel een DVD speler kunt inbouwen. Voor de 5.25 inch drivebays zit een deur.

Fans
Er worden standaard vier fans meegeleverd, wat naar mijn mening wel wat meer had mogen zijn. Helemaal als je bedenkt dat NZXT geen fans verkoopt aan Nederlandse winkels omdat de distributeur ze niet afneemt bij hen is het iets wat vreemd. Ik zou graag nog een paar fans van NZXT erbij kopen maar dit is hierdoor helaas niet mogelijk zonder 50 euro aan belasting, invoerrechten e.d. te betalen. In Amerika en Engeland zijn ze wel te koop, maar door alle bijkomende kosten veel te duur. Natuurlijk heb je bij normaal gebruik genoeg aan de meegeleverde fans maar als je graag wil overclocken e.d. zijn extra fans geen overbodige luxe. En als je nieuwe fans erin stopt dan liefst natuurlijk dezelfde als er al inzitten.

Het zijn verder prima fans. Ze zijn stil en doen goed hun werk.

Fancontroller
Er zit aan de bovenkan van de behuizing een ingebouwde fancontroller die plek heeft voor vijf verschillende soorten fans. Je kunt met gemak meerdere fans aansluiten op één poort gezien hij 20 watt per poort kan leveren. Het enige nadeel aan deze controller is denk ik dat de knopjes iets wat fragiel zijn. Ze lijken me niet zo robuust als de rest van de kast wat wel jammer is. Stevigere schuifjes zouden geen overbodige luxe zijn. Verder doet hij wat hij moet doen en is het een erg leuke aanvulling die veel andere kasten niet standaard hebben.

Afmetingen
Zoals ik eerder al zei: hij is diep, enorm diep. Verder niet erg hoog en ook niet erg breed. Het formaat komt overeen met andere behuizingen in deze klasse, waar de Phantom naar mijn gevoel wat dieper en minder breed is.

Afwerking
Ik ben zeer tevreden over de afwerking. De binnenkant is ook gespoten en er zijn nergens scherpe randjes te bekennen. Ook zijn er leuke extra features toegevoegd zoals de knoppen aan de bovenkant, een knop aan de achterkant die je ledverlichting kan uitschakelen of inschakelen (erg handig!).

Algemeen
De Phantom blijft erg stil en mijn onderdelen blijven prima gekoeld, dit vind ik toch wel belangrijk bij behuizingen. Meegeleverd zijn meer dan genoeg schroefjes, boutjes e.d. om allerlei extra hardware in te bouwen. De kast klikt bijzonder gemakkelijk in en uit elkaar, zonder al teveel kracht en druk haal je het frontchassis eraf. De zijpanelen en toppaneel gaat er ook zonder moeite vanaf. Dit was wel anders bij mijn CM690.

Voor mij is dit denk ik de beste behuizing die ik op dit moment kon kopen. Het is erg jammer van de fans die niet bestelbaar zijn maar wellicht dat deze in de nabije toekomst wel te verkrijgen zijn in Nederland. Ze zijn niet nodig voor nu maar ik wil over een tijd toch wel een HD5870, 68XX of 69XX kaart in mijn PC hebben + een overclock van mijn CPU en dan vraag ik me af of een paar extra fans niet positief zullen bijdragen aan de koeling. Het lijkt mij dat voornamelijk de 230mm fan aan de zijkant veel zal bijdragen, die mist nu dus.

Het is een korte gebruikersreview, maar mochten mensen nog vragen hebben, of graag foto's willen van bepaalde delen dan kun je hier op reageren of mij een PM sturen! ;)

edit: foto's worden vanavond toegevoegd.
edit 2: Na wat vertraging dan hier toch nog de foto's:

Heb jij ook een NZXT Phantom Black?

Nette review, wat foto's zouden leuk zijn ;')
Zit hier nou een PSU in als je hem koopt?
Foto's komen er vanavond aan ;-).

En deze behuizing komt zonder PSU, het is alleen een behuizing.

Zou wel leuk zijn als hij met mijn PSU kwam :z . Die Corsair was niet goedkoop :X.
Ik denk dat de doelgroep van deze kast toch vaak een high-end PSU gebruikt en om die reden drukken ze de kosten aardig door geen PSU mee te leveren :o De meeste tweakers hebben aan een c-merk crappy PSU die in de goedkope kastjes meegeleverd wordt vaak toch niets.. :)
Klopt als een bus. Vandaar ook dat ik zei dat het leuk zou zijn als mijn PSU mee werd geleverd. Ik hoef geen zooi meer als voeding te hebben, al heb ik vaker kapotte A-merken als Antec, Cooler Master e.d. gehad dan bijvoorbeeld Rasurbo en meegeleverde PSUs bij behuizingen. Uiteraard kan dit net toeval zijn.
Ik vind dat ze ook een 230-200mm fan hadden moeten meeleveren voor de zijkant. Kun je nog een aantal foto´s maken= Voor de rest goede review, alleen foto´s maken het mooi af.
Erg jammer van die fans inderdaad :(. Zal foto's maken als ik thuis ben :).

[Reactie gewijzigd door Chocola op 18 oktober 2010 15:10]

Goeie review, en een mooie kast inderdaad.
Misschien zou je nog wat foto's kunnen plaatsen?
Keep up the good work.
Zal ik doen vanavond of morgen. Ligt er nog beetje aan of ik een camera kan stelen O-).

Mocht ik geen foto's kunnen maken dan host ik de foto's wel alvast van toen de kast net binnenkwam en dan later de foto's van bouwproces en het resultaat.
Welke kleur heb je de kast gekocht? In het zwart? Ik ben ook aan het overwegen er een aan te schaffen maar heb al zo vaak een zwarte kast gehad. Ik vraag me af hoe de witte en de rode er in het 'wild' uitzien.
Ik heb de zwarte genomen. Die past beter bij de rest van mijn spul. Ben ook benieuwd hoet de witte en vooral rode er in het wild uitzien. Iemand al een van die behuizingen binnen?
Nette review, overzichtelijk en duidelijk.

En het gaat natuurlijk over een bloed geile behuizing... dus dat is ook een enorm plus! ;)
Veel plezier met je kast en bedankt voor de review!
Foto's lukte gisteren niet, kon geen camera regelen en het was te donker voor mijn andere camera. Vandaag maak ik wel wat foto's :-).
Ben benieuwd naar de fotos. Als het goed is kan ik met mijn eindejaarsbonus mn tweede pc in elkaar knutselen en dan ga ik waarschijnlijk voor de witte phantom. Valt uiteindelijk de keus op de witte zal ik zeker niet nalaten de pics te posten

--edit-- onhandige zinsopbouw aangepast.

[Reactie gewijzigd door pillenboer op 21 oktober 2010 13:59]

"Mocht iemand tekort hebben aan 7 harde schijven dan is een 4-in-3-module voor een 5.25 inch slot geen slecht idee"

Ik heb een nzxt zero en hierbij is het niet mogelijk een 4-in-3-module te plaatsen aangezien de kast door het tool-less (oid) design net een paar mm te breed is. Ik ga er vanuit dat dit in deze case ook het geval is.

Vraagje: Zitten er nu rubbers om de hdd nopjes heen of is dat alleen bij de ssd bays? Ik heb nu namelijk last van vibraties door de plastic drive rails.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 14 november 2010 16:19]

ha toevallig, ik heb ook een CM690 en ben aan het overwegen om over te stappen op deze. Alleen ik kan m'n CM690 nog niet missen ( heb er ook het een en ander aan gemod :p )
maar het wordt zowiezo deze kast als ik een andere koop, de looks alleen al.

hele goeie review die mij toch overtuigd heeft :9
Ik ben jaloers geworden, ik heb zelf een Apevia X-plorer kast die niet eens in de buurt komt van deze prachtige kast.

Misschien dat ik deze kast ga aanschaffen binnen een jaar :)

Dankjewel voor je review :)