Nuki Smart Lock 3.0 Pro Zwart Review

Atheistus 19 september 2022, laatste update op 24 september 2022, 481 views Product gekocht

Nuki Smart Lock 3.0 Pro Zwart

Het installeren gaat gemakkelijk en de standaard bediening is ook prima. Maar als je iets met Home Assistant gaat doen dan zijn er wel een paar vreemde zaken. De stabiliteit laat wel te wensen over.

Pluspunten

• Gemakkelijk te installeren
  • Standaard software werkt goed
  • Slot hoeft niet aangepast te worden

Minpunten

• Motor zwak
  • Ging snel kapot met error 4A (omruilen dus)
  • Service van Nuki matig
  • Zorg dat je altijd via een andere deur naar binnen kan

Kwaliteit Score: 2
Het plaatsen was simpel, je gebruikt gewoon je eigen slot en een sleutel, en je plakt de Nuki er overheen. Dat betekend dus wel dat je sleutel altijd in het slot zit en in de meeste gevallen kun je dan geen sleutel van de andere kant meer gebruiken. Dat is niet erg als je een achterdeur hebt, anders heb je wel een serieus probleem bij een error.

Na twee weken gebruiken kreeg ik dus ook error 4A en moest via de achterdeur naar binnen. In de app kun je meteen een mail versturen, maar deze is helemaal in het Nederlands opgesteld. Je krijgt dan meteen een mail terug dat er niemand is die het Nederlands kan lezen. Dan denk ik, waarom maak je de app dan zo?
Nog een keer in het Engels verzonden en vervolgens kreeg ik dezelfde standaard melding terug.

De instructies zijn dan als volgt.
Vul een formulier in om het apparaat terug te sturen, print dat uit en ga naar de website van UPS om het te laten versturen.
Nu ging het al mis bij het uitprinten, want het is 2022 en ik heb nooit een printer nodig. Normaal gesproken loop ik naar de Jumbo met een barcode om daar een label voor PostNL te laten printen. Maar ook andere organisaties zoals bijvoorbeeld DHL, komen regelmatig aan de deur om pakketjes te halen en dan hebben ze zelf een retourlabel bij zich.
De website van UPS vroeg om een of ander nummer dat op geen enkele wijze terug te vinden was op het formulier, dus ik heb Nuki gevraagd om een oplossing.
In eerste instantie adviseerde ze om een bibliotheek op te zoeken om te gaan printen, maar na lang aandringen en vertellen dat dat echt onacceptabel was, stuurde ze ineens een nieuw exemplaar op. Het is ze tot nu toe niet gelukt het defecte exemplaar hier op te halen, maar dat is nu niet meer mijn probleem.

De nieuwe Nuki werkt nu een paar dagen, maar vertrouwen doe ik het zeker niet. Ga nooit zonder een gewone sleutel van huis dus.

Als je een koppeling met Home Assistant wil maken, dan zijn er twee (beperkte) mogelijkheden. Het apparaat wordt gezien door de 'Homekit controller', maar dat is geen aanrader. Deze is zeer beperkt en kan bijvoorbeeld wel de deur openen, maar niet alleen ontgrendelen (dus van het nachtslot halen).
De andere mogelijkheid is om HACS integratie toe te voegen.
Daar heb je wel alle functies, maar de status opvragen gaat alleen via polling, dus heeft standaard een delay van 30 seconde. Dat kun je wel inkorten, maar toch.
Het schijnt zo te zijn dat je een bridge kunt gebruiken om het e.e.a. wel direct te laten communiceren, maar dat heb ik niet geprobeerd.
Als je beide geactiveerd hebt (Homekit controller en HACS integratie), dan worden alle commando's dubbel verzonden. Dus kan ontgrendel je de deur en twee seconde laten wordt hij ook geopend. Homekit moet je dan uitzetten.
Linkjes voor Home Assistant:
HACS
Nuki Integratie

Heb jij ook een Nuki Smart Lock 3.0 Pro Zwart?

Zorg dat je altijd via een andere deur naar binnen kan

De grootste reden om dit dus niet te kopen... niet iedereen heeft een andere deur/raam zomaar ter beschikking. Alleen al voor dit zou ik dit product een 1 ster geven en zeker geen 3.
Er is ook de mogelijkheid om een cilinder met 'gevarenfunctie' erin te zetten, dan kun je er wel altijd in.
Dit is niet een Nuki probleem, maar iets van het slot.

De kwaliteit van het slot, de software en de service laat wel te wensen over en dat is zeker een probleem. Ik twijfelde over het aantal sterren, maar misschien moet ik er toch nog een laten vallen omdat het problem van het terugsturen nog steeds niet geregeld is.
Ook heb ik hem al een keer moeten terugzetten naar de fabrieksinstellingen omdat de pincode ineens niet meer werkte (ja, het was wel de juiste). Dit is een probleem dat vaker voorkomt en nog geen oplossing voor is.
Het lijkt me dat het product toch niet werkt naar behoren. Daar boven op is de support ook niet echt goed geregeld. 3 sterren is toch een te voorzichtige score in dit geval, te meer omdat het niet je eerste slot is.

Indien het zou gaan om een gadget kan je wat positiever zijn en hopen dat ze de problemen ervan er uithalen via software updates maar hier gaat het toch om een veiligheidsonderdeel van je huis. Dat moet altijd 100% werken van in het begin en ook veilig zijn, wat deze dus niet is.
Goed punt, ik heb hem aangepast.
Hoe betrouwbaar is Nuki?

"Security researchers with NCC Group have documented 11 vulnerabilities impacting Nuki smart lock products, including issues that could allow attackers to open doors. (...) Both Nuki Smart Lock and Nuki Bridge were found to lack SSL/TLS certificate validation, allowing an attacker to perform a man-in-the-middle attack and intercept network traffic."

Geen idee, maar je bedoelde deze link.
Een reden om de Nuki hub niet te kopen. Verder ben ik eigenlijk wel te vreden. Alleen hij meet mijn batterijen ontladings percentage niet.. dus ik krijg geen melding wanneer de batterijen bijna op zijn.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.