1 review

Google Ethernetadapter voor Chromecast met Google TV

Specificaties 1x 100Mbps, USB 2.0 type-C - Bekijk alle specificaties

Google Ethernetadapter voor Chromecast met Google TV Review

Antonio di 16 september 2022, laatste update op 28 september 2022, 1.639 views Product gekocht

Google Ethernetadapter voor Chromecast met Google TV

Een vaste LAN netwerk verbinding die deze adapter biedt voor je Chromecast Google TV is gewoon betrouwbaarder dat welk draadloze verbinding dan ook. De aanbiedingsprijs van 16 euro is_redelijk_aanvaardbaar. Zie ook de "uitgebreide eindgebruikers review" met mijn ervaring van de Google Store en natuurlijk met deze daar gekochte adapter.

Pluspunten

• Adapter werkt prima, zo uit de doos
  • Lang snoer
  • De Google Home en Google TV app’s op de smartphone werken beter met gebruik van deze adapter

Minpunten

• Verbruikt meer stroom als de “gewone adapter”
  • Google weet weer meer van jouw af na zo’n bestelling in hun Google Store
  • Niet leesbare spec’s op de adapter (wel leesbaar in deze review!)

Ethernetadapter voor Chromecast met Google TV
"Eindgebruikers Review" incl. aankoopproces / Technisch niveau: simpel, Change log
Geschatte leestijd is 10-15 minuten (zonder de vele (samengestelde) foto's/plaatjes).
Wie de ‘beleving” van het aankoopproces (“Bestel proces” & Lever proces”) wil overslaan: Spring na het lezen van de “introductie” via de link aldaar naar de review, beginnend bij hoofdstuk “Levering / Specificaties”.

Change log

Nog niets.

Introductie

Er valt weinig te vertellen over deze Google stroomnetwerk-adapter met ethernet aansluiting (afgekort als adapter in deze review) De adapter is bestemd voor gebruik met een Chromecast Google TV dongle (afgekort als dongle in deze review).
Ik heb dus ook maar mijn ervaring erbij gezet van mijn eerste bestelling bij de Google Store. Ook omdat deze adapter bijna nooit buiten de Google Store verkrijgbaar is. Je ziet ook wat Google bij zo’n bestelling allemaal weer te weet komt van jouw. Ze zeggen dat je alles weer kunt verwijderen!
In deze 'eindgebruikers" review staan ook veel foto’s van wat je geleverd krijgt, inclusief de instructies.
Natuurlijk ook tekst over of/en hoe de adapter werkt.
Zie ook mijn eindgebruikers review van de dongle waarbij ik deze adapter gebruik:
Google Chromecast met Google TV Wit 8GB review door Antonio di
Zijn de foto's niet scherp (is vooral bij scherm-afdruk, tekst) dan kun je ze achteraan "los bekijken" en scherp uitvergroten.
Wil je NIET het Bestel-proces / Lever-proces lezen, DRUK dan op de onderstaande LINK
Spring naar START VAN DE REVIEW

Bestel proces

Google had op 9-sept-2022 een 24-uurs actie met een 20% kortingscode op veel producten uit de Google-store. Dit soort acties hebben ze vaker. De adapter komt dan op 16 euro i.p.v. 20 euro. Dit is dan inclusief de Nederlandse btw en de verzending naar Nederland.
Bestellen is natuurlijk niet moeilijk met zo weinig producten “in Store” van Google :) :) . Bezorgen kan alleen op je huisadres (geen afhaallocatie).
Als je aan gelogd bent met je Google account (bijvoorbeeld op je GMAIL) gaat de Google Store uit van dat account. Je kunt ook als Gast bestellen, hetgeen ik dus niet gedaan heb. Als Gast vermeldt Google dat je betaalmethode niet opgeslagen wordt. Hoe dan geld wordt terugbetaald bij retourneren is mij onduidelijk.
Na het bestelling krijg je direct een e-mail waarop staat wat je besteld hebt, in hoeveel leveringen het geleverd gaat worden en waar het afgeleverd gaat worden. Er wordt een bijlage met de e-mail meegestuurd met de “Sales-term-NL” voorwaarden en deze bijlage bevat ook een herroepingsformulier.
foto hieronder: De e-mail met de aankoopbevestiging etc..

Jammer dat Google maar 2 betalingssoorten biedt: Creditcard en PayPal. Bij de poging om te betalen met PayPal blijkt dat ik toch een Creditcard moet koppelen aan mijn PayPal account. Dus er is in feite maar 1 betalingswijze, zijnde Creditcard. Ik ben toen maar rechtstreeks met mijn Creditcard gaan betalen (geen PayPal).
Ik begrijp (zie reactie 17-sept-2022 hieronder) dat Paypal zonder Creditcard waarschijnlijk wel zou werken als je er al een bankrekeningnummer voor incasso aan gekoppeld hebt. Het grote nadeel vind ik dat Google die Creditcard gegevens opslaat en dat je een betalingsovereenkomst aangaat met Google. Google weet nu ook waar ik woon :( 8-) . Ze noemen het een betalingsprofiel en een “Google Payment service” . Ze hopen natuurlijk dat je zo meer uit de Google Store en Google Play koopt met die Creditcard. Vooral abonnementen die ze dan makkelijk kunnen incasseren via die Creditcard. Ze stellen je gerust dat je ten alle tijden deze “Google Payment service” kunt verwijderen. Ik wacht er even mee totdat ik de producten ontvangen heb en alles goed is en mijn retourrecht verlopen is. Bij retourneren zit ik anders misschien met het probleem dat ze het geld niet kunnen terugstorten.
Als Google dit leest: Veel Nederlanders hebben GEEN Creditcard, dus implementeer Ideal of lever dit product altijd via de normale verkoopkanalen in Nederland. Dat levert Google gewoon geld op. Meer omzet en lagere betalingskosten.
Foto hieronder: De e-mail van Google Payment.

Foto hieronder: Zie wat Google weer meer weet van je en wat je kunt verwijderen van “Payment service” etc..
Je moet maar geloven dat ze het daadwerkelijk verwijderen!

Lever proces

Na 2 dagen ontving ik een e-mail met een DHL Track&Trace en leveringsdata (even paar keer doorklikken op de URL-links). Ik was onderweg toen het pakket geleverd werd bij mij thuis en ontving onderweg een e-mail op mijn telefoon met het kopbericht “Uw Google Store-bestelling is gearriveerd”. Je zou verwachten “is afgeleverd” maar gelukkig staat in de body van de e-mail “bezorgd”. Het vertalen gaat schijnbaar toch nog moeilijk bij Google. Helemaal omdat in de e-mail stond “Veel plezier met je nieuwe telefoon“. Ik heb helemaal geen telefoon besteld, dacht ik!?.
Ik droomde in de trein naar huis al van een “foute levering” van een “gratis” Google Pixel Pro 6 256GB smartphone van rond de duizend euro. Dat zou toch fijn zijn, zeker als ze het nooit zouden ontdekken.
Thuisgekomen liep de spanning op. Er was een doos geleverd met een etiket op een goed dicht gelijmde bovenkant maar met een half open onderkant waarvan ik de andere helft ook zo open kon trekken. Ja, er zat de bestelde stroomnetwerk-adapter/ethernet en een afstandbediening in de doos. Maar geen telefoon :( . Zou die telefoon er misschien zijn uitgehaald/gestolen :( :) .
Ik hou het gezien de plek van de “telefoon” tekst in de e-mail erop dat er gewoon geleverd is wat besteld is en de “telefoon” de zoveelste vertaalfout is. Mijn droom is hiermee uiteengespat :( O-) .
Foto hieronder : De e-mail dat pakketje is afgeleverd.

Foto hieronder: Het afgeleverde pakketje.

Google moet gewoon zorgen voor goed verlijmde dozen of goed “dicht plakken” met sterke en milieuvriendelijk tape (zoals tegenwoordig Amazon).

START VAN DE REVIEW

Levering / Specificaties

Foto hieronder: Omvang levering.

Wat wordt er nu uiteindelijk geleverd:
– Een doosje waarop staat wat er geleverd wordt met een soort hologram(metje) zegel van Google.
Foto hieronder: Detail van het doosje

– Een witte stroomnetwerk-adapter met EU-stekker, ethernet aansluiting/poort van 10/100 Mbps,
...een gewicht van 96 gram met de maten Lengte 5,9 cm / Breedte 2,7 cm / Hoogte 4,7 cm en
...voorzien van het Google symbool.
Foto's hieronder: De adapter en de maten.

– Een 150cm lange kabel die vast gemonteerd zit op de adapter met aan het andere einde een UBC-C
...stekkertje. PS, er wordt GEEN ethernet kabel en ook GEEN dongle meegeleverd bij deze adapter :( .
Foto hieronder: De kabel en de lengte en het Google embleem op de adapter.

– Een instructie/”Save-your-as” boekje in verschillende talen waaronder NL.
Foto hieronder: Het boekje.

– Een kaart met een aansluitschema van de adapter op de dongle, de stroom, de LAN en een TV.
Foto hieronder: Aansluitkaart.

Het is met het blote oog op de adapter zelf niet te lezen wat de spec’s van deze adapter zijn.
Deze zijn:
Invoer is: 100-240V 50/60Mz 0,3A wisselstroom
Uitvoer is: 5V, 1,5A gelijkstroom 7,5Watt
Er staat ook een TÜV en CE keurmerk op de adapter
Deze Invoer/Uitvoer spec’s van deze adapter zijn trouwens hetzelfde als de “gewone adapter” die met/bij de dongle wordt meegeleverd!
Foto hieronder: De informatie die op de adapter staat gedrukt.

Installatie / Instellingen

Sluit i.p.v. je “gewone adapter” deze adapter aan op de dongle.
Sluit ook een ethernet kabel (RJ45) aan op de adapter die in verbinding staat met je LAN/Router.
Het zal je niet verbazen maar de adapter/dongle werkt direct.
Foto's hieronder: De aangesloten adapter.

Ik ga naar de instellingen van de dongle en zie dat de vaste LAN aansluiting wordt herkend en wordt gebruikt want de status is “verbonden”. Het Wifi schuifje staat nog op “AAN” maar mijn Wifi’s (SSID’s) staan allen op de status “opgeslagen” (dus niet op “verbonden”!) op de dongle .
Foto’s hieronder: het TV beeldscherm met de netwerk instellingen Wifi en vaste LAN

Het gebruik van de Google TV/Google Home App's op je smartphone

Bij mijn review van de dongle meld ik dat de Google TV en Google Home App’s op mijn telefoon vaak haperen bij gebruik als afstandbediening voor de dongle. Mijn telefoon staat dan op een Wifi 2,4GHz verbinding en de dongle op een Wifi 5,0GHz. Staan ze beide op 2.4GHz of beide op 5.00GHz dan hapert het veel minder. De “losse” afstandbediening van de dongle werkt wel altijd direct/instant. Nu de dongle werkt via de Ethernet kabel op mijn LAN, werken ook de Google TV en Google Home App’s direct/vloeiend net als de " losse" afstandbediening voor de dongle.

Stroomverbruik

Ik gebruik een Brennenstuhl PM 231E energie (Watt) meter om het stroomverbruik te meten.
De “gewone adapter” verbruikt in stand-by 0,9 Watt. Deze adapter verbruikt in stand-by 1,6 Watt.
Dat is heel veel meer. Het valt natuurlijk wel te verklaren. Het protocol van de ethernet kabel moet vertaald/omgezet worden naar het protocol van de USB-C kabel. Er zit dus een IC/processor(tje) o.i.d. en nog wat elektronica in om dit te bewerkstelligen. Dat kost natuurlijk stroom. Ik had nog gehoopt dat met het “UIT” zetten van het Wifi schuif onder de instellingen van de dongle de stand-by of het verbruik tijdens het “kijken” zou dalen, maar dit is NIET het geval. Ook na het verwijderen van de Ethernet kabel met Wifi-schuif “AAN” of “UIT” blijft het stand-by verbruik 1,6 Watt. Valt mij tegen van Big Tech Google, het is nog geen High Tech bij Google :) :) . Mijn 9 jaar oude Philips 42PFL7008K TV verbruikt 54KWh en in stand-by 0,15 Watt dus er is nog werk aan de winkel bij Google.
De Dongle verbruikt zo’n 2,2 tot 2,6 watt bij het kijken van een HD stream van Amazon prime (1080p, 60Hz) . Dit ongeachte of je de Wifi of de Ethernet verbinding gebruikt naar het internet.
Zie ook de foto hierboven van de instellingen van de dongle die gebruikt zijn bij deze metingen.
Foto hieronder: stroomverbruik in Stand-by

Foto hieronder: stroomverbruik “in actie” bij HD stream bekijken

Slot

Als je slechte Wifi hebt en er is een LAN aansluiting in de buurt, dan is de adapter van deze review een prima oplossing voor je Google dongle die je al hebt. Ook als je een Google dongle wilt met een originele Google ethernet aansluiting.
Het is natuurlijk wel zo dat er andere kastjes zijn met Chromecast Google TV die deze ethernet aansluiting en nog meer vaste aansluitingen al standaard hebben. Dus bij de aanschaf van een 'Google TV" kun naast de Google dongle ook eens kijken of je misschien beter een ander kastje kunt kopen (bijv.: Nokia 8000) of toch liever bij een originele Google dongle blijft.
Ook een USB Hubje met stroomdoorgifte via een USB-C aansluiting (PD), een ethernet aansluiting en evt. andere aansluitingen is een mogelijkheid, maar ook die (net als de kastjes met ethernet) zijn er nu niet van Google zelf (16-9-2022). Ook werken niet al die USB Hubjes met alle netwerkadapters en/of de Chromecast Google TV Dongle. Op het Tweakers forum over "Google Chromecast & Google TV- Ervaringen & discussie" staan USB Hubjes vermeld die zouden werken. Zie:
Google Chromecast & Google TV- Ervaringen & discussie Deel 2
Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Spring "zo dicht mogelijk" naar eventuele "Reacties"

Nog even voorbij de eventuele "Gebruikt in combinatie met" en de "foto's" SCROLLEN om bij de "Reacties" te komen (als die er zijn).
.Terug naar Inhoudsopgave bovenaan

Heb jij ook een Google Ethernetadapter voor Chromecast met Google TV?

Antonio,

Leuke review maar had wat mij betreft wel wat korter gekund.
Heb je wel geld op je paypal account staan? Het slaat nergens op dat je een creditcard moet koppelen aan je paypal account. Heb zelf gewoon mijn normale bankrekening eraan gekoppeld zodat je met ideal geld kunt overmaken naar je paypal account.
Bedankt voor de reactie en het compliment dat het een leuke review is.

Door PB verzoek(en) heb ik zowel voor de dongle als deze adapter "eindgebruikers reviews" geschreven (ook voor de WD Desktop Elements).
Dus zo simpel en uitgebreid mogelijk voor mensen die weinig tot niets van technisch zaken (willen) begrijpen :( :) . Normaal kopen deze mensen weinig online en ze willen in ieder geval alles zien "wat ze krijgen". Dit was ook de aanleiding het "uitgebreide" aankoopproces erbij te zetten voor deze adapter omdat die niet via NL kanalen te koop is en een aantal toch deze adapter willen. Ook het "spannende verhaal over de telefoon" hierbij is bedoeld voor die groep. Zodat ze niet schrikken van al die "fouten" in de Nederlandse e-mails van de Google Store. Dat maakt het al met al een (te) lang verhaal voor een hoop Tweakers als je alles leest. Ik heb dan ook meerdere keren de reactie gehad dat het reviews voor "Dummies" zijn. Dus mijn opzet is geslaagd!

Ik had vroeger ook mijn NL bankrekening gekoppeld aan de PayPal. Maar toen 2jr geleden bleek dat een bestelling bij een webshop ook kan leiden tot een akkoord voor incasso bij PayPal door die webshop, ben ik hiermee gestopt. Ik heb mijn bankrekening verwijderd onder Paypal en stort voortaan via Ideal wat saldo op mijn PayPal voor ik een aankoop doe. Die incasso toestemming staat bij de "kleine lettertjes" van de voorwaarden waarmee je akkoord gaat bij een bestelling bij zo'n Webshop. Deze incasso toestemmingen zijn terug te vinden op je PayPal en zijn wel te verwijderen. Verveelde van dit soort incasso's is dat je bij een (volgende) bestelling in zo'n webshop betaald met PayPal en dan niet meer naar de PayPal site geleid wordt om aan te loggen en akkoord te gaan met de betaling. Dus mijn 2-staps authentificatie bij PayPal (dubbele slot op de deur voor betaling!), wordt dan NIET gebruikt. Komt iemand achter mijn inloggegevens van zo'n website dan kan die zo wat bestellen en "betalen" met PayPal. Dat is net als met die Creditcard gegevens achterlaten op webshops waar je ook niet wordt "omgeleid" naar de de Creditcard Maatschappij voor akkoord van een betaling.

Ik kon bij Paypal betalen in de Google Store niet kiezen tussen Creditcard en Bankrekening en had wel voldoende PayPal saldo voor de bestelling in de Google Store.
Ik denk omdat een bankrekening koppelen een paar dagen kan duren (voor controle boeking van 1 cent overmaken etc.). Bij Creditcards kan het vaak "online/realtime". Ik heb bij deze review vermeld dat als je een bankrekening aan je PayPal gekoppeld hebt voor incasso, je waarschijnlijk wel met PayPal kan betalen zonder Creditcard. "Thanks" voor de tip!
Zie ook:
Paypal vraagt (onnodig) om creditcard

Pffff, toch weer een lang verhaal (ligt het toch aan mij? :) :( )

[Reactie gewijzigd door Antonio di op 17 september 2022 20:52]

Hallo Antonia,

Dank voor deze eyeopener. Volgens mij is het bij mij ook zo dat er direct van de gekoppelde rekening wordt afgeschreven. 2FA is wel zo fijn ja. Dat is ook de reden dat ik geen creditcard heb. Het is mij te gemakkelijk om geld kwijt te raken en het lukt heel vaak ook zonder creditkaart. Ik ga eens even kijken hoe ik die kan ontkoppelen.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.