Specificaties 27" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster P2770H Zwart Review

Chocola 18 oktober 2010, laatste update op 18 oktober 2010, 3.419 views

Samsung Syncmaster P2770H Zwart

Pluspunten

• Mooi en stevig design
  • Goede userinterface en mogelijkheden
  • Software voor mensen die niet kunnen kalibreren
  • Aansluitmogelijkheden (HDMI, Audio-out, DVI)
  • Draaimogelijkheid poot
  • Geen speakers
  • Nog geen dode pixels of andere pixelproblemen gehad

Minpunten

• Stofmagneet (vooral de achterkant)
  • Niet kantelbaar
  • Heeft wat last van zeer lichte backlight-bleeding (onder en boven)

Even een korte review schrijven voor jullie.

Ik wilde eens wat anders dan mijn oude CRT 19 inch scherm en wilde ook wel eens wat meer ruimte op mijn bureau hebben. Nu zal je denken: waarom koop je dan in godsnaam een 27 inch scherm? Nou dat is simpel, ik hoop hierdoor nog maar n scherm nodig te hebben i.p.v. twee. Toen hij hier aankwam vond ik hem nogal groot maar ik wil nu nooit meer iets anders. Ik heb hem nu ook naast een P2370H (ook van Samsung) omdat ik toch de tweede monitor mis, nu heb ik echter alles dat ik me kan wensen.

Design & uiterlijk
Allereerst even het design toelichten. De poot kan i.t.t. de P2370H draaien want er zit een draaischijf in, dit komt van pas want hij is niet zo licht als de P2370H. Boven op deze poot is een statief van doorzichtig kunststof geplaatst en dat ziet er natuurlijk erg mooi uit. Hierop is de monitor bevestigd. Om de randen van de monitor is een (in dezelfde stijl als die van het statief) rand van glas te zien. Tussen deze glazen randen en het zwarte kader van de monitor is het ook doorzichtig, maar dan niet helder maar rood. Dit rood komt in meerdere aspecten terug, zo kom je het ook tegen bij de sensoren van de knoppen. Er zitten geen fysieke knoppen op de monitor maar drukgevoelige delen, erg mooi ook. Over het design/uiterlijk ben ik erg te spreken! Dit speelde ook absoluut mee bij de aanschaf van deze monitor en ik kon geen monitor vinden met een mooier design in deze prijsklasse.

In elkaar zetten
Het in elkaar zetten verliep vlekkeloos en is erg simpel. Poot -> statief -> monitor -> aansluiten van voeding -> aansluiten van HDMI/DVI kabel. Er dient wel rekening gehouden te worden met de richting van de statief, je kan namelijk kiezen hoe je hem wil bevestigen, hier kom ik op terug bij het volgende kopje "Kantelen en aanpassen".

Kantelen & aanpassen
Qua aanpassen van de hoek e.d. heeft deze monitor niet veel mogelijkheden. Hij kan draaien door de draaischijf onder in de poot maar kan niet in hoogte of horizontale hoek aangepast worden. Er is echter wel een mogelijkheid om de monitor andersom op het statief te zetten waardoor hij schuin staat i.p.v. recht. Dit is echter ook meteen het grootste nadeel van deze hele monitor en betekend dat hij geen "zeer goed" beoordeling van mij zal krijgen: eenmaal de poot erin betekend dat deze er vrijwel niet tot heel erg moeilijk meer uit gaat. Het is een bekend probleem bij Samsung en komt helaas voor bij de meerderheid van alle nieuwe Samsung schermen die in elkaar gezet worden. Het komt volgens wat bronnen op internet door het mechanisme dat de monitor op het statief blijft houden, het schijnt dat deze iets te goed zijn werk doet. Ik hem de monitor gelukkig meteen in de goede positie op het statief gezet want ook ik krijg hem er nu niet meer uit. Ik heb dit probleem nu met drie monitoren, de P2370, de P2770H en de P2470H en er is helaas vrij weinig aan te doen. Ik raad mensen die tot de koop van dit scherm overgaan om de juiste keuze te maken wat betreft de positie. Overigens heb ik er nu geen problemen mee, ik heb hem recht staan en wil toch nooit meer wat anders.

Ik ken overigens mensen die hem terug hebben gestuurd hierdoor, die kregen een nieuwe en vaak zat hier al een statief in het scherm, ook Samsung krijgt ze er niet echt uit concludeer ik hieruit.

Ik ben tevreden over de prijs. Ik heb volgens mij zo een 280 euro betaald voor dit scherm en dit is het m.i. prima waard. ASUS heeft net een nieuwe 27"-serie uitgebracht met LED die een paar tientjes goedkoper is dus ik ben nog benieuwd hoe die presteren, naar mijn ervaring vaak net wat minder goed dan Samsung maar dit zullen we moeten zien. Het ging tussen Iiyama, LG, Samsung, Dell en wachten op Asus, dit werd dus gewoon Samsung gezien ik hier in het verleden altijd goede ervaringen mee heb gehad. Overigens is n van mijn eisen dat de monitor GEEN speakers heeft, alles met speakers komt niet hier het huis binnen, dus dan blijft er weinig anders over.

Aansluitmogelijkheden
Dit scherm heeft i.t.t. de P2370 (die alleen een DVI aansluiting heeft) ook een HDMI aansluiting, digital-out en een audio out. Verder is er niet veel spectaculairs aan de aansluitmogelijkheden.

Beeld
Het beeld is uitstekend, helemaal voor een TN-paneel. Helder, scherp, goede weergave van kleuren e.d. Ik raad aan om het scherm nog wel iets wat te finetunen of te kalibreren, maar dit raad ik bij elk scherm aan. Ik moet overigens wel zeggen dat dit scherm al redelijk goed gekalibreerd was vanuit de fabriek, is vaak wel anders helaas. De MagicBright optie is een leuk functionaliteit voor mensen die niet veel willen kloten met kalibratie. Hoewel de voorgeprogrammeerde programma's (Games, Film, Text, Dynamic Contrast, Sport, Internet, en een paar Custom profiles prima werken gaat er niets boven een eigen instelling.

Vooral op een heldere stand bij een film met zwarte balken merk je zo nu en dan wel wat backlight-bleeding. Het valt reuze mee en is een stuk minder dan bij de meeste TFT schermen, maar toch vind ik dit een negatieve eigenschap.

Films zien er top uit op dit scherm, ook met de preset. Text ziet er wat minder uit met de voorgeprogrammeerde preset hiervoor dus ik raad aan om die zelf wat te tweaken.

Overigens: er lijkt een verticale lijn helemaal link in het scherm te zitten. Moet nog even onderzoeken wat het precies is en hoe ik het weg kan halen. Je moet ook erg goed kijken wil je hem zien.

Vergelijking met P2370
Omdat ik die hier naast heb staan kan het geen kwaad om ze even te vergelijken. Ze hebben dezelfde resolutie, zelfde mogelijkheden, zelfde design maar verschillen ook wezenlijk op bepaalde vlakken (buiten de 3.3 inch ofzo). De aansluitmogelijkheden zijn minder uitgebreid bij de 23 incher, namelijk alleen een DVI poort. Bij de 27 incher krijg je ook nog een HDMI en een audio-out poort erbij, die in mijn geval erg van pas komen. Een ander verschil dat ik heb gemerkt is wel vreemd eigenlijk: het dimmen van de leds bij de knoppen. Bij de P2370 is dit standaard ingesteld, dit betekend dat de leds automatisch dimmen en uitgaan bij de 2370 als je ze niet gebruikt. Bij de 2770 moet je dit apart instellen en zijn ze anders dus altijd zichtbaar. Ook is de kleur van de leds anders, bij de 2770 zijn ze felrood (in de trant van de rest van de kleurstelling) terwijl bij de 2370 de knoppen helder wit zijn (idem dito met de rest van de kleurstelling). De menu's lijken verder hetzelfde te zijn.

Een handige optie bij beide schermen is dat de knoppen standaard gelocked zijn als je ertegen aankomt zodat je niet per ongeluk een knop kan indrukken, ze zijn nogal gevoelig namelijk. Pas als je met je vinger over de knoppen heen slide worden ze weer actief of gaan ze weer branden. Zo heb je bij films dus geen last van de ledlampjes en kun je makkelijker aangeven wanneer je ze wel wil zien. De knoppen zijn vergelijkbaar met de menu en back knop van een Samsung Galaxy S i9000, qua gevoeligheid en technologie.

Nou, mijn eerste productreview, niet veel meer boeiends te vermelden verder. Als er nog vragen zijn: schroom dan niet om een PM te sturen, of een reactie op deze review. Tot slot zal ik zometeen nog even wat foto's maken, al lijkt het me duidelijk hoe hij eruit ziet.

Ik heb hem overigens inmiddels gebruikt met meerdere pc's/videokaarten en laptops, kon alleen bij mijn oude Nvidia G105M daadwerkelijk prestatieverlies ontdekken.

edit:
Voor niets foto's gemaakt... Tweakers staat maximaal 4 foto's toe met een resolutie uit het Windows 98 tijdperk, dat gaat me toch stiekem wat tever. Zal zo meteen wel even hosten en dan hier een link posten.
edit 2:
Done, vergeef mij voor de slechte foto's, ze zeggen eigenlijk als nog niets maar ik heb hier geen DSLR bij de hand. Gemaakt met een Samsung Galaxy S i9000 dus verwcht geen kwaliteit.
Link: Hier de foto's!
edit3:
Ook nog even opmerken trouwens dat er volgens de website van Samsung, de boekjes e.d. en andere websites geen DVI-kabel bij zit terwijl dit wel het geval is. Zowel bij de P2370 als de P2770H zitten zowel VGA naar DVI kabels als DVI naar DVI.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster P2770H Zwart?

Nette review
Je zegt dat je dcht dat je zo,n €280 hebt betaald.Ik zou zeggen, kijk op je bon/factuur .En de nieuwe 27 inchers van Asus met LED zijn al €300 plus.Waarvan de LED zonder cam, hele goede reviews heeft.
Een monitor die speakers heeft, komt er bij jou niet in. Waarom is dat een item, je hoeft ze toch niet te gebruiken? Ik zelf zie dat toch als een plus, mocht je boxenset het begeven, kun je het even met die speakers doen.
Hoi, ik las net je stukje over kantelen en aanpassen. Ik krijg onder geen mogelijkheid het statief achterstevoren gemonteerd; het past gewoon niet. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik heb toch liever dat het scherm wat omhoog kijkt als het ware. Hoop dat je dit leest! =)
Laat maar, je kan het scherm gewoon kantelen naar onder en boven. Ik heb dit scherm al 1,5 jaar maar heb hem nooit geprobeerd te kantelen omdat het leek alsof 'ie vast zat. Elke keer wanneer ik het probeerde, piepte en kraakte het aan alle kanten dus ik had de moed opgegeven. Maar na wat kracht te zetten net is het me gewoon gelukt. Ik voel me wel een beetje dom nu. :P
Heb sinds een paar uur dit beeldscherm ook. Ziet er mooi uit en de review past er wel bij...

Heb alleen 1 probleem:
Het lijkt wel of het beeld niet in het scherm past. Als ik de resolutie aanpas naar 1920x1080 dan ziet ik zwarte randen rondom het beeld van Windows. krijg dus niet echt volledig beeld.

Ik heb een Asus EAH5850 videokaart en videokaart en monitor zijn verbonden met een HDMI kabel.

Any help welcome!!!
Dit probleem had ik inderdaad ook met mijn HDMI kabel. Uiteindelijk kwam ik erachter dat dit kwam door over- en underscan.

Hier meer informatie: http://techhelpbot.com/co...ons-overscan-or-underscan

Hoop dat het je helpt!

Groet,

Chocola
Ook heb je bij samsung bij de instellingen in het apparaat zelf de weergave, die je kan aanpassen naar 4:3 16:9 of blabla fit. en die fit instelling doet het goed :)