GeIL Black Dragon GB28GB6400C4QC Review

92946 16 oktober 2010, laatste update op 16 oktober 2010, 960 views

GeIL Black Dragon GB28GB6400C4QC

Pluspunten

• Correcte ondersteuning op de Asus P5Q Deluxe
  • Maakt specificaties volledig waar
  • Strak design, artwork in het midden van de dimm, incl. leds.

Minpunten

• Vanwege het ontbreken van heatspreaders is het vastklikken van de dimmetjes ietwat pijnlijk, of je moet al flink wat eelt op de vingers hebben.

Stabiliteit Score: 5
Al een tijdje zocht ik naar een compatible 8GB setje voor m'n Asus P5Q Deluxe bordje.

Omdat Asus moederborden nogal kieskeurig kunnen zijn besloot ik enkel en alleen de QVL te volgen.
Dit ging in 1e instantie niet goed omdat er geen vinkje stond bij ondersteuning van 4 dimmetjes Corsair geheugen dat ik voorheen gebruikte. Deze heb ik verkocht en uiteindelijk ben ik beland bij deze GeIL Black Dragon GB28GB6400C4QC set.

Op zich valt er weinig te vertellen over ram geheugen, maar ik zal een opsomming maken:

Algemene beoordeling:
Ik ben er zeer tevreden over, het geheugen wordt keurig herkend in de bios. Er hoefden geen voltages te worden veranderd. Het werkte zo "straight out of the box".

Featureset:
De door GeIL gepresenteerde kloksnelheid en CL's worden keurig gehaald. Hierin heb ik geen afwijkingen kunnen constateren. Minpuntje is de afwezigheid van heatspreaders. Ander leuk, maar voor de rest vrij nutteloos extraatje zijn de twee rode ogen ledjes in het midden van de dimmetjes.

Stabiliteit:
Dit geheugen draait tot dusver zonder problemen met Windows 7 x64 Ultimate.

Overklokbaarheid:
Hier doe ik niet aan, dus kan ik er ook weinig over zeggen.

Prijs:
Mja, ik was ~180 euro kwijt voor de set incl. verzenden (Azerty). Prijs is vrij normaal, 45 euro voor 2GB en een A-merk, kan er prima mee door. De prijs is niet overdreven voordelig of nadelig.

Heb jij ook een GeIL Black Dragon GB28GB6400C4QC?

Voor diegene die de review met 1 ster bestempelen zou ik graag een redenering willen waarom je denkt dat deze review schijnbaar super slecht is. Ik zie namelijk niet wat voor meer informatie je kunt geven over "Ram geheugen". Ik vertel enkel mijn ervaring en de door mij gebruikte hardware icm met de geheugen dimmetjes.

Kan iemand mij verder vertellen wat er verder zo 'slecht' is aan deze review, misschien heb ik er dan ook nog wat aan in de toekomst voor evt. nieuwe reviews.
Ik kan wel een paar kleine puntjes noemen (hoewel veel van de mensen hier op tweakers heel graag overklokresultaten zouden zien, maar als je daar niet aan doet kan dat uiteraard niet):

- je zegt dat het "out of the box" werkt, veel geheugen met strakke timings en hogere snelheden heeft een soort failsafe mechanisme en doet uit zichzelf een lagere snelheid met lossere timings (bijvoorbeeld mijn Corsair Dominator pc8500 geheugen dat 2.1V nodig heeft werkt "out of the box" doordat het op pc6400 snelheid werkt als je ze erin prikt. Je moet dus voor dat soort geheugen in het BIOS zelf de snelheid en het voltage aangeven). Je zou dit kunnen controleren met CPU-Z bijvoorbeeld.
- een plaatje erbij is altijd leuk, de "rode oogjes" bijvoorbeeld zijn wel geinig om even te laten zien
- specificaties als snelheid, timings, voltage etc. vermelden (hoef je geen andere pagina te openen)

Ik ben het met je eens dat het meer dan 1 ster waard is, maar zelfs als je niet overklokt kun je er wel iets meer van maken...
Succes ermee, ook voor evt. volgende reviews!
Je verteld in deze review ongeveer 1 ding over dit geheugen en dat is dat het werkt op de geadverteerde snelheden. Goh. Anders had de fabrikant het ook niet op de markt gebracht he ;)

Hoe dan ook, ik ben het met je eens dat als je niet OC't er weinig over geheugen te vertellen is. De vraag die dan bij mij opkomt is: waarom deze review sowieso nog schrijven?