Synology DiskStation DS110j Review

Steven1978 18 oktober 2010, laatste update op 18 oktober 2010, 756 views

Synology DiskStation DS110j

Pluspunten

• Installatie gemak.
  • Stil
  • Zuinig

Minpunten

• Uiterlijk (eigen menig)

Kwaliteit voeding Score: 4
Algemene indruk:

Thuis kreeg ik het probleem dat ik opverschillende PC's dezelfde bestanden had staan. Dit had ik opgelost door een oude P4 PC te gebruiken als server. De 250 GB HD begon aan de krappe kant te worden en had besloten om PC te vervangen door een NAS.
Kwam snel uit op de Synology NAS serie. Een goedkope NAS met veel extra functies (onder andere Photo server, DLNA server). Op internet lieten ze een eenvoudige en overzichtelijk omgeving zien die via een internet browser toegankelijk maakt.

Bouwkwaliteit en afwerking:

Na het uitpakken van de NAS ziet het apparaatje stevig en solide uit. Na het openen van de NAS zie je een stevige Harddrive montage strips. Deze zorgen meteen voor een goede begeleiding van de harddisk tijdens installatie. Met de 4 meegeleverde schroefjes kun je de harddisk vast zetten. Vervolgens de NAS weer gesloten en weer 2 andere meegeleverde schroefje de kap vast gezet.

Inbouw mogelijkheden:

Ja, zoals andere al zeggen, 1 Harddisk monteren en dat is het. Ik vond het vast schroeven van de harddisk schroeven lastig. Het opstaand randje van de behuizing zorgd ervoor dat je niet recht met de schroevendraaier op de schroef kunt zetten. Echter met een ligt magnetische schroeven draaier is dit verholpen.

Koelingsmogelijkheden:

De ventilator die in de behuizing zit is erg stil. De gemiddelde temperatuur is rond de 30 graden. Maximaal heb ik 40 gezien, maar toen was ik 200GB aan het kopieren en dus de HD constant actief.

Vormgeving:

Niet mijn eerste keus, maar heb deze onder een kast gelegd uit het zicht. De LED's die op de NAS zitten zijn behoorlijk fel.

Installatiegemak:

Mensen die weinig tot geen ervaring hebben met een NAS of netwerk schijven, is dit een makkelijke oplossing. Na het installeren van de software op de PC, wordt de NAS meteen gevonden in het Netwerk. Een wizard helpt je eenvoudig door de verschillende stappen. Verschillende moeilijke begrippen kunnen worden aangeklikt waardoor een help functie te voorschijn komt met de uitleg wat dit woord betekend.
Heb er ongeveer 30 minuten voor nodig gehad voor de installatie. Ik kon met Windows 7 via het netwerk mijn Harddisk van 1TB zien. De capaciteit is echter kleiner geworden omdat de NAS zelf een paar GB nodig heeft.
Heb daarna de NAS ingesteld om iSCSI te ondersteunen. Dit protocol zorgt ervoor dat je de harddisk ook als een harddisk kunt zien en niet als een netwerk schijf. Het is zelfs gelukt om deze schijf op meerder PC tegelijker tijd te open.
Kortom: de installatie wizard is goed en begrijpelijk.

Kwaliteit van voeding:

Bij deze NAS zat gelukkig een kleine adapter van max. 19 Watt. Tijdens het kopieren van de 200GB bleef deze hand warm. Tijdens vol belasting willen sommige adapters gaan fluiten, maar deze blijft geruislos de benodigde Watts leveren.

Prijs:

Vergelijkend naar de concurrent viel deze prijs best mee. Sommige zijn duurder met dezelfde functies. Ik denk de harddisk die je los moet kopen het totaal plaatje maakt. Ik was in 125 euro kwijt voor de NAS en 49 euro voor een 1TB Hitachi HD. Niet duur voor een file, web, media, photo servertje.

Snelheid:

Ik zit nog op een ouderwetse 100Mbit ADSL Router. Hier een aantal metingen die ik tot nu to heb kunnen doen.
* File copy PC to NAS 9.8 MB/sec (119GB aan MP3, 6x AVI, 3x h.264 Full HD)
* File copy NAS to PC 9.7 MB/sec
* File copy NAS to NAS 5.8 MB/sec
Deze overdrachten waren allemaal constant en boven mijn verwachting

Wanneer er een 1Gbit switch tussen hangt zal ik het resultaten toevoegen.

• Fritzbox 7170

Heb jij ook een Synology DiskStation DS110j?

Ik neem aan dat je de snelheid van NAS naar NAS hebt gemeten door over het Windows-netwerk een bestand te kopieren van je NAS naar een andere plek op de NAS? In dat geval gaat de bestandsoverdracht via je eigen pc. In andere woorden: het bestand wordt gekopieerd naar het geheugen van je PC (over het netwerk dus), en wordt daarna weer teruggekopieerd.

Deze snelheid wordt enorm verbeterd als je direct op de NAS bestanden verplaatst met de bestandsbrowser in DiskStation Manager. En het wordt nog beter als je expertfeatures gaat gebruiken, zoals SSH. Daarmee kun je met het commando cp realtime kopieren, net zo snel als het op je pc zou gaan (80-100 MB/s). En verplaatsen (mv) gaat dan direct, omdat de data blijft staan en enkel de bestandsverwijzing wordt aangepast naar de nieuwe plaats op de harddisk.

Verder een aardige review. Heb je echt software geinstalleerd op je pc, om de NAS te laten werken? Ik heb mijn NAS kunnen instellen door vanaf de cd een programma op te starten, wat niet geinstalleerd hoefde te worden.