be quiet! Pure Rock 2 FX Black

€ 39,90
Specificaties 120mm diameter met 24,4dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Rock 2 FX Black Review

PhotonmanTestpanel 17 september 2022, laatste update op 17 september 2022, 588 views Testpanel

be quiet! Pure Rock 2 FX Black

Na wat tweaken van de fancurve is de Pure Rock 2 FX uiterst geschikt voor een hele stille 65W TDP CPU systeem. Met de FX-versie brengt Be Quiet een versie uit met stijlvolle RGB.

Pluspunten

• Komt met LGA1700 bracket
  • Subtiele RGB geeft unieke look
  • Mooie zwarte finstack
  • Handleiding duidelijk, installatie vrij gemakkelijk
  • Prima prijs
  • Komt met aangebrachte koelpasta
  • Met quiet fan curve 0 rpm.

Minpunten

• Relatief luid met default fan curve
  • (nog) geen Nederlandse handleiding
  • Komt niet met schroevendraaier
  • Hoge RPM is toch nog vrij luid. Ik zie dit met een hoog TDP CPU problematisch worden.

Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Geluidsproductie (min) Score: 5
Voor het Tweakers Test Panel heb ik de "be quiet! Pure Rock 2 FX" mogen testen.

Voor het testen heb ik mijn eigen PC gebruikt met de volgende specs:

- Intel core i5 9600K 6-core CPU
- Nvidia GTX 1070ti Founders Edition
- Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16
- MSI Z390-A Pro moederbord
- Samsung 980 256GB bootdrive.
- NZXT H500 kast

Daarbij heb ik mijn oude koeler - de "Scythe Mugen 5 PCGH Edition" gebruikt om tegen te vergelijken.

Als eerste wat specificaties voor de Pure Rock 2 FX aldus 'be quiet!':
  • 150W TDP koeling efficiëntie
  • Light Wings 120mm PWM high-speed voor een unieke look door ARGB ring
  • Airflow-optimized fan blades voor hoge druk en lage geluidsproductie
  • 4 high-performance heatpipes met HDT technologie
  • Elegant zwart oppervlak
  • 3-jarige fabrieksgarantie
_____________________________________________

Verpakking/inhoud/verpakking

De koeler komt in een fraaie, compacte verpakking, met daarin alle benodigdheden voor CPUs met socket AM4 en LGA1700/1200/115X:

Installatie

Al komt deze koeler in 2022, levert 'be quiet!' nog gewoon mounting hardware voor LGA1151 en eerder uit. Erg handig voor mijn i5 9600K. Installatie was vrij simpel omdat het een compacte koeler is. Geen gedoe met lange schroevendraaiers die je erdoorheen moet steken om aan te draaien. De koelpasta is al voor je aangebracht, dus het was gewoon een simpele kwestie van de handleiding volgen en installeren met een paar eenvoudige stappen. De back-bracket (achterop moederbord) kwam heel handig met schroefjes met vierkant-profiel. Binnenste gaatjes voor LGA115X, en de buitenste voor LGA1200 en 1700 zover ik herinner:

De fans installeren nog steeds met de ouderwetse clipjes. Ik hoopte in 2022 toch eigenlijk op een vernieuwde manier van fan-installatie zoals we al zien in het hogere segment, al helemaal gezien het met deze zwarte coating makkelijk is om deze te krassen/beschadigen met metaal-op-metaal. But I guess "what ain't broke, don't fix it" en het is een goedkope oplossing voor een budget-koeler.

Na alles te hebben geïnstalleerd, is dit het eindresultaat (mijn moederbord heeft helaas geen ARGB header, dus ik kan de RGB momenteel niet aansluiten!):

Testen

Ik had besloten deze koeler eens te testen tegenover mijn oude vertrouwens Scythe Mugen 5 PCGH Edition. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van Cinebench R20 om de CPU volledig te belasten (ik heb gecontroleerd en bij alle runs zaten de cores op 100%). Daar kwamen de volgende temperaturen uit bij de Mugen 5 met stock configuratie:

Hierbij heb ik ook geprobeerd wat geluidsmetingen te doen (simpel via een decibel-o-meter app van Android, zie foto's voor screenshots), maar ik kwam er na het testen van de Scythe achter dat eigenlijk al het geluid dat geproduceerd wordt wordt overrompeld door mijn GTX 1070ti FE's blower fan, gemeten op ongeveer 20cm van de PC vandaan, met open zijkant. Daar kwam uit dat de PC met de Scythe 50 dB was in idle (nogmaals, vooral door de videokaart), en 49dB tijdens de strestest. De i5 9600K trok ook slechts 75W tijdens max boost, en kwam niet boven de 60 graden. Dit was voor de Mugen 5 niet genoeg om veel harder te gaan draaien, en komt niet boven de videokaart uit naar mijn metingen.

Vervolgens heb ik de Be Quiet! Pure Rock 2 FX temperaturen getest met zijn stock fan curve. In idle kwam hier natuurlijk weer dezelfde 50dB uit doordat de noise floor vrij hoog is. Maar tijdens de stresstest (Cinebench R20) waren de fans nu zeker weten te horen, en dat meette ik ook: 55dB. Daarbij moet ik zeggen dat de temperaturen wel erg netjes zijn:
Recentelijk had ik begrepen dat je áltijd de fancurve moet aanpassen in de BIOS (aldus Hardware Canucks) naar je eigen smaak. Dit heb ik gedaan, van oud naar nieuw:

Als Windows nu idlet, dan is de fan ook daadwerkelijk 0 RPM, mede dankzij het zeer lage energieverbruik van Intel CPUs in idle. In Cinebench wordt hij nu wel heter, maar nog zeer netjes binnen de perken:

Het geluidsniveau is ook weer terug naar 50 dB, dus niet meer te horen. Mijn excuses hiervoor trouwens, ik had de videokaart moeten aflsuiten en integrated graphics gebruiken. Ik had helaas de eerste tests al gedaan en realiseerde het pas nadat ik bezig was gegaan met installatie. Lesje geleerd!

CONCLUSIE

Al met al is het een prima koelertje. Ik vind hem er erg mooi uitzien, en ik ben ook zeer geneigd om een bijpassende Be Quiet Pure Base 500DX kast te kopen + adapter/hub voor RGB. Ik verhuis binnenkort, dus wellicht als housewarming-cadeau haha. Grappen opzijgezet, is €39,90 een schappelijke prijs voor deze mooie allrounder. Voor higher end CPUs zou ik ook nog graag de Dark Rock Pro 4 zien in FX-versie (RGB). De fancurve is wel iets wat je zou moeten aanpassen in de BIOS omdat hij je CPU heel graag onder 50C wil brengen ongeacht de akoestische prijs die je betaalt.

Heb jij ook een be quiet! Pure Rock 2 FX Black?

ik heb vraag een maand geleden heb ik ventilator be Quiet pure rock 2 black cpu koeler max 150w tdp zwart gekocht als ik nu quiet! Pure Rock 2 FX Black koopt kan ik allen rbg ventilator gbruiken niet als vervagen ik wil allen fan gbruiken met die kluer kan dat ?

[Reactie gewijzigd door fero42 op 20 september 2022 08:44]

Sorry, ik snap je vraag niet helemaal.
Als je je Pure rock 2 wilt voorzien van een ventilator met RGB verlichting kan je simpelweg een Be Quiet! Light Wings ventilator los kopen en deze op je koeler plaatsen in plaats van de oude zwarte.

Zorg er dan wel voor dat je de High Speed 120mm variant aanschaft, deze zijn speciaal ontworpen voor koelers en radiatoren:

uitvoering: be quiet! Light Wings 120mm PWM High-speed Single Pack

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.