Netgear EVA2000-100PES Review

YellowOnline 16 oktober 2010, laatste update op 16 oktober 2010, 1.758 views

Netgear EVA2000-100PES

Pluspunten

Minpunten

• Webcontent
  • Codecs
  • Beeld- en geluidskwaliteit
  • Netwerkintegratie
  • Software
  • Navigatie

Geluidskwaliteit Score: 3
De EVA2000 is reeds enkele maanden in mijn bezit, maar ik wou voldoende tijd laten ivm. firmware updates en dergelijke alvorens een review te plaatsen.

Dit toestel is voor een appel en een ei gekocht via iBood. Ik zet mijn televisie minder dan eens per maand aan dus veel geld wou ik er niet aan geven.
  • Prijs: het is een goedkope mediaspeler. Dat is meteen het enige positeve te melden.
  • Codec-ondersteuning: zowel voor afbeeldingen, audio als video worden meer codecs niet dan wel ondersteund. Andere afbeeldingsformaten dat JPEG: vergeet het. FLAC of OGG? Vergeet het. Video is al helemaal een ramp: van mijn 600 MPEG videoclips kan hij er een 20-tal lezen. Films die in een ISO container zitten zijn een no-no en Matroska is nauwelijks aan de praat te krijgen.
  • Webcontent: het toestel geeft toegang tot een hele hoop onlinekanalen van gebrekkige kwaliteit. De YouTube-optie zou leuk zijn moest a) de search naar behoren werken; en b) er een mogelijkheid zijn om de kwaliteit te kiezen. Je zit per definitie vast aan de laagste kwaliteit.
  • Navigatie: de minimalistische afstansbediening is wat mij betreft OK, maar de menustructuur is hopeloos. De mediaspeler beslist zelf in welke mappen hij media bewaart, zodat mijn films, mijn videoclips en mijn privéfilmpjes allemaal in één videomap terechtkomen. Gelukkig kan je wel je eigen structuur forceren door door te klikken naar de opties "Folders". Hoe dan ook gaat de navigatie zeer traag, vooral als je, zoals ondergetekende, veel data hebt.
  • Beeld- en geluidskwaliteit: geluidskwaliteit hier is gewoon "OK" als ik het voortduren gekraak vergeet. Mijn eigen cablage is uitgesloten: het ligt echt wel aan de EVA2000. Hier geef ik Netgear het voordeel van de twijfel dat ik een vrijdagnamiddagmodel ontvangen heb met slechte kwaliteit solderingen. Beeldkwaliteit werd reeds in de andere punten vernoemd: het toestel zou 720p ondersteunen, maar enkel en alleen als je content in een formaat vindt dat de EVA2000 ondersteunt en als het geen MKV is.
  • Netwerkintegratie: dat de machine gelimiteerd is tot 100Mbit is geen belet aangezien dit ruim voldoende is voor zelfs de meest intensieve streamingformaten. Dat het niet overweg kan met de Homegroups in Win7 of zelfs met gewone netwerkcredentials is daarnetegen onvergefelijk. De suggestie op de fora van Netgear om alles te sharen en elke vorm van authenticatie uit te schakelen is zeer, zeer triest.
  • Software: bijgeleverd voor wat flexibelere streamingsmogelijkheden is PlayOn, bloatware die je niet op je PC wil, met een abonnementssysteem werkt en bovendien hier manueel verwijderd diende te worden - de uninstaller deed zijn werk niet.
Eindoordeel: a piece of junk. Niet kopen. De enige toekomstmogelijkheden voor dit product liggen eventueel in custom software (source: ftp://downloads.netgear.c....11.2.3.9_src.tar.bz2.zip)

Heb jij ook een Netgear EVA2000-100PES?

Ik heb dit apparaat ook gekocht bij iBood puur vanwege de prijs en de mogelijkheid om dit ding samen met een externe HDD zo even mee te kunnen nemen naar vrienden en familie. mkv speelt bij mij wel af, echter is het inderdaad een flut apparaat met weinig mogelijkheden. 1 van de belangrijkste is waarschijnlijk geen ondersteuning voor NFS en samba.

Had je al iets gevonden over custom firmware?
Helaas niet. Zoals vermeld is de source wel beschikbaar, maar ik vind vooralsnog geen custom firmware. Gezien het apparaat al een jaar bestaat vrees ik dat geen enkele C-devver het interessant genoeg vindt om er aan te sleutelen. Daarnaast zijn er mbt. kwaliteit vast chipsetlimitaties.
Ik heb ook eentje via ibood aangeschaft voor 40€.
Je kan bv. naar "uitzending gemist zoeken" en daarin naar bv "Memories", maar de honderden uitzendingen staan allemaal door mekaar. Verder zoeken, op datum, lukt niet.
Een eigen hyperlink toevoegen lukt ook niet.
Ik gebruik Twonky Media Server in het netwerk, maar niet alle videoformaten worden ondersteund.
Moest er iemand weten hoe ik een hyperlink van "uitzending gemist" kan toevoegen (die ik eerst op de pc zoek), dan zou deze tip welkom zijn.
Misschien ga ik eens TVersity uitproberen op de EVA2000
Of is er ergens een meer simpele oplossing?

Thanks. 8)7
Ik heb dit apparaat via marktplaats voor een prikkie op de kop getikt en ben benieuwd of het al iemand gelukt is om bijv. uitzendinggemist via Eva af te spelen?

Groet!
Alleen via een DLNA server op mijn PC.

Ik heb PS3 Media Server geprobeerd en dat lukte (maar nogal gebrekkig).